Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1711496 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: SHL 2015/2016
{7603}: Läggmatch? Skärp dig. Antar att du bara skojar...

Sv: Övrigt
Hockeyallsvenskan, Tingsryd AIF i topp, va tusan! Vad säger SHL om nu de skulle gå upp? En isstadion med ~3500 pers? Vad säger allt fintfolk inom hockeyn? Hur klingar Tingsryd jämfört med Gnaget, Leksand, Timrå eller Björklöven i deras öron? Jag tycker det är kul med dessa småorter som visar sig på styva linan, en knäpp på näsan på hockeyadeln!

Borde ju bli vinst imorrn mot KHK men tror inte det blir proppen ur och storseger.

Hemma har det väl nästan bara varit mot Qatar som man öst på från början.

Hoppas man bytt taktik nu och senaste matcherna har varit en uppryckning tycker jag.
Är lite fundersam på matchen Qatar-Brynäs. Litar ju inte alls på Bulan,om han får bestämma blir det väl en läggmatch.
Örebro gjorde visst en bedrövlig match mot Qatar som jag hoppas blir avklädda ordentligt mot Brynäs.
Tänk om Bulan kunde agera hederligt någon gång och hetsa laget lika mycket som inför matcherna mot oss.

Man blir glad och lugn när man läser AFops beskrivning av AIKs verksamhet.

Kan ju inte vara alltför enkelt kopiera eller hinna ikapp vår organisation samtidigt som poängen måste trilla in för Modo t.ex.
Även om det var mörka år så var det nog perfekt bygga upp monstret i lugn och ro i allsvenskan.

Undra om inte A Nilsson hoppade på en tjänst få målisar är intresserade av. Ett bottenlag med en tänkt förstemålis där Nilsson är tänkt få matcher där risken är stor för utskåpning och man vill skona ettan. En typ av avfallsmålis kan man kanske kalla Nilsson.

AIK verkar ha lagt i en ny växel efter uppehållet och radar just nu upp matcher av hög kvalite. Både FBK och Växjö maldes ner.

{7804}: Näe, jag menar inte att kritisera Afop, har också respekt för hans insats. Han visar proffesionialism när han sakligt berättar hur det faktiskt var.

Tom:

Tänker inte snacka skit om Anders Forsberg. Tycker han gjorde ett bra jobb hos oss. Men vi värdesätter det här med lojalitet på ett annat sätt en köpeklubbarna. Hos oss är det laget före jaget, och det funkar inte med personliga agendor. Man måste kunna samarbete med alla för att lyckas fullt ut hos oss.

Och nu är det dags för en liten rapport om den skotträdde burinkastaren Anders "Sållet" Nilsson.

Efter att ha börjat ganska dåligt så har det nu gått tokdåligt. På plats 54 av 68 målvakter i räddningsprocent med 89.7%. Nu börjar man känna igen den skotträdde fotbojediggande bjässen. Tar man sedan bort målvakter som endast stått en eller två matcher ur statistiken, då hamnar Sållet på plats 58 av 64 målvakter i NHL.

Imponerande av Sållet. Han är då inte sämst, precis som Qatar inte är sämst. Men likt Qatar så krigar den skotträdde Anders "Sållet" Nilsson i botten av tabellen, och jag är då inte förvånad... jag hade visst rätt även där!

{7827}: i länken nedan så uttalar han sig lite mer. Väldigt kul med så positiva ordalag från en som inte borde ha ett så gott öga till Skellefteå.

Och som du säger Sofos, alla på HS som varit så övertygade om att det "minsann var A-fop" som styrde upp Skellefteå" borde väl rimligtvis tänka om nu (de flesta av modo-fansen verkar ha gjort det vilket hedrar dom). Ifall Luleåfansen och Sven i synnerhet gör det är jag mer tveksam till. Han skriver ju bara "100% sanning om Skellefteå".

Verkar dock bara som att Sven själv vet sanningen och både A-fop och hela Skellefteå har fel;)

Ja det var många glädjeämnen i gårdagens match.
- Ritola gjorde mål igen, oerhört viktigt att ha snabbt får självförtroende efter den långa bortavaron. Han gjorde väl ingen dunderinsats sett på 60 minuter men helt okey! Samma gäller för Axel.
- Marcus Pettersson fick göra sitt första mål med ett distinkt backskott!
- Calof och Zacke fortsätter att imponera, den kedjan med Pesonen/Ritola är vass! Igår minst i samma klass som Rosén/Gynge/Kiiskinen.
- Burström, jag håller med kommentatorn (som jag för övrigt anser vara en galen Frölundafantast), vad har hänt med honom?
- Vi vann utan Jimmie, Pesonen och Forsell. Starkt!
- Wingerli visade igen vilka duktiga junisar vi har!
- Vi blev bättre och bättre period för period!

