Belix: Jag föreslog inte att vi skulle förbjuda dessa ungar. Men jag konstaterar att det idagsläget är dessa som utgör den stora majoriteten i klacken så det är inte konstigt att det är så tyst i klacken långa stunder. Men alla kanske måste genomlida en generationsväxling :)
Mygel: Tycker inte du ska glömma att när du ställde dig första gången i klacken så var du precis som dom du kallar "ungar" ( inte specielt länge sen heller). Det är så det måste vara om inte klacken till sist ska bestå av en massa gamlingar med en tillhörande rullatorparkering nedanför. Det måste hela tiden fylla på med yngre för att en klack ska fungera och kunna bestå.
Årets kanske dåliga uppslutning beror troligen på andra orsaker. Först så förväntade sig många att allsvenskan skulle vara en transportsträcka och många ville vänta till superallsvenskan. Sen är matchprogrammet mördande i år man undrar vad dom tänker med som gjorde det. Sen har inte spelet som sådant främjat en uppsluppen feststämning i alla matcherna.
Dom tre och säkert många fler är vad jag tror är orsaken till lite låg stämning på läktaren och begränsad uppslutning till bortamatchresor.
Sumo: Om vi backar tillbaka sisådär 6 - 7 år så var det sant. Idag? Icke. Intresset att stå i klacken för att bidra något är på nedåtgående. Istället är det oftast en massa ungar som står där o tycker det e "häftigt" att stå i klacken. Ungar so har noll koll på sångerna och när det passar att sjunga dem. Likaså¨är detta personer som oftast inte åker med på några bortamatcher vilket gör det svårt för AIA att ordna resor då intresset är så dåligt.
larsson: Vi har bokat biljetter till en buss och eftersom det är trögt att få folk att anmäla sig tidigt till en resa så hoppas jag att det räcker till dom intresserade medlemmarna.
larsson: jag kan idag bekräfta att vi fått en officiell förfrågan om Lakers kan få köpa 200 sittplats och 300 ståplats till vår hemmamatch den 14 november. Hälsningar lasse
Mygel: Det år Timrå gick upp, var det med minsta möjliga marginal man tog sig till SA (har för mig att det var på målskillnad), så jag tycker vi skall fortsätta stötta vårt lag och ge killarna arbetsro. Detta kommer att bli bra i slutänden. Tro mig.
Jag läste i nått inlägg att VI (aia) ÄR ALLSVENSKANS BÄSTA KLACK!! som jag ser det så är det AIA och Lakejerna från Växjö det står emellan.. Därför ska alla anmäla sej till bussresan om en vecka och skrika halsen av sej uppe i SMÅland!!!
Sumo: Jag skulle mer än gärna vilja hålla med dig, men i dagsläget är det långt ifrån sant - och har så varit sedan några år. När klacken är välbesatt och så gott som hela ståplats sjunger med är stämningen helt sagolik. Det är så vi vill ha det varje match, matcher där den enda musikaliska slingan man hör under tre timmar är mållåten, och möjligtvis någon pausunderhållning från Vinyl... Men som sagt, i dagsläget är vi långt ifrån det scenariot. Som jag nämnt i något tidigare inlägg stämmer den gamla AIA-parollen "I med- och motgång" väldigt dåligt, för att få fart på den allt mer sinande klackkulturen i Ängelholms ishall måste folk börja visa sig på matcherna och sjunga för allt vad tygen håller. Förslaget med en klackledare är kanske inte så jävla pjåkigt eftersom det, som tidigare nämnts, startas lite sånger här och där som folk lite halvhjärtat sjunger med i. AIA behöver någon som kan ta tag i sånginsatserna och dra ingång klacken även i en tråkig seriematch mot Mörrum. Det är inte förrän då AIA kan börja närma sig toppen på den där "Sveriges-bästa-klack-listan" igen.
henke: För att de i många fall är deras ramsor, ramsor som vi anser vara pinsamma,,,eller så försöker de göra sig hörda i Ängelholms ishall och överrösta oss, vilket vi inte går med på!!
