NHL

14001 inlägg · 804 ämnen

Skador

« · 1185241 · » Till forumet


Sv: Skador
Franzén är korsbandskadad och borta minst 4 månader. Känns inte särskilt troligt att han spelar för Sverige i OS. Ett tungt avbräck.
Kommentera

Sv: Skador
Kan komplettera förra listan med skadade som kommer missa resten av säsongen med följande namn

Lubomir Visnovsky , Edmonto Oilers
Rick Dipietro , NY Islanders
Paul Kariya , St Louis Blues
Andrej Meszaros , Tampa Bay Lightning
Paul Ranger , Tampa Bay Lightning
Kommentera

Sv: Skador
Mina NHL lag har alltid varit Philadelphia och Vancouver .... Det ni!!
Kommentera

Sv: Skador
Samlingen över spelare som antagligen kommer missa resten av säsongen växer och växer och för närvarande består av följande spelare och lag

Francois Beauchemin , Anaheim Ducks
Marco Sturm , Boston Bruins
Derick Brassard , Columbus Bluejackets
Sergei Zubov , Dallas Stars
Robert Lang , Montreal Canadiens
Mike Sillinger , NY Islanders
Mike Zigomanis , Pittsburgh Penguins
Eric Johnson , St Louis Blues
DJ King , St Loius Blues
Olaf Kolzig , Tampa Bay Lightning
Chris Clark , Washington Capitals

Förnärvarande är följande svenskar skadade / sjuka

Samuel Påhlsson , Anaheim Ducks *
Henrik Tallinder , Buffalo Sabres
Niclas Wallin , Carolina Hurricanes
Fabian Brunnström , Dallas stars *
Henrik Zetterberg , Detroit Red Wings
Tomas Holmström , Detroit Red Wings
Oscar Möller , LA Kings

Spelare med * efter namnet är sjuka resten är skadade
Kommentera

Sv: Skador
73Sjöbba: fast det normala när man har en spelare i ryggen är ju att så att säga ta smällen i sargen.

Bergeron bromsar ju en meter ifrån och petar undan pucken med klubban. Dessutom lutar han sig så han kommer närmare isen.

Och det är kombination av vad Bergeron gör fel och vad Jones gör fel som leder fram till skadan. Tacklingar bakifrån ser vi ju i varje match. Spec i elitserien. Men oftast är de mot sargen och då händer just inget. Men är man 1 m ifrån är det klart man far in i sargen ofta med huvet först beroende på hur förberedd man är och vilken balans man har.

Nu fick han 2 matcher vilket plus 5+game jag tycker är nog tillräckligt.
Kommentera

Sv: Skador
Poffa: Det ser ut som Randy Jones hade bestämt sig vad han skulle göra 2 sekunder innan smällen. Sitter och tittar på ett 12 min långt klipp om situationen. Jag tycker att dom svamlar om att Bergeron plötsligt bromsade innan sargen, personligen så tycker jag att det är en naturlig reaktion att bromsa och inte fara 200km in i sargen av egen maskin.
Kommentera

Sv: Skador
Dawidovski:

Tycker inte det spelar någon roll. Ger du en person en tackling när denne är alldeles intill sargen så måste man tänka både en och två ggr innan man fullföljer den. Klart det kan vara olyckliga omständigheter ibland, men jag tycker inte sådant på något vis rättfärdigar huvudlösa grejor bara för att det var "i stridens hetta".....

Vi får väl se hur granskningskommitén ser på det hela.....
Kommentera

Sv: Skador
Poffa:
Hade jones delat ut en tackling istället för ramma bergerons skalle i sargen hade inte denna diskussision ägt rum .. jones kommer få bita det sura äpplet för det beslutet han tog eftersom inte visade mer respekt för andra spelare än utsätter dom för risk att bli invalidiserad med farligt spel

det gonchar gjort har jag inte sett och kan inte uttala mig om
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: Jodå, det handlar om hur inne i matchen man är. Det handlar om att ta beslut på några hundradelar av en sekund och då kan man tala om intention. Och i det hänseendet är Gonchars tackling 7,56 gånger värre, på ett ungefär.
Kommentera

Sv: Skador
Poffa:
Det finns ingen annan intention än skada om man rammar någons skalle in i sargen
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: En betydligt värre situation i natt är den tackling som Gonchar delar ut med endast åtta sekunder kvar. Helt vansinnig tackling som är mycket värre sett till intention än den som Randy Jones delar ut. Sen att utgången blev lyckligare är ingenting som man ska ta hänsyn till.