{7827}:
Helt otroligt vad han producerat sen han kom tillbaka till NHL efter skadan. Hoppas nu han får vara hel ett tag(trots sin spelstil) Känns som Mekke har den där förmågan att göra viktiga mål. En blivande VM - spelare om Sharks är utslagna. Vore kul med en 'reunion' med Möller - Mekke - Jocke (drömma går ju alltid)

Vore kul om Lindberg kan komma igång igen. Men tror faktiskt Panarin kommer bli en för svår nöt att knäcka för resten av'rookisarna'

Melkmannen levererade igen! Avgjorde mot Flyers! Vi kan vara stolta över grabben!

Xtravaganskaja: Det mesta är sagt, imponerande seger i en jämn match mot ett bra lag. AIK växte period för period. Ska ta mig tid att kommentera lite mer i morrm.

pjåtor:

tack PJÅTOR, ni är inte så PJÅkiga heller! Kul för oss lag som inte lider av köpmani att vi kan härja i serietoppen.

Såg även att Mårts var på besök i Dubai. För att spana på Skellefteåspelare tippar jag.

I Dubai så lär Rosén vara aktuell, en mycket duktig spelare i PP. Gynge är för seg på rören och för endimensionell i sitt spel tycker jag, även om han är en vass målskytt.

Från Skellefteå så var ju Martin Lundberg, guld-Jimmie och Norman med senast. Förutom dessa herrar ser jag seriens just nu bästa spelare Zackrisson som given, även Burström borde vara given i min bok, Svensson borde även få chansen tycker jag.

Från Frölunda så är såklart Joel Lundqvist given, vill absolut inte att Joel ska bäras ut på bår! Även Andreas Jonsson tycker jag borde få chansen, duktig målskytt, irrationell. Johan Sundström har imponerat på mig, och personligen har jag ett gott öga till Frölundas egen Martin Lundberg typ... Niklas Lasu, som jag tycker är en väldigt underskattad spelare.

Från Schweiz ser jag helst att Mårts dumpar alla dessa dåliga spelare, förutom Dick Axelsson som är väldigt duktig.

Från Qatar... ja vem fan ska vara aktuell därifrån? Kanske sprattelgubben Fabricius, sällsynt målfarlig kille!!!

pjåtor: Tackat Pjåtor :) Får säga dito!

Tror du har rätt. Kan vara 7 segrar eller 8a. Växjö var bättre i första men sen tyckte jag 2a perioden var rätt jämn och i 3e var vi mkt,mkt rakare medan Växjö var hyfsat omständliga.

Xtravaganskaja:

riktigt jäkla bra match ikväll, stark prestation av hela laget. Mycket mycket starkt att plocka formstarka och vassa Dubai på bortaplan när vi saknar en hel förstafemma. Vi kunde ha gjort fler mål ifall stolp och ribbskott gått in, och dessutom sumpar vi många bra lägen.

Burström är isens gigant både i offensiv zon såväl som defensiv zon. Fast Burström väger ju bara 76 kg medan Eilert som är urkass på allt väger 103 kg. Hur gick det till? hihihihi!

Ohlsson är vass som fan och jag ser honom som ordinarie med fullt lag. Norman måste vara seriens jobbigaste spelare för motståndarbackarna, satan vad stark i kroppen den grabben blitt sen han kom till oss, skridskoåkningen är gudabenådad. Zacke är så jävulskt bra just nu, Calof är stekhet och gör det mesta rätt. Sen är det kul att se Anton Lindholm på isen igen.

På nedsidan så har Petterström ström i klubban. Han riskerar att ställas utanför laget om han inte höjer sitt spel.

I Växjö så är förstafemman otroligt bra. Skapar målchanser i varenda byte, och det är Kiskinen som är regissören bakom det mesta. Mycket duktig, även Rosén är bra, Gynge sumpar för mycket men är bra i spelet.

