Ja, nu är det bara att ta nya tag. Växjö i morrn och med tanke på den bleka insatsen igår samt att AIK haft problem mot Växö sista åren, vi vann dock senaste matchen, så tror jag att det blir jävlar anamma i morrn hemma. Spelar vi likadant som mot Luleå igår så blir jag orolig.
Sen kan vi konstatera att mitt nästmestfavvolag MoDo nu med stor sannolikhet får mycket svårt att knata förbi nån av Rögle/Malmö.
Tabellen plats 3 till 8 är ju minst sagt jämn. 4p skilljer. Växjö verkar ju inte stabila heller direkt, har svårt att tro att de ska utmana på riktigt i slutspelet just nu, men mycket kan hända. Topp 6 tror jag just nu blir FHC, SKE, BIF, VLH, LHF, FBK.
{7827}: Helt rätt. Gårdagen tror jag vi redan imorrn kan betrakta som olycksfall i arbetet.
Det var inte "rätta" AIK igår men en viss oro föds alltid och då är det lugnande om de redan på lördag kör på mer än tvåans växel. Tänk att det var en jämn match ändå,ett styrkebesked.
För vi som har tillgång till repriser och klar syn var det tydligt hur Granström, SHLs kanske vidrigaste personlighet, nära på knäcker ryggraden på Svensson innan 3-2 målet. Bra att Wallson och Bert markerar att det var ett felaktigt mål men även riktar ljuset på detta avskum Granström. Inte konstigt Granström trivs så bra i Qatar. Där trivs de vidrigaste för de har så många umgås med.
Otroligt domarna missar detta men jag ska vara ärlig även vi hade ett mål mot Brynäs som borde dömts bort då Jimmie höll mot målisens benskydd.
När Lärking dömer kan man räkna med 90% fel i snitt, samt total inkonsekvens.
Såg inte hela matchen, men i tredje så var det klasskillnad i försvarsspel och offervilja. Våra pass var inte bra och då tappar vi lite fart. När det blir mer kamp och grislir, då är Qatar bättre. Samma visa hela tiden i tredje. Vi tar in pucken i anfallszon enkelt, snurrar i sarghörnen då Qatar mycket skickligt håller oss på utsidan. Alla skott täcks bort. Sen knallar de ut pucken, och var femte gång så går vi bort oss och då skapar de bra lägen när backarna mest duttar.
Dålig match från oss, vi var även dåliga mot MoDo men då stod Hanses på huvudet.
Jag är klart orolig inför Växjö. Vi kan inte vara så dåliga tre matcher i rad? Misstänker nästan att vi lider av fobi mot köpelag i så fall.
Zappaholic: Du är för rolig du. Skaffa glasögon! Nu är du väl inte helt objektiv misstänker jag. När Granström var i Brynäs var du kanske en nära beundrare.
Vissa formuleringar överdrivs ibland för det ska bli tydligare. Bedömer du alla situationer i slowmo? Varför granskas inte målet? Då hade de sett.
Vad jag korrekt säger är att Granström på eget initiativ passar på trycka till Svensson över ryggen när han ligger ner. Inte så hårt ryggraden riskerar knäckas men mycket väl kunnat tappa luften. Detta sker innanför målgården! Inte så konstigt Granström blir tvungen dubbelkolla på domaren för att se om det otroligt nog inte vinkas bort eller ens ska ringas på. Talande.
Bra läge att studsa tillbaka ikväll mot ett Växjö som verkligen varit upp och ner. Deras tidigare så stabila och matchvinnande sista utpost har varit sämre denna säsongen vilket talar för oss. Det lilla jag sett av Växjö är deras defensiv i stort den stora anledningen till ett sämre målvaktsspel denna säsomgem. Även deras 1a formation har tappat lite av sin hysteriska form och hoppas vi kan utnyttja fördelen av sista bytet och matcha deras formation på ett smart sätt.Klarar vi av det är mkt vunnet.
Tror och hoppas Mackan får chansen att revanschera sig efter en mindre bra insats sist.
hoppas att vi lyckas kontrollera den här köpelagsfobin vi tyvärr drabbats av. Passningsspelet har inte vart bra och då tappar vi farten, försvarsspelet har vart under all kritik med pucktitt och duttspel istället för att ta bort rätt gubbe.
För Växjö är det ju lite av årets match när dynastiernas dynastiförening Skellefteå AIK kommer på besök. Samma som för alla andra lag.
