{7536}: Hanses är bra när han är bra men riktigt dålig då han är dålig. Svensson är mycket jämnare. Tycker också att man bör köra Svensson mot starka lag som Frölunda.
Tillknäppt, hygglig fart, tycker AIK haft spelet lite mer än Frölunda. Hanses ska inte lastas för målet, Frölunda är ju bra i PP. Jag står fast vid mitt tips än så länge i alla fall.
Gillar (som vissa kanske har märkt?) att skruva upp tonläget före match, inte tona ned det. Känslor och rivalitet är viktigt i vår sport, för att skapa intresse. Kan man sen inte acceptera de dåliga förlorartendenserna så ska man strö lite salt i såren genom att retas lite efter matchen, men det ska man undvika om motståndaren var ärlig och sportslig och sen erkände: vi förlorade och vi var tyvärr lite sämre. Då finns det ingen anledning att retas.
Själv har jag inget problem att erkänna en förlust då vi var sämre. Som förra gången vi mötte Frölunda, då var vi faktiskt totalt utlirade under långa stunder. Revanch ikväll? Hoppas!
Mycket smart och korrekt av Bert att hävda att "Frölunda är det nya Luleå". Frölunda kan nästan mäta sig med oss, och om vi siktar på att utvecklas varenda år så funkar det inte att mäta sin krafter mot ett mediokert bottengäng och sen slå sig på bröstet. Näe, vi måste mäta oss med den näst bästa. Det tycker då jag.
{7804}: Kvällens match mot Frölunda är den intressantaste för oss givetvis men bör även vara det för den "objektive" (såna finns iofs inte) hockeyintresserade. Vi föll ju tungt i första matchen, men det var tidigt på säsongen och jag tror att vi är mera jämspelta ikväll.
En mycket mycket tuff bortamatch. Frölunda är fan alltid bra mot oss, de höjer sig alltid. Precis som du skriver brukar det bli jämna matcher, bra matcher med två bra lag. Det gäller att vi är på tårna när pucken släpps.
Frölunda känns som det enda laget som har matchat oss spelmässigt de senaste säsongerna, även om bogeyteamet Växjö också har spelat bra mot oss – men Växjö mer på ett gnetigt defensivt sätt. Frölunda är likt oss spelskickliga och har spelskickliga backar. Dessutom har de många egna spelare, många unga hungriga spelare, och dessutom har de fyra bra femmor där alla trummar på och bidrar. Jag har då stor respekt för Frölunda.
Extra motiverande att möte Rönnbergs gäng är Rönnbergs dålig förlorartendenser. De ska skyllas ifrån, flyttas fokus, smällas i dörrar som värsta tonårsfjortisen. Det är en krydda, och det har definitivt byggts upp en liten rivalitet mellan oss. Men en mycket duktig tränare och ledare såklart, som spelar en positiv hockey.
Tråkigt bara att Martin Lundberg blev skadad mot Schweizerostarna. Lundberg låg då inte kvar på isen och flännade, han följde Martin Lundberg standard som vanligt. Men med tanke på att jag såg en lite grimas i ena mungipan på väg ut till båset så förbered jag mig på ett benbrott, vid muskelskada/sträckning/ledskada så hade nog inte Martin rört en min. Inga jäkla fjoll-Rödintakter där inte.
Ja, match på torsdag mot höstens lag, Frölunda. Vi har knatat förbi dem tack var vår otroliga form men de har ändå varit bäst ända fram tills nu i alla fall.
För verkligen hoppas att Martin inte är skadad så att han blir borta nån längre period. Vi får säkert räkna bort honom på torsdag.
Känns bra på nått sätt att spelet inte var så bra igår mot Davos, då kanske de rycker upp sig lite mot Frölunda, för Frölunda har ju haft lite tyngre än vanligt de senaste matcherna och de lär ju motivera sig själva nu när de möter nya serieettan.
Ska tippa omgång 24 lite: Örebro - LHC 4-2 DIF - Brynäs 1-3 Rögle - HV71 3-2 ot FBK - Malmö 2-3 ot (FBK bör ju vinna men MIF är lite i brygga nu och kommer att sprattla till) FHC - AIK 2-4 Luleå - Modo 2-1 ps (MoDo är på uppgång men även Luleå. Hemmamatchen vinner MoDo) KHK - Växjö 1-6
{7804}: Det man funderar mest på just nu är Lundbergs status?
Såg att det var just över 3000 personer i en av Finlands matcherna samt 2700 i den andra. Läste tidigare här på HS att intresset i Finland är ganska stort när det kommer till CHL? I Davos och Lule matcherna var det över 4000 vilket får anses som mer än ok.
