Saxat från HD: "– Ja, det är klart. Det är inte så kul att få en massa skit, vi som jobbar med Rögle gör det helt ideellt."
Kanske en sak att tänka på...många av dom personerna som det klagas på i styrelsen mm jobbar helt ideellt och i vissa fall pumpar dom även in stora pengar i Rögle.....att bara spy skit över alla som försöker hjälpa Rögle hjälper inte även om jag också är otroligt besviken...igår lämnade jag innan matchen var slut, kan inte komma ihåg när det hände senast!
Junior: Det är bara att hålla med dig... säga vad man vill om torpedhockeyn, men hans passivitet i de matcher jag har sett är det som upprör mig mest, han verkar ha glömt allt vad time out heter. Att jag sedan hör att han agerat på samma sätt hela säsongen gör mig bara mer förbannad.
Ja livet går vidare. Men är av exakt samma åsikt som igår. Waltin bör lämna Rögle omedelbart. Nästan alla här inne snackar om LFN säsongen osv, fakta är att han åtminstonde tog oss till SA. Folk är nöjda bara för att tränaren heter Mats Waltin.
Bara under matchen igår gjorde Waltin 3 tjänstefel.
- Hur kan den gode Mats överhuvudtaget ens fundera på att sätta in Näsvall i PP? Ett tecken på att Rögle inte har någon som helst idé hur man ska lira i PP
- När matchen är körd slänger han in Skugge. Ungefär som att "Nu har vi ändå förlorat så nu kan du också få spela lite Skugge"
- När målen börjar trilla in i 2:a perioden så är det normalt att ta en "Time Out" och rätta till lite saker, istället står han och gapar och skriker och målen fortsätter att trilla in.
Ja ni får tycka jag är gnällig, men i motsats från många här inne så tycker jag det är prakt fiasko, pinsamt, skandal osv osv.
aiastellan: Och jag tycker INTE att vi ska sjunga Vi älskar Rögle, AVGÅ WALLTIN.. Är det nåt fel så är det att spelsystemet inte passar spelarna... Eller så visar inte spelarna hjärta!
En sak..... när alla spelade har blivit torpeder.. vilket verkar ta en Jävla tid... Tar det då lika långt tid att fostra tillbaka dem eller?? Då är de ju nästan förstörda...
Om ni inte redan har läst Daniel Rooths artikel så borde ni nog göra det (se länken). Kan inte mer än hålla med honom i nästan allt han skriver. Alla som varit och sett de flesta hemmamatcher den här säsongen kan inte ha undgått att se hur dåligt spel laget presterat. Ibland när man läser vissa inlägg här så undrar man om personen ifråga besökt ishallen eller om man överhuvudtaget sett någon ishockeymatch tidigare. I så fall borde man ganska lätt kunna se att Rögle hittills under innevarande säsong har spelat under all kritik. Var finns stabiliteten i spelet, passningsspelet och de snabba spelvändningarna? Tidigare har Rögle alltid varit känt för att spela en snabb och offensiv ishockey men nu så går allting oerhört långsamt och omständigt samtidigt som försvarsspelet ofta är obefintligt. Dagens spel känns som en dålig variant av 1-3-1 men utan att försvarsspelet fungerar.
Orsakerna till varför det har sett ut så här kan man bara spekulera kring men att Waltin som tränare har ett ganska stort ansvar kan man inte komma ifrån. Nu kan alla ni som är helt okritiska fortsätta att skriva att det bara är otur som gör att Rögle inte spelar i SA efter jul...
aiastellan: jag gillar din poetiskt vackra inlägg... de tar en verkligen i (rögle)själen :) jag ser fram emot att komma till kvalet sen, för det kommer vi göra!!
Rögle lever även i fortsättningen. Vi ska gå stärkta ur det här. En viktig sak är att Rögle behöver oss mer nu än någonsin. Vi ska visa att vi inte bara sjunger när vi leder. Det handlar om vårt rykte och det är NU vi kan visa hur bra vi är på att visa kärlek till vårat lag. Låt detta spridas som en löpeld till alla fans. Vi måste hjälpas åt...
chipsalgen: Man kan bara hålla med dig. Nu har snart ett dygn gått efter matchen och många har skrivit av sig sin besvikelse över höstsäsongen. Den blev inte vad vi förväntade oss och med facit i handen så hade vi allt för höga förväntningar. Hade allt klaffat hade vi varit i sjunde himlen, nu han verkligen ifatt och den körde förbi oss. För att uppskatta vinster och framgångar så behövs motgångar och förluster annars infinner sig bara mättnad och ingen bryr sig.