Det kan inte vara lätt för mumsbiten aka Pyret. Först en minst sagt "trasslig" barndom, nu in i arresten där han inte lär vara ensammen med intatuerade flammor. Sen F E M T O N ! ! ! raka torsk mot oss. Inte konstigt att han efter lierar sig med den mörka sidan.
Men med tanke på beskrivningen ovan, någon gång borde han faktiskt vänja sig att förlora? Förlora verkar vara en betydande del av hans DNA.
Hahaha vi åker på en 6man där:) Gillar verkligen att vi fick den då det tydligt visar på exakt det Bert tog upp efter förra matchen. Riktigt uppläxning från vår sida ikväll.
Är vi bäst i hela SHL både PP och BP nu? Samt har SHL:s överlägset bästa keeper Hoppas verkligen han får plocka hem sin 7e nolla ikväll och närma sig SHL rekordet.
man satt och väntade på den obligatoriska två minuter för 6 man. Då hittar det på en! Skulle ha kunna vart 100 utvisningar innan i samma match för samma förseelse. I förra matchen hoppar Qatars spelare in i båset när Harju tar offensiv blå... och gör sen mål... Jösses!
Klasskillnad ikväll. Största skillnaden är att passen sitter på bladet, och vi är mer rejäla i försvaret. Växjö är väldigt underlägsna faktiskt, förutom när domaren hittar på en massa utvisningar i slutet av tredje. Bra BP där, men pinsamt av domarna överlag. Har sagt det förut och säger det igen: nyckeln i vårt Sovjetiska spel är passningarna. Sitter de på bladet som ikväll så får motståndaren det svårt.
Sen går Rögle och plockar ner självaste Frölunda. Imponerande, och man tackar såklart för den insatsen av skåningarna. Men samtidigt ett mardrömsresultat för MoDo. Det lutar mot kvalspel för dem. Nog undrar man hur Svartvadet tänkte när han fick för sig att köpa in ett dussin pensionärer från Kanada, år ut och år in? Istället för att satsa på sina egna duktiga ungdomar? Obegripligt.
Och så till sist då: så är man uppe överst på tronen igen då, och blickar ner på undersåtarna! Obey! ;-)
Gillade verkligen vad vi fick se ikväll. Enda 'plumpen' var att Svensson inte fick hålla 0-an. Anledningen till det vet vi alla och vi goda vinnare stannar där och tittar framåt.
Gillar även vårat schema närmaste tiden.
LInköping hemma som har det erkännt svårt mot oss i 'kraften' Linköping har verkligen två dåliga målvakter som verkar helt sakna psyke och vinnarskalle,
Karlskrona borta där allt kommer handla om rätt fokus.
Rögle hemma som kommer från dubbla möten med Frölunda och förhoppningsvis tömt sig ordentligt samt lyckas sno 6p från deras back2back möte.
HV borta där vi måste spela vår bästa hockey för att ta 3p.
Malmö hemma som inte imponerat särskilt på bortais.
Xtravaganskaja: Min oro att vi skulle spela lika blekt som mot Luleå i torsdags var falsk! Oj, nu känns inte Växjö som ett spöke längre! Så många glädjeämnen, Axel gjorde mål, vårt PP och BP är toppklass. Tänk, i början på säsongen låg vi på typ 6% i PP. Nu är vi i topp på nästan 30%.och vårt BP är typ näst bäst? Detta betyder mycket i ett slutspel! Så synd att Svensson inte fick hålla nollan, det var han värd, fast han leder den ligan redan. Tur också att Växjö inte gjorde mål på utvisningen för Too many players. Det var den dummaste och hjärndödaste utvisning för det straffet denna säsong. Norman... Se typexemplet på vad en förening som Skellefteå AIK gör med spelare! Från medelmåtta till toppklass! Jag njuter! Vår förlust mot Luleå, känns inte lika tung nu, vi är jävlar i mig ett lag som ni alla andra ska frukta i ett slutspel! Älska AIK!
Håller med !! Mkt som var ruggit bra idag. Speciellt 1a perioden var enorm. Kul att se att vi kommer ut med våra klassiska "10 första min" Holmström hade kunnat gjort 3 mål i första. Vi hade även 3st klockrena i ramen sett till hela matchen.
