Enligt SB 2001/2002, Allmänna regler, så avgörs det genom att räkna fram 1. Poäng 2. Målskillnad 3. Flest gjorda mål 4. Inbördes resultat 5. Omspel (vilket inte kan bli aktuellt i detta fall, eftersom Rögle har bättre inbördes resultat gentemot Skellefteå)
Killer Bob: Om du har hängt med lite den här säsongen, så vet du att Hanssons kropp inte orkar med att spela forward alltid. Han trivs bättre själv på backplats, eftersom hans kropp tar mindre stryk där.
Hoppas på en stor uppslutning idag. Alla Helsingborgare som inte har varit där nu på de senaste matcherna tar sig själva i kragen letar sig ut till Ladan.
"Kämpa nu Rögle (o Löven), för det här ska vi vinna!!!!!!!!"
Det kan gå vägen.För första gången så håller man på Björklöven.Rbk måste krossa Nyköping,vilket jag tror dom gör.Så komm igen nu och ta er till ladan.För även om det blir sista matchen för sesången så tycker jag att grabbarna gjort en godkänd insats.Även om hemresorna från Karlskoga och Nyköping inte var några höjdare!Imed och motgång.
Läser i dagens HD att tränarduon valt att plocka tillbaka Roger Hansson på backen.Gång på gång har det visat sig att RH behövs i anfallet med sin kyla och spelsinne. När det gäller vinna eller försvinna som förutsättningarna är idag,så anser jag att det är förbannat vansinne att göra på detta viset.Tyvärr är det inte första gången som tränararnas taktik går stick i stäv med sunt förnuft denna säsong.
James007Bond jag tycker du är lite hård i din kritik. Lite verkstad har det nog allt varit. Jag tycker inte årets säsong är ett misslyckade även om man nu missar kvalserien. Jag tycker de flesta av lagen i SA håller en hög nivå, inte för den skull en succe. Men jag har en mycket positivare syn på säsongen Rögle har spelat en trevlig hockey och man har vissa matcher spelat rigtigt bra framförallt mot de bättre lagen. Sen så länge det finns hopp finns det liv.
Alltså låt det rinna iväg imorgon. Låt oss få 2snabba mål och sen bara låt det rulla på..
Ja chansen finns och nog fan ska vi ta den. Jag är hyfsat säker på att Rögle kommer att sköta sin del. Mot ett Nh som inte har något att spela för. KOM IGEN!!!!!..
Har aldrig hoppats så mycket på Löven som jag gör imorgon.
Ända sedan nerflytten från elitserien, har det varit samma gamla visa inför en ny säsong.(Mycket snack och en liten verkstad) Tyvärr kommer det att förbli så.
Fransson: Det räcker att Rögle vinner med 3 mål och Löven samtidigt vinner med 3. Då går Rögle vidare på lika många plusmål som SAIK eftersom man tagit 4 av 6 poäng mot Skellefteå i inbördes möten.
Det stod fel i dagens tidning. Där skrevs nämligen att RBK var tvungna att hämta in 12 mål. Helt galet, som vanligt.
Stefan Elvenes fortsätter dominera slutspelet Grundseriens poängkung var Conny Strömberg. Men i slutspelet har Stefan Elvenes tagit över showen totalt. Den rutinerade skåningen har redan lett sitt lag till seger i grundserien och är nu påväg att leda laget mot mästartecknet.
Ikväll kom tredje raka och övertygande segern i kvartsfinalgruppsletet, 6-2 mot fjolårsmästarna Herning innebar att man redan efter halva gruppspelet säkrat en plats i semifinalen. Efter tre matcher lyder målskillnaden 25-6.
Mot Herning låg Elvenes i vanlig ordning bakom en hel del och gjorde 1-1, 2-1 och 6-2. Efter sitt hattrick har han nu gjort fem mål och fem assist på de tre slutspelsmatcherna och gjort poäng i imponerande 17 matcher i följd.
Hej Svenne, är det verkligen sant att om Björklöven vinner och om Leksand vinner så får Löven en ev sista match hemma. Då har ju genast Löven en jävla massa att spela för och inte minst Rögle. Vill också vara lite positiv och skicka ut en tidig julklapp, det blir playoff. Yes Yes Yes
En Rögle supporter som klagar mycket men också som hoppas mycket. Väl mött i playoff.
Även fast jag inte har något somhelst till övers för Rögle och mer än gärna ser att ni missar playoff, så kan jag utlova full satsning från Lövens sida på söndag. Inte bara för att det krävs av ett lag att uppträda så pass professionellt att man spelar klart serien oavsett att man är klara själva, utan även för att Löven vid vinst mot Skellefteå tar över fjärdeplatsen från Taif. Det skulle betyda betydligt bättre förutsättningar i playoff. Dessutom kan inte ett derby mellan Löven och Saik spelas utan att båda lagen försöker vinna. Båda lagen ger alltid allt i Sveriges hetaste hockeyderby.
