{7827}: Exakt Sofos!! Mvg över det du skriver. Även självklart onödigt/svårt att sätta etikett på enskilda prestationer. Vi kan dock luta oss tillbaka på fakta/statistik ang Svensson. Dom sista säsongerna talar just det för sig själv. Sen ska mkt till att han inte blir uttagen till ett stundande världsmästerskap i Ishockey. Så epitet världsmålvakt är inte långsökt även om jag finner det opassande i just detta fallet.
Finns enligt mig 4-8 st målvakter som passar in inom kategorien 'världsmålvakter.' i skrivande stund.
Den utsökte tronarvingen av Hasek i Mrazek är tex inte ens där ännu. Detta trots sjuka 'stats' i ett lag som inte i närheten sett som 'contenders' denna säsongen. (bla pga sin korta karriär på absolut toppnivå)
{7827}: håller med där, man kommer nog aldrig heller vara målvakt i ett topplag om man inte riktigt bra, speciellt i slutspel där målvakten måste vara bra för att vinna guld.
Sen var väll Yodas förklaringar inte heller så smarta då det är en viss skillnad mellan NHL och SHL även om nu gamla Brynäs målvakterna i NHL ej spelar i topplagen så har dem fortfarande lyckats på andra sidan atlanten. ps Inte omöjligt att Yoda försöker provocera dock
personligen tycker jag därför att Brynäs har varit bättre på att skola stora målvakter men inte med så överdrivet mycket. Svensson är en klassmålvakt och om han får en ärlig chans göra det bra i NHL :), är ju lite svårare att få chansen i hans ålder dock.
Markström börjar väll sakta nu få lite mer ögon på sig, Han har verkligen kämpat den hårda vägen med upp och ner i både Florida och Vancouver men aldrig riktigt fått chansen, men han ger aldrig upp och har ingen gång ryktats tillbaka till Sverige, är inte alla som har den mentaliteten, exempelvis Nygren i FBK som gång på gång har gett upp i Nordamerika eller Axelsson som lämnade Detroit utan att berätta det för sin klubb xD
{7804}: Det var sannerligen fina målvakter du nämnde där. Inget andra lag kan mäta sig emot.
Vad gäller era femton matcher så svider det inget extra om du nu fått för dig det. Poängtappet är det som svider. Inte sviten. Men sånt förstår du dig inte på.
Visst kan ni vinna serien igen. Men ingen minns en seriesegrare. Det är bucklan som räknas. Eller är ni nöjda med förra säsongen?
Charles: Well, jo, Svensson är bra men om han är en toppmålvakt i NHL vet jag inte, han har ju inte fått chansen. Men han har potential i varjefall att lyckas där. Det jag kan säga on Skellefteås förmåga att skola målvakter är väl att jag tror att vi varken är sämre eller bättre än de flesta. Det vi inte har varit bra på är att få fram "egna" produkter på målvaktssidan, så är det. Kanske är underlaget för litet i en kommun av Skellefteås storlek vad vet jag? Men det kan jag ta, på det stora hela så är Skellefteås ungdomsverksamhet bland de bästa i Sverige om inte den bästa för hockeykillar. (Nä, för flickor är det noll och intet). Både Brynäs och Modo har jag beundrat tidigare för deras förmåga att få fram junisar men ni har en del att kämpa med innan ni är tillbaka i storform i det avseendet. Men tids nog... 😊
Zappaholic: Det svider!! Vem försöker du lura igen? Varför snackar ni annars om eran svit mot Modo?
Du är bara för genomskinlig:(
Trots ev 4raka segrar mot er i ett kommande slutspel hade jag aldrig varit inne och 'pissat' i eran bok. Du däremot hade varit helt vild efter en endaste vinst.
Xtravaganskaja: Ni? Jag kan inte tala för andra men jag skryter inte någonstans om någon svit mot Modo.
Och vad gäller pissa? Är det vad du kallar det när jag ställer en motfråga till Yoda?
I så fall har du en jävligt skev bild av vad det innebär att "pissa ned" en gästbok.
I vilket fall som helst kan du dra åt helvete när du ägnar dig åt personangrepp. Något du nästan religiöst mässade om när du började kluttra i den här gästboken. Man blir som man umgås.
