Odium: Det var så att jag blev tvungen att formatera om datorn igår (20/1).. Men nu funkar det som det ska igen.. Det funkar för mig iallafall.. Ha det bra!
Mygel: Jag kanske ska förtydliga hur en ideell förening funkar överhuvudtaget när det gäller ekonomi.
En ideell förening som AIA, vilken är helt fristående och inte knuten till något annat, har inga som helst inkomster förutom medlemsavgifterna. För dessa pengar ska vi kunna erbjuda så mycket som möjligt till medlemmarna till föreningen. Era medlemskort t.ex. är inget som växer på träd eller trillar ner från himmeln. Om vi ska ha framtida supporter souvenirer så är det inte så att dessa skänks till oss utan vi behöver ett kapital från början till att införskaffa dessa. Det finns planer o önskemål om supporter fester i slutet av säsongen, inte heller detta är gratis. Just nu är vi 8 personer i styrelsen som offra en stor del av vår lediga tid till att få allt att funka och att AIAs medlemmar ska få ut saker av sitt medlemskap. Jag själv har fått offra mycket av min tid som egentligen skulle gått åt att skriva mitt examensarbete. Förninengen är inte ett företag som rullar på allt eftersom inkomsterna strömmar in. Föreningen är enbart vad dess medlemmar gör den till. Vi är absolut inte rika. Hade vi varit det hade vi erbjudit bussresor till varje bortamatch, men då hade oxå kassan varit slut efter två matcher o sen kunde ni glömma resten av borta resorna. Jag offrar gärna tid för att göra något för Rögles supportrar o klubben jag älskar, men tyvärr är det så att jag tyvärr inte har mer pengar än vad CSN ger mig o det räcker inte till att pröjsa hela bussresor då föreningen inte har pengar, hur gärna än jag hade velat. Är det folk som har frågor om föreningen eller vill komma med mer aktivt o verkligen delta i allt arbete så är det ingen som säger nej. Alla är hjärtligt välkomna att höra av er till någon i styrelsen.
kkaallee: Ärligt talat så vet jag inte hur gammal du är eller om du har varit engagerad i någon förening i ditt liv. Det är ingen i föreningen som tar några pengar, dels går det inte enligt föreningens regelverk (stadgarna som juridiskt sett är ett avtal som föreningen har ingått med medlemmarna) och dels så är det mer eller mindre direkt brottsligt (förskingring). På dessa två bussresor som har anordnats hittintills, O-hamn o Stockholm, har det blivit totalt 2000 kr i vinst till föreningen. Dessa pengar kommer att användas till att täcka upp förluster på bortamatcher då intresset är lågt (men där vill du väl då att vi i styrelsen ska hosta upp egna pengar o fylla luckorna eller???). Vårt mål har hela tiden varit att ha ett fast pris från början. Vi vill alltså inte ha det som det var tidigare att ett pris sades och när sen bussen inte fylldes så fick de som åkte med bussen betala mer på själva bussresan. Priset ska vara fast oavsett om bussen blir full eller om den bara blir halvfull. Blir den halvfull går vi back, blir dne full går föreningen plus. Något du inte heller verkar förstå är att om föreningen går plus så går även dess medlemmar plus eftersom om vi har ekonomiska resurser så kan vi erbjuda mer. Verkar inte som du har varit med heller på bussen eftersom du t.ex. inte tar upp den maten som serveras på hemvägen. Mat är inte gratis, men detta bjuder föreningen på eftersom bussen går med plus när den är fullbelagd (och ingen vet om vi kommer att få en full buss eller inte). Om du inte är medlem så är du hemskt välkommen att bli det och komma på årsmötet där den ekonomska redovisningen ska läggas fram. Just nu sitter vi o planerar inför nästa borta resa som kan bli till Norrland o Skellefteå. Hur mycket tror du en sådan resa kostar per person?? Bussen upp till Stockholm kostade 12 000 kr o Skellefteå är 3 ggr så långt som SKellefteå. Ska vi då ta ut mellan 1000 o 2000 kr från varje resenär eller ska vi använda överskottet från de andra resorna till att sänka priset så att fler kan få möjligheen att åka med???? När du snackar om ställer upp gratis så kan jag säga att det inte är gratis. Jag själv vill inte tänka på hur mycket pengar för att inte snacka om tid som jag har lagt ut för att få denna förening att funka. Ingen vinst där förutom de ytterst värmande kommentarerna om att folk har haft trevligt på AIAs arrangemang. Vi kan fortsätta så här i evigheter. Jag skulle vilja be dig att ta dig bort till AIA under en match o prata med oss så kanske du får lite klarare bild över hur en ideell förening fungerar.