Ska bli mkt intressant framöver. Frölunda har mkt tufft schema kommande 5-7 matcher samt CHL som grädde på moset.Vore ruggigt fint om skåningarna kunde 'lugga' dom igen:)
stämmer det verkligen att GULD Jimmie har 10p på dom senaste 7 matcherna ?! Såg nåt rulla förbi under dagens match att han gjort 8p på dom sista 6 matcherna men osäker om nåt av dagens assist var inräknade?
Xtravaganskaja: I övrigt, kvällens matcher... Modo förlorade mot KHK... Suck. Örebro vann mot Brynäs. Hmm, hacsagt hela säsongen att jag trott på brynäs som topp 4. Men nu vete fn... Bulans gäng är ju inte stabila.
{7827}: Stabila? Tycker vi borde fått poäng ikväll. Örebros andra mål föregås av en solklar slashing på Sundqvist, de slår klubban ur händerna på honom och gör mål direkt. Tredje målet verkar ta i nätet bakom Sandström och studsar tillbaka i ryggen på honom. Borde varit avblåst.
Varje gång jag ska skriva går den direkt vidare vilket resulterat i ett tomt svar? Skumt!
Illa att Modo tappade 3p ikväll,kändes som det var lite sista chansen. Men tror iåfs att dom grejar ett kval. Men kvalserien är alltid kvalserien och måååånga skrällar har visat upp sig genom åren.
Brynäs har mkt 'skills' känner jag men inte nog med bredd. Får dom vara helt skadefria så kan dom bli att räkna med tror jag(men hur ofta händer det) Får dom skador på fel spelare är dom mkt illa ute snabbt.Tror varken Växjö eller Brynäs är top 5 när det ska summeras (tippade båda där innan start) Kommer bli ett ruggigt play in mellan 7-10an.
Känns mkt öppet och vore en stor fördel att vinna serien denna säsongen.
Zappaholic: Så är det. Hockey. Inte alltid logiskt och "rättvist". Men faktum kvarstår. Jag har trott på Brynäs vara topp 4, men ni verkar blanda och ge lite för mycket. Inför ett slutspel så verkar Brynäs för osäkra. Jag tycker ni bör vara med och gå till semi i varjefall, men just nu är jag tveksam ni fixar det. Mycket kan hända men så känner jag just nu.
{7827}: Nej, det är inte alltid rättvist. Jag tycker dock att man ska räkna med att någon av de fyra domarna bör upptäcka att pucken tog i nätet och inte i plexit. Sånt är svårt att tugga i sig. Speciellt om det visar sig att vi skulle missa topp sex pga en bedömning som den här.
Zappaholic: ja det är jämnt i år så alla poäng räknas lite extra. Vi och Frölunda kommer säkert kriga om serievinsten in i kaklet och ni på plats 3-8 på samma sätt.
Lite av en deja vu omgång igår för våra norrlandskollegor.
Brynäs får 2!!! stycken felaktiga mål emot sig och förlorar med uddamålet. Helt makalöst, finns det någon förening i världen som har mer oflyt med domsluten just nu? Nu väntar man bara på att någon ska blitt skadad då.
MoDo är allmänt usla och åker på ännu en torsk. Mot Karlskrona denna gång. Henrion och Guter nätar. Stackars stackars MoDo, som nu kan börja förbereda sig för kval. Hoppas såklart MoDo rycker upp sig och lyckas kvala sig kvar.
Qatar tar och bjuder på två stycken turliga flipperspel. I slutminuten jagar motståndaren kvittering och prickar stolpen i spel 6-5, Qatar råttar då in pucken i öppet mål. Vilket jäkla dödgrävargäng.
{7804}: Har snart sett hela matchen från igår och den var verkligen något helt annat. Visst det var inte 100-0 i skott och 10-0 men det var faktiskt ett bra tag sen jag såg AIK vara så vakna.
Vem vet de kanske har tänkt att efter Qatarmatchen är det slut på uppvärmning och försäsong. Man kan ju hoppas. Tyckte faktiskt det var ett "nytt" AIK av det jag sett,två första perioderna.
