Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1713623 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: SHL 2015/2016
Basse:

jag tycker inte att det är hårda siffror i maratontabellen du hänvisar till. 52 omgångar nu med 14 lag och trepoängssystem jämfört med historiska siffror med färre omgångar och färre poäng. Jag tycker absolut inte att det är korrekt statistik, eftersom du måste normalisera datan för att kunna jämföra över tid på ett rättvist sätt. Om vi nu snackar maratontabell. Swehockeys tabell från 80-talet eller heller inte någon korrekt tabell enligt mitt sätt att se på det hela eftersom historien saknas. Om vi gjorde en tabell sen SHL ombildades 2010 skulle det inte heller inte vara någon rättvis tabell enligt mig.

Antalet SM-guld finns det däremot hårda siffror på eftersom det endast finns ett guld per år. Den datan är således redan normaliserad.

{7804}: Jag har inte varit med riktigt från början i diskussionen så jag vet inte riktigt vad det är ni vill mäta...

Men maratontabellen ser ut som den gör. Det är hårda fakta. Kolumnen där de räknat bort skillnaden mellan två- och trepoängssystemet visar att ssk och Leksand skulle klättra något på bekostnad av hv och luleå.

Antalet SM-guld är ju något helt annat och det finns ju hårda siffror på det med.

Allt beror ju på vad man vill bevisa. Faktan använder man för att göra just detta. Fakta är hårda värden som inte går att förhandla om. Hur man värderar faktan är däremot mjuka värden som man kan diskutera i oändlighet.

Basse:

jag förstår vad du menar. Men tycker du att det känns hederligt att påstå att HV och Qatar med 31 säsonger i högstaligan vardera ska rankas högre än Södertälje med 74 säsonger och 6 SM-guld?

DansbandsHjon tycker det. Låt han få tycka det om det gör han lycklig. Jag tycker då inte det.

{7804}: Givetvis får alla lägga sina egna värderingar i vad de tycker är viktigast när man ska värdera bästigheten på lång sikt. Men man får ju hänvisa till rätt källa också kalla faktan vid sitt rätta namn.

Maratontabellen rankar lagen efter hur många poäng man tagit i högsta serien, precis som alla andra tabeller i idrottsvärlden, mig veterligen. Swehockey har dock en kolumn där de räknat om poängen och tagit hänsyn till trepoängsdifferensen (se länk) men det är inga stora svängningar i placeringarna ändå.

Om man tycker att antal säsonger i högstaligan är det viktigaste så får man givetvis tycka det, men då kan man ju inte blanda in maratontabellen av ovan nämnda anledning.

Själv tycker jag antal säsonger i högstaligan kan bli lite missvisande eftersom det de första åren i princip endast fanns en liga. Om man ligger i botten av den och tar väldigt få poäng så är man bland de sämsta i Sverige och "förtjänar" knappast att komma högt i en "bästpålångsiktranking". Men som sagt, alla får lägga sina egna värderingar i vad man tycker är viktigast.

Tack för ordet.

{7804}: Bra då är vi överens, SKE är lillebror med sin plats 11 mot storebror Luleå på plats 8. Luleå är lillebror i Norrland mot Brynäs på plats 3 och MoDo på plats 5 men var inte lessen för ni slår Timrå på plats 12 så ni är inte sämst.
Ha en bra kväll oc ta det lungt med lådan.

{7536}:

ett litet exempel för dig Dansbandshjon.

SHL är en historiskt liga med färre lag, mindre matcher. Bara 25 matcher per säsong. Tvåpoängssystem, utan förlängning.

Ett fint lag spelar 10 säsonger i den ligan. Man vinner hälften av matcherna i snitt under den tiden, och skrapar då ihop 250 poäng totalt under dessa tio år innan man oturligt ramlar ur.

Upp kommer då ett nybildat köpelag utan egna spelare, utan eget spel, utan anor. Serien utökas och ett trepoängssystem införs med förlängning/straffar. Det är nu 50 matcher.

Köpelaget utan anor spelar fyra säsonger i högsta ligan då man gnetar sig till en vinstprocent på 50%. Man gnetar alltså ihop 300 poäng på dessa fyra säsonger.

Vilket lag tycker du då förtjänar den övre platsen i maratontabellen? Den anrika laget som spelade 10 säsonger i högstaligan med en vinstprocent på 50%, eller det gnetiga köpelaget utan anor som spelade fyra säsonger i högstaligan med samma procent?

