Hardmen: Visst nödlösningar är en risk men med Stoffe skadad o Togge som ett osäkert kort så är vi ont om folk på forwardsidan.
Om 12 dagar är det försent att skaffa någon ny spelare o vad gör vi då om får en skada till eller varför inte att någon som blir sjuk? Jag håller inte alls med om att Larsson gjorde något lyckat inhopp den kedjan tappade det mesta (vilket iofs hela laget gjorde).
Vi behöver en kreaktiv forward inte en riv o slit back som spelar forward.
Vem tycker ni ska vinna idag? Jag håller tummarna för AIK så att försprånget till Skellefteå består med 4 poäng, då är det bara Hammarby o Löven som har någorlunda häng på Rögle.
Efter matchen igår kan man säga att det ser mycket bättre ut än på många år. Spelar jävligt snålt bakåt och bjuder i princip på ingenting, till skillnad mot ett par år bakåt då det var rena indian pass och bjudningar så man blev mörkrädd. Nu när Starck blev skadad måste Rögle ge sig ut på marknaden och hitta en fullgod ersättare till Starcken. Tycker inte man ger juniorerna en fair chans att ersätta en så pass bra spelare som kriss. Det e nu Rögle måste visa hur långt man e beredd på att gå: vinna ks eller köra på och hoppas på playoff och eventuellt gå vidare därifrån. jag tror inte det håller med att fylla på med en orutinerad junior i detta läge. Så kom igen nu Rögle och visa oss trogna supportrar, som lägger ner mycket tid och pengar på att följa vårt kära RBK, var skåpet ska stå och låt oss gå härlig vår tillmötes.
Hardmen: Vi har ju även Roger Hansson som spelar back fast han är forward. Jag tror nog mankan hitta lösningar inom laget. Jag håller med att ska man köpa någit skall det vara för längre tid än 2½ månad. Å andra sidan litar jag fullt ut på Melin, han löser säkert detta på bästa sätt.
Om nu Rögle ska värva en ny spelare ska det vara en spelare som vill spela i Rögle mer än denna säsongen, nödlösningar är bara en stor risk. Det ser man dom senaste åren, en medelålders spelare o helst med elitserierutin skulle vara nåt för Rögle men det är svårt att hitta.
Å andra sidan har vi spelare som kan ta Starcks plats, både Löwgren och som jag ser det Daniel Larsson. Får Larsson ett par matcher som forward så kommer han nog in i det rätt bra, han gjorde på inget sätt bort sig igår och han har ju även svårt att ta en ordinarie backplats och om vi skulle få en skada på en back också så kan Martin Ericsson ta den platsen.
Ebbe: Så du menar att junior betyder Danel Johansson, Kenny Jönsson eller Peter Forsberg. Vissa juniorer är tidigare än andra på fysisk o psykiskt plan, vissa senare o det får vi leva med. Vissa kan man lägga ansvar på o de klarar av att ta en motgång utan att knäckas, vissa gör det inte. Utan att de är sämre spelare för det, men det tar tid o växa på alla plan, så är det bara. En del är klara tidigt en del kommer senare, det ser en bra tränare snabbt. Hade Melin sett en ny Daniel eller Kenny etc etc, så hade de spelat ordinarie för länge sen. Thomas o Tom räknar jag som etablerade och de har matchats rätt in i laget, Thomas lär få chansen nu när Stoffestackarn bröt benet. Men nästa skada, och den kommer, vad gör vi då. Det är ett tungt ansvar o lägga på GP, kanske klarar han av det, men om inte skulle jag inte vilja vara i hans situation. Det är jobbigt och tar tid att komma över.
Ebbe: Jag håller till viss del med QP. Daniel Johansson var tillsammans med Kenny två av klubbens största talanger genom tiderna (båda lirade i den otroligt framgångsrika första femman i J-vm med Näslund, Foppa o Sundström t.ex.). Thomas tycker jag är färdig för att ta en plats i laget. Han bara blir bättre o bättre o så glad som han var efter matchen igår har jag inte sett han på länge. Hammerstad är nu en fullfjädrad A-lag spelare i mina ögon. Liknar Jögge en hel del o jag tror att han kommer att blomma ut rejält nästa säsong. Skugge räcker, tyvärr, fortfarande inte riktigt till. Palm är den jag anser skulle kunna komma in. Han e stor o tung och verkar ha ett bra spelsinne. Den stora nackdelen är att han fortfarande är alldeles för ung för en plats i A-laget. Precis som QP så tror jag att för tung matchning av den killen kommer att göra mer skada än nytta. Men trots detta anser jag inte att ett nyförväv behövs. Thomas har kommit bra in i Nordquists kedja. Togge kanskekan få en nytändning av att spela i en annan kedja. På bänken kan vi ha Palm, Skugge o Hall.