kkaallee: Hur hade du tänkt att du skulle kunna åka Ängelholm-Stockhom-Ängelholm med bil för under 300 spänn?! Enkel resa är avståndet 56,1 mil vilket ger en total sträcka på 112,2 mil. Räknar man då med en liter bensin per mil och en tia i slitage kommer man upp i ca 2150,- vilket skulle betyda att ni skulle behöva vara minst åtta personer i bilen för att det skulle löna sig (undrar vilket som är skönast av åtta pers i en personbil eller dela ett säte i en buss). Efter vad jag vet har inte AIA för avsikt att tjäna något på bussresorna och efter ovanstående exempel förstår nog även du det. Det är så typiskt att folk ska börja klaga så fort något är bra. Men vill du ta bilen och förlora en massa pengar så gör det, det är din ekonomi...
kkaallee: Jag är själv inte medlem i nya AIA (än), men kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg nedan. Om du verkligen tror att du kan åka bil från orten "hemlig" (listigt nog har du ju inte talat om var du bor...) till Sthlm billigare än för 300 spänn, så varsågod. Personligen tycker jag att 300 bagis är fullt rimligt för en resa från Hbg/Ä-holm till Sthlm. Jag gissar på att överskottet på bussresorna går till att täcka andra kostnader som AIA har. Såväl nuvarande som kommande. Det är inte helt gratis att driva en supporterklubb. Bland annat behöver säkert AIA (precis som alla andra ideella föreningar) en liten kontantkassa för att täcka löpande utgifter. Ordföranden eller kassören i AIA kan säkert reda ut begreppen för dig.
spurs: vet inte om där är många som ska åka upp. det är ju inte konstigt om där inte är många som kommer åka med dem priserna som AIA har. jag tycker det är för jävligt att AIA ska tjäna en massa pengar på supportrana, priserna skulle ju varit låga. för det är inte så dyrt att hyra en buss. jag vill bara ta upp ett exempel när det var AIK - rögle då tog man 300 kr per man och dem var 70 personer. räkna ut vad det blir!! det blir 21000 kr och så kostar det max 10000-15000 för bussen. vad händer med alla andra pengar??????? det borde ju vara 10000/70=ca150 kr per man. så att alla får möjligheten att åka. även dem som inte har så mycket pengar, som ni troligen har. eller hur är det tjänar ni massa pengar som tar hand om allting? så fall är det för jävligt. det ska vara sånna som ställer upp gratis för klubben/fansen.......... hela grejen är den att alla bussresorna tillsammans blir en himla massa pengar till er eller vem dem nu går till. antagligen får man hädanefter ta bil till bortamatcherna för det blir ju billigare än att åka buss.
snälla någon som vet!! kan ni inte ta och svara på mina frågor
En gammal supporter som njöt av att se AIK matchen och tänker söka mig till Hovet imorgon igen för ett, förhoppningsvis, liknande scenario. Får man något sällskap eller? Tight med onsdagsmatch kanske, men jag hoppas att det blir lite folk. Det blir säkert fler Bajare än det var Gnagare sist, det brukar vara så på hockeyn i Sthlm numera...
OE: Tack för tillrättavisningen, OE. =) Hade faktiskt ingen aning om att det var spelarna som ville ha musik. Vill dom det verkar det ju rimligt att dom får det om inte klacken fixar det. Men det är väl kanske en organisatorisk fråga för AIA att se till att nån tar tag i det och att det sjungs oftare. Tror iaf att majoriteten hellre lyssnar på klacken än på musiken i högtalarna. =)
Patrik: Håller med dig fullständigt.....eldsjälar växer inte på träd, därför skall vi visa vår uppskattning när folk ställer upp ideelt. Härligt att se bilder på matcher om man inte har varit på plats ( även om man har varit där ).
detta som e på gång med Rögle BK för tillfället e nå¨got av det bästa som hänt på länge.....hela föreningen med spelare som har stora röglehjärtan, alla fans som i stor del är delaktiga i RBK:s framgångar o nu snackas ju det hockey p¨å stan igen.
Belix hade svårigheter att komma ut på nätet igår kväll, så han ska göra ett nytt försök ikväll. Alla vi som älskar modem klappar nu :( Sen är det läge för att passa på att ge honom och Vegas credit för allt jobb de lägger ner helt ideellt för att vi ska få bilder! Ofta tar man "gratistjänster" för givet, men då är det minsta man kan göra att visa sin uppskattning, vilket jag på detta sätt vill göra!
Efter Starcks skada i söndags har det spekulerats en hel del om nyförvärv. Men frågan är om det verkligen behövs någon ny spelare?
Det finns en del juniorer som är på väg upp. Dessutom finns det en hel del som inte riktigt kommit i gång. Jag tänker främst på Löfgren,Månsson & Nordqvist en trio som i SA inte kommit till sin rätta. De har ju kunskapen, men timingen har väl inte stämt riktig. En trio som spelat på "sparlåga".