Xtravaganskaja: 8e raka för er eller ? Grattis ni e tunga nu :)

Wow!!:) Välkommna till Skellefteå på lördag Karlskrona.

Jimmie Ericsson,Janne Pesonen , Erik Forsell och S Aho borta och vi vinner med 2-5 mot ett av seriens formstarkaste lag.

Sjukt imponerad!!

Kom igen nu AIK !! Bra Nisse 1+1:)

Men så kul:) 96 an M Pettersson gör sitt första SHL mål(riktigt snyggt oxå)

Kom igen nu AIK !! En seger borta med Växjö vore riktigt kul. Kommer intr vara lätt för lag att plocka med sig 3poängare därifrån.

Go AIK!!

Vi ska vara mkt glada efter 1a perioden. Växjö klart bättre och en grym insats av vår keeper!!

Kom igen AIK sätt 0-2 nu!!

Xtravaganskaja: trodde verkligen inte Hanses skulle starta ikväll med tanke på mackans senaste match. Men Hanses har ännu inte förlorat i SHL när han startat. Får ta det som ett bra omen:)

{7827}:

Xtravaganskaja:

Amen!

Hoppas Skellefteå AIK, halleluja, knäcker Dubai ikväll. Tror dock det blir svårt med den ytterst duktiga förstafemman som Dubai köpt in.

{7827}:
Grym länk Sofos!! Tar av mig hatten. Måste vara så jobbigt för många motståndarfan när "hedersmannen" Forsberg talar om Lasse och AIK med sådan respekt.

Din länk samt en annan mkt bra artikel fick mig att fundera lite!! (Ska försöka hitta artikeln när jag kommer hem!!)

Visst känns det normalt sisådär när man hör ordet kulturbärare!

Eller?

Som jag förstår så har Lasse Johansson på ett rätt så unikt sätt lyckas behålla spelare mer än bara en/ett fåtal säsonger. Varför väljer spelare stannar längre i vissa klubbar än andra ? LJ måste på någor mästerligt sätt ha lyckas sälja in något annat koncept än endast en ide om ert kortsiktigt kontrakt med en tillhörande lönecheck.

Tänker även på ex som Möllers husbygge , PeB köp av insatslägenhet såpass sent i AIK karriären mm. Visst sådant kan läggas ut på BLOCKET och säljas på 20 min...som allt annat:)

Känslan är dock en helt annan!! En önskan från spelarna att komma tillbaka och få representera en mästarklubb igen. Kan förstås vara rent önsketänkande från min sida med tror ärligt inte det.

Tittar man på spelare och antal säsonger i klubben imponeras man!! Mina tankar ovan att spelare vill stanna/återkomma till klubben blir snabbt inte fullt så orealistiska:)

N Burström 10 säsonger i AIK varav 8 i SHL
F Lindgren. 15 säsonger i AIK varav 9 i SHL
E Forsell. 9 säsonger i AIK varav 9 i SHL
J Ericsson. 12 säsonger i AIK varav 9 i SHL
M Lundberg 11 säsonger i AIK varav 9 i SHL (född 1990)
A Pettersson 10 säsonger i AIK varav 7 i SHL (född 1992)

Sen är det bara fylla på med spelare som har lite blygsammare tid i klubben:) Men en ganska lång tid om man jämför med många andra SHL lags snitt.

M Svensson 4 säsonger i AIK varav 4 i SHL
S AHO 5 säsonger i AIK varav 4 i SHL( född 1996)
P Lindholm. 6 säsonger i AIK varav 2 i SHL

:)

Var tror ni denna enorma klubbkänsla kommer från egentligen? Är det så enkelt att spelarna bara älskar klubbmärket mer än allt annat ? Känslan man får är att spelare som M Lundberg,A Pettersson,S Aho mm är ungtuppar som kommer vara kvar länge,länge i föreningen och med tiden ta över när spelare som guld Jimmie,professor Forsell ,Burström och Lindgren lagt rören på hyllan.