Men något stämmer inte riktigt med denna turneringen. Det bästa vore om vi vann denna CHL upplaga !! Så man sen kunde önska oss så långt bort från denna skamfläck till idrottsevent som möjligt.
Man har tom tidigare i år hört/läst (på en mängd olika forum) hur lag som åkt ut ur CHL grattats på ett uppriktigt sätt av andra lags fan? Ofta med en tillhörande motivering att 'nu kan ni satsa på SHL helt' eller 'skönt för er att slippa ev framtida skador'
Hur är det ens möjligt ?
Skador är en del av sporten och ett pris man gärna betalar om belöningen står i paritet med risken! Men gör den verkligen det ?
Jag känner att man vill åt en känsla där man verkligen hoppas AIK ska vinna varje gång dom ställer ut skridskorna . Inte en känlsa av att hoppas vi inte tappar spelare skadade till nästa SHL match (eller i värsta fall ännu längre.)
skott 26-34 utv: 3x2 5x2 Puckinnehav uppskattar jag till 35-65 Det viktigaste är dock skapade heta målchanser, och där är det är det rätt så jämnt. Lite fördel Davos till och med.
Flera av Davos målchanser är totala bjudningar, och flera är när spelare ramlar alternativt pucken studsar konstigt över klubban.
Kommer vi upp i normal standard hemma borde vi ganska enkelt plocka dem. Skillnaden i kvalité och skicklighet är tydligast i PP, då vi skapar ett mäktigt tryck medans de knappt får in pucken i zon.
Rudslätt tycker att vi ska lära oss av Davos i svensk hockey. Hmmm... ha usel is och slå långa flipperpass. Jag vet inte riktigt? Som att tycka att Spanien och Tyskland ska lära sig av Grekland och Sverige i fotboll ungefär. Satsa inte på passningsspel, puckskicklighet och kreativitet, utan knalla iväg en långboll och jaga efter. För det är ju kul att titta på? Men smaken är som baken.
{7804}: Ja ett möte mot Qatar utan att det gäller viktiga poäng i serien eller slutspel tror jag skulle få AIK spela ut hela registret och förnedra Qatar. Ja men varför gjorde vi det inte ifjol säger någon? Jag tror det är först i år vi tar turneringen någorlunda seriöst.
Börjar snart tro det bara är AIK som inser att Qatar är av ondo.
Xtra. Ja på torsdag smäller det. Nu när man tänker efter så sparade nog båda lagen på krut ikväll.
Svensson makalöst bra i ett slarvande av sällan skådat slag. Isen måste ta på sig en hel del skuld i det slarvandet. Mkt bra läge hemma och 1-1 får i det närmaste ses som en vinst.
Efter slutsignalen i den andra matchen säger Roger Rönnberg att "jag är lugn. Har inte sett mitt lag spela sämre"
:) Haha Frölunda verkar helt klart ur balans. Vilket inte alls är dumt inför vår tors match.
Ikväll fick man bevittna två verkligt dåliga matcher i en mkt tveksam turnering. Måste bli skärpning om folk ska hålla det lilla intresse som finns kvar vid liv.
Frölunda förlorade. Såg inte matchen men kanske är göteborgarna ner i en svacka. Det skulle inte förvåna direkt för Rönnberg får jag för mig är ungefär som Bulan tror jag. De är duktiga på kräma ur allt i varje match och det går bra under hösten sedan blir det tungt.
Bra för oss i SHL om Frölunda börjar få soppatorsk.
Ska bli ganska intressant nästa tisdag se vad AIK tänker hitta på men nästan ännu intressantare se var vi har Frölunda.
En dålig match av oss. Uselt passningsspel, och mycket slarv där Urbom och Heed är de värsta syndarna.
Tycker matchen går på poäng till Davos faktiskt. Visst är vi i grunden ett skickligare lag, men tycker att både närkampsspelet, koncentrationen och passningsspelet är väldigt svagt för att vara oss. Svensson klart bäst i bortalaget, men tycker att även Broadhurst och Aho är duktiga ikväll.
Davos bästa spelare är även han målvakten som står för en mycket bra och tabil insats.
