Ja, match på torsdag mot höstens lag, Frölunda. Vi har knatat förbi dem tack var vår otroliga form men de har ändå varit bäst ända fram tills nu i alla fall.
För verkligen hoppas att Martin inte är skadad så att han blir borta nån längre period. Vi får säkert räkna bort honom på torsdag.
Känns bra på nått sätt att spelet inte var så bra igår mot Davos, då kanske de rycker upp sig lite mot Frölunda, för Frölunda har ju haft lite tyngre än vanligt de senaste matcherna och de lär ju motivera sig själva nu när de möter nya serieettan.
Ska tippa omgång 24 lite: Örebro - LHC 4-2 DIF - Brynäs 1-3 Rögle - HV71 3-2 ot FBK - Malmö 2-3 ot (FBK bör ju vinna men MIF är lite i brygga nu och kommer att sprattla till) FHC - AIK 2-4 Luleå - Modo 2-1 ps (MoDo är på uppgång men även Luleå. Hemmamatchen vinner MoDo) KHK - Växjö 1-6
En mycket mycket tuff bortamatch. Frölunda är fan alltid bra mot oss, de höjer sig alltid. Precis som du skriver brukar det bli jämna matcher, bra matcher med två bra lag. Det gäller att vi är på tårna när pucken släpps.
Frölunda känns som det enda laget som har matchat oss spelmässigt de senaste säsongerna, även om bogeyteamet Växjö också har spelat bra mot oss – men Växjö mer på ett gnetigt defensivt sätt. Frölunda är likt oss spelskickliga och har spelskickliga backar. Dessutom har de många egna spelare, många unga hungriga spelare, och dessutom har de fyra bra femmor där alla trummar på och bidrar. Jag har då stor respekt för Frölunda.
Extra motiverande att möte Rönnbergs gäng är Rönnbergs dålig förlorartendenser. De ska skyllas ifrån, flyttas fokus, smällas i dörrar som värsta tonårsfjortisen. Det är en krydda, och det har definitivt byggts upp en liten rivalitet mellan oss. Men en mycket duktig tränare och ledare såklart, som spelar en positiv hockey.
Tråkigt bara att Martin Lundberg blev skadad mot Schweizerostarna. Lundberg låg då inte kvar på isen och flännade, han följde Martin Lundberg standard som vanligt. Men med tanke på att jag såg en lite grimas i ena mungipan på väg ut till båset så förbered jag mig på ett benbrott, vid muskelskada/sträckning/ledskada så hade nog inte Martin rört en min. Inga jäkla fjoll-Rödintakter där inte.
{7804}: Kvällens match mot Frölunda är den intressantaste för oss givetvis men bör även vara det för den "objektive" (såna finns iofs inte) hockeyintresserade. Vi föll ju tungt i första matchen, men det var tidigt på säsongen och jag tror att vi är mera jämspelta ikväll.
Gillar (som vissa kanske har märkt?) att skruva upp tonläget före match, inte tona ned det. Känslor och rivalitet är viktigt i vår sport, för att skapa intresse. Kan man sen inte acceptera de dåliga förlorartendenserna så ska man strö lite salt i såren genom att retas lite efter matchen, men det ska man undvika om motståndaren var ärlig och sportslig och sen erkände: vi förlorade och vi var tyvärr lite sämre. Då finns det ingen anledning att retas.
Själv har jag inget problem att erkänna en förlust då vi var sämre. Som förra gången vi mötte Frölunda, då var vi faktiskt totalt utlirade under långa stunder. Revanch ikväll? Hoppas!
Mycket smart och korrekt av Bert att hävda att "Frölunda är det nya Luleå". Frölunda kan nästan mäta sig med oss, och om vi siktar på att utvecklas varenda år så funkar det inte att mäta sin krafter mot ett mediokert bottengäng och sen slå sig på bröstet. Näe, vi måste mäta oss med den näst bästa. Det tycker då jag.
Tillknäppt, hygglig fart, tycker AIK haft spelet lite mer än Frölunda. Hanses ska inte lastas för målet, Frölunda är ju bra i PP. Jag står fast vid mitt tips än så länge i alla fall.
