Sandströmgalningen har visst börjat dala i år och känsligt om han får förlängt. Får han det ser jag det som svaghetstecken,han fyller ändå 38 i dagarna.
Får han inte förlängt har de Oskarsson kvar från regionen. Oskarsson är som jag ser det en av SHLs sämsta spelare alla kategorier. Typiskt inkvoterad. Saknar talang och verkar faktiskt ganska trögtänkt och inte alls smart.
Inte konstigt Osten jagat Stefan Johansson från Piteå ursprungligen. Fransson vill de säkert också ha hem. Det är magert där ute helt enkelt. J20laget har ju inte heller rosat marknaden och där verkar det inte finnas mycket att hämta.
Har förmodligen glömt någon i allsvenskan eller annat lag som kanske kan komma hem och göra ett hyfsat jobb men jämför man det överflöd AIK har både i laget men även under och utifrån med eget materiel är det som natt och dag.
Backar Craig Schira-Brendan Mikkelson Jan Sandström-Jonathan Sigalet Ilari Melart-Christian Jaros Extra: Markus Oskarsson
Forwards: Johan Harju-Jonathan Granström-Peter Cehlarik Anton Hedman-Lucas Wallmark-Jacob Micflikier Emil Sylvegård-Christopher Mastomäki-Toni Rajala Karl Fabricius-Jacob Lagacé-Johan Forsberg Extra: Jesper Ylivainio
Hoppas på en hård men juste match ikväll! Samt att Lulefansen har slut på växelpengar och snusdosor, för det brukar regna ner sådant på isen i Lulä. Gissar att det nästan bara är i Coop-Arena sådant händer nuförtiden? Varför är det så?
bry dig inte om mumsbiten. Det kan inte vara lätt att bo på Gästriklands största trailer park, och sen sitta där i ensamheten och dricka folkbärs och beundra sin tatuering med flammor på.
De onda, mot de goda. Nog hoppas man att den goda sidan vinner igen. Men samtidigt är det inte för kul när vi är så överlägsna och bara lägger in en högre växel när det behövs. Men nog undrar man hur de är funtade som "neutrala" som utan att skämmas sitter och håller på ondingarna? Som att vara djävulsdyrkare.
Jo en sak till. Läste Brynässupportern Forsberg 1978 var inne på Qatarsidan och tokhejade på Qatar inför mötet med AIK.
Alltså Qatar som dessutom är närmast Brynäs i tabellen. Hur är man funtad om man lyckas få allt så fullständigt fel.
Man tror ju att en brynäsare borde uppskatta allt klubben Skellefteå AIK står för och bli äcklad av Qatar.
Bara argumentet att Qatar inte varit ett spelande lag sedan mitten på 80-t borde räcka. Då Ruisma-Mikko och pudelkloke hockeytänkaren som borde blivit sportchef L-G NIemi bjöd på vackra anfall.
Samtidigt tur för AIK att grannarna gjort så många fel. Det har underlättat. Lättare glänsa.
Ogillar ju allt med Qatar men det är svårt gå igång ibland.
Om det inte är nervöst slutspel eller första matchen hemma eller borta i serien har det ju under många år varit så man vet AIK är det bättre laget inför de sista mötena i grundserien. Så även nu.
Om AIK förlorar imorgon kan det bara handla om betydande oflyt, helt olika formtoppar eller skillnad i taggning. Det här är årets match för Qatar. För AIK tror jag det är småviktigt, inte mer.
Det finns inte på kartan Qatar är bättre. För helt ärligt när nu Sweatt är skadad har jag svårt se någon Qatarspelare platsa i AIK.
En annan viktig detalj är att det mer och mer känns som Skellefteå AIK och Qatar är två helt olika verksamheter som nästan blir lite löjligt jämföra.
Ändå kommer jag titta nervöst imorrn för att se om fusk/ful/förstör/gris/idiot/karriärsläckar/hockeymördarlaget Qatar kan störa eller hemska tanke vinna mot motpolen Skellefteå AIK.
{7804}: Ja, självklart ska det endast vara sportslig kvalifikation. Man ska inte kunna köpa sig en plats i en turnering som utger sig för att vara nån form av europeisk best-of-the-best turnering. Jag har alltid betraktat CHL och dess föregångare som en skitturnering och jag kommer inte att ändra uppfattning bara för dessa ändringar. Turneringen måste först bevisa sitt värde och det har den inte gjort hittills. Sen får vi verkligen hoppas att det kommer med KHL-lag i turneringen, och minst 4 lag, dvs divisionssegrarna från båda konferenserna. Men nu de lag som köpt sig in? Får de pengarna tillbaka eller?