Sammmanfattning: RBK har trots allt mycket mer att visa.
"The London Knights have announced the signing of 45 year old Swedish coach, Jim Brithen, to lead the team through to the play-offs. Jim joins the organisation from the Elite Swedish Hockey League, where he led Modo-Hockey to second place in both the league and play-offs, earning himself the ‘Coach of the Year’ award for the 2001-2002 season.
Modo-Hockey are known for their dedication to developing youngsters into becoming world-class ice hockey players and over the years their rosters have included such players as Markus Naslund, Peter Forsberg the Sedin brothers and Niklas Sundstrom.
Prior to his time at Modo-Hockey, Jim spent 5 years as the National Head Coach of the Danish Ice Hockey Federation, where he led the team to a pool B Gold in 98/99 (receiving the Danish Coach of the Year Award) and to Bronze in 2000/01, qualifying the team for the Olympics and receiving the Golden Puck award from the Danish media for his efforts.
Jim has also received acclaim for his coaching with Linkopings HC, Rogle BK, IFK Osteraker and Helsingborgs HC, where he has consistently taken teams through to the play-offs on the back of league winning seasons.
"Jim is known for his hard nosed approach to coaching and has vast international experience that should prove invaluable to the Knights at this important stage of the season. We’re looking for a solid finish to the regular season and a disciplined run throughout the play-offs We’re confident that Jim is the right man for this job and that he’s got what it takes to drive the team through to a successful play-off campaign."
Musiken kommer alltid att vara ett hett diskussionsämne men en sak är säker, när det spelas så är det inte låtarna det är fel på utan en miserabel anläggning. Låtarna är valda med omsorg och man har sneglat mycket på NHL. Däremot är det ju så med musik att smaken är olika. En sak är däremot säker, spelarna VILL ha musik och det måste alla respektera.
daquina: Vet inte om jag kan hålla med om att han påminner om Joel Lundqvist, Joel är ju en center och han är inte direkt en kung på att åka skridskor, men några likheter har de nog ändå, men det är inte så många och lika att man kan jämföra dem med varandra
Jag tycker att vi skall ge de unga grabbarna fullt förtroende.Tomas Andersson har varit bra.Påminner han inte om Joel Lundqvist?Har ett härligt tryck i åkningen.helt orädd och bra med klubban.Det finns mycket som talar för att han tar chansen och får det stora genombrottet.Därefter har vi en kanonspelare.Han kommer att slå från underläge,och behöver inte känna sig ha mer prestationskrav än de övriga spelarna har.Vi måste tro på grabbarna som står på tur,och har visat att de duger. Daquina
Det är så jävla (ursäkta kraftuttrycket) kul, skönt och befriande att det äntligen börjar bli lite riktigt drag kring Rögle igen.
Jag vill inte glömma Lennart Nordstrands tröstlösa jobb med att leda en styrelse som räddade RBK från ruinens brant för inte allt för många år sedan. Löövs arbete med att finna spelare, men helst inte ge dom någon lön och alla frivilliga som ställt upp för klubben när det varit allt annat än medvind.
Nu börjar fler och fler bitar falla på plats och vi har tamejfan (sorry igen) till och med en ordförande som engagerar sig i supportrarna och följer med bussen och ser match från ståplats. Har det hänt i modern tid? Ett "nystartat" AIA fritt från packet (hoppas det förblir så), ett lag i harmoni, förhoppningsvis en träningshall snart, mer resurser till ungdomarna, en A-lagstränare som alla (?) älskar o.s.v.
Det är bara att hoppas på att denna trenden håller i sig, även om det helt säkert kommer att bli en och annan motgång på vägen.
Junior: Det är ju inte jag som sköter musiken i matcherna men jag tycker det låter som en god idé. Skriv ned de specifika låtar du inte gillar här så att den som spelar vet vilka han ska undvika. Skriv gärna ner även vilka nya låtar du vill ha. Hoppas för övrigt att nya AIA lyfter taket i hallen så att det inte BEHÖVS spelas en enda låt!
Härlig läsning som ordförande Jersmyr har skrivit om resan till Oskarshamn.. Han verkar vara en utomordentlig ordförande och en ordförande som gillar fansen!!
1: Det sätts aldrig igång musik när AIA redan sjunger. Däremot har vissa gjort det till en sport att starta sjungandet när det REDAN spelas musik. Först till kvarn lyder överrenskommelsen som också hålls.
2. Klacken sjunger (tyvärr) inte matchen igenom. Då vill SPELARNA ha musik för att det inte ska vara helt tyst i hallen. Om sanningen ska fram är det lite väl ofta som det bara sjungs på 10% kapacitet, tyvärr.