Härligt att läsa ankan från 'trasan' om att Davve inte haft någon kontakt med AIK:) Folk med minsta koll vet dock att han spenderat några veckor varje sommar i C Hallen med ett gäng andra utflyttade AIK spelare:)
Sen att samma åsnor som spekulerade att Berts tid var över för ett tag sen inte vet bätte är mer förståligt. Men en sportjournalist kan vi kräva mer av eller hur:)
Sen vet dom flesta vem som är agent. Att just den agenten inte har kontakt med Lasse blir bara skrattretande. Hur många AIK are är i det 'stallet' egentligen?:)
Mkt har nog handlat om lön denna gången. Men nåt måste man ju skriva om förstås:)
synd att det vart 2-0 till Frölunda. Rögle ledde skotten och stod upp riktigt bra . 2 mål blir dock för svårt. Så länge det bara var '1 skott' kändes matchen riktigt levande.
Xtravaganskaja: Rögle är piggare i tredje perioden men matchen är nog körd. Jag är inte så superimponerad av Frölunda,får för mig många poäng handlar om att Rönnberg krämar ur mycket av laget under serielunken. Ungefär som Bulan.
Rögle är ganska bra,betydligt bättre än bottenlagen. I nuläget är det tydligt KHK,Modo men även Qatar är de tre sämsta lagen. Qatar? kanske någon frågar sig. Jo Qatar är faktiskt ett av de sämsta lagen. Har vunnit nästan alla matcher men den som tittat på deras matcher och jämfört med andra SHLmatcher ser tydligt motståndarna har gått på tomgång eller nja tvåans växel rättare sagt. Fråga mig inte varför. Qatar har faktiskt inget eget spel. Gör oerhört sällan "riktiga" mål. Är faktiskt så dåliga motståndarna tappar fattningen och vet inte hur de ska agera och förmodligen därför tappar allt spel. Tempot i en Qatarmatch när Qatar håller i taktpinnen är så lågt det liknar veteranhockey,jag skämtar inte.Den som inte tror mig kan kolla på Qatar-MIF från igår som exempel.
TVtips på 10an ikväll kl 23 bör väl Oscar Lindberg dyka upp i Rangers mot Washington.
Vi möter alltså Linköping på torsdag, som jag ska se på SKA. Sen möter vi "botten/mittenlagen" Karlskrona, Rögle, HV och Malmö i turordning. Det finns chans på en hel del poäng nu de närmaste matcherna, men det är inte självklart att det går vägen! Men spelar vi som mot Växjö sist så bör dessa matcher resultera i 11-12 poäng minst. Ta i trä osv...
{7827}: Håller med det ser bra ut på papperet men som du säger man vet aldrig ta i trä osv. Kanske kanske är AIKs form i stigande också. Tyckte det såg oväntat piggt och starkt ut senast. Sedan är ju största grejen vilken dagsform motståndet har,om de har kniven mot strupen osv.
Ibland får man ödmjukt misstänka vissa lag AIK mött genom åren kanske inte tömt alla krafter med tanke på kommande matcher. Samtidigt vet vi ju att det oerhört ofta låtit från motståndarna "det här var vår bästa match i år ".
Måste väl också ödmjukt lägga till efter ha försökt få Zappaholic se vad alla andra såg av Granström att Normans 2-0 mål nog borde dömts bort när Jimmie var på Steen med klubban. Utan ha läst någon regelbok ser det ut som två mål ( Brynäs,Växjö) passerat godkända när JImmie stört målisen.
Lapierre lämnar MoDo. Att de aldrig lär sig, maniskt köper de in en massa gamla trötta kanadicker och misslyckas om och om igen. Kanske läge att byta strategi efter att man har rusat in i samma skyltfönster 20 gånger i rad?
Lapierre är dyr, överskattad, hjärndöd och dålig. Känns som ett gjutet Qatarköp.
{7804}: På tal om det,hjärndöd åtminstone, hugger Qatar tydligen på Rahimi till nästa år. Alltså tar det aldrig slut? Helt ärligt så går det väl ändå inte tolka på annat sätt än att ingen normal vettig spelare som är det minsta omtyckt någon annanstans väljer Qatar. Qatar får bara avskum.
Jag var ju inne på det att Qatar snart saknar backar som vet var Luleå ligger och Osten sa Rahimi vore bra med geografisk anknytning. Tänker han då på Rahimis dubbla pass med Irans närhet till riktiga Qatar?
" Iraniern Rahimi väljer att flytta till Qatar!" är en möjlig rubrik till våren.
Lite allvarligare så är han säkert ganska nyttig men det känns ganska troligt som Rahimis agent kommer fixa ett monsterkontrakt och Osten gör det han brukar,betalar kanske det dubbla Lasse J tvingats göra för att få killen.