DansbandsWolf: Hanses är bra när han är bra men riktigt dålig då han är dålig. Svensson är mycket jämnare. Tycker också att man bör köra Svensson mot starka lag som Frölunda.
{7827}: Oj oj 4-0 det var hockeygodis det och blev blött i brallan hos komentatorn. Det målet skall inte belasta Hanses. Och se där krutar Burström in ett höstlöv...tänka sig att Kalixkillen tog hans plats i JWm när det begav sig. Vänder ni detta blir det Jerringpris och SM guld.
Xtravaganskaja: Det lönsch inte byta ut Hanses. Trots allt "bara" en match mitt i serien, även om det är tungt att Frölunda är så mkt mer effektivare. De är duktiga på att hålla oss i hörnen oxå. Det trista med Hanses är att han har sånna toppar och dalar. Lasse Johansson är ju en klippa i jämförelse. Det kanske blir 4-2 men jag hade tippat AIK vinst.
Jaja ridå!! Frölunda effektivare och bara löjligt att snacka bort 5-1. Vi måste hitta ett sätt att slå dom! Hanses har vunnit varje start i SHL hittills så tänker inte hänga ut honom.
Inte ens lite orolig att vi inte studsar tillbaka omgående.
Jag är inte heller orolig. Det jag skriver nu riktar sig bara till Skellefteå AIKare för det är bara vi som förstår och vet var vi har klubben och laget.
Förutom att en förlust naturligtvis är negativ så känns resultatet i ett större och längre perspektiv "passande".
Det finns en matchbild som faktiskt säger att AIK börjar som de ska. De känner att nu vet vi var vi står och var vi har Frölunda -testet är positivt.
Till att börja med tycker jag att det är helt rätt att ställa Hanses i kassen. Visst var Svensson makalös i senaste matchen mot Davos, men Svensson var dålig i förra matchen mot Frölunda. Hanses är fräsch, och har dessutom vunnit 100% av matcherna han har stått.
Första målet är tyvärr en jättemiss av Hanses, men övrigt spelar han fullt godkänt. Otroligt bra avslut av Frölunda, 2a, 3e, 4e och 5e är ruggigt snygga mål. Abbots direktflippstyrning till Lasu är en otrolig prestation, och Figrens pass till Johnsson är delikat. Mycket mycket vackra hockeymål, och det är bara att buga och lyfta på hatten.
Lite synd bara att domarna missar en solklar hög klubba på Adam Pettersson i fritt läge i spel 5-4 med två minuter kvar. Det är 2 minuter eller 2+2 minuter då Adam tvingas sy. Spel 6-4 hade kunnat leda till en snabb reducering, och då hade vi också kunnat plocka målvakten och spela 6-5 och jagat kvittering. Synd, men i övrigt en bra match av domarna.
Vi gör en fullt godkänd match och känns kanske till och med lite bättre spelmässigt och spelförande. Men Frölunda skapar ändå fler målchanser, och gör mer mål. Det är då inte turligt på något sätt, utan väldigt bra spelat av hemmalaget. Magiska avslut. I bortalaget vill jag lyfta fram Sebbe Aho som gör en riktig stormatch. Även Ritola är vass och Norman är bra och jobbar som ett djur.
Summa summarum: en rättvis hemmaseger men väldigt fina hockeymål.
Frölunda är välkomna upp till Skellefteå i jul då. För första hemmamötet. Och sen har vi då en till match hemma. Får se om de kan upprepa sina jävla cirkuskonster igen då?
Är det inte ganska perfekt ändå. Frölunda hyllas. Alla missunnsamma börjar dra växlar. Vi seglar inte iväg i toppen. Frölundaspelarna börjar få för sig saker.
Våra killar blir ödmjuka och suger åt sig träning och utveckling. En förlust kan komma lägligt,som idag. Första 10 minuterna gör mig dessutom lugn.
