TobbeA: Det har faktiskt funnits en uterink på Torpa. Den var belägen i Friardalen och var J-Södras hemmaplan under sent 40 och tidigt 50-tal. Hade t o m internationellt besök. Tillsammans med Oxabacken, nedanför A6, så var det de två första rinkarna som etablerades inne i Jönköping.
Märkligt ändå att huvudstaden inte lockar fler intresserade till hockeyarenan/arenorna. Det finns underlag för fullsatta läktare till i alla fall de två elitserielagen. Jag tror som Brute att AIK:s obefintliga publika intresse bottnar i hur klubben har vårdats! Finns knappast ngt annat svar. Ett hjärta som brinner släcks sällan/aldrig om inte något väldigt drastiskt har hänt. Om finnen som "köpt" laget har del i det här låter jag andra avgöra. Men konstigt är det om han köpte laget för att sedan sänka densamma, omöjligt är det inte. Har man pengar så har man.... Nu återstår ett par omgångar av kvalserien, men det skulle förvåna om inte AIK får känna på en skitserie nästa säsong. Allt lär redan avgöras under morgondagen. Degradering ett år eller fler skulle vara nyttigt för många ES- lag, men inte för AIK! Detta blir deras undergång och fall, såtillvida att inte något mycket speciellt händer i klubben. Då tror jag inte på att klubben renodlar sig och "köper" tillbaka sig i eget ägo. Utan mer att man har en väl utarbetad affärsidé med det man håller på med. Där man lyssnar till "de inbitnas" intressen. Trots storstadslag finns det hjärta i ett lag som exempelvis AIK.
Förresten: Vem ville bygga globen? Ville AIK spela i globen? Ibland får jag för mig att det var globen som gjorde AIK så anonyma. Rätt eller fel?
I stockholmshockeyn är det mig likgiltigt vilka lag som ev. är representerade i ES. Om det mest positiva ur publik- och mediaintressesynpunkt skulle vara (suck!) Hammarby, och enbart Hammarby - så varsågod! Det enda som ger mig kalla kårar är när ett område med 25% av sveriges befolkning börjar uppvisa tendenser på ett allmänt ointresse för den högsta serien är det allvarligt.
(Hur man kvantifierar "ointresse" vägrar jag ge mig in på :-)
Då det gäller ditt instick om tysk fotboll måste jag nästan ställa mig frågan: försöker du kolla om jag är vaken?
De centran som har varit av störst befolkningsmässig, ekonomisk och industriell betydelse i Tyskland (och V-Tyskland) under efterkrigstiden fram tills nu har väl varit Westfalen och Bayern?
I Malmö betvivlar jag ej förmågan hos ungdomsledare att framgångsrikt fostra spelare, frågan är väl snarare om det någonsin kommer finnas ett intresse att släppa fram dem? Finns utrymmet för långsiktighet i dagens ledning?
Sen ser jag i ett senare inlägg att du skriver om Percys planerade nybygge, detta är verkligen ingen lycklig saga med färdigskrivet sista kapitel. En mängd frågor som kan stjälpa hela projektet återstår att besvara:
*Kommer Buchardts 325m-skrapa att byggas? (enligt Percy själv - en absolut nödvändighet)
*Hur går det med planerna på en evenemangsarena på Amager?
*Hur väl går dessa planer i hand med Malmö kommuns planer på upprustningen av Stadionområdet? (Är det verkligen vettigt att satsa på två så pass stora projekt på olika ställen i en stad av Malmös storlek?).
Om arenan verkligen byggs:
*Hur pass intressant är ishockey om MFF skulle etablera sig i sverigetoppen igen?
*Är 16000 stolar verkligen rimligt? Det krävs nästan att köpenhamnarna tar till sig MIF på riktigt - något som för en som bor härnere och stöter på integrationens mindre lyckade sidor verkar ganska orimligt. Om man då skriver ner antalet platser, (vilket väl Percy redan annonserat?) är verkligen arenan tillräckligt spektakulär för att inte drunkna i annat nöjesutbud i Öresundsregionen?
