Email: Jättebaby var ordet sa Bull... F ö anser jag det trevligt att så många Röglesupporters intresserar sig för historia. Dock är det synd när ni glömer bort vår klubbs förflutna, dess vänner och ovänner.
Patrik: Närå, flytande svenska kräver inte ens Leijonborg. Endast "hygglig". Kravet på dessa utländska stjärnor skulle väl då bli att de lär sig följande ord på svenska: icing, offside, slashing, hooking, time-out, höginkomsttagare, bankkonto, kreativ bokföring samt "hej vackra svenska flicka".
Jonas: för femtiellfte gången så återkommer tjafset att sälja svensk hockeys själ och göra elitserien fullkomligt ointressant. Jag vet en hel del fans till elitserielag, som i samma ögonblick som ligan stängs, skulle anse vinnaren av allsvenskan som den ende rätte svenska mästaren. Vad är det som säger att en stängd liga skulle porta utlänningar? Skulle man helt plötsligt införa något "Leijonborg-test" på att alla kan tala flytande svenska? Nä, som alla gånger tidigare, "töm-å-glöm" tramset!
Nåt ljushuvve i Aftonbladet har skrivit en artikel om att det är för många utlänningar i elitserien, och att den genast måste stängas om vi ska ha någon elitserie och ett landslag kvar i övermorgon.
Tjenna!
Börja istället med utbildningsbidragen, eller övergångsummorna som de egentligen borde heta. Väck! Sedan kan man ju ta och komma med en vettig lösning på hur man ska kunna behålla talangerna inom landet tills de är färdigutbildade. Lös det och utlänningsproblemet är ett mycket mindre "hot" mot våra devalverade Kronor.
...å andra sidan så härstammar användandet av uttrycket ”svin” (i betydelsen något extremt eller frånstötande), från Gamla testamentet där detta djur ansågs vara orent – fortfarande äter inte judar/muslimer griskött. Anledningen är alltså inte att man skulle ha hittat exemplet hos någon campande rögleit, eftersom man förmodligen inte spelade ishockey i Sinai öken för några tusen år sedan.
Härförleden trollade Rögle upp Växjös hockeystolthetstolthet "Lakers" på läktarna i deras hemmahall, sedan RBK givit en klockren lektion i den ädla ishockeykonsten. Nu är det dock lite annan snålblåst runt smålänningarna. Ingen mindre än LA Lakers har nämligen härsknat till över att man "knyckt" namnet Lakers, och kräver via advokat att man ska byta klubbeteckning. Lakers (de som inte spelar basket alltså) kontrar med att man har en helt annorlunda logga och att man sysslar med en annan idrott... Allt enligt dagens SMP
Ljunggren: Var inte ölet uppfunnet 1932, eller vad menar du? Jag tycker Kingens inlägg var fyndigt annars, även om han menade vildsvin. Det var kanske därför du missade poängen?:-)
Jonas: Ja du har rätt, mer tvättäkta Moranisse än mig blir nog svår att hitta. Mitt misstag jag skulle i mitt brev ha skrivit "hakar" kring texten "vi Rögle-supporters" så att alla hos er ska förstå att det är ett uttryck som ni ska använda emellan varandra för att bli lockade att delta i våran tävling.
Men faktum kvarstår, ni är alla välkomna att deltaga. Surfa in på www.moraik.com och ta del av reglerna och sen knåpar ni ihop en rad och skickar till mig på [email protected]
shorty: Stigson är en tvättäkta Moranisse ;-) Men tävlingen är öppen för alla att vara med i. Den uppstod i kölvattnet av en annan, för oss mer lokal tipstävling som inte existerar längre.
Så här före seriestart så är det väldigt populärt att tippa hur serien kommer att sluta i december. Därför har vi på moraik.com bestämt oss för att ordna en tipstävling för att en gång för alla visa vem som är bäst på att sia om utgången av SHA 2002. Dessutom kommer en lagtävling att finas där DU tillsammans med ditt favoritlags supportrar får visa att vi Rögle-supporters är bäst på att tippa.
Så ta chansen och visa dom andra lagens fans att det är vi som kan det här bäst. Sätt dig ner och sätt ihop en serietabell för SHA som du tror att den kommer att se ut den efter omg. 28 plus att du väljer ut ett lag, vilket du vill i serien, och skriver ner hur många mål det laget kommer att göra under serien (detta kommer vi att använda som ev. skiljefråga). Sen skriver du vad du heter och vilket lag du håller på och mailar detta till [email protected] . Besök www.moraik.com och följ länken till tävlingen så får du veta mer om reglerna.