Tycker Jersmyr har rätt i mycket i intervjun på hd.se. Marginalerna är små och det finns alla ingredienser som krävs (förutom avsaknaden av en ny libero) för att Rögle ska kunna bli ett riktigt bra lag. Visst har Waltin ansvar i att det inte gått som förväntat, men det har även resterande delen av truppen. Hockey är en lagidrott. Det handlar om att bygga ett lag och skapa en vinnande laganda. Sånt kan ta tid. Mer än en halv säsong om du frågar mig.
Det borde finnas en enorm revanschlusta i laget och bland supportrar. Fakta är att Waltin är en mycket duktig tränare. Svårt att ha en åsikt om hans vara eller icke vara då man inte själv spelar i laget. Sägs det att han har spelarnas och ledningens förtroende borde man faktsikt anta att det är så.
Dags att blicka framåt! Låt besvikelse och frustration övergå i tålamod och revanschlusta. Då tror jag att vi alla kommer få vår belöning. Kanske redan i vår, men garanterat nästa säsong. Och då kommer det vara desto skönare...
Tycker det är nu det vore stort av publiken att ställa upp och ge Rögle sitt stöd! Att visa att vi inte ger oss! DET är väl att göra vårt bästa för att hjälpa Rögle? Inte en massa gnäll! Tålamod är priset, revansch är belöningen!
Arto: Bra skrivet. Självförtroendet stiger ju inte precis med sådana uttalanden. Det är ju precis självförtroende som behövs med ett sådant system vår Mats www.torpedhockey.se förespråkar. Som spelare kan det inte vara kul att bli sågad i tidningen av sin tränare vilket alla läser ! En tränare ska skapa gemenskap och trygghet OCH sist men inte minst "en vägg att luta sig emot när det blåser". Hockeyn blir ju inte direkt roligare och det är ju precis det som är grunden för att prestera bra. Alla har sina brister och fördelar så även Mats Waltin...
Titta på laguppställningen från igår. Hur kan så många bra hockeyspelare spela så dåligt!! Vägrar att tro att det bara e Waltins fel, men nåt e galet!
Hur menar ni det skulle gå till att sparka Waltin? Ta hit en ny topptränare samtidigt betala Waltins feta lön? Det är bara att inse att det är en omöjlighet.
Hellre fortsättningsserien än strykpåse i SA för bajen och SAIK hade krossat oss om vi hade spelat som nu.
Saxat från dagens HD: "Många räknade med att ni skulle få en lätt promenad till superallsvenskan. Varför blev det inte så? – Förväntningarna har varit en belastning för många. Men jag tycker att vi hamnade på en nivå i förhandssnacket där vi inte hörde hemma."
Var det inte precis samma sak som vi hörde från Sören Cratz när han tog över HIF? Detta tillsammans med att hela tiden säga hur dåligt spelarna genomför matcher kan ju knappast göra att prestationsångestknutarna löses upp. Att hela tiden, direkt eller indirekt, få höra att man inte är br nog hjälper ingen, sen får man vara hur professionell idrottare som helst.
Är det inte samtidigt väldigt fegt av en tränare att först säga att allt var spelarnas fel och sen säga att laget inte är så bra som alla förväntat sig. Detta är ju bara ett sätt att få ner förväntningarna på sig själv så att alla ska tycka att man har varit så väldigt duktig som i sista omgången i fortsättningsserien fixat en playoffplats. I fall det ändå bara är spelarna det hänger på, så varför har vi en tränare överhuvudtaget? Hans jobb är ju också att vara coach, vilket han uppenbarligen inte har blivit upplyst om.
Jag har helst inte velat kritisera Waltin för mycket tidigare, har precis som många andra gett honom 10, 15, ..., 30 matcher påsig att visa att spelsystemet fungerar. Frågan är bara precis som någon tidigare nämnt: hur länge vågar vi vänta?