*Hur stort är intresset för ishockey i Malmö utanför den inre krets som idag besitter Malmö Isstadion och dess fåtal säsongsbiljetter? Kan man verkligen få HELA Malmö, från Bunkeflo till Rosengård att sluta upp bakom MIF?
westerlind: Min åsikt har väl aldrig varit "angående hockeyns nedgång i storstäderna".
Det enda jag påpekat vore att en hockeydesignad arena skulle vara positiv för lagen i Sthlm. Någon nedgång i storstäderna har jag inte berört. Den är fabricerad när det gäller VF och MIF. DIF:s nedgång är inte större än vad den varit flera gånger tidigare.
GLMC: Dina synpunkter kring hockeyn i Malmö verkar rimliga. 16 000 stolar låter som ett bra försök att ta sig vatten över huvudet.
Det jag först och främst ser är den beläggning som MIF har år efter år, 87-93%. Ungefär som det såg ut i Rosenlundshallen och Färjestads Ishall under åratal.
Så potentialen för en publikökning nere i Malmö ligger först och främst i en ny arena, inte i ändringar i serieupplägget. Däremot blir naturligtvis 16 000 långt ifrån det optimala.
250kg kärlek: Vad jag vill minnas så var det något kryptiskt konsortium som stod bakom finansiering av Globen. Efter att det färdigställts så är det väl "Arenabolaget" som står för ruljansen.
Och man prioriterar defenitivt inte hockeyn. DIF och AIK åker in och ut som en jojo mellan Globen och Hovet. Globen är helt enkelt inte byggd för hockey och de stora pengarna finns i evenemang som konserter och olika slags galor. Varför man egentligen hamnade här kan jag inte svara på, men det var väl klart glassigt att spela där efter VM 1989. Det var ju toppmodernt och slitna gamla Hovet hade ca 26 år på nacken utan några betydande uppfräschningar.
Något som jag hört är att Arenabolaget genom Stockholms Kommun fått till ett 20-30 årigt etableringsstopp för liknande anläggningar i Stockholms innerstad. Så vill DIF och AIK skaffa sig en egen arena blir det nog att ge sig ut i kranskommunerna. Och det kanske inte är helt lyckat det heller.
Dessutom är det svindyrt att betala hyra för Globen eller Hovet. Inte alls i nivå med vad lag som är inhysta i gamla kommunala ruckel behöver punga ut med.
Detta är väl egentligen det primära problemet för Sthlms-lagen...före ändringar i serieupplägget.
Et tu Brute: Ger mig in i diskussionen om nybygget i Malmö och förmedlar det jag hört och vet.
* Storleken på Arenen har nämnts allt från 12-16.000, Percy och Co har vad jag vet lagt ut på ett antal arkitektbyråer att komma med förslag.
* Ett av förslagen är en arena där man kan "stänga" de övre sektionerna så att den inte upplevs som tom när det exempelvis är hockey men lätt går att utvidga då det är någon stor artist på besök.
* Det är citytunneln Percy ser som ett måste för att bygget ska bli av.
* Percy har redan köpt marken för en symbolisk summa av Malmö Stad, något kommer att byggas där det är ett som är klart. Han pratade i Sydnytt för någon månad sedan om en ny stadsdel, helt inriktad på kommers, upplevelser, turism och hockey. Mest brainstorming igentligen men det lät både intressant och realistiskt.
* Malmö Isstadion är K-märkt och får EJ byggas om på något sätt vilket mer eller mindre tvingar Mif/Percy att agera inom de närmaste åren. Något som alla som någonsin satt sin fot i Isstadion förstår. Ni som inte gjort det, den är mer än lovligt sliten.
Skulle tro att vi inom ett år vet var Mif ska spela i framtiden och hur stort stället ska vara.