Zappaholic: Nu vill jag egentligen inte kommentera ditt hånande, men jag börjar där ändå. Jag tror som Xtra att den dag Brynäs vinner mot AIK så kommer du gå bananas och tokhåna på vår sida. För oss är ytterligare en vinst mot Brynäs som en gäspning och inte går vi in på er sida och partykraschar för det. Nåja, nog om det. Det jag egentligen vill ta upp är ju detta att en SHL-serievinst betyder så lite? Det är ju ändå det bästa laget efter 52 matcher mot 13 andra lag. Inte dåligt. Men slutspelet betyder allt! Varför gör vi inte då som NHL och KHL? Dvs vi inför divisionssegrare? Det finns ingen segrare i en tabell utan vi har 2-4 divisioner och de främsta där går vidare till slutspel för att utse SM- segrare?
{7827}: Du får tro vad du vill men du tror jävligt fel. Jag springer inte in på motståndarforum efter en seger och skrattrunkar alla i ansiktet. Inte heller härinne när/om vi vinner en match mot er.
Zappaholic: Jo funkar kanske, men du skrev ju själv att ingen kommer ihåg en seriesegrare. Är inte det trist då? Att ett lag som gått bäst efter 52 matcher mot 13 andra lag inte får mer cred? Egentligen, varför ska en matchserie mot 3 lag, kvart till final, vara mera värt? Se på fotbollen!? Vinner man serien så så är det SM- guld.
Xtravaganskaja: Då har du inte letat tillräckligt noga. Jag är inte dummare än jag fattar att du är ute efter varför jag inte klagar inne i Luleås forum.
Då ska jag klargöra några saker för dig:
Jag har haft rejäla duster med Savage för ett antal år sen i ett annat forum än HS. Också under ett annat nic än här. Jag är klar med den biten. Visst provocerar Sven men han besitter en hel jävla massa kunskap och ser man genom provokationerna så upptäcker man det.
Yoda/Sewage klev över en gräns för ett bra tag sen. En fullständigt oacceptabel gräns. Hyser därför ingen som helst respekt för den mannen. Och om du tittar efter noga så ser du att min udd är riktad mot honom då och då. Egentligen ingen annan. Och inte speciellt ofta är den riktad mot honom heller.
Som ny i ett forum har mn av förklarliga skäl inte historiken bakom varför vissa beter sig som de gör. Gör det mig inkonsekvent så är det väl så det är.
Zappaholic: Ok då har jag i alla fall fått en förklaring. Men som du förstår omöjligt för mig att vara medveten om. Håll gärna med dom du tycker har rätt även i fortsättningen!!
Zappaholic: Nja, jag vill nog ha slutspel ändå. Gillar spänningen. Men tycker ändå att det är trist att seriesegraren får så lite cred ändå. Och, det är oavsett vilket lag det är, där är jag opartiskt. Jag tror inte att AIK vinner varje år... 🙂
Jag tycker själv att jag har rätt bra hockeykunskaper. Som exempel kan jag ge att jag sa inför varje match mot Brynäs att vi skulle vinna, och så vann vi. 15 gånger i rad! hihihihi!
har alltid haft ett gott öga till Markström. Han har vart jävligt bra i varenda match jag sett med honom. Förstod aldrig varför han inte slog igenom i NHL, men har inte riktigt följt honom. Nu verkar han äntligen vara på G. Starkt att fortsätta kämpa och tro på sig själv.
Nu har vi väl ingen målis just nu som är lika bra, även om vi har flera aktiva väldigt lovande målvakter fostrade i SKellefteå. Historiskt sett har vi haft många profiler. En del tycks tro att hockey uppfanns på 80-talet, men ni i Brynäs, oss i Skellefteå och i Ö-vik vet såklart alla att så inte är fallet.
{7827}: Haha, oj vad du tog i då...kanske även jag ska citera Stemnark...det är självklart att det ALLTID är enklare för en målis att få bra stats i ett topplag som SKAIK än i ett bottenlag som Karlskrona eller MoDo det säger ju sig självt, eller hur? Sen att man mest troligt är en helt ok målvakt ändå är en helt annan femma, men vi kan nog alla här vara överens om att Markus Svensson skulle knappast ha lika bra stat om han stod i nått av de ovan nämnda bottenlagen, eller hur?!
