HasseT: Ok, du tycker den är bra och det har du rätt att tycka. Jag tycker inte att det är en ramsa värdig den stolta rögletraditionen, men det är min åsikt och det har jag rätt att tycka. Ja, jag vet att vi har använt den någon gång de senaste fem åren, men aldrig dessförinnan! Men du grabben, vad har detta med Leksands klack att göra??
Mygel: Ja, nä och nja, att kalla gävlebor eller sundsvallsbor för lappar är väl att ta i, för att inte tala om oss växjöbor! Renar finns i fler landskap än Lappland, men "hem och jaga renar" har viss töntfaktor enligt min uppfattning...
Patrik: Tja, det blir väl några i SA (kanske inte området Lappland, men om vi ser Norrland som Lappland :). Sen börjar ju visserligen norrland ovanför Hallandsåsen så det är en liten tolkningsfråga. Körde de inte ren-sången mot Mora eller var det bara valsen??
Mygel: Halvardsson har scorat första målet mot HV. Jag som hadde satsat seger för TIK men sedan upptäckt att jag kryssat för Balrog - Järfälla istället. Ack vilket odds man går miste om där :)
Någon annan än jag som tycker att man skulle permanenta skrattet "Muhahah" när motståndarna blir utvisade? Kan ha kvar de andra när man möter speciella lag t.ex. "Jag e lapp o jag har mina renar", men annars så tycker jag att man ska ha skrattet.
Det finns ett lag i hjärtat mitt, ett lag som hatar malmö shit. Det laget heter RBK, Som självfallet går upp i år. Vårt RBK ger Malmöspö vårt RBK ska aldrig dö.... japp den var det länge sen vi sjöng Sumo dra eller nån annan äldre dra igång den om cirkus 13 dagar eller vad det är. dra den med askungen också! vi har fostrat vi har skapat vi har alltid malmö hatat för vi e fans med hjärta som faktiskt har känt smärta O vi ska spöa mif igen för vi e ståplats stolta män så stäm nu upp i våran sång för vi ska vinna guld nån gång och skåla i champagne i tv-sporten
Mygel: För min del får gärna Leksand förlora, precis som MIF och LHC. Då är jag nöjd..
Själv ska jag strax iväg för att se DIF - VF. Finns ju lite Rögleiter där att kolla på. Lill-Tjärna spelade i förstafemman sist och så har vi Lundqvistarna i Frölunda.
FredrikM: Min tanke var visserligen att dessa resultat skulle kicka ner Malmö ännu mer i botten. Had inte haft något emot att FBK vann i normala fall, men i detta fall så är det bättre att Leksand rycker ifrån lite :)
Svenne: Hade varit utmärkt. Tyvärr så kan man inte begränsa antalet europeiska (EU-medborgare) spelare i proffisionella klubbar enligt art 39 i Amsterdamsfördraget :(. Däremot så kanske vi skulle få ner antalet transatlanter i lagen, fast det är väl egentligen dessa som är de roligaste utländska spelarna att se (förutom Srsen då)
Mygel: Inte backar jag för några bira, men det kan bli tufft om jag ska dricka en bira med var och en i Arboga Army. Jag är i ett hopplöst numerärt underläge där. :-/ Bara de bär mig till stationen sen så jag kommer hem.
Mygel: Exakt, och man skulle även kunna sätta upp vissa regler angående antalet utländska spelare i en sådan Allsvenska. För det är här i en tuff miljö som de unga spelarna skapar sig ett namn, där talanger får spela utan att riskera att bänkas på direkten. Alla kan inte vara lika duktiga vid så ung ålder som Bröderna Lundquist i Frölunda...
Svenne: Kom igen. Du får dricka för oss alla. Visa att du en Rögleit och inte backar för några bira :)
Däremot så kommer vi att joina er när det är dags för SA. Vi tänkte ta och fixa en buss o sen ta en expidition upp till Sthlm mot antingen Bajen eller AIk eller båda. Tänkte även att vi ska dra med oss Tjärna till klacken.
Det känns lite för mycket att åka på långa bortamatcher i denna gärdsgårdsserien :)
FredrikM: Det får vi väl se på söndag... Jag och Joinzzon vill inte vara ensamma Röglesupportrar på plats i Arboga. Jag vill inte ensam dricka öl med deras supportrar, jag behöver hjälp från andra grönvita strupar...