Det är tanke och intention som ska avgöra straffets längd, inte om spelaren blir skadad.
Kommentera

Sv: Skador
henkaaa: Ja, fast det ser inte ut som att Bergeron är beredd att ta en tackling, vilket gör att smällen tar väldigt mycket olyckligare än den borde gjort, sen kan man ju alltid diskutera huruvida Randy jones verkligen satsade i själva tacklingen.
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:

Fortfarande är det en vårdslös tackling där killen måste vara medveten om att han mycket väl kan åsamka stor skade. Han håller inte direkt igen och måste vara medveten om att han gör en ful boarding. Vårdslöst och fult som sagt!

Säger precis som Warhawk att man mer än väl kan bli avstängd trots att man inte ens fått en utvisning. Det är just därför NHL har sin gransknings-kommité...
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:
Det är ingen tackling om tar nävarna och skickar en person med skallen före in i sargen , det är ett försök att skada nån .. så du tror inte han kan stängas av iaf fast inte fick match penatly då är du jävligt naiv eftersom spelare kan stänagas av för allt dom gör även fast inte ens blir utvisade
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: Nu får ni väl endå ge er han fick ju inte match penalty.
han fick det straff som gäller för tackling bakifrån somleder till skada.

Ngt mer skall inte behövas. Bergeron har otur och tar inte tacklingen ordentligt.
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:
Med största sannorlikhet så är det så
Kommentera

Sv: Skador
Hälge: Ja näste flyerslirare till avstängning?
Kommentera

Sv: Skador
I matchen mellan Boston-Philadelphia skadas Patrice Bergeron olyckligt. Det ser inte bra ut, men det är bara att hoppas på att det går bra med honom.
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:
Lupol hade bara en sträckning eller stukning och hoppas vara klar till spel efter 3-5 dagars vila så han är nog med till premiären
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:
Jepp går fort i hockey , men å andra sidan borde det väll finnas nå yngre talanger som får chansen och kanske kan ta en plats permanent när får chansen
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: Flyers loosa Upshall för typ 6v eller så i sensmatchen
Dessutom Umberger, Lupul och kanske den ev avstängningen på Downie.

Och vips ser det tunnare ut till premiären way out west.
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:
det jag menar att dommarna konsekvent ska dela ut 2+10 för alla tacklingar mot skallen , det sker inte nu nu blundar dommarna för det mesta därför tycker jag ligan ska ut med att nolltolerans mot tacklingar mot huvudet gäller och dommare som inte dömmer efter det ska bötfällas och stängas av om dom ser händelsen men inte agerar vilket dom gjorde vid flera tillfällen förra året

sen har ligan sedan flera år tillbaka redan så att ALLA matcher granskas automatiskt och spelare kan stängas av för saker inte ens vart utvisade för

när det gäller granskning av video i ES fick jag nå suspekt svar om riksidrotts förbundet inte gav dom rätt granska alla matcher automatisk i ES eller nå liknande därför var tvungen ha systemet med det måste anmälas för dom skulle få granska det där
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:

NHL är väl mer i framkant när det gäller det mesta.
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: 2+10 har vi ju i elitserien.
är väl rimligt att de får det i NHL med om de inte har det.

Sen är det väl i princip så med alla utvisningar att är den grov så kan det ge 5+20 istället. Finns ju tom 5-20 för tripping. Vetefan hur man skall lyckas få det dock. SKulle väl vara om man trippar ngn så han far handlöst in i sargen eller så.

Sen video och dylikt tycker jag bör användas oavsett. Fula tilltag i eller utanför spelet borde resultera i avstängningar.

I elitserien tycker jag domarbedömningarna spårat ur. I princip så är det ju så att ju fulare tilltag desto lindringar straff. Förutom just om kastar handskarna då är det direkt match och gärna avstängning. Men om man istället ger igen med ett yxhugg baki ryggen på domarn så klarar man sig oftast eftersom ES inte kör nå retro via video. Men det kommer kanske nu när allt går på TV.