Tack gode gud, tack hockeygud! Nu verkar äntligen den goda kraften segra även i pajasturnering CHL. Det rör på sig i rätt riktning.
Om man vill vara ett seriöst inslag måste man skala bort b-lagen, och ta bort dessa friplatser till köpelagen. Det är för många lag med. Visst kan b-lagen från småligorna få vara med i en kvalifikation, ett uppsamlingsheat, där ett fåtal platser står på spel. Men givetvis ska det vara: ENDAST SPORTSLIG KVALIFIKATION! Det har jag sagt från dag ett!
Gud så glad man blir att AIK inte kastade bort en massa pengar på detta projekt, utan istället investerade i sin träningsanläggning. TACK!
Undrar om det går att överklaga? Vem skulle vilja överklaga ett moraliskt och sportsligt korrekt beslut måntro?
Intressant inför krossen artikel av Norran-Marklund.
Själv har jag bidragit kraftigt till derbystämningen genom åren med ett gäng retsamma men 100% sanningsenliga inlägg. Man har strött salt i såren efter att det gnetiga köpelaget rykt direkt i kvarten ett helt årtusende i streck, när man inte lyckats med konststycket att torska mot oss i 8 raka matcher alltså.
Ändå vill den där riktiga derbystämningen inte infinna sig. Som vi haft mot Löven. Jag tror nog att det beror på att Qatar helt enkelt är för dåliga och för veka. Det är för lätt att plocka ner dem. Dessutom har de inga egna spelare, utan det är mest finnar, tjeckoslovaker, transor och inköpta sörlänningar, ingen som stannar där heller. En gnetarmé som fylls på med nytt talanglöst köpematerial år efter år när spelare med men för livet flyr orchlyan. ”KÖÖÖÖÖÖÖÖP!” basuneras det ut i Kööp arena varenda gång ett osannolikt flipperspel studsat in i kassen.
Visst verkar Qatar prenumerera på de hjärndödaste typerna i hela SHL, troligtvis för att hemmaklacken ska känna samhörighet med laget? Men för mig är de helt enkelt för dåliga för att de på ett värdigt och sanningsenligt sätt ska ha rätten att få kalla sig rivaler till dynastiernas dynastiförening Skellefteå AIK, halleluja!
Vi (och FHC) snittar 2,28 poäng per match. Håller vi snittet så slutar vi på 118-119 poäng. Gissar att det blir endast vi och FHC som passerar 100 poäng. Inga höga odds på det iofs.
Xtravaganskaja: Ja mitt tips är kanske mest önsketänkande men jag känner mig ovanligt optimistisk just nu. Matcher mot Luleå är man oftast oroliga inför men senaste åren har det oftast gått ganska bra ändå.
Mmm konstigt nog tror jag ochså på mkt mål? Fast allt egentligen talar emot!! Två bra keeprar och lag som inte släppt till så mkt på sista tiden (bortsett från Luleå ikväll kanske)
Känslan nu är 3-3 och sen en 'coin flip)
Men ber att få återkomma på matchdag när man brukar ha en bra "feeling"
Xtravaganskaja: Min lånemob stavar som jag vet inte vad:) Får ' förtås 'börja korrläsa innan post för att FÖRSTÅS 'förstås' på ett mer förståeligt sätt:)
Men förstår att du förstod Sofos:)
Som Fredrik Lindström säger är det förstås rätt så länge folk förstår och förstås även en förutsättning för den språkliga utv.
Xtravaganskaja: Hehe, borta mot Lulä? Tror Luleå kommer vara överladdade, det har gått bra för dem senaste tiden, förutom ikväll då, de vill tvåla till AIK efter 2 förluster denna säsong och 5 års förnedring generellt. Så jag tippar på vinst för oss med 5-3.
Såklart!! En grej som oftast beror på dåligt fokus eller överladdning. Idag ofokus. Sen har lagen blivit bättre på spela pucken i högen när man ser att ett byte är "off" . Detta sätter förtås en massa par ögon på en på punkt.