HasseT: Jo, men även där är vi och rör i de högsta divisionerna i en idrott, vilket jag anser alltid skall ges utrymme i media oavsett vad för sport det är. Sen finns det en annan faktor oxå än publiksnittet. Man måste även se till antalet utövare inom idrotten, vilket dock leder oss in på ett helt annat spår eftersom man då kan fråga sig varför media inte bevakar t.ex. ridsport eller dylikt mer.
Mygel: Handboll är ganska stort i Sverige bara så du vet. Redbergslid och sånt skit Drott hmm ja alla dom.. visar dom varje dag på sporten fast att dom inte drar mer än vårt kära RBK!!
Svenne: Precis så som jag har tänkt. Det ökade publik intresset, sponsorintresset samt massmedias intresse av en tuff serie under ES kommer antagligen inte bara gå på ett ut utan även generera bättre ekonomi för dessa klubbar. Bättre kvalité på spelet kommer att innebära att glappet mellan ES och serien undre minskar. På längre sikt skapar en sådan här serie en bättre grogrund för våra unga spelare, som det gnälls så mycket om i ES, vilket innebär att kvalitén på svensk hockey höjs.
Tycker att man i en sådan här serie även skall sätta upp krav som liknar de i ES när det gäller arena och kring organisation.
Tror även att de andra lagen skulle gilla detta, för kollar man statistiken är faktiskt Rögle det lag som drar mest publik på bortaplan. Alla vill se oss !!! :-))
Mygel: hahaha.. nej.. asså jag tycker att man ska starta EN serie under elisserien så vi får ett högre publiksnitt och konkurans till elitserien. förstår du?
Junior: Det håller jag med om. Men sen så tror jag att det är skillnad mellan ett landslag som har flyt (oavsett sport) och en andra divison i någon annan sport på hemma plan. Sen kan man tycka vad man vill om det hypande av vissa landslag som TV ibland gör. Jag menar hur stort är egentligen Handboll överhuvudtaget i Sveige förutom landslaget?
Känner att tråden är lite fel och startar en ny. :-) (nej, jag var inte ordningsman i skolan)
Låt oss säga att en permanent Allsvenska består av 12 lag och första året blir det 6 från Söder och 6 från Norr. Rögle, Bofors, Oskarshamn, Mora, Troja och Nybro ligger just på de sex platserna i Södra. Löven, SAIK, Hammarby, AIK, Sundsvall och Nyköping från Norra. Sen har vi ett gäng lag som drar publik som lär avancera uppåt, tänker då på VIK, komplettera detta med att det ev kommer två lag från Eliten som ersätter de som gått upp så nog blir det publikmatcher som lockar mer än 2200 i snitt.
Mygel: För att förstå hur jag menade. Jag kommer ihåg för 2år sedan när det var Handboll´s Vm för damer. Tv4 visade matcherna. Innan dess var det endast närmassörjande som besökte arenorna. När Sverige hade spelat några matcher så satt för fan tom jag bänkad framför Tv:n.
Efter det har damhandboll fått ett jätte lyft.
Samma gäller Umeå i damfotboll. Efter alla mediebevakning och skriverier i tidningen så har dom skitmycket publik på hemmamatcherna. Förstår du hur jag menar nu?
Mygel: det var ju bra, vi leder över fotbollen. =) jaja.. men lixom jag tycker Ängelholm e lite usla när det gäller Rögle, det e ju trots allt Ängelhoms stolthet eller hur?.. Jag tycker vi ska göra en serie istället, och det e ju jag som bestämmer, eller inte.
FredrikM: Det där med spelprogrammet skulle väl gå att knyta ihop. Elitserien spelar Tisdag, Torsdag och Lördag. Låt då Allsvenskan få fredagar och söndagar. Onsdagar kan vara en reservdag och då ska det enbart spelas matcher mot lag i närheten. Det går säkert för en begåvad spelprogramsläggare att få ihop.
HasseT: Bland all allsvenska lag så ligger Rögle på 6:e plats när det gäller publiksnitt hemma. Det total publik snittet hittills för båda de allsvenska serierna är 1474 hittills, vilket skall jämnföras med Superettan, som har haft ett år med väldigt få publiklag, som hade 1391 (1744 förra året och 2066 året innan dess). Hockeyns publiksnitt kommer avsevärt att höjas under SA då publiken kommer till matcher med höre tempo och som har mer intresse för lag som Rögle.
