sitat:Jag tyckte jag läste att det skulle vara en tuff match även på läktaren, men var skulle den vara, jag hörde dock bra tryck de första fem minuterna men sen försvann det. Jag såg en massa folk på andra sidan men hej va tysta de var.
P: Jo men jag tycker det har blett lite väl mycket negativt från många håll. Tycker vi kan glädas åt att vi var det laget som hade mest publik igår istället för att at ett exempel.
Grattis i efterskott liksom.....på 25-årsdagen bara. Något som gick omärkt förbi här på forumet. Försenad present kommer på onsdag. Du "får" tre mål, typ...
I allt gnällande måste jag gå in att säga att det var härligt att höra när klacken sjöng "vi kan sjunga utan trummor" och applåderna efter var lika härliga dem.
Junior: Självklart är inte min kritik i första hand riktad mot de som sjunger och visst kan det bero på besvikelse över resultatet att jag är gnällig idag. Jag ville bara väcka diskussionen. Om folk i allmänhet är nöjda med klacken som den är och jag tillhör en minoritet så ska det såklart vara som det är.
Angående trummor är vi nog rörande överens; Dom ska bort!!
Junior: Det är svårt att höra hur det låter när man själv står mitt i smeten ;-) Styrkan mattades i tredje, även om det sjöngs mycket. Vi kan väl låta det hela symboliseras av hur många som stod kvar och tackade spelarna när de åkte ut. Inte många.
Hur mycket jag än försöker så fattar inte jag hur man kan acceptera att ha en trumma i "klacken". Jag fattar inte hur en människa orkar stå och banka så in i helvete i 2,5h. Och jag fattar inte människorna runt omkring kan tycka det är bra med trumma. Halva matchen igår stod jag och var skit irriterad över det jävla bankandet. Hoppas fler gör som Djurgården, det vill säga portar dom förbannade trummorna.
Det var inte mycket jag fattade. Men jag fattar hur jag tänker iaf :o)
Och sluta för fan gnäll på "oss" som står och sjunger. Jag tycker inte det var dåligt tryck igår.
Alltid där: Känsloyttringarna blir alltid starkare efter en förlust, eller som i detta fallet tre-och-en-halv. Håller med dig i det du skriver, men om du tycker detta har blivit en "gnällbok" så kan du kolla in Brynäs gb på hockeysnack. Här kan vi snacka om gnäll i en sissådär 7 månader bakåt ;-)
Hockeysnack heter detta forum men av dagens debatt att dömma så borde de hetta läktarsnack, och vilket gnällande på oss själva - publiken. Var det ingen som njöt av den fartfyllda ishockeyn som RÖGLE presterade i de två första perioderna? Med lite flyt kunde matchen fått ett annat slut men nu blev det som det blev och trots allt tyckte jag RÖGLE gjorde en klart godkänd insats. Hela denna säsongen har varit ett lyft med mycket positivt att fokusera på men här ska det gnällas. Hittar man inget annat så gnäller man på sig själv - publiken. Kom igen nu och var lite positiva istället. Vi har tre goa hemmamatcher kvar att se frame mot. Om inte annat så kan vi ju lägga krokben för Linköping i näst sista omgången.
Hoppas på en positiv avslutning på säsongen. Stötta laget i våra hjärtan. RÖGLE
Ljunggren: Vi kan bråka hur mycket vi vill om ifall trycket var bättre eller sämre igår än under 90-talet. Men håller du inte med mig om att AIA kan betydligt bättre än vad som visades igår?
Efersom jag tillhör de som "ondgör mig över vilka sånger som sjungs" så lovar jag att maila dig. Igår stod jag ett par meter ifrån dig på läktaren så det uppdraget ser jag som uppfyllt redan. =)
Killer Bob: Oförmåga att ta kritik, okunnighet, dåligt närminne etc. Det är mycket du anklagar mej för, bara för att jag ifrågasatte din veritabla sågning av klacken och de människor som befinner sig där. Var och en kan läsa vad jag har skrivit, och det står jag för. Däremot inte att en anonym person lägger ord i min mun, i brist på vettiga argument. Den här pseudodebatten är därmed avslutad för min del! Du är välkommen att kontakta mej via mail något är oklart.
Killer Bob: Eftersom du nu är så kunnig, Killer Bob, varför inte själv komma upp och ange tonen? Tillåt mig tvivla på att du vare sig har lungkapacitet, förmåga eller fingerspitzgefuhl nog att göra det arbete som du kräver av andra. Har själv stått på ståplats i snart 28 år, så jag vill påstå att jag talar med en viss auktoritet...