Om jag nu ska helgardera mig, så är det att om de ska ta in någon så lägger jag mina tips på Arlbrandt. Hoppas dock att man skulle kunna hitta en lång tids lösning. Skulle man inte kunna fixa en deal med Sjöbergs jobb igen o plocka ner honom??
QP: Igår på vägen upp till Oskarshamn rullades bilder från Rögles Elitseriematcher upp. Där såg man en 18 årig! Daniel Johansson dundra in mål. Han hade väll knappats gjort de målen om han hade vart en banknötare? Och då spelade de i Elitserien.
Thomas Andersson räknas inte som junior längre. Han är överårig när han spelar med J20. Sen kan ingen säga att Tom Hammerstad gjort bort sig i tredje femman.
Om inte juniorerna får chansen när det gäller, när ska de då få chansen?
Alltid där: Du menar på fullt allvar att bästa sättet o utveckla en junior är att kasta in killen, i ordinarieformation och full tid, mot superallsvenskan bästa lag match efter match? Konstigt att inte fler tränare har kommit på det. Juniorerna skall spela men man får ju lägga på ansvar efter hand annars kan ju effekten bli den motsatta. Vem har sagt att det behöver bli "panikvärvning" det finns fortfarande bra spelare kvar, men som sagt de kostar. Med rätt scouting är det fortfarande möjligt att få hit en bra rutinerad spelare som till o med kanske kan tänka sig en fortsättning i RBK
Om nu RBK och Lööv går i värvningstankar, så måste en sådan värvning göras med sikte på nästa säsong. Jag tror inte heller på någon "paniklösning" för att fylla ut luckan som tråkigt nog uppstod igår - då är det definitivt bättre att satsa på en hungrig junior. OM man nu skall värva, så måste det röra sig om en spelare som hade tillfört laget ytterligare en "dimension" även om Starck inte blivit skadad. Blir svårt att hitta en sådan klasslirare nu. "Hemkört" är nog bäst - tror jag.
Alltid där: Har precis talat med Belix. Det lutar åt att själva överlämnandet sker i samband med nästa spelarträff istället. Bl.a. så är folk då ändå samlade och man skapar inte onödig "distraktion". Jag tror att spelare och ledare behöver all tid de kan för att samla sig och koncentrera på nästa uppgift. Hur som helst är Roger väl medveten om insamlingen, och själva överlämnandet blir mer en formell grej.
AIA kommer att visa sitt stöd till Stoffe. Insamling skedde igår i bussen.
QP: Jag tror nog bästa sätt att låta juniorerna utvecklas är just att låta dem spela. Att ta hit en panikvärvning är ju som att säga att juniorerna inte duger. Tänk mer än 2½ månad framåt . satsa på de spleare som redan finns i truppen.
Man måste tänka efter vad det finns för spelare att tillgå så här sent på säsongen och vad dessa bänknötare kostar. Inte alls säkert att en spelare med självfölrtroendet i botten är värd att satsa på. Skall dessutom Rögle ta över hans elitserielön ser åtminstone jag det som helt otänkbart, såvida inte skadesituationen förvärras.
Ebbe: Jag tycker inte Thomas skall räknas till kategorin junior. Han bör gå in o ta Stoffes plats med det han har visat så här långt, men Togges nuvarande status oroar. Vad vi har att tillgå om vi målar fan på....! Palm o Skugge dom är säkert en tillgång och kan sättas in då det passar men jag har svårt o se att de ska hålla en hel match mot motståndare som SAIK, Löven o Hammarby. Man ska inte knäcka juniorer, utan utveckla dem med rätt matchning. Sen kan man fråga, den berömda stämmningen i laget, håller inte den för en bra spelare som kommer in sent då vet inte jag vad stämmning är. Jag tror att Mats hittar rätt spelare för rätt pengar(2½ månad får kosta)!
Ja det med båren var det värsta jag varit med om. Härlig syn var när Josefsson åker fram till poliser/ordninsvakter och bankar allt vad han kan med klubban.
Sen är trumman så otroligt irriterande. Jag fattar inte hur dom som står där och sjunger inte tar bort trumman?. Hur roligt kan det vara och stå där och banka i 3h.
Enligt AIA:s hemsida skall namlistorna till Melin överlämnas vid måndagens träning, alltså IDAG. Vet någon vilken tid som gäller, är massmedia informerat. Det vore bra om överlämnat får så stor publicitet som möjligt, det är trots allt en ganska unik händelse.
Att värva en ny forward när vi har talanger som Gustav Palm och Tomas Andersson vore idioitiskt. Varför inte satsa på dessa och låta de utvecklas? De tjänar både Gustav och Tomas samt Rögle.