Det betyder alltså att om Rögle vinner med en 3-4 mål mot NH90 så finns en definitiv chans att det blir playoffspel för er.
Lycka till, önska Magnus
PS. Det är alltid lika kul när folk från småstäder försöker kalla umeåbor för bönder, lantisar, lappar och så vidare. Det funkar jättebra att sitta i Ängelholm och tro att det biter på innevånarna i Sveriges 11:e största stad, Norrlands största, universitetsstad med mera, med sådana tillmälen. DS
En sista positiv tanke innan söndagen... Björklöven har en hel del att spela för. Tar man tre poäng så går man om TAIF (som rimligen kammar noll i Leksand) och får fördel av hemmaplan genom hela Play-Off. Sen skulle man glädja sina supportrar lite extra genom att skicka ut SAIK i kylan (förutsatt att Rögle gör sitt).
Nyköping har ingenting att spela för, man hämtar inte in 3 poäng och 17 mål . Gör Rögle 2 snabba i början kan det rinna iväg.
Helvete oxå. J-vla 1.90. Nu får fan norrlänningarna hålla sig hemma o inte vara ute o sätta på renar i helgen. Hoppas på max-fart från Lövens sida på söndag, men då SAIK kommer att ha mer o spela för så kan det bli tufft.
Nicke: Hockey på söndag helt klart. Hasse o Hackborn e på. Ska du med i golfen?
Jesse: Jag tycker vi avreagerar oss på monster-tanterna nere på spygåsen imorgon istället :)
Alltså Rögle har faktiskt bra läge om Nh vinner idag. Man har läge åt båda hållen så att säga. Fast Löven vinner har vi chans. Om Saik vinner har vi stor chans.
Sen måste jag säga (nu när vi har kniven på strupen), att jag tycker att det är sjukt att lag som inte kom till SA kan spela playoff o nå kvalserien och till o med ES!!!
När ska hockeyn börja göra som fotbollen???? Fixa en permanent SA under ES. Detta gör att klyftan mellan lagen i SA och de i ES inte blir så jäkla stor, vilket innebär att elitserie lagen inte behöver tro att det är domedagen så fort de trillar ner. Se bara på fotbollen, där har klyftan mellan lagen i Allsvenskan och de i Superettan minskat betydligt tackvare det stora media och publik intresset i Superettan. Jag kan inte förstå varför hockeyförbundet måste göra seriesystemet så j-vla komplicerat. Se bara på de lägre hockeyserierna, är det någon förutom de inblandade som har någon koll på hur dessa funkar med avancemang o dyl?? Alltvåor, fortsättningsserier etc etc. Hoppas att det kommer att ske stora förändringar nu när herr Envis (Fagerlund) lämnar rodret.
Måste säga att jag inte är så väldigt besviken. Förra säsongen var det mycket värre, då spelade laget en usel, skittråkig hockey. Men Jan Votruba har varit mer offensivt lagd, och i år har det åter varit kul att gå på hockey i Ängelholm. Och det känns faktiskt rätt behagligt att veta att Rögle slipper värva tränare under silly. En hel del spelare är också redan säkrade. Kontinuitet. Viktigt. Men: nästa säsong duger det inte att bara spela på hemmaplan. Det är som vi alla vet på bortais som laget har förlorat play off-chansen (kanske till och med andraplatsen). Materialet är det uppenbarligen inget större fel på. Årets lag har ibland spelat bländande. Felet har varit lägstanivån, men med en säsong i benen tror jag att det kan bli riktigt bra nästa år. Kom ihåg hur många spelare och tränare som har bytts ut sedan sista elitsäsongen. Varenda jävla säsong har Rögle tvingats spela in nya system och massor av nya spelare. 2002-03 får vi äntligen se något annat. Förstärkningar behövs, men efter att nästan enbart ha sett hemmamatcher i år har åtminstone jag svårt att peka ut någon som "måste bort". Jag minns tydligt första matchen mot Halmstad. Efter den trodde jag (helt ärligt) aldrig att Rögle skulle kunna nå SA. Och efter OS har man liksom vant sig vid att sportintresset bara medför en enda lång räcka med besvikelser. Därför känns det här inte alltför ledsamt.