3. Alla vill höra klacken sjunga, så sjung gärna matchen igenom så kan jag garantera att det inte kommer spelas någon låt överbuvudtaget.
4. Vad är bra musik? Är det sådan som Du tycker är tuff, typ totalt omelodiös hevy metal? Wow!! Nä, musiken i Ängelholms ishall håller mycket hög klass. Tro mig, jag har en hel del att jämföra med. Vi har den stil som Sticky rekommenderar: Bra rock/pop/salsa låtar mixat hela tiden. Inte en massa hockeyanthems och inte en massa hevymetal/techno/skräp/trams som spelas i exempelvis Halmstad.
5. Kom inte med en massa destruktivit gnäll. Skriv istället här i Hockeysnack VAD ni vill höra - istället för VAD NI INTE vill höra! Kom med konstruktiva tips på låtar vid tekning. (helst ingen hockeyschablon). Vad det beträffar pausmusiken är det en sponsordeal så där får vi "gilla läget".
Man borde väl på enklaste sätt göra så att man helt sonika slänger de där CD-skivorna och skiter i att köpa nya så slipper alla störas av musik när alla ändå vill höra klacken sjunga.
Läs gärna Anrells krönika idag på Aftonbladet. Äntligen nån som fattar hur det ska gå till. Kanske AIA ska bjuda ner honom till Ängelholms ishall också?? =)
shorty: jo men är klart som faaan det är viktigast... men så kan man ju säga till allt... då ska man ju skita i att snacka om tifo, AIAförbättringar och liknande... "för det är ju faktiskt matchen som är det viktiga"... det kan väll inte vara så svårt att byta ut de sönderspelade cd-skivorna?
Jag tycker också musiken är totalt värdelös. Eftersom man envisas med att spela musik fast vi står och sjunger så kan åtminstonde spela bra musik. Det är pinsamt dåligt
... någon mer än jag som tycker de spelar jävla skitmusik i både pauserna och vid avblåsningarna på rögles hemmamatcher?... har ju spelat ungefär samma låtar i 3-4 år nu...
Trogen: Jo visst var det ett förslag, det gäller att ta fram alla möjliga möjligheter som du gjorde, jag sa bara vad jag tyckte om att flytta upp Hansson igen
OE: Om SAIK förlorar så har Rögle råd att förlora en match utan att komma nedanför KS-sträcket. Men om Rögle förlorar på onsdag och sen på söndag.. då blir det svårare då. Men det ser ju ut att bli SAIK som vinner.....
mn båstad: Bra sagt, håller med. Men samtidigt är säkert inte tryggheten i Förstafemman speciellt stor nu när Starck är skadad. Dessutom så kvitterade AIK nu 29.54 in i andra i powerplay!
Trogen: Hansson ska spela back! både Larsson och Ericsson har spelat med Blanck och det har inte fungerat, och nu när defensiven fungerar så bra så ska vi väll ändå inte gå in och ändra på det, för då blir det bara oredaoch tryggheten blir värre
Joinzzon: Att värva är kanske inte helt fel men jag tror heller inte att laget står och faller med Starcks frånvaro.
Jag håller med om att Larsson inte är en stjärna som forward men nu saknades Löwgren igår och kommer han bara i bra form igen så fyller han Starcks lucka men sen ser det ganska tunt ut efter honom.
Om det ska värvas så vill jag helst se en spelare som stannar mer än en denna säsong, men om det är en nödlösning så räcker det att man hyr in en spelare. Som "Alltid där" skrev i ett tidigare inlägg så vet nog tränare Melin vad som behövs, jag litar till 100% att han handlar på rätt sätt.
fillart12: Det ser ju inte direkt bra ut i den fighten. 0-1 efter redan 0.42 spelade! Men jag tror att AIK kan rycka upp sig. Och vinner vi på onsdag så blir det fulla hus på söndag mot Skellefteå AIK. Vinner SAIK så kommer det säkert fler på söndag med.. men jag ser helst att de förlorar.. hasseman
Ebbe: Att Palm och skugge skulle vara numret försmå för SA, det kan jag inte hålla med Er om ( bägge har varit bra i j-laget), men dom är osäkra kort och vad som behövs, om det nu ska värvas, Är en rutinerad lite äldre spelare, som kan ta fighten framför bägge kassarna, Eller varför inte göra om Hansson igen och låta Martin verkligen få chansen?
E verkligen Hansson lagkapten, jag har då aldrig sett honom ta en ordentlig diskussion med domarna... ;=)
Hardmen: ja jag håller med dej kristan om poängen men ska bara säga fan vad kul vi hade de i går på bussen=) de var riktigt trevligt+ att man satt bredvid en bakfull person gjorde inte saken sämre ha d bra alla