Finns det någon annan klubb på 2000-talet som lyckas vara i närheten att behålla så många klassspelare såpass länge? Den klubb jag tänker närmast på som kunnat matcha dagens AIK är gårdagens FBK(börjar bli ett tag sen nu)

Detta går lite stick i stäv med påståenden vissa uttalar( bla här på forumet) där man talar om en knappt obefintlig klubbheder år 2015 och att spelarna är bytesvaror som skippas runt i Sverige/Europa/världen och klubbas bort till högstbjudande:)

Min personliga teori varför vi lyckats såpass bra att behålla spelare över tid är förstås vår enorma framgång dom sista åren men även den otroligt fina värdegrund som klubbens hela själ och existens vilar på. Spelarna känner sig delaktiga PÅ men även utanför isen. Dom behandlas som människor och inte bara hockeyspelande boskap . Spelarna MEN ÄVEN familjen erbjuds möjligheter att förkovra sig utanför hockeyn, vilket utvecklar individen och skapar nya möjligheter när karriären senare ska avslutas. Detta tror jag förstås är anledningarna till att så många unga spelare och föräldrar från länet väljer just AIK i 1a hand om möjligheten ges(även angränsande läns spelare vill förstås ofta till AIK)

Tror vi kommer få se många,många intressanta talanger i AIK dom närmsta åren:)

Vad tror ni andra AIK gjort såpass bra för att behålla spelare över tid och vad ska dom göra för att fortsätta vara ett av SHL mest prestigefyllda lag att få spela i ?

Finns det lag i Sverige som helt saknar en tydlig värdegrund och där spelare utan karaktär ser sin chans att ta sig en skön 'semester' samtidigt som passar på att fylla sin egen skattkista?

Känner mig försiktigt positiv inför kvällens drabbning trots att Guld Jimmie och Super Janne saknas. Kul att se Ohlsson igen och hoppas kemin mellan Ritola och Calof inte bara var en engångsföreteelse.

Kom igen AIK !!

Jag tycker även att flensis på ett mycket smart sätt lyckades tona ner förväntningarna inför säsongen och på så sätt ta bort press från de sargutfrälsta gnetlirarna. Helt klart smart gjort av demonsportchefen flensis som kan det här med psykologi och ledarskap.

Synd bara att Fagge inte fått fram de taktiska direktionerna till sina inköpta gnuggare: inga krusiduller, sargutdunkarmedley för hela slanten, och sen framåt går vi all-in på ett flipperspel! 1-0 ska de bli!

Glömde skriva att de som påstått att Anders är hjärnan bakom spelet tror inte själva på vad de säger.

Som jag skrev tidigare så har jag respekt för Anders Forsberg som ledare, hans brister var i själva hockeykunskaperna.
Lyssna på vad han säger i länken nedan.

De finns de här på HS som har påstått att det var Anders som byggde upp spelidén och att LJ inte alls är regissören och arkitekten bakom Skellefteås spelidé.
Anders säger också att arbetet i klubben att varje dag jobba med varje detalj och ständigt bli bättre påbörjades långt innan han dök upp, och det är resultatet vi har sett de senaste fem åren.

Det är bra att det kommer fram sanningar från de som faktiskt var med och inte från svaga svaga människor som inte har annat för sig att maniskt skapa sin egen världsbild med hjälp av påhittad "fakta".

Flensis the one and only, han vräker på med Bagdadinspirerade uttalanden till media. Lyssna på denna!

"Det flesta organisationer hamnar under svårigheter och där är kanske Luleå förskonade, att sedan 1984 aldrig varit i kvalspel och i stort sett nästan uteslutande alltid varit i slutspel. Under den perioden är vi tvåa på rankingen. Det finns något genuint i botten. Man vinner inga matcher på det, men det kanske hjälper i ett utsatt läge, säger Lars "Osten" Bergström."

Japp! Tvåa på rankingen! Inte helt säker på vilken ranking det var, men jag skulle nog vilja ta och utnämna Qatar till hela årtusendets vinnargäng!

hihihihihihi! Jag dööööör! Vad sägs om den här, slutspel mest hela tiden ett helt årtusende i sträck. Djup självinsikt har han den där flensis.

2001/2002 Torsk i kvartsfinal
2002/2003 Torsk i kvartsfinal
2003/2004 Torsk i kvartsfinal
2004/2005 Torsk i kvartsfinal
2005/2006 Torsk i kvartsfinal
2006/2007 Torsk i kvartsfinal
2007/2008 Ingenmansland i dubbel bemärkelse
2008/2009 Torsk i kvartsfinal
2009/2010 Ingenmansland i dubbel bemärkelse
2010/2011 Torsk mot SKE i semi, 4 raka torskmatcher
2011/2012 Torsk i kvartsfinal
2012/2013 Torsk mot SKE i final, 4 raka torskmatcher
2013/2014 Torsk i kvartsfinal
2014/2015 Torsk i kvartsfinal
2015/2016 Ingenmansland i dubbel bemärkelse?