Tråkigt att ni fick storstryk igår, poplag och allt. Det var ju bara en transportsträcka till SA, hur kunde det gå så fel? Ni har ju tränat, precis som alla andra lag. Lånat duktiga spelare, Arlbrandt osv. Vävat en meriterad tränare, gammal landslagsspelare och allt. Det är bara att bryta ihop och komma igen, som det heter. Glöm inte ödmjukheten nu bara, bjud inte andra lag på tändvätska i onödan.Glöm ALDRIG det. För höga förväntningar kan ibland bli en kvarnsten om halsen. Lycka till nästa säsong! Mvh Kulturen
Till er alla duktiga sångare i klacken! Skulle vara så trevligt med lite nostalgisånger som jag älskar att höra! De behövs mer än någonsin nu när det känns tungt. Det var så längesedan man hörde "Vi älskar Rögle, vårt grön-vita Rögle, mel: You are my sunshine och en annan som jag också gillar skarpt, "Vi gör ju allt för er, vi skulle dö för er..." mel: Those were the days. Det är kanske så att jag har drabbats av minnesluckor men det känns som de inte dammats av på länge? Jag och säkert många med mig, går också till hallen av den anledningen att ni skapar en otroligt trevlig atmosfär med era sånger. Det gör halva stämningen i hallen, en fullsatt hall den andra halvan... Nu när Rögle-maskinen "hackar" kan det lätta upp den tunga stämningen i hallen med era starka stämmor! Kanske den gamla sången med "vi är Abris gröna hjärtan kunde bytas ut mot, vi är Rögles gröna hjältar, tips!
Med stor förhoppning om att inte publiken sviker Rögle nu...
HasseT: Allt kan hända i ett par enstaka matcher. Att Rögle tar sig till Play Off måste ju bara ske... väl där är det som sagt 'ett par enstaka matcher'... och vips så är kanske Rögle i kvalserien.
Men jag TROR nog inte heller på detta, men jag HOPPAS... Så länge chansen finns där ska grabbarna i laget stöttas till 100%. Skam den som ger sig...
Jag kom att tänka på vad som sades i radion tidigare idag , vad är det som har gått eller gjorts fel med årets trupp . Jo det ska jag säga till alla att om man har 4 ja kanske 5 st backar när serien börjar då har man för fan inte tänkt någonting . I en trupp så ska man minst ha 7-8 bra backar , tänk på det styrelsen tills ni ska värva nya spelare , köp för fan inte bara in forwards det måste ni ju fatta själva , köp in några bra backar istället . Inte fel att värva Näsvall men skulla man inte värvat en back istället .
Jag vet att det inte var såhär du hade tänkt dig flytten till Skåne som du så mycket sett fram emot. Läs detta och bli lite gladare. (Hämtat ur Broder Daniels pres.)
ETT BLAD UR HUSTRUNS DAGBOK
Fredagkväll: Maken var konstig idag. Vi hade bestämt en träff på Annas Tehus för att dricka en kopp kaffe. Jag hade shoppat med vänninorna hela dagen och jag tänkte att han kanske var lite sårad för att jag var lite sen. Men han sa ingeting om det.
Samtalet flöt inte alls, han vara tystlåten. Jag föreslog att vi skulle flytta oss lite så vi fick tystare platser i cafeterian, så vi kunde prata. Han gick med på det men var tyst i alla fall.
Jag frågade honom om han hade bekymmer och han svarade: Inget speciellt.
Jag frågade om det var mitt fel att han var tystlåten och han svarade: Det är inget, inget du behöver bekymra dig om.
På vägen hem sa jag att jag älskade honom, han log och fortsatte att köra.
Jag kunde inte förstå hans beteende och jag vet inte varför han inte svarade på min kärleksförklaring.
Hemma kände jag att jag min man hade försvunnit lång bort, som om han inte längre ville hitta mig. Han bara satt och glodde på tv och verkade långt borta.
Till slut gick jag och lade mig och maken följde efter en stund. Förvånande svarade han på min kärlek och på mina smekningar, vi älskade, men han kändes fortfarande långt borta.