Som femmorna ser ut nu tycker jag att vi har tre as bra femmor. Pelle ser ut till att trivas mycket bra med Starck och Jacke. Mossa och Nordquist går bra ihop ser det ut som. Hansson, Lindèn och Herman är kanon. Bra backar Det är bara Wolles returer som ska bort, sen så;-)
Får vi en skada på ex.vis Togge tror jag att en spelare som Tomas kan gå in och ta den platsen. Tomas har ju varit mycket bra på senare tid, även Tom har varit kanon. Men men en Arlbrandt hade inte skadat.
QP: Rögle har inte den ekonomin, att arbeta under förutsättningen att en eller flera nyckelspelare blir skadade. Leksand gjorde det i fjol. Köpte på sig och köpte på sig. Detta resulterade i att man körde med fem femmor på träningarna och en sådan som Jonas Nordquist hamnade utanför laget till slut. Blir Löwgren eller Hansson skadade så är det "tough shit". Alla lagen lever under de förutsättningarna. För mig är frågan mer hur Melin kommer att utnyttja (tvingas utnyttja?) materialet under hösten. OM han kommer att gå runt på t.ex. fyra kedjor och i så fall hur länge? Jag hoppas föreningen har lärt sig hur jävla svårt det är att få in en ny spelare i laget, halvvägs in i säsongen. Remember Wall-Enberg? Virta? Varken Sjöberg eller Engström slog det speciellt mycket gnistor om heller. Får juniorerna bara speltid under hösten, behöver det inte vara katastrof att låta dom spela efter Jul.
Jonas: Du, jag har alltid undrat varför det finns så få igelkottar där du bor? Nu vet jag, du tjyvtränar! Visserligen har jag bara hunnit med en match, live men jag har gått igenom tidningarna ordentligt (samt HS) och tror att vi klarar oss ganska bra fram till jul betr skador (sannolikhetskalyl beräknad på de lag vi möter ) Däremot när vi spelar i SA kan problemen komma, men det ska väl kunna lösas då, med inköp av spelare typ Sjöberg eller Engström. Jag tror inte att nån i 4 linen går in i SA och ersätter Togge eller Roger eller annan spelare av den kalibern om de skulle bli lång-tidsskadade eller slitna. I någon enstaka match kan de säkert glimta till som ex.vis Skugge som verkar vara riktigt på bettet när han väl får chansen. Men en hel lång serie, njae jag är skeptisk.
Ljunggren: Enligt Nordisk Familjebok (1918) äro svin "nattliga, sällskapliga och allätamde och uppsöker med förkärlek sumpiga och vattenrika ställen, förrutom mysksvinet om föredrar torrare trakter"
Låter mer som en Röglesupporter i ett öltält än en hocksybuse från Västerås ;-*
Jonas: Ja kanske det kanske!!!! Då ölär det bli halmstads metod! Samla in pantburkar för att få pengar till honom och att det ska bli lite över till dem andra!!! Men det känns onödigt att köpa en spelare som bara duger i 3:e kedjan!
fjortis: Det där var en hypotetisk fråga som inte har något svar. Rögle har en slagkraftig trupp med drösvis av bra forwards. Även backar som gärna vill vara med och leka forward ;-) Att hitta en forward av Hanssons kaliber på marknaden nu, är nog ungefär lika enkelt som att med en glödhet pinne föra upp en klick smör i aschlet på en igelkott. Såvida det inte uppstår för många långtidskador, finns det ingen anledning att komplettera truppen. Tror inte ens man sneglar åt det hållet?
Vad tycker ni???? Är själv jäkligt nöjd. Det är lite tidigt kanske, men så nöjd brukar inte jag vara efter så kort tid. Josefsson är bra på rören, jäkligt bra skott och lägger goa mackor. Blanck har man inte skådat överdrivet mycket av. Tydligen bra både framåt och bakåt. Magnus.E ser ut till att vara en ganska stabil back?? Norquist är vår nya teknings KUNG. Lägger goa pass och kommer säkert måla en hel del. Även bra defensivt. Lindèn diggar jag skarpt. Jobbar som få och är given i alla boxplay. När han gjort första målet kommer det rulla på bra.
Belix: Att återge sanningen, även om den tydligen är illa hörd är knappast något personangrepp. Ett personangrepp är ett påstående, helt taget ur luften, utan någon som helst substans. Om du, som du påstår verkligen var i ishallen när Popvic överföll Lundbäck, borde du veta lika bra som jag att Popvic verkilgen är ett riktigt svin. Betr Patrik Lundbäcks hockeykarriär kan man ju kallt konstatera att efter skadan som Popvic åsamkade honom, förlorade han mycket av de kvaliteter som hade innan. Visst spelar han fortfarande, men knappast på den nivå han borde. tacka Popvic för det!