Patrik: Ditt dåliga närminne spelar dig ett spratt.Du svarade Ljunggren att du höll med några rader längre ner ? Undrar vem som är med i matchen ? Du verkar lika uppsnurrad som vissa backar blev igår =)
Jompe: Faktum var att det visst gick tid. Pucken släpptes, men eftersom Brynäsarna ideligen gjorde sig skyldiga till ett eller annat regelbrott blåste linjedomaren igen, visade bort Brynässpelaren, och så blev det en ny tekning. OBS! då hade klockan tickat, om än bara två sekunder, men många bäckar små bildar strax en hel norrlandsälv som bekant. Dessutom begicks det visst fel vid tekningarna. Varför behövde linjedomarna annars hålla universitetsföreläsningar för spelarna innan pucken kunde släppas?
Killer Bob: När argumenten börjar tryta så är det en känd taktik att lägga ord i den andres mun, som man aldrig yttrat. Jag betackar mej för den typen av argumentation. Kom in i matchen igen, Bob!
Som vanligt är såväl Ljunggren som Patrik helt främmande för kritik och deras påstående att Brynäs klack saknar "läktarkultur" är ett tydligt tecken på okunnighet beträffande föreningarnas betydande för svensk ishockey genom tiderna.Att dessutom påstå att klacken är av samma kaliber som 80-90talet är rent skrattretande.Då var det klass och finess nu är det oftast plumpt och utan känsla många gånger.
Ljunggren: Håller med - när det blir förlust kommer alltid klagomålen som ett brev på posten, och likadant är det på isen: Om Rögle vinner med 4-3 så höjs laget till skyarna, men om det blir 3-4 så sågas det hejvilt. Det där får man ta men en nypa salt. Sen är det också som korresponderande kärl mellan spelarna och klacken - klacken kan hetsa spelarna till stordåd, men ibland kan också händelser på isen tända klacken, t.ex. om man börjar ta för sej i anfallszon och satsar fullt ut i tacklingarna.
P: Betr din sk "ickestämingen" igår kan jag bara konstatera att en del har grava vanföreställningar om tingens ordning. Jag vill påstå att det tryck som skapades av AIA under långa stunder var lika bra, om inte bättre än under glansdagarna i början på 90-talet. Kanske är det så, att vid förlust upplevs stämningen som "dålig" och trycket som litet. Och att tycka att Brynäsklacken, som iofs, var ihärdig - vinner på läktaren genom eviga repriser och ett ihärdigt trummande är att förneka allt vad läktarkultur heter. De som ondgör sig över att det "tas" för lite eller felaktiga ramsor är välkomna att antingen maila mig, eller ännu heller ställa sig bredvid mig under någon för en lektion.
ledansk: Japp, jag håller med om att det var bedrövligt igår. Tyvärr tror jag som vissa andra här att det beror på att folk som inte är intresserade av att sjunga ställer sig i klacken. Av vilken anledning man gör så vet jag inte. Jag tillhörde inte dom som lämnade tidigt igår vilket iofs inte spelar nån roll för diskussionen.
Min uppfattning är ändå klar, klacken ska styras från den delen av läktaren. Jag förstår frustrationen igår då många stod tysta men det sämsta vi kan få är en konkurrenssituation i klacken. I så fall är vi ju inte bättre än exempelvis HIF-klacken som varje år är en stark kandidat till utmärkelsen Sveriges sämsta hemmapublik.
Det är också så att när vissa drar igång bedrövliga sånger av typen "ni kan dra åt helvete", "ut med packet", "spela hockey, bonnjävlar" osv så tröttnar en del på att engagera sig. Så, mina herrar, gick det nämligen till när farfar var ung....
Vad klacken skulle behöva är en person eller en mindre grupp som tar ansvar för att dra igång sångerna, så att det fungerar som det en gång gjorde när JAG var ung...
1-0 där och kanske en annan matchbild. 3-1 till RBK efter första hade inte varit orättvist. Och Lindh kunde mycket väl tagit en Brynäsare för bentackling på Hermansson i tredje, eftersom han nu tog en i ett tidigare skede.
Brynäs var dock lika bra som RBK, fast effektivare i avsluten.
Wolle gjorde en storstilad insats. Ram verkade darrig, många returer blev de. Han hade även stort flyt anser jag.