Killer Bob: Håller med, dåliga panikvärvningar har vi sett för många av. Va rädd om stämningen som finns i laget, låt Palm vissa vad han går för eller låt Larsson fortsätta som forward, det gick tydligen bra i går.
Det finns ingen anledning att värva en spelare som sitter och nöter bänk i elitserien tror knappast att denne tillför laget något. Tvärtom kan en sådan här situation stärka kollektivet och förhoppningsvis blommar någon annan ut. En panikvärvning kan däremot få mindre goda effekter i omklädningsrummet det har vi sett skrämmande bevis på innan !
Tycker att det var snällt av Melin att speciellt framhålla Iwarsson bland de bästa spelarna mot IKO. Det är inte varje dag som en tränare hyllar en spelare på bänken för en bra genomförd match. Mer kan läsas om det hela på tränarkommentarer på IKOs sida på Svenska fans
Att köpa en ny spelare blir väl inte helt lätt just nu kanske. För att det ska vara lönt är det ju viktigt att det i så fall är nån som håller klar superallsvensk klass. Frågan är ju hur många sådana det finns att få tag i just nu. Björklöven verkar ju dock kunna skaka fram nyförvärv på löpande band så varför skulle inte RBK kunna det? En annan aspekt är ju ekonomi. Det är klart att Rögle ska satsa på att komma med till kvalserien och det ser ju bra ut för tillfället iaf, men det är ju knappast realistiskt eller kanske ens önskvärt (?) att man går upp i Elitserien redan i år eller? I så fall kanske man ska spara de pengarna och istället satsa på ett "riktigt" nyförvärv till nästa säsong. Åtminstone anser inte jag att Rögle har ett lag som idag är i närheten av att hålla elitserieklass. Se på Leksand som hade ett betydligt bättre lag ifjol än vad Rögle har i år. De har det inte så lätt även om de har överraskat lite på sistone.
Mitt tips. Håll i pengarna. In med juniorer. Satsa eventuellt nästa säsong.
Starcks skada är naturligtvis mycket olycklig, men det finns kvaliteér i laget, det såg man inte minst i första perioden idag mot OIK, taktiskt sett den bästa perioden på länge......
jag tycker inte man ska ut och värva nu, det är ett underbart "go" i laget för tillfållet och det ska man inte förstöra genom att plocka in nån ny spelare tycker jag. Låt de unga få chansen och visa vad de går för, de kan nog överraska oss mycket!
OE: Jag tror han kom från Maine Mariners och måste ha varit bara en kortare sejour i Västtyskland för 89-90 spelade han åter i AHL för Hershey Bears tror jag. Han gjorde innan han lirade i RBK 38 matcher för Devils i NHL men höll annars mest till i olika AHL-klubbar.
NiC: Ingen lätt uppgift för RBK. Jag tror personligen inte att någon av juniorerna håller i SA. Dom har spelat för lite och det krävs rutin i dessa sammanhang. Någon värvning blir väl inte det enklaste heller när spelarmarknaden är utsugen för tillfället. Tilläggas bör att Toggen antagligen inte spelar på onsdag. Vad tyckjer ni andra?
QP: Personligen tycker jag att det är dags för en junior att ta steget. Rögle har duktiga juniorer på gång. De måste börja ta lite ansvar. Nu är ett tillfälle. I mitt tycke är Starck den bästa tekniska spelare Rögle har. Sen är det väl Nordqvist men han visar tyvärr inte det så ofta. Det är dags att han börjar "våga"... Vi vet att Palm är teknisk, in med honom. Rögle har ju inte haft något vidare flyt med sena värvningar, det var väl bara Sjöberg som var hyffsad...Det finns säkert duktiga spelare på marknaden men ska man våga ta in någon som kanske "förstör" sammanhållningen? Synpunkter?
Bara att hålla med det som Belix säger, riktigt bra idag, både på och utanför planen!
Jag hoppas innerligt att förbundet tar tag i Oskarshamns arrangemang kring matcherna, massvis med poliser, kravallstaket, conteinrar.....ja gud vet allt.......Trots detta massiva pådrag fick stackars Starck liggar kvar på isen tills det att RÖGLESPELARNA bar ut honom på en bårliknande sopsäck, riktigt illa att inte kunna fixa in sjukvårdspersonal på isen! Två stora minus också till Oskarshamnspubliken! Hur kan man bara brista ut i glädjeskrik när en spelare ligger till synes allvarligt skadad på isen, totalt avsaknad av respekt!
Sen till sist deras eviga bankande på trummorna!
Inget hjärta bara trummor!
däremot vill jag dela ut massor av plus till Rögle och AIA, kanon genomförd match på isen och riktigt bra tryck på läktarn!