Jag håller i grunden med om att det klassiska 'system' som AIA är skapat kring, dvs en odefinierad kärngrupp som styr, inte alls är en dum idé. Dock saknas idag den kärngruppen som är tänkt att styra. Alternativt så finns den men vill eller kan inte styra. (Förmodligen något av de senare alternativen) Och när styrningen saknas så skapas en allmän 'bättre att sjunga nåt ogenomtänkt istället för att inte sjunga alls'-stämning och folk startar sånger till höger och vänster. Och faktum är ju att alla inte har känslan för vad som är lämpligt att sjunga vid en speciell tidpunkt, eller kanske är det så att man helt enkelt har olika uppfattning om vad som ska sjungas när.
Jag håller till 100% med om era punkter, dom är klockrena. (Hur fan kan man köra 'alla vi som älskar rögle klappar nu'??!) Men som jag ser det har ju AIA aldrig varit en klack där vem som helst 'får' starta sånger hur som helst, utan det har till stor del varit det jag kallar kärngruppens 'revir'. Det kan man ju ha olika åsikter om men så har det ju faktiskt fungerat. Att vem som helst 'får' starta sånger bäddar ju för att det blir lite svajjiga val ibland.
Som det är idag finns det ju ett fåtal som drar igång sånger medans de flesta andra buffar på typ Stellan och viskar 'kör en sång nu, Stellan' ungefär. Jag är absolut inte bättre själv så jag kastar ju lite sten i glashus, men jag tillhör å andra sidan inte den där kärngruppen... Och är kanske inte heller 'mogen' att ta det ansvar som Ljunggren skriver om i sitt inlägg...
Min konkreta tes samt följdfråga är således: - Läget har försämrats de senaste åren - Ska vi acceptera det eller göra nåt åt det och i så fall vad?
juga: Hoppas det...och en sak till, är det så himla fel och ge Plam chansen...??det finns ju vissa i laget som inte visat NÅGOT alls under seriens gång!!!
Hejsan, jag kommer direkt från fredagsträningen och såg även gårdagens träning och jag kan berätta att det var ett helskärpt manskap och ledarteam som genomförde 2 stentuffa pass. Det såg även ut som en viss korrigering av spelet i så motto att man inte tryckte på så högt utan lät motståndarna göra misstagen för att därefter slå om blixtsnabbt. En viss förändring i femmorna kunde jag även se inte minst defensivt. Jag tyckte det såg bra ut och ser med tillförsikt fram mot söndagens match. En trevlig vinsthelg lasse
Alltid där: Jag förstår dem. Många av våra spelare håller yppersta kvalité i denna serie men de kan inte få ut allt sitt kunnande i det spel som spelas just nu. Kan inte vara kul att gå på jobbet varje dag o veta att man inte kommer att få göra sitt bästa :(
Mygel: Klart vi ska stötta våra spelare .. Daniel Rooth beskriver det klockrent
...Spelarna är lika frustrerade och ledsna som fansen. De sliter, men får ingen belöning. Det som oroar är att spelarna ser ut att ha tappat glädjen längs vägen. ...
I med o motgång, speciellt o motgång behöver de vårt stöd och hjälp att hitta glädjen igen.
WCF: Iallafall jag älskar Rögle oavsett hur de spelar, sen kan jag ogilla det sätt som de spelar på men min kärlek till klubben kommer alltid att finnas kvar. Av denna anledning ser jag inte fel med att sjunga "Vi älskar Rögle" när laget har spelat dåligt. Tvärtom så är det bra, killarna vet mycket väl att de har spelat dåligt och inte gjort sitt bästa. I dessa stunder då de skäms som värst så kan det vara skönt att få höra oss trogna supportrar sjunga att vi alltid stöttar dem för att de ska kunna samla nya krafter.