Kan ju alltid hoppas.
NHL känns ju mer i framkant när det gäller sånt. Sen att de generellt har högre toleransnivåer speciellt vad det gäller offside och icing är en annan femma.
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:
jag läste en klockren post på tsn av en användare där som tyckte precis som mig ia att alla tacklingar mot skallen oberoende om det med axel , armbåge eller händer alltid ska ge minst 2+10 i utvisningsbåset men även kunna ge matchstraff eller matchpenalty beroende på situationen .. för känns som overkill om nån får upp handskarna i ansiktet när ska tackla någon och få flera matcher avstängning för det , men däremot om det klara försök skada spelare som i detta fallet så SKA spelarna stängas av utan diskussion

Och nää jag är inte sur för det en ful spelare som delar ut tacklingen utan pga det är sättet den uppkommer på som jag förbannad på sen att det ful spelare oxå gör ju inte sannorliken mindre dom ska hamna i dessa situationer för flera av dom spelarna verkar ju ha problem med kunna bli tacklade som i detta fallet och simon incidenten som tydligen tyckte det var en bra ide försöka skada hollweg igen nu för dommarna hade gett han en ny attempt to injure läste jag
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: Scott Stevens skulle aldrig fått lira i ligan då.

Du är ju bara grinig för det var en "ful" spelare.
Om det varit Sami Kapanen så hade det väl ine varit samma liv.
Å andra skulle han väl inte hoppat in den sådär.

Jag höll ju med om att det var utvisning. Sen om han skall bli avstängd 10 matcher vet jag inte om jag tycker. Det får isåfall ligan avgöra.

Jag tycker endå att det är fel att döma efter verkan.
Kommentera

Sv: Skador
Jesper Jonsson:
Otippat att du ska gå in och försvara cryers spelarna som alla cryers fans gjort över detta , skulle vara jävligt intressant vad du skulle sagt om det var Gagne som rullades ut på bår efter en likadan tackling från Neil eller nå liknande headhunter med dåligt rykte .. kan då sätta pengar på att då skulle du gapat och skrikit om livstids avstängning

downie har ju klart bevisat han inte har nått att göra i NHL och om han spelar hoppas jag Macgrattan spöar skiten ur han i en ren fight men då skulle ju fegisen Downie inte ta av sig visiret som han verkar tycka är OK och tro sig tuff när vinner fights när ingen vågar slå i rädlsa för göra illa händerna och dommarna för lata för göra nått åt det

tacklingar mot huvudet har inget i NHL att göra och jag hoppas verkligen att ligan slår fast nu att Downie får minst 5-10 matcher för visa vad som gäller , men som vanligt lär det väll bli 1 eller nå dyligt , men du verkar ju inte vad detta gäller så med ditt gnällande att om det varit sargen och ingen hoppande så hade det varit ok tackling .. var nånstans skriver jag att man inte får dela ut rena tacklingar då ?
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: Ja för fan. Fram med mera domare som han i Luleå-Brynäs igår. Som totalt blåser sönder allt. Varje avblåsning står 10 utespelare och kollar och undrar vem som gjort vad nu.

Man måste ju få tacklas för bövelen. OK att just det här tar mot huvve och att killen bärs ut men det känns som lite dom efter verkan snarare än efter regelboken.

OK man kan döma för
1. Han lämnar isen med skrillerna
2. det tar mot huvet.

Men det är trots allt puckförande spelare. Det ser inte ut att vara för många skär eller ngt. Iofs framgår det inte av clipet för han kommer glidande med ganska hög fart och möter en spelare från motsatt håll som kollar puck.

Hade det varit mot sargen och utan att hoppa hade det ju inte varit någonting.
Kommentera

Sv: Skador
Deas:
Checking to the head går under attempt to injure och det brukar vara automatiskt match penalty för det , dock var det först förra säsongen som dom började inse problemet med alla tacklingar mot skallen , kommer dock inte ihåg vad som sas om detta på mötet gällande tacklingar mot skallen förra säsongen .. dommarna har ju en förmåga se mellan fingrarna när inte fått klara direktiv att allt våld mot huvudet ska beivras hårt dock , vilket jag hoppas detta blir 1:a i raden få stränga straff för detta och då ska det gälla alla oxå så dom inte bara vill markera med denna spelare som antagligen inte ens kommer ta en plats

jag ville se riktigt stränga staff för alla tacklingar mot huvudet oberoende om det axeln , händer eller armbåge som träffar skallen , enda gången en tackling som slutar med hjärnskakning som kan ses som ok är om det en tackling axel mot axel och spelaren får hjärnskaningen när träffar isen , för då är det ju mer en olycka en försök skada nån
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: Jag håller med helt. Att de inte ens har Checking to the Head är skrämmande. Det hände flera ggr ifjol att de var enligt nuvarande reglemente regelrätta tacklingar men de var riktade mot huvudet och resulterade i hjärnskakningar.