En viktig poäng med kvällens match... isen! Har aldrig i hela mitt liv sett en sämre is. Man ser stora sprickor och revor med blotta ögat. Har aldrig sett så många spelare ramla under en och samma match. Givetvis ett taktiskt drag av Davos, för visst fan ligger staden i Alperna där det är minusgrader? Det passar bra in med Davos taktik att lägga långa flipperpuckar ut från egen zon till forwards som sticker direkt. Tjeckiskt spel, men tror inte de skapar en enda målchans genom ett kontrollerat passningsspel. De har problem att ta in pucken i zon i PP till och med. Men de skapar massor av målchanser genom sina luriga långpass som vi får se upp till.
Dessutom spelas matchen på hög höjd. Vi har inte samma energi som vanligt. Vet inte om det var hög höjd eller dålig tändning?
Men Davos spelar smart efter sina resurser, och för att optimera sin chans att gå vidare. Skulle tippa att de skulle sluta på plats 7-10 i SHL, de är giftigare än bottenlagen.
Davos är välkomna upp till Skellefteå nästa vecka. Med riktig is.
Är det AIK IF Rudslätt som var matchkommentatorn? Otroligt partisk emot oss vilken inte förvånar iofs. Även domarna gör en väldigt hemmabetonad insats. Enormt hemmabetonad skulle jag nog säga.
1-1 är då ett bra resultat för oss.
Rudslätt vill att vi ska gå vidare säger han. Så lät det då inte.
Davos som vanligt försöker spela sig ur situationen! Skellefteå får nog rikta in sig på kontringar resten av perioden! Ska de ta Urbom, rätt spelare? Där har Skellefteå tur att det inte är puck out!
Davos slår en långlobb varenda gång de får pucken. Skellefteå har pucken i ägo och för matchen. Urbom är helt jävla oskyldig. Det är ett solklart hopslag.
Har bara sett 10 min drygt, men av det jag sett så verkat vårt passningspel helt under isen? Davos spelar avigt verkar det som. Bra PP i slutet på andra.
{7804}: Tycker vi är kvar på bussen. Qatar leder också med 1-0. Undra om inte det blir hemmasegrar ikväll. Kanske bara med uddamålet förhoppningsvis så då tror jag hemmalagen ordnar upp det nästa vecka.
Ja bra det är hyfsad stil nu på Bagdad. Jag läser inte så ofta nu på sistone då det handlat nästan uteslutande om Nilsson och CHL.
ser att matchen är på hög höjd, dessutom har Davos ett par duktiga lirare med Axelsson i spetsen. Tuff motståndare. Jag är nöjd om vi tar poäng ikväll.
Ser gärna att Qatar vinner ikväll och sätter griller i huvudet på tidigare omöjliga Frölunda. Men för oss så är det nog bättre att Frölunda går vidare och inte bara koncentrerar sig på SHL.
Glädjande att Bagdad har totalskärpt sig, så vi får försöka skärpa oss också.
Om Davos är taggade borde det bli en knepig uppgift tycker man. Hoppas också på ett hyfsat resultat för borta är Davos kanske blekare.
Sedan vill jag gärna se att Frölunda goa gubbar vinner mot Qatar.
Nu beror det naturligtvis hur det ser ut men jag skulle säga att trovärdigheten och statusen för CHL skulle öka betydligt om Frölunda vinner. Nu kan de ju förlora också,stölder inträffar, men ser det blekt ut är det bara inse många lag fortfarande ser turneringen som träning.
{7827}: Killen är bra på riktigt! Såg Rangers båda tidiga matcher i helgen och Ogge får mer och mer fötroende. Initialt mkt blygsamt med tid i PP men nu när 1/4 del av säsongen är spelad så är tiden i PP rätt så bra.(så extra kul med mål i spelformen inatt) Tror Panarin blir för svår att tampas för alla andra "rookies" då Kane kommer mata på med poäng hela säsongen. Men inte omöjligt att han kan vara topp 3 eller bättre efter säsongen. Speciellt om han får vara friskt samt att det drar ut på tiden för McDavid att först komma tillbaka i spel och sen hitta en ok form. Nu hoppas man förstås McDavid ska vara tillbaka så snabbt som möjligt.
Ikväll hoppas jag vi kommer undan med ett bra resultat. Davos verkar som ett helt annat lag på bortaplan. Kan vi få ett oavgjort resultat är jag helnöjd.
Hoppas Luleå slår Frölunda som verkar tappat lite av sitt flyt. Går lite långsamare samt deras PP levererar inte som tidigare(brukar vara ett tecken på en svacka)
Hoppas kunna se hela våran match och träffa av Luleå-Frölunda matchen bra i pauserna. Extra kul att se den matchen när vi har Frölunda på tors.
