Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

SHL 2015/2016

Sv: SHL 2015/2016
{7827}:
Intressant backsida de har.

Sandströmgalningen har visst börjat dala i år och känsligt om han får förlängt. Får han det ser jag det som svaghetstecken,han fyller ändå 38 i dagarna.

Får han inte förlängt har de Oskarsson kvar från regionen. Oskarsson är som jag ser det en av SHLs sämsta spelare alla kategorier. Typiskt inkvoterad. Saknar talang och verkar faktiskt ganska trögtänkt och inte alls smart.

Inte konstigt Osten jagat Stefan Johansson från Piteå ursprungligen. Fransson vill de säkert också ha hem.
Det är magert där ute helt enkelt. J20laget har ju inte heller rosat marknaden och där verkar det inte finnas mycket att hämta.

Har förmodligen glömt någon i allsvenskan eller annat lag som kanske kan komma hem och göra ett hyfsat jobb men jämför man det överflöd AIK har både i laget men även under och utifrån med eget materiel är det som natt och dag.

Vårt lag:

Målvakt: Svensson (Hanses)

Förstafemma: Urbom, Burström – Norman, Forssell, Ericsson

Andrafemma: Lundberg, Heed – Pettersson, Zackrisson, Calof

Tredjefemma: Lindgren, Lindholm – Ritola, Holmström, Lundberg

Fjärdekedja: Petterström, Lindholm, Broadhurst

13:e forward: Ohlsson

Sjundeback: Pettersson

Saknas: Pesonen, Wingerli, Öhman, Aho

{7827}:
Ok Sofos!! Kommer med nytt slutresultat då jag känner 3-3 är för mkt mål i en match som denna. Vi har släppt till extremt lite på sistone och är vi på tårna tror jag det fortsätter så. Luleå har en klasskeeper som sällan släpper inte mkt mål.

Mitt nya tips blir 1-2!! Holmström avgör!!(även om man förstås är sugen på att 'plita' dit en Forsell:)

Tycker mkt om våran uppställning och ser oss som knapp favorit ikväll.(om man skärskådar trupperna) Men minst 60 min ska spelas och blir förvånad om tillställningen inte blir 'tight' ända in i kaklet. Vinner Luleå tror jag dom har en mkt bra chans på 3e platsen när det ska summas!! (Bra schema för dom närmsta tiden. ) Men vid en andra raka förlust kan det förstås 'darra' till lite trots att deras spel känns mkt mer genuint på slutet(sett en del av Luleå i alla fall)

Lycka till ikväll alla AIK : are samt motståndarfans!!

Kom igen nu AIK!!:)

Xtravaganskaja: Tippar 2-4, Norman sätter sista i tom kasse. Kul med lite upphottad stämning inför matchen!

Xtravaganskaja:
Ska bli intressant vilken taktik lagen kör med.
Qatar är klåpare som spelande anfallslag. Qatar är bra defensiva förstörare.

Skellefteå AIK är mycket bra som spelande anfallslag men ibland har vi sett hur AIK tydligt bara avvaktat Qatar för att se om de kan skapa.

De första två mötena var det överkörning men nu skulle det vara småintressant se AIK avvakta för att tvinga fram Qatar. När Qatar varit tafatta någon period gasar vi.

Är sällan kritisk,inte så konstigt men första perioden var bedrövlig.
Jag tror inte jag sett AIK sämre darrigare,blekare,tafattare,räddare,blygare.

Kan någon ta mot pucken? Kan någon träffa pucken vid direktskott?

Nu har norran skrivit om uppladdning hela veckan åsså kommer laget ut som de festat igår.
Jimmie sågar också första perioden.

{7603}: Cmore analysen korrekt tycker jag. Det var AIK-Luleå-AIK, och pga utvisningen så fick Lule momentum i mitten av perioden som boorken skulle ha sagt. Lule spelar smart, samtidigt som vi känns osäkra. En till period i samma stil så blir detta inge bra...