Kände att jag inte längre orkade, så jag ville ta upp saken med honom, men märkte att han redan somnat. Grät mig till sömns.
Jag vet inte vad jag ska göra. Är redan säker på att han har ett förhållande med någon. Mitt liv är en katastrof.
ETT BLAD UR MAKENS DAGBOK:
Fredagkväll: Rögle förlorade idag, men jag fick i alla fall komma till.
Stannar Mats kvar pga sin stolthet ? Eller för att han vill och har tänkt sig bo i Skåne/Ängelholm på sina senare år ? Skriver han på för MIF om han får chansen ? Ser han en potential i laget trots alla utskällningar, uttalanden och fiaskomatcher ? När bjöd Mats W på sig själv gentemot publiken ? Frågorna är många och det visar på ett engagemang som Rögles styrelse ska vara rädda om. Få klubbar engagerar folk som vårat RBK, hela bygdens lag. Vi vill att det ska gå bra.Vi vill uppleva det vi en gång fick uppleva,elitserien.Det också framförallt i Sveriges just nu tuffa tider... INGEN hade räknat med det här.Inte VI, klubbar i landet, massmedia och framförallt inte Rögles styrelse.Styrelsen älskar Rögle lika mycket som vi det vet jag, ingen rolig sits. Reservplan finns där ngn sådan tror ni ? Mitt svar och tycke=Nej.
Men en sak är iallafall säker Lars Jersmyr ska vi vara rädda om ! Han älskar Rögle BK. Brinner för klubben och föreningsliv. Vi måste ta ut något positivt i allt elände. "Utan motgång ingen framgång" Ta vara på dagen mina vänner ! Livet kan gå fort, det vet JAG, så även hockeyn.
Dumbo: De va de positivaste jag hört nånsin!! Men om mif går till kvalserien vore det ju tråkigt att missa den, eftersom den matchen kommer att bli HELT fullsatt! vilken match!..... Men jag tror inte vi kan ta oss så långt.. issåfall ska det hända nåt väldigt stort.... Västerås tror jag inte heller ett dugg på att vi kan spöa borta.. hemma har vi förlorat de 2 senaste säsongerna med.. så ja...
aiastellan: Kan säga att jag é inne på precis samma linje. Synd som f-n att det tog så långt tid innan man fatta att torpeden va helt felinställd och på väg mot det egna skeppet. Synd att man inte fatta innan skeppet sjönk inför över 3000 skadeglada växjöbor. Inte mycket att göra åt det nu... Måste bara säga att Jersmyr har min sympati. Han kan inte ha det lätt idag. Hoppas vid de högre makterna att det stämmer att "efter regn kommer sol". För solen har inte direkt visat sig över Ängelholms ishall iår. I MED OCH MOTGÅNG!
Tuborg: Det är Waltins ansvar att spelarna är taggade inför varje match. Jag tror snarare det handlar om bristande självförtroende pga att de inte känner trygghet i spelsystemet. Spelarna litar inte på sin egen/sina lagkamraters positioner, blir tveksamma och rädda för att göra fel. Jag tror att man måste byta spelsystem. Om detta innebär också att man bytar tränare så får det bli så.
Att läsa i tidningen gör mej både arg och besviken. Mats W varför säga så ? Jag skäms över mina spelare. NU tar jag dina ord:-Jag har inte lust att ens kommentera det.Var är DIN självkritik ? Röglepubliken har inte haft fel. Denna publik har insett länge att detta håller inte ! Men vi har ändå hoppats. Hade inte våran tränare hetat Mats Waltin tror inte jag tränarplatsen hade varit vikt åt honom. Det finns en verklighet.Nu är det försent Rögle... En oerhört ledsen Stellan.