Xtravaganskaja: Zackrisson var riktigt bra. Han har nog en god chans att ta sig till VM om han behåller den här formen. Resten kanske får svårare beroende på vilka förstärkningar som trillar in...
Zappaholic: Jo lite. Hört att han är på G hem till SHL i alla fall. Vissa rykten gick tidigare i hans karriär att HV ock Brynäs varit intresserade . Nu spelade han inte inatt trots att han tydligen är frisk ock varit bland do bättre i Sharks AHL lag hela säsongen.
Skulle bli mkt förvånad om han inte spelar SHL senast nästa säsong.
Läs Norrans blogg om potentiella värvningar innan fönstret stänger.
Om frågan ställts för 6-12 mån sen hade Luleå varit ett helt givet 1 alt för mig. Men efter Luleås ' köporgie ' lär många juniorspelare (samt deras nära och kära) vara mkt besvikna och oroade över kommande juniorinslussning i SHL.
Att Emanuelsson Jr skulle lira i Asplöven före SHL och Luleå lär anses som ett skämt för många med lite insikt(killen plockade trots allt bästa forward i TV-pucken mm,mm) Hade han varit kvar i AIK hade han garanterat gjort 10+ matcher i SHL(axeloperationen inräknand i ekvationen) Även förvånad att Filip förlängde med tanke på klubbens nuvarande. mentalitet(hade hört annat)
Oavsett mkt spännande dagar/veckor/månader.
Hoppas som sagt att ni får tillbaka en så bred trupp som bara möjligt,man ska inte underskatta 'hockeygudarna' när det kommer till skador .
Hoppas folk har vett att göra en distinktion på mitt "statement" ang Luleå 'snack' och aktuellt inlägg:)
För alla som kan spelet ishockey så borde de ha vart tämligen uppenbart att den skotträdde Anders "sållet" Nilsson inte är NHL-material. Där fick jag rätt, igen!
Daniel Larsson... Bodensaren står hela 4 matcher i Qatar J-20 som 18-åring, 12 matcher i J-18 som 17-åring, flyttar och utvecklas, kommer sedan tillbaka som 28-åring efter att vid flera tillfällen totaldissat Qatar. Känns som Qatar through and thorugh!
Kalixsonen Viktor Fasth läggs fram som värste Qatarprodukten! hihihihi! Man skulle nog kunna säga att han är betydligt mindre en Qatarprodukt än vad Stefan Steen är en Skellefteåprodukt, såvida man kan läsa och har tillgång till en hjärna att analysera informationen med, så det exkluderar tyvärr dig zappa. 0 matcher i Qatar, förutom pojkhockey.
Johan Gustavsson, Köping, 27 juniorlangskamper och 1 a-landskamp när Qatar köper in honom som 19-åring. 2 säsonger i Qatar, innan det vart AHL, EHCL och sen nu andramålvaktsspel i Frölunda bakom en hypervass Lars Johansson.
Ja, vilket mäktigt lag Qatar är på att fostra vakter!
Undrar nu bara om Börje Gnestadius "råkar" läsa här igen och sen matar ut lögnaktig hat-dravel, och undrar om Zappa nu försvarar honom och kommer med en massa endimensionellt gnäll? Man undrar sa flundran!
Erik Granqvist som håller på förstör sändningar i tv 10 tycker jag är lite bortglömd. Karln babblar och kan inte säga en mening utan att illustrera detta med handrörelser.
Otroligt någon tar honom på allvar som målvaktstränare men det är kanske som med Gusten Törnkvist,de har vinkeln att -vi vet hur man inte ska göra...gör tvärtom som vi gjorde så kommer ni börja rädda puckar.
Granqvists statistik nedan verkar handla om att konstant ligga en bra bit från 90 %.
{7804}: Behöver nog inte försvara honom, det klarar han själv.
Enda likheten mellan er två är era långa inlägg. Skillnaderna är desto fler. Du skriver tråkigt och substanslöst, kryddat med fantasilös träskallighet och solid inkompetens.
Du är en sopa, kort och gott. Omtyckt av få, avskydd av desto fler. Skapar flera nick, håller låtsasdiskussioner med dig själv.
Du är på riktigt är riktig dumskalle. Varför skriver du här?