Intressant citat från Gevla Dagblad, där målisen menar att RBK kunde ha vunnit matchen med elitserie-effektivare avslut: - Lagen vi möter nu inte är lika bra som de i Elitserien. De skjuter helt enkelt inte lika bra. Mot Färjestad hade det mycket väl kunnat bli 1-6 i en match som den här, analyserade Ram.
Killer Bob: Några synpunkter: Oftast när det är fullsatt så är det en hel del ovana folk som ställer sig "i klacken". Det blir ofta bättre tryck på bortaplan när alla är samlade och känner sitt ansvar. Men vad hjälper det att mena att klacken skall ifrågasätta sin existens? Klacken är inget dött föremål som man kan slänga på soptippen. Klacken är en samling av levande människor - ibland funkar det bra, ibland dåligt, men du kan väl inte mena att dessa människor inte är välkomna till Ängelholms ishall, eller att de inte får lov att stå på ståplats längre? Nä, fram för lite positiv energi istället! Försök få med så många som möjligt i sångerna, men OM de inte vill sjunga så är det inget som någon förståsigpåare kan KRÄVA! Vi är alla i samma båt och vill såklart att RBK skall få så starkt stöd som möjligt. Så låt oss hålla ihop, och inte skapa ett "vi-och-dom-mentalitet"!
Den "så kallade" klacken som allt som oftast slår sig för bröstet och inte är sena att döma och kräva tränares avgång med mera gjorde verkligen bort sig igår.Visst är det kul när laget vinner men ni tycks inte inse er betydelse närlaget ligger under ? Nej då är det tydligen bättre pch stå och hålla käften och på sin höjd visa fingret och bua när motståndarklacken manar på de sina. Vi förlorade matchen på läktarna STORT.Här kommer ett av Sveriges mest klassiska lag på besök och ger oss en lektion både på och utanför isen.Vi snackar riktig hockeykultur och genuina fans som stödjer sin förening i med och motgång. Ett stort minus till Rögle som inte sett till att dessa fans fick plats utan låte dessa sitta i trappor m m. Klacken ska ta sig en riktig funderare på sin existens och vision.
P: du menar den lilla rutan längst bort mot sittplats där medgångarna står?! dem som inte sjöng under hela sista perioden! Dom som gick innan matchen var slut!
Det är bara att inse de "tuffa" pojkarna inte har i en riktig klack att göra! Sjung eller stick jä... medgångssvin!
Patrik: Jag tycker att ett trumförbud ska införas även i Ängelholms Ishall. Oerhört irriterande att behöva höra detta monotona ljud genom hela matchen. För övrigt tycker jag att Brynäs supportrar var oerhört sportsliga och skötte sig exemplariskt. Mer sådant!!
Jag tycker inte alls att linjedomarna gjorde något fel vid tekningarna i Brynäsmatchen. Däremot är jag besviken på att det tydligen inte finns något lagstraff för ett lag som tydligen använder det att sabba tekningar som en medveten taktik. I slutet av tredje perioden ville ju Brynäsarna bara få tiden att gå... De hade dock hållit på med detta hela matchen. Det var ju sällan som någon Röglespelare blev bortvisad från tekningarna.
Finns fortfarande möjlighet om resultaten går rätt i nästa omgång. Slår man Hammarby, AIK slår Skellefteå och Brynäs slår Linköping, så är man faktiskt bara 3 poäng från 2 dra platsen. Och man möter också dom 3 lagen, så vinner RBK över dom lagen, så har man plockat in poängen på dom lagen. Men man måste också slå Brynäs i sista omgången också. Det blir ohehört svårt, men som sagt chansen finns, så vi får se.
En iakttagelse man kan göra är att det gått rätt dåligt för 1:an och 2:an i Superallsvenskan. Kan det långa uppehållet ha haft någon betydelse? Iofs hade elitlagen samma uppehåll, men detta visste de om i god tid i förväg och kunde planera in kvalificerat motstånd i träningsmatcherna. Angånde trummor så är det förvisso sant att dessa behövs i rockband och diverse traditioner alltifrån samisk till aboriginsk kultur, MEN detta har absolut inget att göra med att få igång klacken i Ängelholm. De klackar som hänger upp sitt engagemang på att haka på takten från en trumma, blir för det första passiviserade och för det andra hänvisade till de banala sångerna av typen "HV-trum-trum-trum". Sånger som "Vi drömmer, vi drömmer" skulle aldrig kunna få livsnäring i en trummande närmiljö.
Bafucin: Man läser saker som man själv vill, och du läser saker som att jag vill ha det till att linjedomarna förlorade matchen åt Rögle. Det gör du rätt i att inte tro ett dugg på, för så var det inte heller. Bara för att göra ett förtydligande över något som aldrig skrivits.