HasseT: Jag tror inte att vi lär riskera att få se Örnsköldsvik i en rak och permanent Allsvenska, så jag är inte orolig för deras publiksnitt heller. De lag som skulle platsa där är Rögle, Bofors, Mora, SAIK, Löven, AIK, Hammarby bland annat. Bortsett från Mora så är dessa redan publiklag och/eller potentiella publiklag. Det syntes om inte annat än när AIK och Hammarby drog 6000 pers i årets första derby.
FredrikM: jag har tittat på ÄFF:s papper för statstik i olika lag, pupliksnittet är inte så högt. Men frågan är om det är så högt i allsvenskan med? 250 pers på örnsköldvikmatch sänker ju snittet något.. Rögle har väl nästan mest med ett snitt på hm.. 2200? denna säsong..
Mygel: hej, Fredrik sa Rögle-Bofors och liknande, Bofors kommer det säkert komma upp emot 2600 på i år, eftersom Bofors är ett så pass svårt lag för Rögle att möta. Public Service är menat för att alla ska få se lite av det den vill se, om du fattar. Lixom vem vill se Gudstjänster och sånt på Söndagar? jo det finns några äldre som vill det, lik som att det finns folk som vill se allsvenskan, jag tyckte Svennes ide var bra, att skapa en serie. Det lär komma många fler på dom matcherna. Jag tycker vi får ta upp detta! orkar inte skriva mer nu.
Mygel, svenne: varför skriver ni så långa jävla jobbiga inlägg.. jag pallar fan inte svara på alt de där.. hehe.. jo men iaf nu e det ju så att publiksnittet i superettan var sämre än va de är i hockeyallsvenskan.. men visst jag tycker de vore intressant med bara en liga under elitserien.. men inte tror jag att det skulle gå och knyta ihop bortaresorna så.. jag tror inte de skulle hända ofta att man mötte Hammarby och AIK bort under en och samma helg.. i längden blir detta bara skitdyrt.. o då gällewr det att de börjar gå ännu mer folk på hockey o att vi får mer sponsorer..
FredrikM: Oavsett vilken sport det handlar om så skulle jag säga att ett landslag alltid har ett riksintresse. Oavsett hur många utövar det är. Rögle Bofors är väl ingen egentlig publik match. Hur mycket är där? Strax över två tusen eller mer. Det är inte mycket om man ser på riksplan. Sportsändningarna i TV är menade att vara riktade till hela svenska folket, public service, och ärligt talat så skulle jag inte ens vilja veta den lilla procentsats som är intresserade vad ett, visserligen topplag, i allsvenskan i hockey har för sig. Även superettan visar de väldigt lite ifrån. Men där är det mer koncentrerat. Vi har en serie med de bästa lagen under Allsvenskan. Det är enklare att bevaka denna serie + att kvalitén är mycket bättre än om man skulle jämnföra kvalitén på Södra och Norra allsvenskan. Det är inte förrän i Superallsvenskan som massmedias intresse vaknar till, vilket bevisar ovannämnda tes. Sen är det ju int ehelt sant med att Superettan får mycket utrymme. Det är mest topplagen som synas och visas, precis som topplagen i Superallsvenskan är de som kommer att synas mest efter jul. Det är dessa lag som är av mest intresse efter som de är på väg att bli några av de "stora" lagen i Sverige i sin sport. Sen köper jag inte riktigt det med kostnader. Om vårt J-20 och J-18 lag kan åka land och rike runt och spela matcher i sina Elitserier, varför kan då inte A-laget göra det? Detta när dessutom publik snittet skulle höjas avsevärt om vi skulle möta lag som Löven, SAIK och Bofors varannan vecka istället för lag som Arboga o Örebro. Antagligen skulle sponsordelen öka oxå då man skulle få mer exponering i media samt att Allsvenska föreningen säkerligne skulle kunna förhandla fram ett TV avtal eller dylikt, precis som i Superettan. Du kan förresten glömma att vi skulle behöva möta Kiruna i en sådan serie. Om man skulle ha en serie under ES skulle den innehålla de bästa lagen under ES, alltså de lag som egentligen är för bra för dagens allsvenska (Löven, Bajen, Rögle, Bofors etc etc).
Du hädar, Hasse :-)