Sen spelar förtås lite tur/otur in. I en match fick vi två utv för 6man. Medan motståndarna klarade sig från två solklara utv för 6man.Detta uppmärksammades inte bara av mig utan även av kommentatorn under matchen.
En annan sak som flera redan nämnt: WTF, visst leder vi ligan med utvisningar pga 6 utespelare på banan? Vi suger ju kraftigt på detta, vad beror det på? Visst ska spelarna ha koll på vilka man byter mot?
Xtravaganskaja: Visst, jag blev glad över segern men tack vare min bättre hälfts fanatiska Modohyllningar så är jag ju nästan modoit och därför ger modos spel mig hopp inför deras resterande matcher denna säsong. Hos oss så var Norman och Calof jättebra och även Axel visade goda takter. En bra lördagkväll som sagt.
Skön vinst mot ett bra spelande Modo. Hanses fick en perfekt start med det räddade friläget. Kunde gått åt båda hållen men ingen anledning att be om ursäkt för segern, Försvaret är i dagsget precis så stabilt som det var ostabilt i inledningen. Motståndarna gör inte mkt mål på oss för tillfället(hoppas och tror det håller i sig)
Synd att inte Axel fick näta men kapaciteten finns där och lägen skapas. Börjar närma sig 20 p till närmsta lagen efter oss vilket känns mkt,mkt bra.
hockey_21: eeh, vad är din poäng? Känns som du är en dålig förlorare ?! För mig en toppenkväll! AIK vann, Modo spelade bra vilket ger hopp om att slippa kvalplats, och Luleå förlorade. En toppenlördag helt enkelt!
Jag sa ju att MoDo inte har kapaciteten att gör mål på oss. Vi lekte med dem!
Skoja ba! Hanses gör en stormatch i kassen, och Thomas drabbas av kramp varenda gång läget dyker upp. Butler är totalt osynlig, inte ett rätt. Dwyer, hörde namnet i referatet, men såg honom aldrig på isen. Lapierre känns som ett potentiellt Qatarköp, både hjärndöd och dålig.
Vi gör en väldigt dålig match. Dåliga pass matchen igenom, dålig energi, dumma (och korrekta) utvisningar, otroligt mycket slarv, två utvisningar för 6 man (en mer än den obligatoriska!), tamt vi ger bort pucken i livsfarliga lägen om och om igen. Inget illa ment mot MoDo, men hade vi mött ett bättre och giftigare lag än MoDo ikväll hade vi åkt på storstryk. Ett lag från den övre halvan hade vunnit med en 3-4 mål sett efter kvällen prestation. Men tre mycket sköna poäng, och de tar vi.
Adam Pettersson är bästa utespelare och har vart bra över en längre tid, tycker även att Erik Forssell är väldigt bra. Kul att se Forssell i slag igen. Hanses helt jäkla lysande, 5+. Bäst ikväll var dock bortaklacken, måste vara jobbigt att vara TOTALT utsjungna på hemmaplan.
tror inte på jinxar. Det finns inte. Bättre att ha ett för bra självförtroende, då vinner man mer, om man hela tiden tror att man ska vinna.
Om sanningen ska fram så är jag privat inte så kaxig när det gäller hockeyn. Visst ser det bra ut, men Frölunda är jävligt bra i år. Bakom dem finns det ett flertal grisiga lag som kan bli livsfarliga om de får till det, Färjestad, Växjö, Qatar.
Det man hoppas på är såklart att vi får vara skadefria, att domarna inte kastar bort pipan likt i fjolårets final. Vi har trots allt hockeygudarna på vår sida jämfört med grislagen som alla är destruktiva köpelag. Den mörka sidan av kraften. Men Frölunda känns också som en god kraft i hockeyn.
Ja, från filmens värld så tänker jag på highlander. There can only be one. Problemet med köpelag som Qatar och Växjö, med alla pengar de har fifflat till sig, det är att när man hugger av ett huvud, så köper de direkt ett nytt. Köpehydror.
{7827}: Är det bara magkänsla eller är det något konkret du tänker på gällande Jocke?
Skatteregler kan jag inget om och det är ju lagar som måste följas. Dock tror jag AIK kan tänka sig betala bra.
Kontraktsregler kan jag inget heller om men under åren så har jag fått för mig att där handlar det egentligen bara om hur parterna vill ha det. Allt som är skrivet kan rivas på 5 sekunder om alla är överens. Knepiga ryssar kan dock försvåra.