Torsk mot oss i ÅTTA!!! raka slutspelsmatcher där man blev totalt utklassad är alltså Qatars största framgångar detta årtusende.

Kul figur även den där flensis!

Jimmie, Pesonen, Forsell och Aho ej med ikväll i matchen mot regerande mästarna. Ja, inte blir det lättare inte, men jag tippar 2-2 efter fulltid (mål av Calof och Norman), men förlust på OT.

De där i norr har en ännu tuffare match rent psykologiskt. Förlust mot Örebro och och sen mot Brynäs som blir ännu svårare, ja då sitter nog Fagervall löst.

Vill avsluta med att säga att det blev en glädjens kväll igår då MoDo vann. Nu vänder det för dem!

Och så var det dags för dagens Bagdadkoll:

"En sak som gör det enkelt för mig är att jag inte har några problem med att jag har fel eller att andra har rätt. Det är bara att erkänna och så är saken över.

Eftersom jag så ofta har rätt är det inget stort bekymmer och dessutom är det enkelt att hålla den linjen att leta efter vad som är rätt och vad som är sanning."

Ja, han har ju rätt jätteofta! hihihihi! Mycket integritet också, och nästan aldrig några lögner? Objektiv kille med djup kunskap!

"Nej det är inget tvivel om att Osten har gjort ett fantastiskt jobb och är skyhögt överlägsen den misslyckade junistränaren Ap-Brutus"

"Nej, sanningen är tydlig. Osten är extremt lyckad som sportchef medan Ap-Brutus är tämligen misslyckad. Den som säger annat är bara ute efter att söndra och förstöra."

Japp, så är det! hihihihihihi!

Bagdad är en riktigt komisk figur faktiskt. Tack för att du finns Bagdad, världshistoriens mest tacksamma meningsmotståndare.

Nu väntar man bara på att femtekolonnaren Knegare ska vräka på med "jag önskar vi hade flensis som sportchef istället för för AP-Lasse, svinjäva bra och hederlig ledare den där flensis"

Xtravaganskaja: Du har mail.

{7827}:
Såklart man vill ha Leksand i högsta ligan. Men ser inte så ljust ut direkt. Tror Modo kommer vara förbi både Malmö och Luleå om 5 omgångar. I takt med att defensiven bara kommer bli bättre och bättre kommer keepern också få det lättare,Med resultaten kommer hans självförtroende bara öka. Modo har nu stor potential att få igång ett bra PP.

Trevligt att AJ är tillbaka i SHL. Helt klart en tränarprofil som har glimten i ögat.

Leksand-Mora 0-2, va händer? Jag räknar självklart inte Leksand till ett norrlandslag men vore kul om de kom tillbaka till SHL.

Xtravaganskaja: näe den var kvar på backen. När jag såg den tänkte jag på de svarta monoliterna i 2001 A space odyssey.

{7827}: Såg den när den låg som en bomb mitt på isen i samband med en träning i c-hallen. Hade den kommit upp från backen ännu? Riktigt kul att man jobbar på att utv hallen när möjligheter finns. Kommer bli klart nice att se repriser mm när den är på plats. Tycker det är rätt coolt med reklamen i sargerna ala NHL style. Kanske en grej som betalar sig själv över tid(tänker på intresset att annonsera på dessa platser)

KUL att Modo leder. Tycker dom började riktigt bra och kul att dom studsade tillbaka efter kallduschen.

Xtravaganskaja: Käkade lunch idag på SKA. Tittade in i hallen för att se nya mediakuben. Vilket monster!
Ska bli kul att se den live. Tydligen såldes gamla kuben till Lövens hemarena. De fick säkert ett kompispris.

Jag tycker Lasses enorma styrka är hans ödmjukhet. Han står alltid i bakgrunden,ger väldigt få intervjuer. Lasse syntes knappt i backtoback guldfirandet (trots att det kanske vore han som skulle ha hedersplatsen)

Men framförallt hittar han extrema vinnarskallar!!