Pinsam period.
Har AIK drabbats av samma sjuka som alla andra lag som mött Qatar senaste vändan.
Insatsen påminner starkt om hur lag efter lag underpresterat å det grövsta och möjliggjort Qatars klättring i tabellen.
Varför? orkar inte spekulera.

Vackert PP men Mackan ser inte alls bekväm ut.

Kom igen nu AIK !!

Xtravaganskaja:

Haha lite skillnad på kaptenernas vinnarskalle:)

1-1 i målvaktstavlor nu.

Ingen hög klubba där. Barnsligt av domarn.

Xtravaganskaja:

Luleå ser mkt trötta ut. Mkt bra 2a period av oss och spelar vi bara 5-5 tar vi detta!!

Kom igen AIK

Lite bättre andra period men ändå kanske den näst sämsta de här säsongen tycker jag.
Nog blev det utskällning i paus och en viss mental uppvakning men kropparna ser helt slut ut.
Jag tycker det ser ut som AIK är nertränade. Ingen speed,ingen ork,massor av mjölksyra,kortslutning i skallarna och därför ingen tajming känsla och händer.

Missade tyvärr första två perioderna, men nu har jag bänkat mig för att se oss defilera oss förbi på upploppet.

Hur har det sett ut? Är passningsspelet bättre än mot MoDo? Speeden? Har siraps-Wallmark och sprattelgubben Fabricius lyckas med några jättefilmningar ännu?

Av tradition är vi som bäst i tredje peioden. Ser coskå att vi har mindre istid på toppfemmorna, hoppas att det och puckinnehavet som vanligt fäller avgörandet.

Zappaholic:

"Kåge har tydligen en för jävlig trailer park...var ligger det?"

Jag visste det! Mumsbiten bor i Kågedalen, troligen inblandad i äldreomsorgen där?

Touché! :-)

{7804}: Fel igen, Yoda.

Blev inte du anklagad för att bo i husvagn och pimpla rödtjut? Låg det någon sanning i det?

{7804}:
Ja min åsikt är att AIK sett ut som sirap. Nu säger jag inte dom festade igår men det ser ut så. Alternativt kört 2 timmars styrketräning på förmiddan eller gårkväll och norran helt "missat" det.
Det är så segt och klantigt det blir humor ibland.

nu ska jag inte kommentera mer under match, jag har en benägenhet att väcka jinxjävulen...

Jaha då sällar sig Svensson till clownerierna och lyckas skapa returer tills Qatar inte kan undgå göra mål.

{7603}: Game over.

{7827}:
Märklig match:(

Ja,ja bara gratulera Luleå som varit mkt mer effektiva.

Vet inte när vi ens släppt in 5 mål sist?

Nåväl avsluta detta bra nu och ta med det till nästa match.

Zappaholic:

näe, du har klargjort att det är mumsbiten som bor i en husvagn i övre Kågedalen där han "umgåtts" med sin morfar sedan barndomsåren.

Såg som sagt bara tredje perioden, men Qatar är det bättre laget. Ingen finess eller finlir, men ett betydligt kallare och smartare spel. Kommer in på kassen och spelar ett bra försvarsspel, vi har däremot problem att få igenom ett skott. Och när de kommer är det fri sikt.

{7804}: Nej nu blev det låg nivå...

Zappaholic:

Men du skriver ju att han bor i en husvagn i Övre Kågedalen, så jag pusslade ihp resten av pusslet bara.

{7804}: Nä nu får du jobba på din läsförståelse. Sen kan du återkomma.

Förstår att en förlust mot ditt hatlag svider men ibland är det bara att tugga i sig det sura äpplet.

Zappaholic:

jag biter redan i det sura äpplet. Bara att gratulera Qatar för en väl genomförd match, det bättre laget enligt det jag såg. Starka framför båda kassarna, och uppoffrande spel i försvaret.

Däremot skulle jag aldrig låta en gammal gubbe våldsföra sig i baken min, och sen flytta in i en trailer bredvid brottsplatsen. Det är inte min grej.