Va på hockey i Umeå. Tycker att det är trist att se så kallade rutinerade föredetta landslagsspelare som inte tar sitt ansvar, rår för mål för att sedan fortsätta att glida omkring som skridskoprinsessor. En i rögles ledning var där han var minst sagt heligt förbannad (på hela laget ska tillläggas). Till sist en glädjade nyhet. Bli inte förvånad om vissa ändringar kommer att göras i spelar truppen. Allt enligt samma källa. Lycka till säsong
Att Troja skulle återfinnas i playoff var väl ingen högoddsare. Jag tror att Rögle hade haft större chans att nå playoff om man hade spelat i södra allsvenskan än i SA. Dock så hade kanske inte matcherna där varit några höjdare, varken hockeymässigt eller ekonomiskt sett.
hehe...kul att se att du, jonas, tar upp samma gamla statistikcitat av Mark Twain som jag gjorde....givetvis har du rätt....men när jag tillämpade det talesättet på Stefan Elvenes statistik sista säsongen i RBK så fick jag uteslutande skit för detta...intressant.
Gasolin?? Vad pratar du om?? Är man besserwisser a la Leffe Bork bara för att man tycker att det är ett misslyckande att inte ens ta sig till play off ett....där till och med lag som Troja kommer att husera..Om man har som målsättning att vara bland sveriges 14-16 bästa lag så fungerar det ju givetvis då inte att vara nöjd med att inte vara bland dom 22 lag som får spela någon form av play off...
Det finns många bra tränare här inne i gästboken. Dom flesta värka veta vad Rögle har gjort fel denna säsong. Vänta tills säsongen är över då kommer vår egen Leffe Bork= Jesse Ventura o berätta alla fel Rögle gjort... Trevlig helg....
Klubb>> Ja det går att bevisa att du är riktigt dum i nylet. Fattar du inte vad jag menade med mitt förra inlägg så är det något fel på dig. Att jag råkade skriva med istället för mot fattar väl inte du
Ok jag skriver det en gång till så ska vi se om du fattar.
Står det i statistiken vilka femmor som spelar mot vilka femmor?. Står det boxplay/poweplay?
Det är ganska lätt att räkna ut att Strandberg har mycket minus när han spelar mycket boxplay.. Men det fattar väl inte du..
Men snälla Junior, det finns inte några Röglespelare som spelar med Leksands första femma, det går också att bevisa statistiskt eller är du på någon annan planhalva än oss övriga?
Klubb>> Står det i statistiken vilka Rögle spelare som spelade med Leksand´s första femma?. Men du har kanske inte förstått att Rögles bästa backar spelar mot motståndarnas bästa forward´s.....
Att alla ska ha så svårt att inse faktum: Hansson spelar back därför att han själv vill pga att hans kropp inte håller för att spela varje match som forward. Det sliter mindre på hans kropp att spela mestadels som back och då är det väl en bra lösning att låta honom göra det. Så sluta tjata!
Klubb>> Tjenare. Du kan väl för fan inte gå efter +- statistik. Bilda dig en egen uppfattning.
Byström är riktigt bra tycker jag. Engström är ju en av få som har stått upp och kämpat varje match. Hur många matcher har man inte läst dagen efter att det varit tredje femman med Sjöberg,Engström som har varit bäst framåt.
Jaja, vi kan ju diskutera spelare efter säsongen är slut. För vem vet om det blir play off och vem vet hur det går där?
Så sluta gärna klaga på spelare till säsongen är slut. För annars får ni kanske äta upp det dubbelt.
Wrebe, vilken planet kommer du ifrån. gå in och kolla statistiken för RBKs backar på Swehockey.se samtliga ligger på minus te.x Karmhag -9 , Strandberg -6, Larsson -4 den enda som visar på plusstatistik är Byström +6 inte så anmärkningsvärt eftersom man måste ha bra fart på rören och ett väl utvecklat spel och passningssinne på denna nivån.Det räcker inte med att bara vara stor den tiden är förbi. Martin Ericksson, Hrm... om du hör på ordet back, det är bakåt,backa etc. karln har lite problem med just den tekniken och det är väl viktigt när man är back det hörs liksom på ordet, men han är ju fortfarande ung.
Undrar vem det är som är Bambi i detta fallet wrebe ;-) ? Är det inte så att Grankvist blev skadad (och fortfarande är), vilket omöjliggjorde inhopp från hans sida? Jag ska villigt erkänna att jag har dålig koll på våra juniormålvakter, men tränarna gjorde väl bedömningen att Wolle var den som var bäst lämpad för uppgiften. Rätt eller fel får vi aldrig veta!
1. Poäng
2. Målskillnad
3. Flest gjorda mål
4. Inbördes resultat
5. Omspel (vilket inte kan bli aktuellt i detta fall, eftersom Rögle har bättre inbördes resultat gentemot Skellefteå)