Minns trion Emanuelsson-Lindberg-Karlsson när vi tog guldet 2012/2013.En tredjekedja fylld med vinnarskallar som fullständigt mosade LHC för att sen göra exakt likadant mot Luleå i finalen. En final där dessa spelare tom var bättre på bortaplan än hemma . Lindberg plockar sen värdigt hem S Liv memorial.

Resten är historia med dessa tre spelare!!

Nej förresten vänta lite nu!! Historien verkar upprepa sig år efter år. Sist var det visst Axel Holmström som slog alla tidernas juniorrekord i ett slutspel från Sedinarna. Innan det det en suverän Arvidsson,Klinberg och AHO mm:)

För i AIK ger vi talanger chansen!! Inte bara i serielunken utan kanske än mer i ett slutspel.

Vem blir det i år ? Kanske någon av 97orna Ohlsson , Isak Ädelgean eller Wingerli?

Hur många juniorer har fått testa på A-lags spel denna säsong egentligen. Såklart lite beroende på hur länge man räknar en spelare som junior. J20 som icke överårig är enligt mig en hyfsat rättvis linje . Så 1996:or och yngre alltså.

Låt se alltså!!

96or. 3 st
97or. 3 st
(Även två st 95-or i A lagstruppen)

Hur många av dessa spelare kommer från våra juniorled sen B jun eller tidigare tror ni? :)

Det måste vara enormt inspirerande som ung talang att se denna utv. Sen kullarna 1990 har man alltså kontinuerligt slussat in spelare till A laget och på det tydligaste av sätt visat att visionen om nya spelare från dom egna leden in i A laget inte bara är "lite snack utan väldigt mkt verkstad " :)

Är det någon som tyder på att detta håller på ändras? Nej tvärtom skulle jag säga. Resultatet har gett klubben gott mod att fortsätta.

Att avundsjuka personer sen pratar om att klubbar snor spelare hit och dit är enbart det ultimata tecknet på att den egna klubbens misslyckande. Deras usla sätt att skapa förutsättningar för unga och aldrig ge dom en ärlig chans att spela seniorhockey. Minns hur snacket gick i media och bland fans när bla Rönnberg gick från juniorkronorna till Frölunda. Att han snodde alla landets juniorer:)

AIK ,Brynäs,LHC mm har tydligt visat att så inte var fallet. Handlar mer om att resp klubb ger unga spelare chansen. Vissa lag har fått kritik under många år för att inte släppa fram egna talanger . Fans med hyfsad självinsikt är förstås medvetna om den problematiken medan andra fans kör den klassiska "strutsen" och iåmd bara blir en spegelbild av den egna klubben.

Spelare kommer , går ,men förhoppningsvis stannar. Vi har själva tappat en massa spelare till andra klubbar. Jag har personligen alltid hört Johansson önska spelarna som lämnat fortsatt lycka till i karriären.

Vi ser nu unga spelare som lämnat klubben komma tillbaka och det ryktas att ytterligare två spelare är på väg tillbaka inför nästa säsong.. Ett tydligt tecken på att saker gått till på ett rätt och riktigt sätt när spelarna i första läget lämnat AIK,men också att spelare är välkomna tillbaka till AIK (om dom anses ha potential nog för att spela i ett av Sveriges bästa lag.) Kan inte beskriva hur glädjande det är om det visar sig stämma:)

Den ytterst ansvariga för denna framgångssaga är förstås Lasse Johansson.

Sveriges i särklass bästa på sin position och troligen har Lasse J gjort ett sådant starkt avtryck i klubben att framgångssagan AIK hockey kommer fortsätta även den dag han väljer att lämna klubben.

/Xtra

{7804}: I grunden tror jag att Osten är en hyffsat hygglig sportchef, sen kanske han har svårt att styra sina känslor och uttrycka sig rätt i vissa stunder. Det Osten har råkat ut för är hybris. Han tänkte "ja, nu jävlar" när Porserpengarna rullade in.

Fagervall tror jag är en utmärkt ledare, på samma sätt som Anders Forsberg var/är, men på samma sätt som Forsberg så brister han i själva hockeykunskaperna, han har svårt att förmedla eller tänka ut hur de ska spela med det material de har. För de spelare som Osten har köpt in är ju inte skräp? De har ju potential i alla fall.
Men att kombinationen Osten + Fagervall har blivit fel finns det ju stor risk för.

Sen så sa Arvid i Norran att Luleå måste gå samman som grupp. Det är ju floskelsnack, problemen är större än så. Luleå har haft teambuildingövningar hela försäsongen.