{7804}: Luleå vann första perioden knappt, Skellefteå snäppet mer andra och Luleå ännu mer tredje. Luleå är i en bra form plus att jag tror de var mer motiverade.
Sen, om vi ska kritisera vårt eget lag, så visst är det så att Svensson hade en skitdag, men jag vill ändå inte klaga på honom för mycket. Men, en spelare som jag mer och mer tappat se charmen hos är Broadhurst. Han dribblar och dribblar men 11 gånger av 10 så tar det stopp just efter motståndarblå. Inget nytt kontrakt där.
Och vad krävs för att väcka Axel till liv? Man vet att potentialen finns där men den kommer ju aldrig fram.
Men, hela laget, nästan, var bleka idag samtidigt som Luleå var bra. Men Luleå var inte sååå bra, vi ska inte överdriva, men de var tillräckligt bra och det räcker ju, för det har vi ibland varit också.

{7804}: Barnslig du är...

Ja, nu är det bara att ta nya tag. Växjö i morrn och med tanke på den bleka insatsen igår samt att AIK haft problem mot Växö sista åren, vi vann dock senaste matchen, så tror jag att det blir jävlar anamma i morrn hemma. Spelar vi likadant som mot Luleå igår så blir jag orolig.

Sen kan vi konstatera att mitt nästmestfavvolag MoDo nu med stor sannolikhet får mycket svårt att knata förbi nån av Rögle/Malmö.

Tabellen plats 3 till 8 är ju minst sagt jämn. 4p skilljer.
Växjö verkar ju inte stabila heller direkt, har svårt att tro att de ska utmana på riktigt i slutspelet just nu, men mycket kan hända.
Topp 6 tror jag just nu blir FHC, SKE, BIF, VLH, LHF, FBK.

{7827}:
Helt rätt.
Gårdagen tror jag vi redan imorrn kan betrakta som olycksfall i arbetet.

Det var inte "rätta" AIK igår men en viss oro föds alltid och då är det lugnande om de redan på lördag kör på mer än tvåans växel. Tänk att det var en jämn match ändå,ett styrkebesked.

För vi som har tillgång till repriser och klar syn var det tydligt hur Granström, SHLs kanske vidrigaste personlighet, nära på knäcker ryggraden på Svensson innan 3-2 målet.
Bra att Wallson och Bert markerar att det var ett felaktigt mål men även riktar ljuset på detta avskum Granström.
Inte konstigt Granström trivs så bra i Qatar. Där trivs de vidrigaste för de har så många umgås med.

Otroligt domarna missar detta men jag ska vara ärlig även vi hade ett mål mot Brynäs som borde dömts bort då Jimmie höll mot målisens benskydd.

{7603}:

När Lärking dömer kan man räkna med 90% fel i snitt, samt total inkonsekvens.

Såg inte hela matchen, men i tredje så var det klasskillnad i försvarsspel och offervilja. Våra pass var inte bra och då tappar vi lite fart. När det blir mer kamp och grislir, då är Qatar bättre. Samma visa hela tiden i tredje. Vi tar in pucken i anfallszon enkelt, snurrar i sarghörnen då Qatar mycket skickligt håller oss på utsidan. Alla skott täcks bort. Sen knallar de ut pucken, och var femte gång så går vi bort oss och då skapar de bra lägen när backarna mest duttar.

Dålig match från oss, vi var även dåliga mot MoDo men då stod Hanses på huvudet.

Jag är klart orolig inför Växjö. Vi kan inte vara så dåliga tre matcher i rad? Misstänker nästan att vi lider av fobi mot köpelag i så fall.

{7603}: Men för helvete Barbro. Har du tillgång till repriser???

Ta dig då en titt på denna sekvens och förklara vad det är som är regelvidrigt och hur nära det är att Granström knäcker ryggen på Svensson?

Om du fortfarande vidhåller din ståndpunkt så kommer jag skratta ihjäl mig...

Mumsbiten (eller ska jag säga Pyret?) verkar nu ha åkt fast. Får se om han får tillgång till internet i finkan?