Färjestad kanske är ett lag som förtjänar en högre placering än antalet säsonger då man minst sagt vart framgångsrika och plockat mycket poäng. Vad vet jag?

Så resonerar i alla fall jag. SHL ombildades väl 2010 eller vad det var, men inte skulle jag sitta och hävda att vi är bäst i maratontabellen för det. Det skulle kännas ohederligt. För mig är såklart nutiden det viktigaste, men jag känner samtidigt att vi i Skellefteå kan vara stolta över våra anor och vår historik.

Nog får du resonera på andra sätt om det gör dig lycklig och jättenöjd. Det är det viktigaste, att alla är nöjda. Men för mig skulle jag inte sitta och hävda att vi är mer anrika och över Brynäs och Djurgården i maratontabellen eftersom det skulle vara en lögn, jag blir inte nöjd över självbedrägeri. Inte heller skulle jag sitta och hävda att Antonia inte tokfilmar och att Bulan Bob är en hederlig sportslig ledare och sen vara nöjd med det och sen vara lycklig efter 14 raka förluster mot samma lag. Det tycker jag också är självbedrägeri.

{7536}: Nej nu seglar du nog lite, var det inte vi som var på åttonde platsen alldeles nyss😀

{7804}: Öööhhhh nej Ulf-Ture nu har du börjat tulla på vindunken igen. Enl din länk är ni fortfarande lillebror med storebror Luleå på en hedrande 8:e plats medans SKE återfinns långt ner på en 11:e plats.
Försökte du trolla nu igen? Eller var det bara en vanlig apsanning d.v.s en lögn?

eltifoso:

sortera på antalet säsonger, inte poäng. Poäng är missvisande eftersom det är fler matcher per säsong numera, dessutom ett trepoängssystem.

Påstår inte att vi är i närheten av Färjestad. Men rätt ska vara rätt.

{7804}: Då kan inte jag tyda den, tyckte Färjestad var på andra plats.

Men 2:a eller 8:e är inte fy skam

eltifoso:

den är nedan i mitt tidigare inlägg

{7804}: spännande! En helt ok placering det också
Har du en länk till den?

eltifoso:

Färjestad ligger på 8:e plats i den riktiga tabellen.

Efter Frölunda, Djurgårn, Södertälje, AIK IF, Brynäs, Leksand och MoDo.

{7536}:

Sanningen är att Skellefteå AIK som började spela hockey 1943 har 40 säsonger i högsta ligan i svensk hockey, 10:e plats i maratonligan. Man har skrapat ihop 3 stycken guld.

Qatar bildades 1977 och har 32 säsonger i högstaligan, en 15:e plats i maratontabellen. 1 SM-guld, ett sorgens år då man gnetade till sig ett guld mot Lasse Falks Frölunda.

Du får gärna kalla sanningen för ett trollande, det förändrar inte faktum.

{7804}: Jag ser att sanningen svider lillebror Yoda och det glädjer mig enormt hi hi hi hi hi. Kom igen och snacka när dit för stunden favvolag SKE passerat Luleå då skall jag erkänna mitt Luleå som lillebror. Tills dess trolla på du Ulf-Ture.

{7536}:

men sluta!

Rätt maratontabell är knappast den på swehockey eftersom den startar från 80-talet typ. Samma tidpunkt Qatar bildades. Då hade Skellefteå AIK spelat hockey på elitnivå i 40 år.

Vi ligger knappast före AIK IF i den riktiga maratontabellen, som såklart är antalet säsonger i högsta ligan. Vi ligger jävligt långt efter Brynäs där. Men vi ligger då före Qatar.

I SHLs maratontabell ligger vi etta. Men det känns lika fjantigt att hänvisa till den som den på swehockey eftersom båda raderar bort historik från mer anrika hockeyföreningar än Skellefteå AIK.

{7827}: Se där svart på vitt att ni är lillebror till Luleå. Att man har några goda år på toppen gör ingen storebror utan vad som gäller är prestation över tid. Goda år har vi alla haft och med tiden kommer sämre. Eran tid kommer den också var så säker. Undrar om Sten-Georg aka Sven Sewage aka Yoda trollar även då? Nej då håller han på laget som för stunden ligger i topp för så har han gjort genom åren.