Et tu Brute: Globen är en fin arena, inget snack om saken. Men om det primära precis som du sa är att spela hockey i arenan är tveksamt. Känns mer primärt att skicka dit Westlife och vad de heter. Det kan hända att globen byggdes för hockey, men när intäkterna inte täcker utgifterna tar man till andra medel. Och "de andra medlen" fungerar bättre. Typ Westlife.
Samtidigt som jag avskyr stockholmslagen lider jag med dem. En supporter fattar ju ingenting. Ska han/hon till hovet eller globen? Ena dagen är inte den andra lik. Det skapar konflikt, osäkerhet och flykt.
En ny arena till både Dif och AIK är ytterst nödvändigt. Men det stannar inte vid det. Det gäller också att finna supportrar- gamla som nya- som känner kärlek till klubben och köper den idé som klubben satt. Inkluderat ny hall, och lån, och skilsmässa från personer som har pengar etc. Men allt är till det bättre när vi snackar AIK. Igår ca 2000 personer i en match som med största sannolikhet inneburit degradering om laget inte vunnit. 2000 känns pinsamt! Ändå är det bra för att vara AIk.
"Något som jag hört är att Arenabolaget genom Stockholms Kommun fått till ett 20-30 årigt etableringsstopp för liknande anläggningar i Stockholms innerstad". ( Et tu Brute)
Innebär att AIK spelat i ES för sista gången. Sorry alla AIK:are.
Et tu Brute: Hoppsan ett par decennier för min tid om man säger så.... :) men alltid lär man sig nåt nytt. Numera besudlas ju tyvärr Södras hemmaplan av de lile.....
250kg kärlek: Andra besvärande omständigheter är ju också det enorma utbud som en stad av Stockholms kaliber har att erbjuda. Är det 50 omgångar så kanske man måste prioritera om man vill ta del av allt.
En annan sak är ju det som GLMC var inne på angående MFF-MIF. Fotbollen har ju vunnit oerhört stor terräng i Stockholm under de sista 5-6 åren. Den läktarkultur som finns där samt chansen till spel i Europa eller t o m Champions League är något som bara inte går att konkurrera med inom hockeyn.
Sedan kanske det är dags att göra om Kvalserien också...kan det vara för många omgångar? 1 929 åskådare, t o m mindre än vad redan sågade Boden samlade emot Timrå.
Et tu Brute: Utbudet är stort i Stockholm. Det är nästan svårt att finna sittplats på en restaurang på en måndag eller tisdag. Men det förtäljer inte sanningen. Trots utbudet är det ingen ursäkt att skita i det man älskar. Hade intresset varit tillräckligt stort för ett eller båda av Stockholmslagen så hade man valt hockeyn framför Spy bar eller Café Opera. Det verkar man göra när det gäller fotbollen....
I en huvudstad med 1 000 000 innevånare har man defenitivt kapacitet att ha två lag i hockey såväl som fotbollen. Däremot handlar det mesta i denna nivå om hur dessa klubbar sköter sig och hur de har tänkt att arbeta. En idé är alltid bra när man ska förankra detta i eventuella sponsorer. Annars blir det flopp. Det har man INTE tänkt på i hockeykretsar.
Vidare känns det patetiskt och nästan genant att tala om Europa och Champions när vi jobbar med "halvbra" spelare som är stjärnor i allsvenskan men knappt platsar som avbytare i ett mediokert mittenlag i en serie som i sverige inte existerar. Vi jobbar med små resurser- det är bara att inse.
250kg kärlek: Det kanske också är en fråga om usel nyrekrytering i konkurrens med fotbollen. DIF har som mest snittat 9 571 (89/90, Globens premiärår.) Så när det är som bäst är det ändå nästan 5 000 stolar som gapar tomma.
Som helhetsupplevelse tror jag Söderstadion, Stadion och Råsunda har betydligt mer att erbjuda. Som det är nu så fastnar man lättare för fotbollen. Men det kan ändras. ES har sedan den startade 75/76, publikt varit före fotbollen under de flesta säsonger.