Zappaholic:
Du är för rolig du. Skaffa glasögon!
Nu är du väl inte helt objektiv misstänker jag. När Granström var i Brynäs var du kanske en nära beundrare.

Vissa formuleringar överdrivs ibland för det ska bli tydligare.
Bedömer du alla situationer i slowmo?
Varför granskas inte målet? Då hade de sett.

Vad jag korrekt säger är att Granström på eget initiativ passar på trycka till Svensson över ryggen när han ligger ner.
Inte så hårt ryggraden riskerar knäckas men mycket väl kunnat tappa luften.
Detta sker innanför målgården!
Inte så konstigt Granström blir tvungen dubbelkolla på domaren för att se om det otroligt nog inte vinkas bort eller ens ska ringas på. Talande.

Bra läge att studsa tillbaka ikväll mot ett Växjö som verkligen varit upp och ner. Deras tidigare så stabila och matchvinnande sista utpost har varit sämre denna säsongen vilket talar för oss. Det lilla jag sett av Växjö är deras defensiv i stort den stora anledningen till ett sämre målvaktsspel denna säsomgem.
Även deras 1a formation har tappat lite av sin hysteriska form och hoppas vi kan utnyttja fördelen av sista bytet och matcha deras formation på ett smart sätt.Klarar vi av det är mkt vunnet.

Tror och hoppas Mackan får chansen att revanschera sig efter en mindre bra insats sist.

Kom igen AIK!!

Xtravaganskaja:

hoppas att vi lyckas kontrollera den här köpelagsfobin vi tyvärr drabbats av. Passningsspelet har inte vart bra och då tappar vi farten, försvarsspelet har vart under all kritik med pucktitt och duttspel istället för att ta bort rätt gubbe.

För Växjö är det ju lite av årets match när dynastiernas dynastiförening Skellefteå AIK kommer på besök. Samma som för alla andra lag.

Det kan inte vara lätt för mumsbiten aka Pyret. Först en minst sagt "trasslig" barndom, nu in i arresten där han inte lär vara ensammen med intatuerade flammor. Sen F E M T O N ! ! ! raka torsk mot oss. Inte konstigt att han efter lierar sig med den mörka sidan.

Men med tanke på beskrivningen ovan, någon gång borde han faktiskt vänja sig att förlora? Förlora verkar vara en betydande del av hans DNA.

Jag var ju nästan orolig skriva om Qatarmatchen som den faktiskt var. Orolig skapa insikt bland Qatarerna.

Som tur var när jag nu läst runt så har de svalt hela stycket. I stort har de alla dragit växlar på matchen och fått för sig saker..bra!

Dom tror de är bra och AIK är klart jämförbara.

Längtar redan till serien är avklarad och Qatars gigantiska fiasko i playin eller slutspel kommer knäcka Qatarfansens redan svaga psyke.

Spelarna i Qatar anar nog redan vilken nivå de egentligen håller så för de flesta i laget kommer fiaskot inte komma som någon överraskning.

{7603}: Hahahahaha...jag dör. Herregud vilken o-koll du har på den situationen.

Hahaha...nej, vänta. HAHAHAHAHAHA!!!

Zappaholic:
Har du helt förlorat synen??????

{7603}: Du måste ju skämta med mig. Herrejösses så illa du analyserar. Inte ett endaste jävla rätt nånstans.

Jag utgår från att att du har ledsyn i allra bästa fall. Hahahaha...

Jäklar vilken bra inledning!! Fortsätt nu!!

Jaaaaa!!

2-0

Kom igen AIK!!

3-0 med mersmak! 2 klockrena i stolpen desutom i 2a perioden:)

Sen Rögle förtås!!:) in i kaklet nu skåningar!!:)

Hahaha vi åker på en 6man där:) Gillar verkligen att vi fick den då det tydligt visar på exakt det Bert tog upp efter förra matchen. Riktigt uppläxning från vår sida ikväll.