Luleå kommer aldrig att sparka Osten under en pågående säsong. Vad hjälper det? Kanske i slutet på säsongen då man tidigt måste hitta en efterträdare inför säsongen 16/17.

Xtravaganskaja: Ja, det går bra nu.Välförtjänt! Respekt både till killarna och AIK.

Ja, hoppas på MoDo ikväll och sen luggar vi Växjö på poäng i morrn,

Jag tycker det är så trist att det har gått kräftgång för MoDo senaste åren, de har ju producerat verkliga topplirare tidigare. Kom igen nu, ta er till slutspelsplats!

Riktigt bra natt för Mekke!! 1+1 och för tredje raka matchen placerad i 1a formationen:) Fantastiskt roligt att spelare från AIK presterar i NHL/AHL:) Spelare som även kamperat ihop sen dom var juniorer.

Hoppas snart Norran gör en riktigt bra NHL / AHL koll. Är lätt och följa statusen på A Larsson,Melker Karlsson och Oscar Lindberg som är ordinarie. Men vore roligt att höra hur spelarna som just'knackar' på dörren ser på sitt läge.

Sen är det riktigt roligt att höra Klingberg berätta om sin tid i AIK:) Att han inte var i bästa form efter sin sejour i Finland.Att killen gick in och ut med sådan skillnad i matchvikt trodde jag bara inte:) Minns dock att han likt Heed fick spendera mkt tid gymet.

Ikväll hoppas vi Modo tar en vinst.

Go AIK

Aj aj aj...

nu börjar det höjas röster om att flensis ska få kicken!

Hoppas hoppas inte. Klart det är Fagerwalls fel, enbart Fagerwalls. Tycker inte alls Fagerwall har fått Qatar att slå lika magnifika uppspel som Qatarfansen har blitt bortskämda med de senaste åren.

Flensis har gjort en svinjävla bra jobb. Bra balans i truppen, många prisvärda, dessutom väger ju Eilert, Savilahtinen, Petrellinen, jättebäbisen Sylvegård, juniorsläckar-Hedman alla 100 kg!

Kom igen nu alla: nu tar vi och hyllar flensis! Flensis will overcome!

{7827}:

Ett X Sofos!!:) Ett resultat vi tar alla dagar i veckan!!

Kanske man ska avsluta kvällen med en episod "Riket" för att lugna nerverna(trots att det inte vart så nervigt efter Källströms ribba)

Man blir bara lycklig:) Nu laddar vi för tors!!:)

{7603}:

håller med dig Barbro. Kul med lite liv härinne, och kul med nytt blod. Både Sofos och Xtra tillför mycket till sidan tycker då jag.

Känns också som AIK har växlat upp spel- och tempomässigt. Nu är det den där Sovjetiska traktorn som bara maler på, och det är svårt att stå emot i 60 minuter där dieselmotorn har blitt varm.

Har inte sett något på norranbloggen om Pesonens och Ahos skador? Forssell även skadad, liksom Olsson... vet att Anton Lindholm kastat gipset, men han lär inte vara spelbar på 1-2 veckor beroende på hur fort han får upp farten.

Tycker faktiskt lite synd om Wallson. Vem i helvetet ska han ställa över? Vem än det blir så är det en stjärna med SHL-mått.

Alltså Bagdad... hihihihi! Rikt liv? Dessutom har stackarn alltid haft 100% fel om allting, och så ljuger fjanten om det mesta.

Härligt att det börjar bli bra fart här inne.
Själv blev jag så nöjd efter lördagsmatcherna att jag mest bara läst runt i olika forum.
Matchen mot FBK var rätt AIKnivå. Ändå tycker jag det fanns skönhetsfläckar,det var inte en ultimat match.
Några spelare var lite anonyma samt att det gick nästan för fort ibland.

Tror Ritola kommer göra mycket nytta när han får några matcher i sig.

Nu är det bara några få jag väntar ska växla upp. Pär L, Erik F har visst haft skavanker,Axel. Faktiskt tre centrar ser jag nu som ändå varit bättre senaste matcherna.

Sedan måste jag nämna Qatars förlust. Jag blir lycklig när det kan vara ett haveri på gång i norr. Vill inte räkna ut dom än för Qatar är typen av lag som är svårutrotade precis som råttor och kackerlackor.