Ljunggren: Jodå jag var där. Det jag vill säga dig är att sluta att göra personangrepp i gästboken. Andvänd fakta gärna dina personliga upplevelser men inga personangrepp. Du får naturligt vis tycka illa om Popovic och du kan säkert skriva det utan att du behöver andvända kraftutryck. Sen att säja att han förstörde Lundbäcks kariär är väl det oxå en överdrift han spelar ju trots allt fortfarande. Ha det Belix
Belix: Kalla Popovic för "svin" är inget jag börjat med i år, Belix. Att nämna saker vid dess rätta namn ser jag som en självklarhet. Dessutom var överfallet på Lundbäck knappast en engångsföreteelse från Popovics sida - han äslkar att "spela med klubban" och tar ingen som helst hänsyn till skaderisken. Kan bara ställa dig frågan betr sagda match RBK-VIK; var du där?
Ljunggren: Tja om alla ska få gråta ut på nätet vet jag inte. Men du tycker tydligen att alla ska få börja kalla folk för div djurnamn? Det är trots allt några år sen Popovic förstörde Lundbäcks knä. Kanske dags att lugna ner känslorna efter så lång tid.
Vad är det frågan om? Ska alla få tillfälle att gråta ut på internet? Nu senast svinet Popovic som påstår att han är ledsen för att ha fördärvat Patrik Lundbäcks karriär. Det var han ta-mig-fan inte när det inträffade, som den minnesgode säkert kommer ihåg. Det enda som stämmer är att publiken var i uppror. Jag tror inte att de varit så upprörd stämmning i Ängelholms ishall, varken förr eller senare. Kronan på verket hade varit om han skrev på för räliga Malmö...
Så har det hänt igen: Swehockey krånglar. Därför får ni referatet nedan tills vidare:
RÖGLE VAKNADE FÖR SENT
Torsdagens klang och jubelföreställning mot Frölunda gav sportslig "baksmälla" mot Karlovy Vary. Genom ett sent vinstmål stod tjeckerna till slut som segrare.
Första perioden blev en ganska händelsefattig historia. Flest klara chanser hade tjeckerna och det enda som hindrade dem från ett ledningsmål var oftast deras egen oförmåga att trycka dit pucken. Antalet tjeckiska kontringar var stort och Magnus Wennström fick rädda flera frilägen. Rögles enda riktigt heta läge kom till efter klapp-klapp hockey mellan Mathias Månsson, Tomas Andersson och Kristoffer Starck där den sistnämde var ytterst nära att peta pucken under Karlovymålvaktens benskydd.
Backen Jonas Blanck stod över första matchen i Halmstad Hammers Hockeyfestival och för honom blev det en olycklig debut. Innan ens halva första perioden var spelad krockade han med plexiglasets början efter en hård närkamp och tvingades utgå. Senare meddelades att Jonas åkt på en hjärnskakning. Inget spel för honom alltså i lördagens placeringsmatch.
Andra perioden hade endast hunnit bli 13 sekunder gammal när Karlovy för första gången tog ledningen. Ladislav Svoboda avlossade ett slagskott framspelad av unge Lukas Pech som letade sig förbi "Volle" i rögleburen. Tjeckerna utökade sedan sin ledning till 2-0 innan det äntligen var dags för det första Röglemålet. Den här gången lyckades Rögles klapp-klapp spel och Mathias Månsson blev siste man på pucken. Kanske blev det lite för många klapp-klapp försök av Rögle och för lite beslutsamhet i avsluten i dagens match. Flera gånger passade man en gång för mycket istället för att ta avslut. Resultatet 2-1 stod sig perioden ut och skottstatistiken blev förkrossande 16-5 i grönvit favör. Från läktarhåll kunde man konstatera att Rögle äntligen hade börjat vakna efter gårdagens seger, nu skulle väl en seger vara inom nära räckhåll...
Tredje perioden började och Rögle skapade flera chanser samtidigt som Magnus Wennström räddade Karlovys, men RBK-målen uteblev. Något som däremot inte uteblev var det fula tjeckiska spelet. Matchen bjöd på flera klubbor i ansiktet, armbågstacklingar i huvudet och rena filmningar från de hetlevrade tjeckerna. Tiden gick och kvitteringsjakten blev allt mer intensiv. Med drygt två minuter kvar tog Roger Melin time-out och plockade ut Magnus Wennström och då äntligen kunde Rögle kvittera i spel sex mot fem. Målskytt blev Torgny Löwgren sedan han tillåtits stå obevakad i slottet. 2-2 och sudden var 1:59 bort. 55 sekunder senare hände dock det omöjliga. Tjeckerna gick till anfall och avlossade ett fladderskott mot Magnus Wennström, returen dimper ner på framstormande Lukas Pech's klubblad och tjeckerna vinner matchen.