Sumo: Ja det är verkligen viktigt att man gör allt för att få behålla Näsvall. Sen som sagt kontraktera en libero på 2 år då helst Österby. Kosta vad det vill!!!!!!!!!!!!!!!! Detta är viktigt för att lyckas gå till kvalserien, för det ser jag som ett måste för att återfå hedern. Hoppas Växjö o Hammers blir kvar så det blir några intressanta matcher efter jul. Waltin har mitt fulla förtroende trots misslyckandet. Det är spelarna mest jag är besviken på. Man märkte tendensen redan i kvalserien i våras, nonchalans och viljelöshet. Pelle har inte axlat sitt ansvar som kapten,utan varit en av de sämsta i laget. Grymt besviken på min forna favorit!
guldkusten: jag tycker inte det handlar om att ha skygglappar eller inte, utan att tro på sitt lag. Jag är oxå realist och inser att denna sässong inte blivit vad vi trodde den skulle bli, men jag är ändå optimistisk. Jag tror helt enkelt på rögle i längden. Givetvis hoppas och tror jag att spelare, ledare och styrelse sätter sig ner nu och går igenom var det gått fel, och sen tar ställning till eventuella förändringar.
fritte rbk: Jag tror det vore nyttigt att se saker lite mer "realistiskt" just nu. Höstsäsongen har ju kantats av att det "kommer att bli bättre bara det ges tid till inkörning av det nya systemet, nya spelare osv". Hur länge ska detta hålla på, var går den kritiska gränsen ? Den kanske redan är nådd ??? Vad händer om inget positvt sker inom kort ?? Att ha skygglappar för detta kan visa sig vara kostsamt i slutet. Det som jag ser som en stor risk är Waltins undvikande att ta sitt ansvar. Han har en tendens att skjuta hela skulden på spelarna. Det är ju trots allt hans spelideér de försöker att förverkliga.
OE: Är det 6 lag i kvalserien, om jag fattat rätt???
Issåfall kan man börja spekulera lite...
Rögle går ju till Play Off 1 (som etta eller två). Där möter de alltså 4:an eller 6:an i SA.
*Snabb tippning av SA* 1. Skellefteå 2. Oskarshamn 3. Hammarby 4. Västerås 5. Mora 6. Sundsvall 7. AIK 8. Bofors
...ja, nåt sånt där. Då betyder det matcher mot antingen Västerås eller Sundsvall (enligt min tabell). Det tror jag Rögle kan greja. Sen blir det Play Off 2 mot vinnarna i Play Off 1... kan då bli kanske Hammarby eller Mora... det ska kunna gå vägen för Rögle. Då är det alltså kvalserien. Där lirar då (*snabb tippning*): Södertälje och MIF från elitserien, Skellefteå och Oskarshamn från SA, samt Rögle och säg Hammarby från Play Off.
Då slutar kvalserien så här (*snabb tippning*): 1. Skellefteå 2. Rögle 3. MIF 4. Södertälje 5. Oskarshamn 6. Hammarby
Nej usch, det här ser svårt ut... kanske inte så troligt, MEN det kan ju gå vägen...
Inte för att man vill måla fan på väggen men efter jul kommer alla lagen i stort sätt att starta på samma poäng igen. Handen på hjärtat - visst kan man känna viss oro för att uppleva kvalmatcher åt fel håll. Om inte experimentet slutar snart (ändra spelsystem) och sjävförtroende infinner sig hos spelarna kan det gå väldigt snabbt utför.
Sumo: Både Ljungren och Jersmyr var besvikna över att vi inte nått SA. Jersmyr är inställd på att ha kvar Waltin under de kontrakterade två åren och påpekade att Waltion har HELA styrelsens och spelarnas förtroende. Ljunggrens analys var att spelarna inte kände samma trygghet som tidigare. Tappat många överlägen etc. Ett tränarbyte kunde vara ett alternativ att bryta detta.
Som jag har skrivit ett tidigare inlägg och LEJ höll med mig, detta är en uppbyggnads-säsong för säsongen 2004-05. Men det flesta signaturer, tycks fortfarande inte fatta det. Beklämmande.
"– Ja, det är klart. Det är inte så kul att få en massa skit, vi som jobbar med Rögle gör det helt ideellt."
Kanske en sak att tänka på...många av dom personerna som det klagas på i styrelsen mm jobbar helt ideellt och i vissa fall pumpar dom även in stora pengar i Rögle.....att bara spy skit över alla som försöker hjälpa Rögle hjälper inte även om jag också är otroligt besviken...igår lämnade jag innan matchen var slut, kan inte komma ihåg när det hände senast!