Basse: Tycker du har rätt i detta. Jag håller med om att vi kan alla vrida och vända data så att det passar oss själva. Jag tycker att man ska titta på de siffror som swe hockey och SHL tillhandahåller utifrån vad de faktiskt visar och att vi inte ska hitta på egna %-uträkningar och egna tabeller med egna poängsystem. Jag anser fortfarande att det är nuet som är intressantast, även om man ska respektera historiska framgångar och hur klubbar/lag har utvecklats genom åren.
{7804}: Nej maratontabellen är inte "fel", den mäter det den gör som den alltid har gjort. Om man sedan tycker att den är intressant är en annan sak.
Jag vet fortfarande inte vad det är som du vill bevisa, eller mäta. Jag antar att det är något i stil med "vilket lag som har varit bäst genom alla tider". Det är dock omöjligt att jämföra säsonger mot varandra på ett rättvist sätt. Hur värderar man en säsong på 20-talet när det fanns några få föreningar i hela landet och man mer eller mindre kunde samla ihop ett gäng fotbollsspelare och några bröder till dem och vara med att kämpa om SM-guldet som avgjordes på en sjö över ett veckoslut, mot vad som krävs idag för att ta ett guld?
Du kan säkert "bevisa" något med vinstprocent och hit och dit, men frågan är hur intressant det är...
jag har fått uppleva 5 raka SM-finaler där ni tyvärr smiskade upp oss rätt så rejält i en av dem. Men vi smiskade er tillbaka ännu grövre senare, så det känns ändå okej! Just nu har vi då 12 raka vinster SHL och siktar på att ta ert rekord på 16, samt 14!!! raka vinster mot Brynäs vilket måste vara ett rekord i att pissa på en motståndare i svensk hockey?
Men jag har även fått uppleva bortaförluster mot löven med 10-0 och hemmatorskar mot storheter som Clemensnäs och Husum. Samt upplevt att snubbla på målsnöret i kvalserien 16 säsonger i rad eller vad det nu var.
Mellan hopp och förtvivlan, så har det vart. Det gör att man njuter än mer av framgångarna. Mycket mycket roligare och mer spännande supporterskap än att vara ett jämngrått dassigt bottenlag år efter år i alla fall, men lite lite bättre än de två sämsta.
Sen den här rent missundsamma skadeglädjen ska man inte heller bortse ifrån... löven ligger i bottenträsket av allsvenskan efter sitt lilla äventyr i div 1. Qatar har rykt innan skamgränsen semifinal drar igång i ett helt årtusende i streck, förutom när man torskade mot oss i 8 raka slutspelsmatcher... hihihihi! Nu spenderar man miljarder på dyra köpespelare och tampas om 10e-platsen vilket är grymt imponerande, NOT!
{7603}: Ok då är vi överens...Kommunala pengar till SKE från Skelleftekraft +10 millar /år, pengar som Skelleftekommun går misste om så alla julgranar dras in och det kommunala VA-systemet förfaller samt skolnedläggningar drabbar gemene man, innebär att SKE skall nervärderas i maratontabellen. Vetefan om SKE inte skall hamna lägre än Timrå........
jag har förklarat varför jag tycker att den är fel, eftersom den utgår från inspelade poäng. Poängen idag med 52 omgångar tre poäng innebär att varenda lag spelar om 156 poäng per säsong.
Tidigare år har det vart färre omgångar, och två poäng. 26 omgångar med 52 poäng är alltså 1/3 av vikten, och det skulle alltså vara precis samma sak som om man idag kunde vinna tre SM-guld och så summerade man SM-gulden över tid.
Alltså blir resultatet att lag som spelat i SHL under senare år viktas upp medans anrika lag som haft det tungt på senare år viktas ner. För att då göra en korrekt jämförelse över tid behöver du korrigera datan, vilket de till viss del gör när de viktar upp 2-poäng per match statistiken... varför tror du att de gör det? Men antalet omgångar korrigeras ej vilket såklart är fel och ger missvisande resultat.
Ett bättre sätt vore att räkna ut vinstprocenten under en säsong. Hur många procent av matcherna vann du? Vinner du 100% av matcherna får du ett poäng. Vinner du 70% får du 0.7 poäng.
Under de gamla 2-poängsreglerna utan förlängning/straffar får du en halv vinst när matchen slutade oavgjort. Sedan summeras det ihop för alla säsonger.
Det skulle vara en statistiskt korrekt maratontabell, och jag har ingen aning om det gynnar eller missgynnar oss själva. Men det är rätt om man vill jämföra över tid.
Ett par saker jag tycker man ska värdera är om laget hängt med under lång tid och hur pass stark klubben var innan pengarna blev viktiga på 80-t.