Tack för en skitrolig och trevlig resa till och från Oskarshamn!
Till er som inte är medlemar i AIA kan jag bara säga, BLI DET GENAST! Det är fruktansvärt bra ordnat på bortaresorna, inget man vill gå miste om som en sann röglesupporter!
Sitter här och jobbar med ett kommande Röglearkiv. Har gjort alla spelarfakta+bild+statistik tillbaks t o m 87/88. Målet är att vara tillbaka på 82/83 innan det läggs upp, det var ju då RBK var tillbaka i Andraligan igen efter 70-talets ökenvandring...
Har en fråga till samtliga:
87/88 spelade Rocky Trottier i RBK. Han lämnade RBK för spel i en tysk klubb, vilken??? (Året därpå spelade han åter i USA)
Denna fakta har jag inte hittat någonstans, kanske någon har gott minne...
Man får än en gång tacka alla som var med på bussen. Vilket kanongäng både på läktare och spelare. Men mycket tråkigt med Stoffe. Vi bevisade för den massiva ordningsmakten i Oskarshamn att dom hade totalt missat i riskbedömningen när Rögle kom på besök. Men man kunde önska att lite av den Polisstyrka som fanns på plats vore ambulanspersonal. Sen rekomenderar jag att dom köper en bår till ishallen den säck dom hade där var ju en stor skandal. Bilder från matchen kommer upp i morgon.
Hejsan! Trevlig stämning i bussen och på läktarn. Hoppas att tidningarna skriver nåt om att vi inte bråkiga nånting och förstorar det positiva med oss också! Köp nåt fint till Stoffe för pengarna nu. Mycket synd om honom.. Han kan verkligen hålla i pucken... Men i det trista så fick vi ju trots allt 3 friska nya poäng. Första perioden var väl bäst... annars tycker jag inte vi spelade speciellt bra. Men det behövs ju inte för att slå dem. kanske. Slår vi Hammarby på onsdag, vilket vi gör(?) så blir det säkert fullsatt på söndag mot SAIK! Vill också säga att jag hade mycket trevligt ikväll! VI ÄLSKAR RÖGLE! mvh Hasse
Moore Support testade en populär nisch i Hockeysverige just nu - läktarflagga. Lade dock inte märke till motivet eftersom jag befann mig under den men enligt uppgifter skulle den "klassiska" örnen finnas med och dessutom någon text i stil med "IK Oskarshamn i Superallsvenskan".
- En manstark Rögleklack i form av "Nya AIA" fanns på plats och gjorde sig väl hörda. Väldigt imponerad av deras röststyrka.
NiC: Med all respekt för våra juniorer men skulle det komma en skada till (Togges ljumskar/höft ex.vis) ligger vi illa till. Det behöver inte bli en panikare, jag tyckte Moras Heinrich ex. vis, såg riktigt bra ut. Stor, snabb o lagom elak kille som säkert kommer att tillföra sitt lag en hel del (han hade knappt hunnit lära känna sina lagkamrater men ändå visade han bra register) där skulle RBK varit lite snabbare så hade vi haft han istället för Mora. Men det måste väl finnas fler liknande spelare kvar?
Då var det bekräftat: Starck är förmodligen borta resten av säsongen. Riktigt tråkigt eftersom Starck kom in i superallsvenskan på ett helt annat sätt än förr. Det här är inte bra för Rögle. Nu blir det plötsligt lite problem i formationerna. Ska det värvas en ny eller har herr Melin en joker? Det finns säkert många fans som vill att Rögle gör en (panik)värvning men jag ser att vi har juniorer på G. Är Togge hel till Bajenmatchen har vi Tomas Andersson. Vi har även hungriga juniorer som Hall, Palm och Skugge. Jag vet inte, vad säger ni? Panikvärvning eller junior?
Återigen visar sopkanalen TV 4 sin maktfullkomlighet, och nonchalerar superallsvenskans publik. Inte en skylt, inte ens en kommentar. Superallsvenskan finns inte i Tv 4 värld, snacka om KALKON-TV!! Vi skulle banne mig bombardera TV4 sporten med protestbrev (för o maila e meningslöst)
Visst nödlösningar är en risk men med Stoffe skadad o Togge som ett osäkert kort så är vi ont om folk på forwardsidan.
Om 12 dagar är det försent att skaffa någon ny spelare o vad gör vi då om får en skada till eller varför inte att någon som blir sjuk?
Jag håller inte alls med om att Larsson gjorde något lyckat inhopp den kedjan tappade det mesta (vilket iofs hela laget gjorde).
Vi behöver en kreaktiv forward inte en riv o slit back som spelar forward.