Efter att bara ha läst Westerlind's och TobbeA's inlägg tänkte jag föreslå friardalen som plats för uterinken. Där finns ju till och med naturliga läktare. Jag hade nästan kunnat stå på min lilla franska balkong och se HV spela...:)
Jag kan mycket väl föstå om fotbollen lockar mer publik än hockeyn. Framförallt i storstäderna. I jämförlese med hockeyn har varken AIK, Djugården eller Hammarby gjort avkall på den tradition man haft i klubben. Människor söker sig till dessa klubbar, hittar sin identitet och är stolta över att de tillhör klubben. Det blir ett sätt att leva.
Insupa kraft och mod är vad hockeyn behöver. Varför ska Fbk spela i en annan division? Varför är de så överlägsna? Känns som frågorna är många medan svaret är enkelt. Lite "urblod" i föreningarna tillsammans med ett par duktiga proffs skulle förändra åtskilliga medelmåttiga lag till aspiranter på serieguldet.
Et tu Brute: Tack! Kul att man kan få lära sig grejer här också =)
Men hur kan du veta så mkt om Schweiz? Du har väl varit där förmodar jag, men siffror och historia och...
Det där med 10 000 på ståplats låter ju underbart! Dit ska jag åka någon gång... Sen tycker jag att det enda rätta är att bygga massvis med ståplatser även i Sverige, så att vi kan skaffa oss en liknande tradition som de har där nere...
Aha, tunneln - något långt, runt och dyrt var det iaf :-) Nej, men jag har för mig att jag för sisådär 1,5 år sedan läste en artikel om nödvändigheten av skrapan för hela områdets attraktionskraft. Om det då bara var ett lösryckt citat ur ett informellt samtal med den SDS-journalisten må väl vara hänt.
Om arenan hänger på citytunnelns existens handlar det väl om en ganska så lång vänteperiod? En period under vilken ett flertal klubbar enligt dagens planer kommer hinna färdigställa sina hallprojekt och skörda (förhoppningsvis) frukterna.
LeMieux: Vet inte direkt om jag vet "så mkt" om Schweiz mer än att jag varit där. Up to date med den schweiziska hockeyn håller man ju sig numer med Hockeymagasinet.com. Men även hockeyfans.ch erbjuder bra information även om min tyska har mycket i övrigt att önska.
Siffror och historia har väl sin bakgrund i en fetich i hockeystatistik, som har mer än 15 år på nacken. Så du kanske kan anta att jag inte längre är fjunig samt ett par år äldre än genomsnittsbesökarn här. Dock har jag genom det interna mailsystemet här, stöt på betydligt äldre "stötar" än mig själv :-)
Ståplats är helt klart den europeiska hockeyns själ. Det är det som skiljer oss i stort från Nordamerika när det gäller läktarkultur och särprägling. Och det är egentligen inte så farligt än. Finns fortfarande betydligt fler ES-arenor med ståplats än utan. Men det skulle verkligen vara en fräck giv att sätta ståplats i fokus när nästa anläggning byggs. Ståplats på långsidan. En modern anläggning skall ju naturligtvis tillgodose fler önskemål än så. Men varför inte ha en mindre ståplatsektion närmast rinken och bygga logerna och sittplats över denna? Iaf på ena sidan.
Naturligtvis skall du åka till Bern om du vill uppleva något utöver det vanliga. Seriepremiären brukar ligga runt första veckan i september och ärkerivalen Zürich brukar stå på agendan. Bern har ju ett helt annat klimat vid denna årstid än vad vi är vana vid. 25-30 grader är inte ovanligt. Så när man "laddar upp" flanerar man i linne och shorts inne i den vackert kuperade stadens centrala delar. När man fått nog av det tar man spårvagnen upp till ändhållplatsen, mässområdet och Allmend Stadion.