{7603}: Jag tycker vi ska vara glada och stolta över de 12 raka vinsterna, 17 matcher med poäng på raken. Det kunde ju inte hållit för evigt och det är ok att då förlora mot Frölunda. Det skulle ha känts nesligare om det varit mot ett mitten/bottenlag. Förutom MoDo då, som jag har som 2a i mitt hjärta, de skulle jag också ha "accepterat". :-)
Nåja.I den frågan om ett damlag hoppas och tror jag Skellefteå AIK kommer fatta ett klokt beslut. Inom några veckor ska de meddela hur de tänker i frågan.
Själv har jag ingen koll på hur situationen och förutsättningarna ser ut.
Huvudsaken Skellefteå AIK inte gör som Qatar att de bara köper upp en annan klubb rakt av och döper om laget.
Vill inte se något opportunt PK-beslut men har inget emot en långsiktig plan där man tar ett steg i taget precis som för herrarna.
Såg ganska mycket av Qatar-Modo igår tyvärr.
Alltså man blir ju inte klok på de lagen, tokhöll naturligtvis på Modo men blev besviken.
0-0 långt in i tredje och inget lag såg intresserat ut. Alla fes omkring och alibispelade. Sparade de kraft? var de nervösa? ville de inte förlora? ville de inte vinna?
Jag tror det handlade om två lag med otroligt få spelare med hjärta för klubben. Många tunga spelare. Många dåligt tränade. Få med ambitioner. Ingen stämning i en död arena.
Mest förvånad blir jag över de yngre i Modo,Qatar har knappt någon.
Hur kan de vara så bleka och uppgivna? Tror de tappat geisten i ett lag med så många trötta transatlanter som bara är där för pengar och saknar hunger.
Vore jag modoit skulle jag vara så jävulskt förbannad på Svartvadet att han är så puckad att han köper in ett sånt här lag. Har de inte lärt sig något i klubben?
Har de inte vaknat efter TJ Hensick, Dick Axelsson m.fl ? Hellre en hungrig Broadwurst än ett namn som sett bättre dagar.
Känns ovisst i afton mot DIF. Oroande med DIF igen för ibland verkar AIK skaffa sig problemlag.
I början av serien var det en rad förluster endast avbrutet av dubbelmötet mot Qatar. Nu är det samma lag igen på gång.
Att det sliter vara på resande fot är det kanske mest norran pratar om men nog kan det påverka.
Hoppas ändå på en uppryckning för det brukar också kunna ske när AIK gjort några dassiga insatser.
Har nu åter hört flera lag i intervjuer säga hur kul det ska bli få möta AIK för det blir hög fart m.m. Tror det lutar åt en publikmatch tyvärr som böljar på isen och målprotokollet,ingen hockeylektion som man vill se.
När det gäller Modo-Qatar är jag nästan helt övertygad det blir Modovinst vilket skulle glädja svenska folket. När det mest var en slumpchans som skilde igår borde hemmafavör och revanschlust avgöra.
Ett inte helt oväntat scenario med publikvänlig hafsig raggarhockey och 1-1 efter första perioden.
Stundtals bra fart och fina anfall men när AIK är som bäst slipper man se slarvet.
Är det lördagsunderhållning de vill bjuda på lär det väl sluta med OT. Väl där kanske vi får se gasen i botten utan slarv och ett avgörande innan straffar.
{7827}: Hoppas ingen utomstående läser detta då är man väl för kaxig. AIK gör ingen dålig match men inte tycker då jag rätta skärpan finns,än förhoppningsvis.
Vissa spelare borde lugna ner sig och sluta hafsa. Andra borde vakna och inse det är match.
tycker inte heller vi gör en dålig match, men Armalis gör en riktig kanonmatch i Djurgårns kasse.
Det man kan klaga på är skärpan i avsluten, samt att passningsspelet inte är lika bra som man vant man sig vid. Många backar som strör puckar runt sig, Urbom, Burström... är väl bara Aho som sätter den på bladet.
Djurgårn får matchen dit de vill, mycket kamp och närkamper. De drar ner matchen till street level för hand to hand combat, gerillakrig öga mot öga. Där är de bättre än oss även ikväll, även om vi inte fegar ut på något sätt.