{7827}: Jag får gratulera till den framgången
Den listan har varit tämligen ointressant för oss sedan flera år tillbaka

Kommer dröja innan någon hotar oss där uppe på tronen😎

Apropå AIK, ingenting samt lögn och förbannad lögn så har Skellefteå AIK nu knatat förbi Gnaget AIK i maratontabellen. Leksand ligger inom räckhåll men sen dröjer det nog ett tag innan vi passerar Luleå eller HV71. :-)

{7804}: Jag tror det är lätt att irritera sig på personer som kallar brynässpelare och ledare för äckel, mensblöjor och annat skitlarvigt som ni hittar på. Därav reaktioner mot det löjliga ni skriver...

Zappaholic:

Herr Lejonkräk verkar då inte jättenöjd och glad, men tur att vi i alla fall är det. Han verkar vara en liten suris den där kattdjursuppstötningen! :-)

{7225}: Föreningen heter i sitt fulla namn Skellefteå AIK Hockey. Men, i folkmun i Skellefteå kommun samt även andra orter utanför kommunen samt hos utflyttade Skellefteåbor i alla delar av världen så kallar vi som håller på Skellefteå AIK laget för "AIK". Allmänna Idrottsklubben från Solna, är det lag med det ursprungliga AIK-namnet, sen dess har det funnits en hel del lag med AIK i namnet. Vi lägger inga värderingar i att de från 08-området var de ursprungliga med AIK i namnet. OK, fine, kul för dem.

Du har rätt i att det är förvirrande om vi säger AIK när vi talar med folk som inte begriper bättre eller eventuellt bara vill göra sig onödigt dumma. Därför ska vi inte säga/skriva AIK då vi inte på förhand vet om den andra parten fattar varför vi säger AIK om Skellefteå AIK Hockey. Just därför skriver jag alltid Skellefteå, Skellefteå AIK, SKE (tidigare SAIK) om jag skriver i andras forum och refererar till mitt eget lag. För övrigt så ska SKE användas som officiell förkortning hädanefter.
Men... då vi skriver i vårt eget forum så ska du inte bry dig i vad vi kallar vårt lag. Här heter vi AIK vare sig du vill eller inte.

{7804}: Idiot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zappaholic:

bra att du är jättenöjd och glad.

Det är jag också. 12 raka vinster I SHL. Upp i serieledning. 14!!! raka vinster mot Brynäs.

Det är en smaksak. Själv skulle jag inte vara så nöjd efter 14 raka förluster mot samma lag. Visst kan man tycka olika. Men framför allt är det kul att vi både är jättenöjda och glada. Ifall streaken går upp i 28 raka vinster mot er så kommer jag att vara ännu nöjdare, och kanske du också?

Smolken i glädjebägaren för mig är Antonias primadonnafasoner, Brynäs systematiska filmningar och Bulan Bobs lögnaktiga angrepp och dålig förlorarebortförklaringar sprungen ur en djup avundsjuka mot AIK samt en sjukt taskig verklighetsförankring. Men ska fokusera på det positiva, att vi har 14 raka segrar mot er och att vi just nu är det bästa laget i Sverige.

{7603}: Wikegård pratade ju om SAIK, inte om AIK.

{7225}:
Oj.

Såg Wikegård gjorde ett avsnitt på videobloggen igår och AIK fick beröm för en extremt hög lägstanivå.

Tyvärr undvek han sitt egna ämne,begreppet han skapat, "Martin Lundberg-standard".

Wikegård var ju väldigt pigg på att lansera detta uttryck när en Brynässpelare var på gränsen.

Nu när mensblöjan Antonia Rödin visade vad han var gjord av och låg utslagen efter en tiondel så hård tackling fanns ju ett gyllene tillfälle visa vad Martin Lundberg-standard innebär.

En tydligare motsats till Martin Lundberg-standard blir svår att hitta om nu Wikegård tänker undvika Rödin.

{7603}: AIK är ju inte ens ni, lär dig vad ert lag heter för guds skull.

Intressant vecka igen på gång.

Tisdag CHL borta mot Davos. Verkar som AIK tar turneringen betydligt seriösare i år men väldigt ovisst. Själv har jag ingen aning om hur svårt det blir på tisdag. Mycket beror väl på Davos inställning till turneringen.

Även uppe i Qatar är det match i CHL på tisdag hemma mot Frölunda. Hoppas Frölunda slaktar Qatar så man snart kan bocka av två bommar av Qatar,serien och CHL.