Något måste göras.
Kommentera

Sv: Skador
youtube.com/watch?v=322zqTkL0-c

tacklingen på film .. nu måste det ändå vara dax sätta stoppa för alla dessa förbannade headhunters som åker runt och tacklar folk i skallen .. dax för colin campbell slå näven i bordet visa dom tänker inte tolerera våld mot huvudet på spelarna .. skulle gjort det förra året redan med spelare som cam janssen och chris neil , dennis gautier men när ligan blundar eller ger dom 1 match avstängning ger ju buskapet det mer eller mindre fri jakt på spelare som inte håller koll på vilka som på isen och skaffar sig ögon i nacken
Kommentera

Sv: Skador
Ottawas Dean Mcammond vart utrullad på bår efter blivit överkörd av flyers Steve Downie vilket resulterade i matchpenalty för Downie som nu är avstängd tills ligan granskat händelsen och lär med andra ord missa minst 1 serie match om nu tar en plats i laget
Kommentera

Sv: Skador
Boyle har nu genomgått operation och förväntas bli borta 4-6 veckor
Kommentera

Sv: Skador
Paddan:

Låter härligt!!
Han har ju inte gjort bort sig direkt! :)
Kommentera

Sv: Skador
Deas: Alexander Edler lär ju få fortsätta i Canucks nu när Rory Fitzpatrick är borta i 4-6 veckor.
Kommentera

Sv: Skador
Bra artikel (även till höger under nyheter) om de många skadorna i samband med tacklingar som tar mot huvud.

Personligen tycker jag att även NHL borde ha en regel kallad checking to the head, och köper inte argumentet att det skulle eliminera sk. open ice hits.
Kommentera

Sv: Skador
henkaaa: Han har helt klart varit bättre än så länge. Sant. Dock så innebär ju Flyers situation att varje avbräck blir extra tungt.

Men nog om det, nu vänder vi bara på ord :P
Kommentera

Sv: Skador
Deas:

Hmmm, ja tsn.ca har klassat honom som C/W, men nhl.com skriver honom som LW. Och jag vet att han varit "reggad" för att spela center. Men klev redan ifjol upp tillsammans med Koivu och Ryder... och där har han blivit kvar.

Min tanke var vem av dem som har mest impact på sitt lag precis nu.... och inte vem som kommer bli bäst framöver. :-P För enligt mig så är det, just nu, Higgins som betyder mest för sitt lag.
Kommentera

Sv: Skador
henkaaa: Jag såg bara att han var center och antog då att han inte lirade med Koivu. My bad :)

Carter är Flyers framtida förstacenter (Var det tänkt iaf).
Kommentera

Sv: Skador
Deas:

Svar nej! Higgins spelar i förstakedjan med Koivu och Ryder. Än viktigare är att han loggat en hel del tid i både PK och PP. Jag vet inte mycket om Carter men är högst tveksam till att han är lika viktig i både PK och PP som Higgins är....
Kommentera

Sv: Skador
Paddan: Såg precis det. Mycket tråkigt! Jag tror att han kunnat utmana 100 poäng den här säsongen annars :/
Kommentera

Sv: Skador
Deas: Och Mats Sundin blir borta i 3-4 veckor
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: Det är väl jämförbart då både är sitt lags andracenter? Higgins har ju dock börjat säsongen mkt bättre än vad Carter har, ingen snack om den saken.
Kommentera

Sv: Skador
henkaaa:
Higgins är ju ett mycket större avbräck för Habs än vad Carter är för cryers ju
Kommentera

Sv: Skador
Deas:

..... joinas av Chris Higgins som också blir borta sex veckor från Montréals lineup. Tungt avbräck då killen troligen varit lagets bäste spelare hittills. Bl a tre mål i PK och även tre i PP.
Kommentera

Sv: Skador
Carter borta 6 veckor efter att ha brutit fotleden. Enormt tungt för Flyers just nu.
Kommentera

Sv: Skador
Sjöström skadad och väntas missa 4 veckor , jobbigt bli skadad i 1:a försäsongs matchen och antagligen missa premiären sen
Kommentera

Sv: Skador
Buffalos skadebekymmer fortsätter och har nu 4 ordinarie backar borta när Mckee skadad efter ett sår som inte läker efter täckt skott mot ottawa

backarna som saknas för buffalo är Tallinder , Kalinin , Numminen och nu Mckee
Kommentera

Sv: Skador
Fredberg:
ja sen underlättar det ju inte när flera andra backar oxå skadade t.ex Teppo Numminen och Dimitri Kalinin .. iofs spelade Jillson ganska stabilt i matchen sist oxå men det märks ju när 3 av ordinarie backarna borta dock
Kommentera

Sv: Skador
WarhawK: jäkla otur han har varit riktigt stabil
Kommentera

« · 1185241 · »