Två helt okej matcher mot ett jättebra lag och mot en kanonmålis, 0 poäng. Så är det i hockey ibland, det finns även en motståndare på isen.
{7804}: Dubbla förluster borta mot storstadslagen. Bra vi har de hemma sedan.
Jag spekulerar vilt men kanske var det bara lite soppatorsk.
Ser Modo-Qatar och man hade ju hoppats på motsatt resultat både igår och i kväll.
Tar emot,ja egentligen gör det inte det heller riktigt men Modo är ju totalt håglösa.
Alltså hur kan en klubb misslyckas så fullständigt. Folk måste ju börja ifrågasätta sportchefen nu på allvar. Förmodligen skulle Modo behöva storstädas och rensas ut. Modos talanger verkar då också smittats och drabbats av apati. Läste någon expert vill ha Calle Grundström-97 till JVM men han är ju en tiondel så het jämfört med Sebastian Ohlsson.
Qatar liknar australiensarn i OS-skridsko. De vinner och vinner för motståndarna prickar in bottenmatcher.
{7603}: Luleå fortsätter beröra här ser jag... Vilken underbar lördag vi haft: LHF stenhårda damer vann. Saik förlorade. Luleå vann b2b och inkasserade 6 enkla poäng. Skål ta mig fan!
Ja, jag är benägen att hålla många "experter" att vi saknar spets i laget. Vi har gnuggare och arbetsmyror, men vi saknar snipers. Pesonen skadad och Ritola som jag för övrigt tycker gör ett bra jobb har ju en tendens att gå sönder hela tiden. Gjord av glas verkar det som.
Jimmie har inte gjort nått väsen av sig, Forsell är en blek kopia av i fjol, Adam Pettersson måste ha öppen bur och vara ensam i zon för att göra mål, vilket gäller flera av våra gnuggisar. Därför behöver vi hela och friska snipers!
Våra backar, ja jo, på det stora hela helt ok, Burström är ju lysande, Heed ok men inget mer, Aho har inte imponerat och då tänker jag inte bara på matchen mot Davos, Urbom har fortfarande problem med tempot men där tror jag att han kommer att snäppa upp sig till nästa säsong, liksom Heed gjorde. Men denna säsong kommer vi inte få se nå storverk av Urbom. Lindgren är skadad just nu, men jag tycker att han nog börjar sjunga på sista versen. Kommer ej ihåg när hans kontrakt går ut.
Som sagt, Lasse måste ut och hitta snipers, det lag vi har just nu håller inte i ett slutspel. Pesonen kan vi inte räkna med och Ritola kommer också behövas limmas ihop. Att hoppas på att junisar ska frälsa oss i ett slutspel är naivt, vi kan inte räkna med nån Holmström-slutspels-effekt denna säsong, varken för honom själv eller nån annan junis.
Nja, visst kommer vi säkert gå långt i ett slutspel, säkert semifinal , men nån serieseger kommer det inte att bli och för att vinna en 7-matchers slutspelsserie mot lag som Växjö och Frölunda så räcker inte ett lag med arbetsmyror och bräckliga snipers.
Bra skrivet!! Håller med dig i det mesta!! Däremot tycker jag vi ska kunna lita på att någon junior kliver fram ordentligt i ett slutspel. Så har det enligt mig varit i varje slutspel dom sista åren(med litet undantag från året FBK slog ut oss enkelt).
Vi har tex O Lindberg som blev MVP i slutspel (även om han kändes rutinerad så var han mkt ung.) Emanuelsson/Arvidsson ledde laget i antal mål i vårt första back2back guld!(Då många av stjärnorna var rätt så anonyma.) Arvidsson var sen magisk i slutspelet säsongen efter. Nu senaste förstås Holmström.
Så jag tror någon kliver fram ordentligt. Men oavsett det behövs spets om skadeget är som nu! Men ska vi verkligen räkna att det är så? Tycker själv däremot inte det behövs om laget är hyfsat ordinarie och man har lite/rätt spridning på skadorna. Är självfallet tufft nu när vi har flera spelare som håller landslagsklass borta. Vi ska även komma ihåg att AIK alltid 'dippar' en period under varje säsong.
