Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

SHL 2015/2016

Sv: SHL 2015/2016
En annan sak som flera redan nämnt: WTF, visst leder vi ligan med utvisningar pga 6 utespelare på banan? Vi suger ju kraftigt på detta, vad beror det på? Visst ska spelarna ha koll på vilka man byter mot?

Såklart!! En grej som oftast beror på dåligt fokus eller överladdning. Idag ofokus. Sen har lagen blivit bättre på spela pucken i högen när man ser att ett byte är "off" . Detta sätter förtås en massa par ögon på en på punkt.

Sen spelar förtås lite tur/otur in. I en match fick vi två utv för 6man. Medan motståndarna klarade sig från två solklara utv för 6man.Detta uppmärksammades inte bara av mig utan även av kommentatorn under matchen.

Men mer fokus absolut!!

Vad tror du om nästa match?

Xtravaganskaja: Hehe, borta mot Lulä? Tror Luleå kommer vara överladdade, det har gått bra för dem senaste tiden, förutom ikväll då, de vill tvåla till AIK efter 2 förluster denna säsong och 5 års förnedring generellt. Så jag tippar på vinst för oss med 5-3.

Xtravaganskaja:
Min lånemob stavar som jag vet inte vad:) Får ' förtås 'börja korrläsa innan post för att FÖRSTÅS 'förstås' på ett mer förståeligt sätt:)

Men förstår att du förstod Sofos:)

Som Fredrik Lindström säger är det förstås rätt så länge folk förstår och förstås även en förutsättning för den språkliga utv.

Min lättja däremot är ibland omöjlig att förtå.

{7827}:

Mmm konstigt nog tror jag ochså på mkt mål? Fast allt egentligen talar emot!! Två bra keeprar och lag som inte släppt till så mkt på sista tiden (bortsett från Luleå ikväll kanske)

Känslan nu är 3-3 och sen en 'coin flip)

Men ber att få återkomma på matchdag när man brukar ha en bra "feeling"

Jag glömde ju berömma Hanses, han som var bäst på banan ikväll oavsett lag! Förbannat bra!

Xtravaganskaja: Ja mitt tips är kanske mest önsketänkande men jag känner mig ovanligt optimistisk just nu. Matcher mot Luleå är man oftast oroliga inför men senaste åren har det oftast gått ganska bra ändå.

Vi (och FHC) snittar 2,28 poäng per match. Håller vi snittet så slutar vi på 118-119 poäng. Gissar att det blir endast vi och FHC som passerar 100 poäng. Inga höga odds på det iofs.

Intressant inför krossen artikel av Norran-Marklund.

Själv har jag bidragit kraftigt till derbystämningen genom åren med ett gäng retsamma men 100% sanningsenliga inlägg. Man har strött salt i såren efter att det gnetiga köpelaget rykt direkt i kvarten ett helt årtusende i streck, när man inte lyckats med konststycket att torska mot oss i 8 raka matcher alltså.

Ändå vill den där riktiga derbystämningen inte infinna sig. Som vi haft mot Löven. Jag tror nog att det beror på att Qatar helt enkelt är för dåliga och för veka. Det är för lätt att plocka ner dem. Dessutom har de inga egna spelare, utan det är mest finnar, tjeckoslovaker, transor och inköpta sörlänningar, ingen som stannar där heller. En gnetarmé som fylls på med nytt talanglöst köpematerial år efter år när spelare med men för livet flyr orchlyan. ”KÖÖÖÖÖÖÖÖP!” basuneras det ut i Kööp arena varenda gång ett osannolikt flipperspel studsat in i kassen.

Visst verkar Qatar prenumerera på de hjärndödaste typerna i hela SHL, troligtvis för att hemmaklacken ska känna samhörighet med laget? Men för mig är de helt enkelt för dåliga för att de på ett värdigt och sanningsenligt sätt ska ha rätten att få kalla sig rivaler till dynastiernas dynastiförening Skellefteå AIK, halleluja!

Tack gode gud, tack hockeygud! Nu verkar äntligen den goda kraften segra även i pajasturnering CHL. Det rör på sig i rätt riktning.

Om man vill vara ett seriöst inslag måste man skala bort b-lagen, och ta bort dessa friplatser till köpelagen. Det är för många lag med. Visst kan b-lagen från småligorna få vara med i en kvalifikation, ett uppsamlingsheat, där ett fåtal platser står på spel. Men givetvis ska det vara: ENDAST SPORTSLIG KVALIFIKATION! Det har jag sagt från dag ett!

Gud så glad man blir att AIK inte kastade bort en massa pengar på detta projekt, utan istället investerade i sin träningsanläggning. TACK!