Allt talar väl för Porser kommer slanta upp nu när det gått så dåligt och man vet ju aldrig.Kanske lyckas Osten lura dit någon som inte har koll eller taskig agent.

Om någon läser Savage så ser ni han är igång igen i afton med hat hån och lögner.
Han som bedyrade han bara "ger igen","svarar med samma mynt" etc.

Hockeyallsvenskan och norrländska lag. Det går ju inte lysande direkt. Jag hade hoppats mera på Timrå, Asplöven och ja, även Björklöven. Sundsvall hade jag inga förhoppningar på. Timrå var mer av sentimentala skäl, men både Asplöven och Björklöven trodde jag hade hyfsat bra lag i år.
Det är viktigt att nått norrlandslag håller sig kring topp 5 i allafall.

Xtravaganskaja: Är ju inte den störste fotbollsfantasten men ikväll ska jag se. 1-1 och då går vi vidare.

{7827}:

Håller med helt!! Speciellt för några säsonger sen kunde vissa spelare vara verkligt opolerade och ta utv i mkt dåliga lägen. Det redde oftast ut sig ok, men var mkt irriterande. Nu tycker jag det ser verkligt bra ut. Detta bekräftas förtås av dina länkar där du ytterligare kunnat lägga till 'stats' för BP samt målvakter. Ytterligare två element som gör att när vi väl sitter i utvbåset blir det svårt för motståndarna. Likt Örebro tror jag en av förklaringarna är att spelarna är såpass villig att täcka skott (med såväl pung som huvud.) Vårat BP har med rätta ofta fått beröm dom senaste säsongerna ,en sån spelare som Lundberg lyftes fram gång på gång även i sin landslags debut för arbetet i BP. Jobbet han gjorde i landslaget gör han vecka ut och vecka in i AIK.

Växjö och Örebro har spökat lite sista åren. Men känslan är att kan vi spela 0-0 mot Rosen linan kan vi mkt väl ta tre poäng. Växjö har som du säger en ruskig form,är ett mkt bra lag,har bra målisar. Trots detta är dom inte lika tunga som förra säsongen. Bakom 1a formationen är det förtås riktigt bra men inte på något sätt övermänskligt. Jag sticker ut hakan och säger att vi vinner!! Såg Växjös match mot HV och tycker dom bjöd på en hel del gratis. Detta tillsammans med vår form gör oss till knapp favorit enligt mig(trots bortaplan)

Tycker mkt väl Axel hade kunnat gå in på positionen du är inne på. Många röster har även varit inne på det. Axel har varit bra,felet vissa gjort är att jämföra starten på säsongen med ett omänsklig bra slutspel. Killen ligger tvåa bland juniorer och har ett mer än ok poängsnitt.

Ska bli mkt spännande att se hur tränarna gör när Janne är spelklar!! Varken hört/läst om hans status.(mer än att han missat dom sista två träningarna)Troligen är han borta på tors och då är det väl ganska säkert att laget ställer upp exakt som mot FBK.

Nu hoppas vi hjärtar håller ihop inför kvällens rysare:) Vad tror du om Sveriges chanser?

PS. Ursäkta för rörigt svar:) sitter på lokal och inväntar förfriskningar i fast / flytande form innan matchen. Att skriva med mobilen blir aldrig särskilt lyckat :)

Xtravaganskaja: Tillbaka till hockey efter tjafset!
Spännande match mot Växjö på torsdag. Hoppas givetvis på vinst, men vi har ju så ytterst svårt för smålänningarna och deras form är inte dålig heller.
Tror som du att det kan vara intressant att dela på Zacke, Pesonen och Calof, och köra Calof ihop med Ritola, om nu Pesonen är tillbaka på torsdag men det bör han väl vara. Kanske Holmström ihop med de två istället för Pettersson som du skrev?

I morrn måste MoDo ta 3 poäng! Allt annat är katastrof.

En annan sak, men jag törs knappt hänvisa dit, jag blir väl anklagad för ljug inom kort:
www.shl.se/statistics/teams/penalties/PIM/2015/SHL/All/All/All/All/dec?lang=sv

www.shl.se/statistics/teams/penalties/Minor/2015/SHL/All/All/All/All/dec?lang=sv

Vi har skött oss ganska bra tycker jag, vi brukar ligga högre upp i dessa listor.

« · 1711496 · »