Övrig hockey

Nationellt · 10028 inlägg · 1132 ämnen

Utländska spelare i Elitserien

Utländska spelare i Elitserien
Dubbelpostar här ett inlägg jag tidigare gjort på Brynäs GB:

Som flera andra tycker jag det är en oroande utveckling att det blir alltfler utländska spelare i Elitserien. Tyvärr medför tydligen EU-reglerna att vi måste tillåta det. Kanske kunde vi kringgå det här genom att klubbarna kommer överens om att belöna de lag som håller en gräns på säg tre importer?

Dessa klubbar skulle då få en större andel av de gemensamma intäkterna, dvs tv-avtal, reklampengar mm. Observera att det alltså fortfarande skulle vara tillåtet med fritt antal utländska spelare.

Vet inte om det är juridiskt möjligt eller realistiskt i övrigt - Kanske någon HV-supporter har funderingar kring detta. ;-)

Sv: Utländska spelare i Elitserien
westerlind: Ska sticka ut hakan och hålla med Mats Wennerholm i sin ledare idag jag. Om juniorer är tillräckligt bra så får dom spela. Vi vill alla se en sådan bra elitserie som möjligt och får då anpassa oss till den krassa verkligheten...

Oavsett yrkesval så är det så att finns inte arbetskraften så importerar man den. Detta är inget nytt. Dock fanns tidigare en stark ungdomsrörelse inom svensk hockey som förtvinat en aning. Även om detta säkerligen går i cirklar...just nu är det fotbollen som har fördel, sedan hockeyn igen.

Tycker som sagt att det blivit lite "inne" att gnälla på utländska spelarna i elitserien, var och varannan gör nu detta utan att tänka att det är personer som även tillför något. Att svenska unga spelare vill bli lika bra som idoler i klubblagen. Att publiken kommer och ser kvalitét. Som Wennerholm säger .. man kan inte anpassa ligan efter Hardy faktist.

Tänkte även på parallelen med allsvenskan, där det gnälls över att kvalitetén är för låg och att man inte kan konkurera med lagen i Europa, där tas det in utländska spelare trots att vi nu går mot ett mycket lovande ungt landslag.

Personliga åsikter .. snabba tankar från jobbet så jag kan säkert ha fel :D

Glömde länka till ledaren ...här kommer den.

Tja westerlind !
Gör så här slut ett 16 år långt avtal mellan SHL och förbundet om att man måste ha minst 6 juniorer i A-lagstrupperna istället . EU kan vi inte rå på.

Tor Karlström:
Skulle det hjälpa...?
Alla lag skulle spela med 3 femmor hela säsongen istället... eller ?
Dessutom så finns det ett annat argument här... ang ungdom och sport, tidiga elitsatsningar och uppfostran till stjärnor...

Funderar på att be min flickvän fixa fram en Vanessa Williams så slipper man pensionssparandet... (not)

Själklart tycker jag att ES skulle vara roligare om det bara var svenska spelare, och NHL bara transatlanter... men vaddå... jag är för elbilar oxå...

mvh
L

westerlind: Finland har ett gentlemen-agreement som klubbarna kommit överens om gemensamt, 5 utländska spelare. Ett sådant finns naturligtvis inte på papper för då blir det direkt ett brott mot den fria arbetskraften inom EU. Och än så länge så har samtliga lag hållit sig inom ramen för överenkommelsen, även om det gnytts en del, från vissa håll, inför denna säsong.

Att på något sätt premiera lag känns krystat men möter nog inte något juridiskt hinder om nu samtliga lag kan nå en sådan överenskommelse. Det som slår mig först, är bara det, att de lag som betalar de svenska "stjärnspelarna" de allra högst lönerna, förmoligen blir de enda vinnarna inom ett sådant system. De som inte kan hänga med i de lönenivåerna blir ändå större förlorare än de är nu.

Men ett gentlemen-agreement är både ett snabbt och smidigt sätt, OM nu alla inblandade parter VILL. Och möter heller inget juridiskt hinder.

« · 104367