Undrar om det går att överklaga? Vem skulle vilja överklaga ett moraliskt och sportsligt korrekt beslut måntro?

{7804}: Ja, självklart ska det endast vara sportslig kvalifikation. Man ska inte kunna köpa sig en plats i en turnering som utger sig för att vara nån form av europeisk best-of-the-best turnering.
Jag har alltid betraktat CHL och dess föregångare som en skitturnering och jag kommer inte att ändra uppfattning bara för dessa ändringar. Turneringen måste först bevisa sitt värde och det har den inte gjort hittills. Sen får vi verkligen hoppas att det kommer med KHL-lag i turneringen, och minst 4 lag, dvs divisionssegrarna från båda konferenserna.
Men nu de lag som köpt sig in? Får de pengarna tillbaka eller?

Ogillar ju allt med Qatar men det är svårt gå igång ibland.

Om det inte är nervöst slutspel eller första matchen hemma eller borta i serien har det ju under många år varit så man vet AIK är det bättre laget inför de sista mötena i grundserien.
Så även nu.

Om AIK förlorar imorgon kan det bara handla om betydande oflyt, helt olika formtoppar eller skillnad i taggning.
Det här är årets match för Qatar. För AIK tror jag det är småviktigt, inte mer.

Det finns inte på kartan Qatar är bättre. För helt ärligt när nu Sweatt är skadad har jag svårt se någon Qatarspelare platsa i AIK.

En annan viktig detalj är att det mer och mer känns som Skellefteå AIK och Qatar är två helt olika verksamheter som nästan blir lite löjligt jämföra.

Ändå kommer jag titta nervöst imorrn för att se om fusk/ful/förstör/gris/idiot/karriärsläckar/hockeymördarlaget Qatar kan störa eller hemska tanke vinna mot motpolen Skellefteå AIK.

Jo en sak till. Läste Brynässupportern Forsberg 1978 var inne på Qatarsidan och tokhejade på Qatar inför mötet med AIK.

Alltså Qatar som dessutom är närmast Brynäs i tabellen.
Hur är man funtad om man lyckas få allt så fullständigt fel.

Man tror ju att en brynäsare borde uppskatta allt klubben Skellefteå AIK står för och bli äcklad av Qatar.

Bara argumentet att Qatar inte varit ett spelande lag sedan mitten på 80-t borde räcka.
Då Ruisma-Mikko och pudelkloke hockeytänkaren som borde blivit sportchef L-G NIemi bjöd på vackra anfall.

Samtidigt tur för AIK att grannarna gjort så många fel. Det har underlättat. Lättare glänsa.

{7603}:

bry dig inte om mumsbiten. Det kan inte vara lätt att bo på Gästriklands största trailer park, och sen sitta där i ensamheten och dricka folkbärs och beundra sin tatuering med flammor på.

De onda, mot de goda. Nog hoppas man att den goda sidan vinner igen. Men samtidigt är det inte för kul när vi är så överlägsna och bara lägger in en högre växel när det behövs. Men nog undrar man hur de är funtade som "neutrala" som utan att skämmas sitter och håller på ondingarna? Som att vara djävulsdyrkare.

Han har det inte lätt Holmström, men tycker att han tar det på ett bra sätt.

Tänk dig att fröken ber dig ställa dig upp i klassen och förklara vad din pappa jobbar med?

Ja, min pappa en en förtappad själ som är djävulsdyrkare. Det offras djur och smetas blod när det inte nalkas mordbrand.

Måste vara svårt för pajken!

Den här då!

Punkten jag tycker att de saknar är ju svinjävla REGEL incidenten när flensis skrek mot Hagos.

Men kul att de fick med taliban-Jannes attack i alla fall.

Norran går från klarhet till klarhet!

{7804}: Hade förträngt det. Jag var ju där och såg matchen. Men hyllningen till AIK var bra också.

{7804}: Men vad är det som får dig att tro att nämnde brynässupporter bor i Gästrikland? Jag råkar veta att du är i helt fel landskap.

Vi finns överallt ska du veta 👍😀

Zappaholic:

okej då, jag vet inte var Sveriges sunkigaste trailer park finns, gissade bara på Gästrikland.

{7804}: Kåge har tydligen en för jävlig trailer park...var ligger det?

Hoppas på en hård men juste match ikväll! Samt att Lulefansen har slut på växelpengar och snusdosor, för det brukar regna ner sådant på isen i Lulä. Gissar att det nästan bara är i Coop-Arena sådant händer nuförtiden? Varför är det så?