Torsdag vår match i serien mot Frölunda och förmodligen har de tagit det ganska lugnt tyvärr på tisdag för att ladda mot den här viktiga matchen vilket tyvärr medför Qatar fortfarande lever i CHL en vecka till.

Fredag lördag back2back mellan Modo och Qatar och då tror jag hela Sverige förvandlas till modoiter för en helg.

Ser att Asplöven börjar ligga risigt till och det gillar jag. Har inget problem med resten av Norrbotten vilket ofta supportar AIK men jag vill hellre se andra orter. Piteå,Kiruna och varför inte Boden.

Dessutom är ju Asplöven ett farmarlag till Qatar och används som reklam i deras rekrytering. Även sportsligt gynnas Qatar av att kunna skicka spelare mellan klubbarna på kort varsel.

hahaha

Send in Brynäs -Send in the clowns!

{7804}: Och där tog dina sakargument slut. Du briljerar ju inte direkt.

Själv är jag jättenöjd. Vi är väl ca åtta-tio placeringar högre än vad Hockeysverige generellt tippade. Hur mycket högre upp är ni? En placering? Två? Ni har spelat efter förväntningarna, vi mycket mer än så. Jag är glad för det.

Zappaholic:

jag ska ta och bjuda dig på ett sista klipp zappa.

Jag har länge undrat över hur Antonia och Lindblom kan vara så samspelta på isen? Jag rotade i arkiven och hittade det här klippet då de kör sina synkroniserade piruetter tillsammans, på ett liknande sätt som vi bevittnade i helgen. Antonia är ju bara för söt, diggar dessa små hjärtan som någon har målat på hennes skridskor. Kolla noga! Dessutom passande smink och outfit! :-)

Zappaholic:

jag sitter lugnt i båten. Väääldigt lugnt faktskt! Är väldigt nöjd med mina hockeykunskaper. Är även nöjd med helgens resultat i back-to-back mötet, nöjd med prestationen förutom första perre i match 1, nöjd med våra sviter med 12 raka segrar i SHL, 14 raka vinster mot Brynäs... nöjd med tabellplaceringen = överst på tronen.

Hade jag vart dig hade jag inte känt samma sak som jag gör nu.

{7804}: Är du desperat?

Zappaholic:

asså när jag kikar på länken så ser då inte jag en jämn fajt. Rent subjektivt tror jag nog att Mirasty lätt kan plocka den där ryssen 14 gånger i rad.

{7804}: Det är väl det som är problemet för dig, att de flesta SAIKare känner likadant. Det säger nämligen inget om vad objektiva tyckare tycker, dvs andra än dig och mig. Och vad jag vet har jag inte sett dina åsikter någonstans förutom härinne.

mk:

sanningen är att vi vunnit 14 matcher i rad nu mot er, att Rödin filmar och förstärker mest hela tiden och skyller på domaren trots att man är utklassad, att halva ert lag såg ut ha ha dåligt slipade grillor i helgen, och att Bulan Bob är osportslig och kommer med lögnaktiga angrepp ännu en gång för att flytta fokus från den egna prestationen som var sämre än motståndarens.

Det är inte mina personliga åsikter, utan en korrekt beskrivning (okej, lätt överdrivet, men ändå). Jag är inte direkt ensammen som dessa åsikter, utan så tror jag nog att de allra flesta AIKare känner likadant.

{7804}: Det måste vara skont att ha ett helt forum för sig själv. Då kan man bestämma vad som är sant och riktigt.

{7804}: Vad duktig du är på att diskutera 😂

Zappaholic:

jamen då säger vi så. Rödin filmade inte någon gång i helgens möte och var allvarligt skadad men blev tvärfrisk som tur var. Forssell satte in en jättehakning där, och oj vilket hugg där av Broadhirst, sen alla dessa luftturer efter ojusta jätteknuffar och solklara trippings. Det var domarens fel att Brynäs inte vann.

Precis som Bulan säger så filmar däremot Skellefteå mest hela tiden. Brynäs är det bättre laget. Japp!

Och Janne Pesonen, har är en riktig filmare!

Mitt tips var att uppträda lite sportsligare och försöka vinna genom att vara det bättre hockeylaget. Fokusera på den egna prestationen och rannsaka sig själv och försöka utvecklas, baserat på verkligheten.

Men men... subjektiva åsikter av mig såklart. Med en liten annorlunda verklighetsuppfattning än dig zappa.

Jag önskar er välkomna upp till Skellefteå i Januari. Blir det 15e gången gillt måntro?