Sumo: Det kan jag nog inte påstå att jag har. Vid flera tillfälle mot både Halmstad och Örebro så har det börjas sjunga när musiken är igång...orutinerat. Börjar man däremot sjunga innan det börjar spelas så sätter inte musikmannen igång och då funkar det.
AIAnr10: den sista punkten har du fel. När vi sjunger så tystnar musiken oftast och Rögle vill nog hellre höra oss en "klappa händerna när du e riktigt glad" ?
Är det nån som tänker ta sig upp till Nybro? Nybro ska väl inte ens ett Rögle i dagens dagsform ens förlora mot. De är ju om möjligt ännu längre under isen. Vändningen kommer i Vikoriahallen?
WCF: Om du förbehåller dig rätten att bua ut laget efter en match, ska du inte klanka ner på dom som, trots underprestation på isen, visar sin odelade kärlek för laget.
Nu måste det vara bra med detta hån mot oss supportrar!! Senaste matchen, Halmstad hemma: Rögle spelar okey i första perioden, direkt dåligt i andra, och tredje, ja tredje vill man faktiskt inte ens nämna!
Vi kräver alltid seger! tufft, kan man tycka men i själva verket är föreningens mål denna säsong att vinna serien och spela vidare i superallsvenskan. Då duger det FAN i mig INTE att förlora mot ett motstånd som knappt kan spela hockey!! Var finns kämpaglöden!? Hjärtat!? Tempot!? Visst, Rögle spelar med ett nytt spelsystem. Fine!! Men grunderna för alla spelsystem ligger väl i att man har tempo i spelet. Eller!?
På med "grillorna" och ut o jobba!!!
Sen det här med hyllningar efter en skandal match? hur f-n kan man stå och skrika: Vi älskar Rögle!!, När laget precis underpresterat.
Vad är en "klackledare"? Vad det än är, är det inte något som är förenligt med det som AIA sysslar med. Det handlar om att kunna ta ansvar för att rätt sånger sjungs, vid rätt tillfälle, i rätt tempo och med rätt röststyrka. Det är något man lär sig med åren - inget man kan "lägga ut på entreprenad" och hoppas att andra ska sköta. Några små tips:
1: Skit i handklappningar - de driver bara upp tempot i sångerna.
2. Spola sånger som är uppenbart stulna från andra lag. Ex: "Du kan dra åt helvete", "Alla vi som älskar ..... klappar nu".
3. Ta det lungt med sånger som är jobbiga att sjunga, när det är lite folk på läktaren. Det låter bara tunt & tråkigt när folk inte orkar hålla igång den tid som krävs.
4. Försök inte att "ta tag" i saker när ni druckit för mycket sprit - det är bara pinsamt med ett gapigt fyllo med noll koll som försöker dra igång något.
Mygel: Om jag böjer till min arm lite, så får jag för mig att något av våra nyförvärv spelade center i ett tidigare liv. Vad ska vi med centrar till förresten? Truppen dräller ju av torpeder, haubitsar, spränggranater och knallpulver.
Fredrik: Det var inget besvär alls, det var bara ett konsterterande att du tydligen inte läst ordentligt, och den som söker, han finner. Är det inte bättre att läsa igenom ordentligt, och sen ställe en fråga, istället för att bara kasta frågan rakt ut? För annars är riksen att gästboken mera får en utformning av spam, där samma fråga ställs och besvaras 10 ggr om... Men det kanske är en onödig förhoppning? Du har förhoppningsvis fått ditt svar nu, jag tänker inte svara på något som blivit besvarat två gånger redan.
Skratt på åt MIF bara. Likheterna med Rögle (RBK-Halmstad/LIF-MIF) är slående. Rögle/MIF spelade ut sin motståndare första 10 och la sig sedan platt ner och dog.
Sumo: För min del får vilket lag som helst spela ner mif till allsvenskan i en kvalserie fast det hade självklart varit extra kul om det var Rögle. Förhoppningsvis kan mif fortsätta rada upp förlusterna så man får lite att glädjas åt.
Men alla kanske måste genomlida en generationsväxling :)