Luleås lag mot AIK:

Målvakter:
Joel Lassinantti (Daniel Larsson)

Backar
Craig Schira-Brendan Mikkelson
Jan Sandström-Jonathan Sigalet
Ilari Melart-Christian Jaros
Extra: Markus Oskarsson

Forwards:
Johan Harju-Jonathan Granström-Peter Cehlarik
Anton Hedman-Lucas Wallmark-Jacob Micflikier
Emil Sylvegård-Christopher Mastomäki-Toni Rajala
Karl Fabricius-Jacob Lagacé-Johan Forsberg
Extra: Jesper Ylivainio

{7827}:
Intressant backsida de har.

Sandströmgalningen har visst börjat dala i år och känsligt om han får förlängt. Får han det ser jag det som svaghetstecken,han fyller ändå 38 i dagarna.

Får han inte förlängt har de Oskarsson kvar från regionen. Oskarsson är som jag ser det en av SHLs sämsta spelare alla kategorier. Typiskt inkvoterad. Saknar talang och verkar faktiskt ganska trögtänkt och inte alls smart.

Inte konstigt Osten jagat Stefan Johansson från Piteå ursprungligen. Fransson vill de säkert också ha hem.
Det är magert där ute helt enkelt. J20laget har ju inte heller rosat marknaden och där verkar det inte finnas mycket att hämta.

Har förmodligen glömt någon i allsvenskan eller annat lag som kanske kan komma hem och göra ett hyfsat jobb men jämför man det överflöd AIK har både i laget men även under och utifrån med eget materiel är det som natt och dag.

Vårt lag:

Målvakt: Svensson (Hanses)

Förstafemma: Urbom, Burström – Norman, Forssell, Ericsson

Andrafemma: Lundberg, Heed – Pettersson, Zackrisson, Calof

Tredjefemma: Lindgren, Lindholm – Ritola, Holmström, Lundberg

Fjärdekedja: Petterström, Lindholm, Broadhurst

13:e forward: Ohlsson

Sjundeback: Pettersson

Saknas: Pesonen, Wingerli, Öhman, Aho

{7827}:
Ok Sofos!! Kommer med nytt slutresultat då jag känner 3-3 är för mkt mål i en match som denna. Vi har släppt till extremt lite på sistone och är vi på tårna tror jag det fortsätter så. Luleå har en klasskeeper som sällan släpper inte mkt mål.

Mitt nya tips blir 1-2!! Holmström avgör!!(även om man förstås är sugen på att 'plita' dit en Forsell:)

Tycker mkt om våran uppställning och ser oss som knapp favorit ikväll.(om man skärskådar trupperna) Men minst 60 min ska spelas och blir förvånad om tillställningen inte blir 'tight' ända in i kaklet. Vinner Luleå tror jag dom har en mkt bra chans på 3e platsen när det ska summas!! (Bra schema för dom närmsta tiden. ) Men vid en andra raka förlust kan det förstås 'darra' till lite trots att deras spel känns mkt mer genuint på slutet(sett en del av Luleå i alla fall)

Lycka till ikväll alla AIK : are samt motståndarfans!!

Kom igen nu AIK!!:)

Xtravaganskaja: Tippar 2-4, Norman sätter sista i tom kasse. Kul med lite upphottad stämning inför matchen!

Xtravaganskaja:
Ska bli intressant vilken taktik lagen kör med.
Qatar är klåpare som spelande anfallslag. Qatar är bra defensiva förstörare.

Skellefteå AIK är mycket bra som spelande anfallslag men ibland har vi sett hur AIK tydligt bara avvaktat Qatar för att se om de kan skapa.

De första två mötena var det överkörning men nu skulle det vara småintressant se AIK avvakta för att tvinga fram Qatar. När Qatar varit tafatta någon period gasar vi.

Är sällan kritisk,inte så konstigt men första perioden var bedrövlig.
Jag tror inte jag sett AIK sämre darrigare,blekare,tafattare,räddare,blygare.

Kan någon ta mot pucken? Kan någon träffa pucken vid direktskott?

Nu har norran skrivit om uppladdning hela veckan åsså kommer laget ut som de festat igår.
Jimmie sågar också första perioden.

{7603}: Cmore analysen korrekt tycker jag. Det var AIK-Luleå-AIK, och pga utvisningen så fick Lule momentum i mitten av perioden som boorken skulle ha sagt. Lule spelar smart, samtidigt som vi känns osäkra. En till period i samma stil så blir detta inge bra...

Pinsam period.
Har AIK drabbats av samma sjuka som alla andra lag som mött Qatar senaste vändan.
Insatsen påminner starkt om hur lag efter lag underpresterat å det grövsta och möjliggjort Qatars klättring i tabellen.
Varför? orkar inte spekulera.

Vackert PP men Mackan ser inte alls bekväm ut.