Jimmie är blek,inget snack om saken. Men tycker oftast Jimmie är blek innan jul. Han tackar troligen nej till landslaget för att formen inte finns(vilket är stort) Så där har vi helt klart en spelare att räkna med fram till våren. Vi vet trots allt vad han presterat i slutspel tidigare! Hans senaste slutspel i SHL var desutom någor alldeles Xtra.
För bara några veckor sen gick vi som tåget och allt var frid och fröjd. Enligt mig har inte särskilt mkt ändrats. Vi har ett lag för guld om vi får ihop det. Däremot är det likt innan säsongen mkt mer öppet mellan ett gäng lag. I detta slutspel kommer mkt spela in. Vi såg tex igår i matchen mellan Frölunda-Luleå två mkt dåliga målvaktsinsataser och stjärnor som åkte runt med huvudet under armen. Det slarvades rejält och båda lagen bjöd på väldigt,väldigt mkt.
Ett lag som prickat form och har självförtroende kommer ha mkt vunnet i årets slutspel.I år kommer även placeringen i tabellen spela större roll enligt mig. AIK har med sina fem raka finaler fått extremt mkt rutin att pricka formen rätt inför ett slutspel( vilket känns riktigt tryggt. )
Med någon extremt lyckad spetsvärvning ökar förstås chanserna. Men då ska värvningen verkligen kännas helgjuten enligt mig.
Urbom kommer bli bättre och bättre!! Han kommer desutom vara viktigt i ett slutspel. Tycker man sert på sistone att han gör mer rätt och är konstant på ett helt annat sätt.
Vi vet hur vass en Calof i form är!! Vi vet hur Zacke kan dominera en match!! Vi vet hur bra Ritola barit trots ganska lång frånvaro. Vi vet vad Pesonen kan skapa från slump och vilken extrem 'sniper' han är. Vi vet att vi inte sett det bästa av Heed ,Lindholm och Holmström ännu,vi vet hur hög Normans lägsta nivå är. Vi vet hur bra en Svensson i form är.
:) Vi har ett ruskigt bra och brett hockeylag helt enkelt!
Men vore förtsås mkt intressant att veta om Pesonen kommer till spel innan slutspel! Vad är egentligen prognosen? För där har vi en spelartyp som inte går att ersätta i första taget,har iåfs även svårt att se hur en värvning skulle kunna göra det? Men visst kanske man kan få till en hyfsad lösning om det inte blir aktuellt för spel.
Ska omedelbart maila 'bloggen' och snällt fråga om vi fans inte kan få lite mer info om vad som händer med Pesonens rehab och när han är tillbaka i spel i bästa/sämsta fall. (Man har hört att operationen bara gick bra!)
Avslutningsvis vill jag passa på att hylla alla AIK fans som inte håller på diskutera/skylla/ gnälla på skador hela tiden. Laget/läget är som det är helt enkelt. Vi fortsätter vara trygga med att det kan fyllas på från juniorleden. På dagens träning har tex 1998:an Linus Lindström imponerat stort.
För verkligen hoppas att Martin inte är skadad så att han blir borta nån längre period. Vi får säkert räkna bort honom på torsdag.
Känns bra på nått sätt att spelet inte var så bra igår mot Davos, då kanske de rycker upp sig lite mot Frölunda, för Frölunda har ju haft lite tyngre än vanligt de senaste matcherna och de lär ju motivera sig själva nu när de möter nya serieettan.
Ska tippa omgång 24 lite:
Örebro - LHC 4-2
DIF - Brynäs 1-3
Rögle - HV71 3-2 ot
FBK - Malmö 2-3 ot (FBK bör ju vinna men MIF är lite i brygga nu och kommer att sprattla till)
FHC - AIK 2-4
Luleå - Modo 2-1 ps (MoDo är på uppgång men även Luleå. Hemmamatchen vinner MoDo)
KHK - Växjö 1-6