Om Frölunda förlorar så skulle ju egentligen en riktigt bra spännande match med förlängning och poäng åt båda lagen vara bäst. Modo tror jag kommer må bra av en match i högt tempo mot oss. En kross lockar också på ett sätt. Svartvadet och Modos ledning har faktiskt slagit in på en galen väg och tigger om det.
{7603}: Jag tror inte Jocke kommer tillbaka under denna säsong. Trist för vi behöver spets, speciellt i ett slutspel. Har Lasse nån plan? Angående matchen i morrn mot Modo så hoppas jag på ett bra tryck från de ditresta fansen. 7 bussar läste jag. Om vi förlorar så är det inte hela världen, men mest av allt hoppas jag på en kul match.
Det här med "jinx" ska man inte vara rädd för den? :)
Måste ta i ett annat ämne som jag egentligen vill undvika men kittlar för mycket.
Vad tror ni AIKare. Ni har säkert också läst Jocke L var bänkad idag igen. Agenten sa dessutom han tänkte åka till Petersburg i dagarna. Vad ska han dit för om de bara ska prata? Låter ju mer troligt det är pappersgöra på gång.
jag drar till och gissar att vi kniper matchen imorn med 8-1, fast skulle vilja säkra upp med en 8-0 också för är osäker ifall MoDo har kapaciteten att göra mål på oss.
I kvarten får vi möta Qatar som dalat i tabellen. Givetvis tar vi dem i fyra raka och går då upp till 12 raka slutspelsvinster.
I semi ställs vi mot Brynäs, som vi i vanlig ledning leker med och då tar i fyra raka. 19 raka mot Brynäs då!
I finalen ställs vi mot Frölunda, i tidernas bästa SM-final. Hela den svenska hockeypubliken sitter som fastfrusna och slits mellan hopp och förtvivlan under hockeyshown. Den går till sju matcher. I sista matchen leker vi med dem och vinner med 10-1.
Ja det låter ju ovanligt positivt från Karin Rundblad. Visst är väl skadan på överkroppen då borde de kunna gnugga Pesonen hårt på is bra tid innan comeback. Känns som en sådan träningsperiod kommer göra mer nytta än om han spelat matcher. Jag tror också Frölunda kommer tappa poäng nu. Rönnberg babblade väl om en tung träningsperiod i januari.
Bra vinstchans mot Modo. Tror AIK kommer vara i riktigt bra slag,inte riktigt max för det blir till veckan men nästan toppnivå och ska man vara ärlig ser det ju ut som upplagt för förnedring utan att jinxa för mycket.
Tråkigt för man vill ju Modo ska klättra men dom får börja visa bättre takter mot lagen runt om först.
Undra om inte Qatar vill ha bort Osten men när de smygrekar ersättare finns ingen klok som vill ta över.
jag vågar inte hoppas på att super-Janne hinner koma tillbaka i fullt slag. Tippar att han inte har matchtempo eller timing. Men även utan matchtempo så kan han bidra på ett positivt sätt.
Det ska bli kul att krossa MoDo imorgon. Sjunga ut dem på läktaren och smiska upp dem rejält på isen. Frölunda lirar borta mot Färjestad som alltid är bra mot Frölunda. Vågar man hoppas på serieledning?
Förresten tycker jag att det är sjukt bra att alla ding-ding Qatarhybrider sluter upp bakom flensis. Hoppas han stannar där livet ut.
Super att Super Jannes rehab går bättre än planen. Iåfs inte oväntat då läkningstider ofta skrivs upp lite. Min oro har varit att Pesonen ska komma in precis i ett 'do or die ' läge och förväntas prestera ASAP. Kan han nu få några Xtra veckor att matchas in kan han helt klart visa sig vara den sista pusselbiten för att vi ska gå hela vägen. Nu har vi ett mkt bra PP och med Janne är jag övertygad om att vi kommer ha två grymma uppställningar.
Länge sen det kändes så här bra. Men tex en Lundberg och Nisse som gör makalösa säsonger och med en Mackan som är redan är outstandning i SHL (och som alltid är som bäst i ett slutspel) ser läget mkt bra ut. Känner mig faktiskt även mkt trygg med Hanses som backup(endast 1 förlust på sina starter) Urbom känns mer och mer gjuten och en bra uppsida på Heed och Holmström och motståndarna lär fasas.