Klubbar som verkade och var starka när spelarna tjänade kaffepengar var viktiga hockeynästen.
Sedan tycker jag också lag som Leksand som repar sig och återkommer ska ha en eloge. Det visar på att det finns kultur.
Kanske inte så förvånande får jag då fram att Qatar hamnar lågt i min ranking. Dom har dessutom haft statliga företag som hållt dom under armarna. När andra klubbar som levt mycket på privata sponsorer och fick problem under ekonomiska krisen på 90-t bl.a var Qatars verksamhet ganska skyddad.
Utan grova pengar som AIK från -97 och framåt 10 år ca, tror jag aldrig Qatar skulle lyckas göra om vår resa.
Visst lever man som på moln i nuet och helt klart kan man leva med finalförluster som ifjol. Även semi är klart acceptabelt. Lyckas AIK pendla bland de fyra bästa överlever jag.
Som nu blanda silver och guld är överkurs men samtidigt om vi kan knyta ihop säcken och kanske redan nästa år bli självförsörjande om några egna stjärnor vänder hem ser jag om jag ska vara ärlig egentligen inga moln på himlen.
{7804}: Maratontabellen är hårda fakta eftersom den visar hur många poäng respektive lag har samlat in.
Om du sedan tycker att den inte visar det du vill få fram så är det inte maratontabellens fel. Den visar samma sak som den alltid har gjort.
Hitta på en egen tabell du som visar det du vill se. Det är säkert inte så svårt att få siffror att se bättre ut om man vinklar ljuset från ett annat håll.
Förresten, inte tusan trodde jag att mitt lilla inlägg skulle bli en sån het debatt? Sååå jäkla viktigt är ju det inte att vi gått om Gnaget i en maratontabell? Kul men WTF?
{7536}: Lillebror, storasyster, sånt struntar jag i. Luleå ska ha cred för att hängt i högsta divisionen så länge, helt klart. Sen kan man ju börja jämföra antal seriesegrar och SM guld också om man vill snacka vem som är störst i syskonskaran men då står de flesta av oss i skuggan av FBK, Djurgårn och Brynäs. (Jag räknar med tideräkningen fr.o.m. 75/76.) Men det roligaste för mig är ju nuet, och egentligen oavsett om vi ligger etta eller längre ner. Visst vill man vinna varje match och varje SHL-säsong och varje SM-slutspel men visst skulle det bli trist till slut? Så här i efterhand uppskattar man verkligen den resa som Skellefteå AIK har gjort. Åkte ut ur Elitserien, harvade i mörkret en massa år, missade kval i massor, men till slut kom vi upp, etablerade oss, och sen faktiskt dominerat svensk hockey de sista 5 åren! Det är en jäkla resa, det har varit sorg och bedrövelser många gånger de senaste 25 åren, men nu är vi här, med ett jäkla bra lag, 5 raka finaler som bevis. Det kommer sorg och bedrövelser i framtiden också, men utan dessa så blir glädjen sen inte lika stor. Jag är stolt över Skellefteå AIK, på samma sätt som du säkert är stolt över Luleå, men det där om storebror osv är meningslöst för mig i alla fall.
ja nog kan man såklart vända och vrida på statistik. Jag förklarar bara hur jag ser på det, och hur man bör göra för att jämföra statistik över en tidsserie: man bör normalisera datan. Fullt logiskt resonemang. Om jag har tid ska jag räkna om maratontabellen och visa hur den ser ut om man gör rätt.
{7804}: Du vill med hjälp av hårda fakta och statistik visa en sak, och andra påvisar med samma statistik något annat. Så är det med statistik, det går att vrida och vända på den, och man gör det gärna till sin egen fördel...
jag menar, om det förut i tiden fanns 5 stycken SM-guldvinnare varenda år jämfört med nutida 1, då skulle det inte vara statistiskt korrekt att bara räkna ihop gulden. Då skulle du vikta dessa guld med 1/5 om du jämförde över tid.
Samma sak med poängen... du måste vikta om dem efter omgångar per år samt två/tre-poängssystem för att det skulle vara rättvisande över tid.
Det som däremot är 100% jävlart stenhårda siffror, det är 14!!! raka vinter för oss mot Brynäs!
Maratontabellen i hur mycket de andra lagets supportrar hatar en pga brist på ödmjukhet hos vinnarlagets fans (samt allmän avundsjuka), där ligger såklart Färjestad solklar etta. Men vi klättrar raskt upp i den maratontabellen, vi skuggar er :-)