1150x200-s5b1ZRNY.jpeg

Rögle BK

SHL · 27183 inlägg · 5186 ämnen

Publicitet

Publicitet
För första gången på flera år så masade jag mig i helgen ner till Ängelholms största jippo; Rosfestivalen. Det är en rätt trevlig tillställning med j-vla massa folk som tar del av Ängelholms utbud. När man då hade gått runt ett tag i stan o kollat in allt som fanns där så tänkte jag att skulle se vad Rögle bidrog till denna festival. Man hade ju nästan fått gul färg på näthinnan överallt ÄFF man hade sett. Men hur jag än letade och sökte så kunde jag inte finna ett enda spår av Rögle BK:s färger någonstans. Man börjar bli lite orolig och undrar om inte laget har flytt från denna stad.

Jag förstår inte detta. Rosfestivalen är det allra bästa tillfället i denna stad att marknadsföra sig.

Med sådan här "intensiv" PR-kampanj så är det inte konstigt att det inte kommer fler än 2 000 till ladan, fastän Ängelholm traditionellt sett är en hockeykommun. Vi som åker ut där nu är de som lever på de gamla minnena och på hoppet. Men vad händer när folk börjar "tagga" av, försvinna?? Kommer där något nytt folk och upptäcker Rögle? Detta är frågor som den nya styrelsen verkligen måste ta tag i. Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst. Folk måste börja snacka hockey på stan igen!!!

Sv: Publicitet
Mygel:
Alldeles riktigt! Kanske nästa år...
Vi kan bara hoppas att styrelsen med Jersmyr vid rodret börjar inse att Rögle måste komma till folket, inte tvärtom.
Det är långtifrån alla som står ut med att bli tagen för givet i all oandlighet.

Sv: Publicitet
Är det inte rätt få som intresserar sig för RBK nu i sommarvärmen? Klart att ÄFF är hetare den här tiden på året.

Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att den supporterförening som sägs existera kunde ta ett större ansvar under säsongen för att locka folk till matcherna (gymnasieskolor t ex...?). Det behövs dock alltid riktiga eldsjälar för att det ska ge något. Frågan är om det finns sådana... Eftersom AIA är en icke-organisation utan ledning enligt brittisk modell kommer det alltid att vara svårt att rekrytera nya förmågor. Därför tycker jag att det hade varit bra om det funnits en parallell suppporterklubb med driftiga personer även i yngre åldrar som kunde ta tag i sådana här saker. Dock har man ju sett at olika HIF-klacks-om-man-nu-kan-kalla-dom-det-konstellationer har haft väldigt svårt att engagera folk i NV-Skåne. Om det beror på frontfigurerna, att folk är svårflörtade eller att ingen jävel bryr sig om stämningen på Olympia, det vet jag inte. Intresset är det ju normalt inget fel på i alla fall. Intresset för Rögle är det inte heller illa ställt med men om man ska locka folk från Helsingborg och andra grannkommuner till Ä-holm kanske det behövs en mer organiserad sammanslutning, jag vet inte... Jag är åtminstone av den åsikten att även om intresset för hockey av tradition är stort i Ängelholm så är inte kommunen tillräckligt stor för att hysa ett elitlag utan publikhjälp från kringliggande kommuner. Leksand är väl det enda undantaget i Sverige på den fronten.

När jag gick på gymnasiet i Helsingborg under elitserieåren gjordes vissa försök att locka folk till isladan men detta rann snart ut i sanden. Kanske nåt att satsa på igen...?

//P

« · 98761