För mig är seriesegern mkt viktig!! X-Tra roligt då vi kan förlänga en redan insane 'streak' Men med det sagt är det bara 'le mat' som gäller förstås!!
Tror vi tar seriesegern då Frölunda kommer darra till under en period framöver.
Kul med Modo i nästa match, gäller att vi kommer ut rejält ödmjuka, gör vi det lär Modo spela riktigt,riktigt bra för att ta ny 3a.
äh, låt de tro att de är bra på hockey. Vi vet ju att de inte är det.
En annan glädjekälla ikväll är förstås gamnackens -1 i statistiken, seriens sämsta kapten? Näe, bara att göra sprattelgubben till kapten, sen fanns det ingen annan kvar att kvotera in.
Nu ska jag gå och häva en pajala sunrise, passar bra med en korvbit då jag även är lite hungrig!
Wilhelmsson: Äh skit i muppen. Sitter man på julafton och nyårsafton och skriver hatinlägg om Luleå har man ett jävligt torftigt liv och är inte värd uppmärksamhet. Luleå vann och är seriens formstarkaste lag, trollet mår dåligt och man blir glad!
Nej men allvarligt. Det går inte hitta någon sekvens eller byte i matchen som visar på kvalité. Qatar är ett skitlag och varför lagen ni mött på slutet underpresterar å det grövsta går bara spekulera kring.
{7603}: Jag tycker på fullaste allvar att du är det värsta troll som någonsin har existerat .. ha ha ha, du är ett skämt och en skam för supporters av Skellefteå AIK .... vik hädan ;-)
Alltså jag satt och plågade mej genom Qatar -LHC och ta mej tusan,den följde mönstret från alla andra Qatarsegrar på slutet.
Jag hävdar på fullaste allvar LHC spelade på 30%. Alla andra lag som jag sett möta Qatar har också gjort enorma bottennapp. Qatarerna intervjuas och tror det är dom som är bra!!
Det går spekulera vilt varför alla lag verkar lägga sig just nu när de möter Qatar men det blir bara gissningar.
Jag tycker på fullaste allvar Qatar är det näst sämsta laget i SHL. Jag tror också de kommer åka ut i raka matcher i playin eller slutspel om de inte möter ett lag som längtar efter semester.
det är iofs litegrann att sparka in öppna dörrar. Som att hävda att Stalin inte var speciellt snäll ungefär.
Men bra att riksmedia är väl medvetna om problemet. Fusket, osportsligheten, brotten mot den svenska hockeypubliken.
Fabricius Gnetus Maximus nyaste filmattack... var det en gammal hederlig fuskig filmning, eller fick stackarn dessa sprattelattcker med spasmer och ryckningar i benen efter en lätt nudd på ett annat område på kroppen?
{7804}: Till att börja med. Fabricius sina vana trogen fejkar skada och staplar ut efter ha blivit petad på men försöker få det se ut som crosschecking i sidan. Filmtajm.
Svårt återge sågningen av Osten. Den handlade om att Osten överklagade Melarts avstängning. Ett par vassa meningar typ -hur i helvete skulle det se ut om alla höll på som Osten! -Vilket jävla strul det skulle bli! Låter kanske inte så allvarligt dock görs det med en bild på Osten under ordet SÄLJ och med hetta förklarar Wikegård vilka instanser som finns och att man i rena undantagsfall ska använda sig av dessa men Osten håller på hela tiden.
Wikegård ser förbannad ut och budskapet går hem att Osten är jävligt osportslig.
Intressant backsida de har.
Sandströmgalningen har visst börjat dala i år och känsligt om han får förlängt. Får han det ser jag det som svaghetstecken,han fyller ändå 38 i dagarna.
Får han inte förlängt har de Oskarsson kvar från regionen. Oskarsson är som jag ser det en av SHLs sämsta spelare alla kategorier. Typiskt inkvoterad. Saknar talang och verkar faktiskt ganska trögtänkt och inte alls smart.
Inte konstigt Osten jagat Stefan Johansson från Piteå ursprungligen. Fransson vill de säkert också ha hem.
Det är magert där ute helt enkelt. J20laget har ju inte heller rosat marknaden och där verkar det inte finnas mycket att hämta.
Har förmodligen glömt någon i allsvenskan eller annat lag som kanske kan komma hem och göra ett hyfsat jobb men jämför man det överflöd AIK har både i laget men även under och utifrån med eget materiel är det som natt och dag.