Undra om inte detta också betyder Janne Sandström inte får förlängt. Tänk va glad man skulle bli och SHL så mycket säkrare om killen utan spärr pensioneras.
Det här kan nog bara Zappaholic svara på. Brynäsarna undrar varför hockeygudarna aldrig slutar straffa dom när nu Rödin klev av idag illa skadad. Vad har vi gjort?
Om det nu finns hockeygudar så tror jag inte de blev glada och sent kommer glömma hur Brynäs stal guldet 2012. Matchserien som var tänkt gå till en sjunde avgörande och Skellefteå AIK som värdiga vinnare.
{7603}: Ja Rahimi till Luleå känns som en klassisk Ostenvärvning. Osten har många egenskaper men fantasi har han inte. Lasse har inte lyckats med alla värvningar men jämfört med Osten så är han en virtuos. Appropå Lasse så funderar jag om ryktet kring junisen Lukas Zetterberg är sant.
Är tråkigt Brynäs skadeelände fortsätter men samtidigt har de Bulan.
Ännu tristare med Modos alla problem och det känns verkligen inte bra. Samtidigt har de Svartvadet och många andra mystiska figurer som ansvarar för en fullständigt galen inriktning.
Asplöven tappar i HA idag när Timrå tog två poäng och indirekt vore det negativt för Qatar om Asplöven åker ur. Allt negativt Qatar drabbas av är dock enbart positivt.
Jag tror som du Sofos att Osten tycker Rahimi vore fullständigt perfekt. Det här hoppas man agenten också räknar ut och magkänslan säger Rahimi omöjligt kommer vara värd monsterlönen.
Rahimi i Qatar. Ja visst låter det som en bra match. Passar lika bra ihop som en hyena med ett kadaver.
Precis som dig tror jag de letar efter en ersättare för taliban-Janne. Någon som är ond på riktigt och utan att blinka kan gå in för att avsluta någons karriär efter avblåsning. De har letat med ljus och lykta, och nu har de hittat den ondaste av de onda: Daniel Rahimi.
Lövensvinet Rahimi är som bekant hjärndöd också och har inte bara överfall på sin repertoar, utan han kan även kasta sig, hålla fast klubba och låtsas vara hakad, och misshandla folk. Det som däremot inte känns klockrent däremot är att Rahimi är jävligt bra, och inte dålig som resten av Qatar. Kanske inte lika bra som superbacken Junland, men ändå väldigt duktig tycker då jag.
Som tur är så tror jag nästan aldrig jag sett Rahimi vara på den vinnande sidan i en hockeymatch, typ ut i slutspelet 14 gånger i rad mot oss eller något liknande. Det lär han ju få öva ännu mer på om han tar pengarna för idrotten och skriver på för mörkermännen i Qatar.
Oj läste just att Rödin visst blev allvarligt skadad. Det lät otäckt! Får be om ursäkt för det dåliga skämtet. Hoppas Rödin kommer tillbaka i fullt slag inom en snar framtid.
{7804}: Rent spelmässigt är väl Rahimi som tur var ganska begränsad ändå? Jag hade då inte gillat Rahimi i mitt lag och kanske kan han skapa dålig stämning uppe i Qatar också.
Lite om AIK innan jag loggar ut. Kollade på Växjömatchen igen och nästan alla gjorde otroligt bra match.
Bara en spelare som kändes oroande. Broadhurst såg inte ut trivas som 13e eller ta "petningen" på rätt sätt. Vet inte hur många olyckliga ingripanden han hade. Verkar ju som han vill för mycket nästan och sliter som ett djur men nu blir nästan allt fel. Droppen var ett friläge i 3e då han avslutade enkelt i magen och Adam P klappade i isen och kunde bli friställd. En dragning av målisen hade inte heller varit för mycket begärt. En inbrytning hade också funkat. Är rädd för hans situation i laget inte är bekväm för någon men normalt ska det väl kunna lösas eller rulla på ändå.
Sen kan vi konstatera att mitt nästmestfavvolag MoDo nu med stor sannolikhet får mycket svårt att knata förbi nån av Rögle/Malmö.
Tabellen plats 3 till 8 är ju minst sagt jämn. 4p skilljer.
Växjö verkar ju inte stabila heller direkt, har svårt att tro att de ska utmana på riktigt i slutspelet just nu, men mycket kan hända.
Topp 6 tror jag just nu blir FHC, SKE, BIF, VLH, LHF, FBK.