BGJ: Nu har jag heller inte pratat om en armbåge. En smäll kan ta på en näsa ändå.

Zappaholic: du menar bröstvärmaren i fredags? ser inte vars den ska ha träffat annat än i bröstkorgen. är då ingen armbåge med i sekvensen.

{7804}: Fakta? Det är din åsikter, inte fakta. När du använder åsikter som fakta så använder du en smutsig härskarteknik. Fatta, du diskuterar dina subjektiva åsikter, inte vad som är fakta. Försök förstå det nån gång.

Sen att du knappt vet vad du pratar om gör inte saken bättre...

Hur går det med Jennys rehab?

Zappaholic:

men tur att han blev "frisk" då precis en halvsekund efter att domaren meddelade att det inte var utvisning!

Han kan också ha drabbats av oturliga spasmer i benet samt ett tillfälligt virus som påverkade balansen ett dussin gånger i helgen, men tur att han blev "frisk" ganska fort varenda gång efter dessa oturliga men kortvariga sjukdomsattacker

Zappaholic:

så här ligger det till:

Antonia Rödin åker och kastar sig vid ett dussin tillfällen under helgens back-to-back. Han ligger där och är allvarlig skadad för att sedan plötsligt bli tvärfrisk när det korrekt inte blev utvisning. Det syns tydligt att våra killar har samma uppfattning som vi har här inne, han är en väldigt impopulär motståndare pga filmningarna och osportsligheten. Dessutom har han mage att vid det tidigare mötet stå där framför TVn efter match och snyfta och klaga på domaren att det inte blev utvisning för Skellefteå. I en match där han likt i helgens möte åker och kastar sig, vilket då Pesonen fan inte gjorde då Kihlström attackerar pungen.I en match där Skellefteå är överlägsna spelmässigt och för matchen från minut ett till 60, men ändå drabbas av fler utvisningar. Precis som gårdagens match, och det var då fan inte domaren som gjorde att vi vann med 4-0.

Sen Bulan Bob. Jag vet inte hur många gånger jag hört: jag tycker vi var det bättre laget! efter en förlust. Och förlusterna radas upp. Bortförklaringar om det mesta. Sen ska det klagas på att Skellefteå filmar, när det är helt jävla uppenbart att det faktiskt är Brynäs som ligger där och kullrar mest hela jävla tiden. Enormt osportslig ledare som dessutom är direkt lögnaktig.

Allt ovanstående är upprörande och provocerande för en Skellefteåsupporter.

Du får skriva subjektivt tyckande hit och dit hur mycket du vill, men du klarar då inte att ta till dig fakta.

Försök vinna en match genom att vara det bättre hockeylaget. När det inte fungerade, fokusera på den egna prestationen och rannsaka ert eget spel istället för att ljuga och hitta på om motståndaren och sen skylla på domaren eller vem fan som helst. Tråkigt att ni ska hålla på sådär, och det är ert eget jävla fel att vi sitter här och retas med er. Ni förtjänar det!

BGJ: Man kan också bli skraj när man får en smäll rakt på näsan...

Zappaholic:

har inte sett den situationen du pratar om så kan inte svara på den(men generellt blir de flesta spelare skraja när dom åker på en knätackling eller ihopåkning av benen med knät som största mottagare, så är det varken otroligt att det gör ont och/eller träffar så att någon nerv i knät reagerar. så att kalla reaktion efter en hmm, låt oss säga en kollision av knän så har iaf jag svårt att se att det ska vara en filmning.)

Zappaholic: Du får väl bemöta situationen jag skrev om, inte komma med en egen med klubba och pung och påstå att jag påstått att det var filmning där?

Skärp till dig.

BGJ: Snälla du...när skrev jag om klubban mellan benen? Jag gav ett exempel från en försäsongsmatch. Menar du att det var då det inträffade?

Tänk efter lite innan du svarar...

Zappaholic: du menar när han får en klubba mellan benen och brynäs-spelaren använder klubban som lyftarm? nej då.. det är säääääääkert en filmning. oavsett om man har susp lr inte så lär det där ta riktigt ont. någon som lyfter och trycker suspen in mot pungen. tänk efter själv snälla du. minst lilla skiftning av suspen så att den klämmer en ömtålig del av pungen så tar det ont. PUNKT...

{7603}: Precis som SAIK får leva med några smutsiga fans här på HS, eller hur menar du?

« · 1713623 · »