Är vi bäst i hela SHL både PP och BP nu? Samt har SHL:s överlägset bästa keeper Hoppas verkligen han får plocka hem sin 7e nolla ikväll och närma sig SHL rekordet.

Xtravaganskaja:

man satt och väntade på den obligatoriska två minuter för 6 man. Då hittar det på en! Skulle ha kunna vart 100 utvisningar innan i samma match för samma förseelse. I förra matchen hoppar Qatars spelare in i båset när Harju tar offensiv blå... och gör sen mål... Jösses!

Klasskillnad ikväll. Största skillnaden är att passen sitter på bladet, och vi är mer rejäla i försvaret. Växjö är väldigt underlägsna faktiskt, förutom när domaren hittar på en massa utvisningar i slutet av tredje. Bra BP där, men pinsamt av domarna överlag. Har sagt det förut och säger det igen: nyckeln i vårt Sovjetiska spel är passningarna. Sitter de på bladet som ikväll så får motståndaren det svårt.

Sen går Rögle och plockar ner självaste Frölunda. Imponerande, och man tackar såklart för den insatsen av skåningarna. Men samtidigt ett mardrömsresultat för MoDo. Det lutar mot kvalspel för dem. Nog undrar man hur Svartvadet tänkte när han fick för sig att köpa in ett dussin pensionärer från Kanada, år ut och år in? Istället för att satsa på sina egna duktiga ungdomar? Obegripligt.

Och så till sist då: så är man uppe överst på tronen igen då, och blickar ner på undersåtarna! Obey! ;-)

Gillade verkligen vad vi fick se ikväll. Enda 'plumpen' var att Svensson inte fick hålla 0-an. Anledningen till det vet vi alla och vi goda vinnare stannar där och tittar framåt.

Gillar även vårat schema närmaste tiden.

LInköping hemma som har det erkännt svårt mot oss i 'kraften' Linköping har verkligen två dåliga målvakter som verkar helt sakna psyke och vinnarskalle,

Karlskrona borta där allt kommer handla om rätt fokus.

Rögle hemma som kommer från dubbla möten med Frölunda och förhoppningsvis tömt sig ordentligt samt lyckas sno 6p från deras back2back möte.

HV borta där vi måste spela vår bästa hockey för att ta 3p.

Malmö hemma som inte imponerat särskilt på bortais.

Leder vi serien efter dessa 5omg?

Ja det tror jag!:)

Kom igen AIK

Xtravaganskaja: Min oro att vi skulle spela lika blekt som mot Luleå i torsdags var falsk! Oj, nu känns inte Växjö som ett spöke längre! Så många glädjeämnen, Axel gjorde mål, vårt PP och BP är toppklass. Tänk, i början på säsongen låg vi på typ 6% i PP. Nu är vi i topp på nästan 30%.och vårt BP är typ näst bäst? Detta betyder mycket i ett slutspel! Så synd att Svensson inte fick hålla nollan, det var han värd, fast han leder den ligan redan. Tur också att Växjö inte gjorde mål på utvisningen för Too many players. Det var den dummaste och hjärndödaste utvisning för det straffet denna säsong. Norman... Se typexemplet på vad en förening som Skellefteå AIK gör med spelare! Från medelmåtta till toppklass! Jag njuter! Vår förlust mot Luleå, känns inte lika tung nu, vi är jävlar i mig ett lag som ni alla andra ska frukta i ett slutspel! Älska AIK!

{7827}:

Håller med !! Mkt som var ruggit bra idag. Speciellt 1a perioden var enorm. Kul att se att vi kommer ut med våra klassiska "10 första min" Holmström hade kunnat gjort 3 mål i första. Vi hade även 3st klockrena i ramen sett till hela matchen.

Ska bli mkt intressant framöver. Frölunda har mkt tufft schema kommande 5-7 matcher samt CHL som grädde på moset.Vore ruggigt fint om skåningarna kunde 'lugga' dom igen:)

Xtravaganskaja: Nyström lyckades med sin analys ikväll.

« · 1719463 · »