Kom igen nu AIK !!

Xtravaganskaja:

Haha lite skillnad på kaptenernas vinnarskalle:)

1-1 i målvaktstavlor nu.

Ingen hög klubba där. Barnsligt av domarn.

Xtravaganskaja:

Luleå ser mkt trötta ut. Mkt bra 2a period av oss och spelar vi bara 5-5 tar vi detta!!

Kom igen AIK

Lite bättre andra period men ändå kanske den näst sämsta de här säsongen tycker jag.
Nog blev det utskällning i paus och en viss mental uppvakning men kropparna ser helt slut ut.
Jag tycker det ser ut som AIK är nertränade. Ingen speed,ingen ork,massor av mjölksyra,kortslutning i skallarna och därför ingen tajming känsla och händer.

Missade tyvärr första två perioderna, men nu har jag bänkat mig för att se oss defilera oss förbi på upploppet.

Hur har det sett ut? Är passningsspelet bättre än mot MoDo? Speeden? Har siraps-Wallmark och sprattelgubben Fabricius lyckas med några jättefilmningar ännu?

Av tradition är vi som bäst i tredje peioden. Ser coskå att vi har mindre istid på toppfemmorna, hoppas att det och puckinnehavet som vanligt fäller avgörandet.

Zappaholic:

"Kåge har tydligen en för jävlig trailer park...var ligger det?"

Jag visste det! Mumsbiten bor i Kågedalen, troligen inblandad i äldreomsorgen där?

Touché! :-)

{7804}: Fel igen, Yoda.

Blev inte du anklagad för att bo i husvagn och pimpla rödtjut? Låg det någon sanning i det?

{7804}:
Ja min åsikt är att AIK sett ut som sirap. Nu säger jag inte dom festade igår men det ser ut så. Alternativt kört 2 timmars styrketräning på förmiddan eller gårkväll och norran helt "missat" det.
Det är så segt och klantigt det blir humor ibland.

nu ska jag inte kommentera mer under match, jag har en benägenhet att väcka jinxjävulen...

Jaha då sällar sig Svensson till clownerierna och lyckas skapa returer tills Qatar inte kan undgå göra mål.

{7603}: Game over.

{7827}:
Märklig match:(

Ja,ja bara gratulera Luleå som varit mkt mer effektiva.

Vet inte när vi ens släppt in 5 mål sist?

Nåväl avsluta detta bra nu och ta med det till nästa match.

Zappaholic:

näe, du har klargjort att det är mumsbiten som bor i en husvagn i övre Kågedalen där han "umgåtts" med sin morfar sedan barndomsåren.

Såg som sagt bara tredje perioden, men Qatar är det bättre laget. Ingen finess eller finlir, men ett betydligt kallare och smartare spel. Kommer in på kassen och spelar ett bra försvarsspel, vi har däremot problem att få igenom ett skott. Och när de kommer är det fri sikt.

{7804}: Nej nu blev det låg nivå...

Zappaholic:

Men du skriver ju att han bor i en husvagn i Övre Kågedalen, så jag pusslade ihp resten av pusslet bara.

{7804}: Nä nu får du jobba på din läsförståelse. Sen kan du återkomma.

Förstår att en förlust mot ditt hatlag svider men ibland är det bara att tugga i sig det sura äpplet.

Zappaholic:

jag biter redan i det sura äpplet. Bara att gratulera Qatar för en väl genomförd match, det bättre laget enligt det jag såg. Starka framför båda kassarna, och uppoffrande spel i försvaret.

Däremot skulle jag aldrig låta en gammal gubbe våldsföra sig i baken min, och sen flytta in i en trailer bredvid brottsplatsen. Det är inte min grej.

{7804}: Luleå vann första perioden knappt, Skellefteå snäppet mer andra och Luleå ännu mer tredje. Luleå är i en bra form plus att jag tror de var mer motiverade.
Sen, om vi ska kritisera vårt eget lag, så visst är det så att Svensson hade en skitdag, men jag vill ändå inte klaga på honom för mycket. Men, en spelare som jag mer och mer tappat se charmen hos är Broadhurst. Han dribblar och dribblar men 11 gånger av 10 så tar det stopp just efter motståndarblå. Inget nytt kontrakt där.
Och vad krävs för att väcka Axel till liv? Man vet att potentialen finns där men den kommer ju aldrig fram.
Men, hela laget, nästan, var bleka idag samtidigt som Luleå var bra. Men Luleå var inte sååå bra, vi ska inte överdriva, men de var tillräckligt bra och det räcker ju, för det har vi ibland varit också.

{7804}: Barnslig du är...

« · 1719056 · »