Kvällsmatchen i Valhall kom således att handla om vilket lag som skulle möta Rögle i mach om 5-6 plats. Förloraren av Hammers-Södertälje skulle bli Rögles motståndare. Och länge såg det ut att bli Södertälje eftersom Hammers alltjämt hade ledningen. Med några få minuter kvar lyckades dock Södertälje kvittera till 5-5 och fixa Sudden Death. Målet kom till sedan Peter Popovic varit inne i flera minuter och till slut snappade upp en puck strax utanför Hammers blålinje och elegant serverade Dragan Umicevic som var kylig i avslutningen. Efter en mållös Sudden var det dags för straffar där SSK drog det längsta strået. Därmed blir det derby mellan Halmstad och Rögle kl. 11:00 på lördagen.
Roger Melins kommentar: - Det märktes på spelarna att vi hade en tuff match sent igår kväll. Den täta matchbilden mot Frölunda gjorde inte saken bättre. Även om alla spelare vill ha bra inställning till en sådan här match så orkar inte huvudena ställa om och det blir flera enkla misstag. Vi visar bra moral när alla kämpar och vi till slut lyckas kvittera till 2-2, synd bara att det inte stod sig till Sudden Death.
- Vi spelade exakt som vi bestämde på mötet före match. Vi visste att Rögle skulle vara trötta sedan gårdagen och utnyttjade detta genom att spela fysiskt och snabbt. Vi började disciplinerat men sedan tappar vi den både i båset och på isen, därför fick vi så många utvisningar. Detta är det negativa med tjeckisk mentalitet, de har lätt för att bli övertända och ta dumma utvisningar. Jag skulle vilja införa mer svensk mentalitet hos mina tjeckiska spelare. Jag tror att Rögle kommer bli riktigt bra i vinter trots dagens spel. De blir säkert ett topplag. (Jan Votruba, tränare i HC Energie Karlovy Vary)
Övriga kommentarer: - Jag har tränat med A-laget hela sommaren och vill verkligen ta en plats när serien startar. Jag har allt i mina egna händer. Min förebild är Jaromir Hlinka som spelar i Schweiz i år. Jag tycker Rögle spelade bra, det märktes att de var trötta men de bjöd ändå på bra motstånd. (18-årige Lukas Pech som sänkte Rögle)
- Jag tycker det är en bedrift att inte lyckas slå det här tjeckiska laget! Hade vi utnyttjat alla chanser bättre hade vi fått möta MIF i Final. (Mathias Månsson)
- Även med facit i hand hade jag inte kunnat göra någonting annorlunda, det var ett mycket lurigt skott som jag nästintill reflexräddade första gången. Lite oflyt att de sedan hinner fram till returen före våra backar. (Magnus "Volle" Wennström)
- Det kändes segt i början av matchen, vi fick verkligen jobba oss in i matchen idag. (Jakob Johansson som blev offer för den tjeckiska brutaliteten när en Karlovy spelare satte full fart mot honom och delade ut en armbågstackling i huvudet)
Guld: Daniel Josefsson Silver: Pelle Svensson Brons: Björn Lindén
nicke: Såg du matchen eller??? Men jag trodde faktiskt ändå att dem skulle vinna fast dem var slitna!!!! Jag trodde knappt att dem kunde spela hockey!!! Jag som planerat att åka och se finalen Rögle-Malmö så kommer jag hem och ser att dem förlorat!
fjortis: Först och främst så var Rögle inte alls lika tända i dag som mot frölunda. Dom verkade sega och slitna. Sen som jag ser det så lyckades Karlovy att störa Rögle som inte tycks gilla när det blir fysisk hockey. Men den sanna förklaringen den vet bara spelarna själva dom försökte men räckte inte till.
fjortis: Jag tyckte att Rögle såg jävligt slitna ut. Det gick väldigt trögt med rören. Hade dom varit lika pigga som i gårdagens match hade Rögle segrat.
Nån som vet va det kan bero på att Rögle förlorade över Karlovy för?? Konstigt att man slår Frölunda som slog Karlovy med 5-0, men sen kan man inte slå Karlovy???