(Rögle) JoS Du har helt rätt.Klacken har bara blivit sämre och sämre.Det har blivit rena medgångsklacken,och knappt de.Brynäsklacken var trots bortamatch klart övrlägsen våran.De var även mycket sportsliga. Då Rögles duktiga 16-åringar hyllades för SM-bronset, ställde upp med en härlig applåd. Våran spiker gav dem ett motiverat tack,som vi alla naturligtvis instämmer i. Exakt så vill man uppleva idrottsvärlden.Nu var inte allt bra med den gästande klacken,och då tänker jag på det fruktansvärda trummandet.Helt vansinnigt. Varför inte kämpa med sånger och ramser?Hoppas att alla supportföreningar kan komma övrens och förbjuda trummor och dyl.som dödar all glädje.Att en i övrigt så fin klack medvetet väljer att släpa med denna glädjedödare gör att sympatierna för klacken naggas rejält. För Rögleklackens del kan vi bara hoppas att den hamnat i en tillfällig svacka,men kommer tillbaka till gammalt gott slag.Helst redan till onsdag mot Hammarby.
Trodde att ni skulle ha en bra chans idag. Nu torskade RBK mot Brynäs och det är väl inte så mycket att orda om egentligen men när man läser här så får man nästan den uppfattningen att linjedomarna förlorade matchen åt Rögle. Det tror jag inte ett dugg på. Och det fantastiska hemmatrycket på läktarna var visst inte så fantastiskt när det kom till kritan......varför??
Även om linjedomarna var petiga så kan det inte vara anledningen. Brynäs var väl helt enkelt bättre, kan det vara så? Jag vet inte för jag såg ju inte matchen.
Men ni har ju i alla fall hockey att titta på fortfarande.....fatta att det är frustrerande att vara "vid sidan om". Kom igen både Rögle och klacken!!
Jag undrar vad det är som har hänt med Rögle nu. Eftersom jag nu är bosatt i norrland så ser jag tyvärr inte så många matcher. Jag förstår givetvis att kvalserien är svårare än SA, men jag tycker inte att dom når upp till sin rätta nivå nu och det är ju djävligt olägligt. Är det bara som jag inbillar mig eller vad säger ni som ser hela matcherna?? Kom igen nu Rögle!!!
P: Jag märker att ni gnäller lite på eran klack. Bitvis tycker jag den var ruggit bra. Även om den dog ut under tredje perioden, men det är väl en återspegling av resultatet. Men sen så är det så att man är inte bortskämd med någon jätteklack som Brynäsare. Första gången jag var i Ängelholm på hockey och jag tycker det var bra drag i hallen, även på sittplats och det hör inte till vanligheterna. Hade en trevlig eftermiddag om man kikar på resultatet, dock var det ingen höjdarhockey. Men så som läget ärv just nu så är det poängen som absolut är dom viktigaste. Ha det gott!
(Rögle)JoS: Tyvärr är det ju så att rögleklacken har blivit som alla andra, en medgångsklack. Sen är det ju som du skriver att alldeles för många vill starta sånger och 'sköta allt', samtidigt som man förstår frustrationen när man annars måste höra på den jävla diskjockeyn hela tiden.
Jag är dock av den uppfattningen att sångerna ska startas av folk som finns i den 'lilla rutan' närmast sittplats och vill man tillhöra dom som startar sånger får man hålla sig där. Men det kan man ju tycka vad man vill om förstås. Framförallt eftersom ingen där verkar vilja ta tag i det som förr.
P: Jag kan inte mer än att hålla med. Bedrövligt dålig klack idag. Det kändes som om vi var många som ville sjunga trots allt, men att många inte hängde på för att det under sista perioden var fel del av klacken som försökte få igång sång. Jag tycker klacken nästan bara blir sämre och sämre, detta trots det varit över 4000 på många matcher nu!
Tycker domaren gjorde rätt ang. Starcks "mål". Den var aldrig inne...
Domarna var annars bedrövliga.
Iwarsson!!!Fast Wennström gjorde en bra match.
Jakob Johansson får nog allt höja sig ett par snäpp om han vill ha ett ES kontrakt nästa säsong. Hoppas ej detta.
Alla spelare måste vara lite mer kyliga på sina avslutningar. EX: Pelle när fick sitt friläge i 4-5 sköt han på målvakten istället för att gjort en snygg fint. Aahh..
kommer ingen här inne i håg vad som hände med trojas trumma för X antal år sedan?