Tycker själv att Börje Gnestadius är en mycket skicklig skribent och duktig på det svenska språket. Som skribent saknar han däremot det lilla extra som gör en text intressant och läsvärd, fantasi och finess, utan det är mest kopiera och klistra. Som person visar han en total brist på självinsikt och integritet, vilket såklart gör Börje till en riktigt komisk filur.
Du kommer in här varenda jävla dag och mobbar mig och beter dig som en översittare. Inte ett enda hockeyrelaterat inlägg från din sida. Är du helt från vettet stackars förvirrade lilla människa?
Du som ägnar var eviga dag åt att håna och mobba spelare, ledare och skribenter får tåla lite skit från andra. Det klär dig inte att spela sårad martyr och gråta ut när du får skit kastat på dig.
Tyvärr missförstår du även detta. Jag försöker inte spela martyr, utan bara visa ditt minst sagt hycklande beteende när du anklagar andra för att mobba och skriva ej hockeyrelaterade inlägg. Du kör med dubbl standards, kan man lugnt påstå. Dessutom en sån där bror duktig, det tragiska i detta fall är som sagt den totala bristen på insikt i det egna beteendet. Jääääävuslkt jobbigt typ.
Jag har nog av dig. Jag kommer bara att ignorera allt du skriver eftersom du är en sådan hycklande lögnare som inte tillför någonting.
Däremot kommer jag att fortsätta skriva här i sedvanlig stil, hylla dynastiernas dynastiförening, varna för den onda styggelsen Qatar och dess hejdukar, rapportera om det blev 16e gången gillt för Brynäs mot Skellefteå AIK?
{7804}: Jag beter mig mot dig precis som du beter dig mot andra. Det är ju så man ska göra, allt enligt dig.
Åtminstone skriver jag ju inte en massa kit efter att ha dykt ner i bag in boxen för djupt titt som tätt. När du sen nyktrat till och beskådat ynkligheterna du krystat fram i text har du ju fått krypa till korset och be om ursäkt.
Plumpa skämt om homo-sex och hur äcklad du var av sånt plitade du ju också ned.
Nädu, det är du som är tämligen skruvad och smaklös hycklande individ.
Mkt talar väl för att vi få se Pesonen borta mot Rögle på lör eller senast hemma veckan efter mot Modo(tis) Om han skulle komma tillbaka mot Rögle skulle det innebära 8 matcher:)
Oj oj vad mkt möjlighet till variation och spets som tillkommer med Pesonen i laget:) Personligen hade jag helst sett han ihop med Zacke direkt då dom tidigare visat sån bra kemi. Men förstår förstås att det är ett smart drag att fortsätta spela 'landslagskedjan' initialt . I alla tills Pesonen fått en ärlig chans att växa in i spelet.
Vore mkt intressant att se Calof,Ritola och vår kanske bästa spelare dom sista veckorna i Adam Pettersson. Pettersson hade balanserat upp en sådan formation med sitt ypperliga defensiva spel. Men även kunnat vara kreatör utan att formationen ska bli för offensiv.
Förstås svårt att sia för mkt rörande uppställningarna när man inte vet exakt planerad tid för Pesonens comeback. Känns dock givet att han är tillbaka rätt snart och landslagsuppehållet kom mkt , mkt lägligt för oss (trots att vi tappade mkt spelare.) Lär ha kunnat testa 'super Janne' ordentligt under denna tiden.
Känner mig RIKTIGT laddad och har en RIKTIGT bra känsla för vad som komma skall. Tycker vi har ett grymt bra lag alltså:)
Skulle tippa att Svensson står imorgon trots landslagsuppdraget. Oftast vet man hyfsat säkert hur laget positionerar sig på målvaktssidan. Nu lite osäkrare faktiskt. Men min gissning är faktiskt att Svensson står två i rad nu för att sen vila 1 match(ev två matcher)
{7603}: Grundström är ju uttalad Lövare. Så enligt mig finns inte logiken du nämner alls. Mer än att han vill gå till ett topplag som det kanske stormar mindre kring.
Monno: Håller med. Tror inte det betyder så mycket om man kommer "hem" till vb eller var man nu kommer ifrån. Det är en kombination av möjligheten till utveckling i första hand och pengar i andra hand då man är ung.
{7827}: Ja jag tror tyvärr pengar och möjligheten att vinna något väger tyngre än personlig utveckling faktiskt.
Inget ont i Skellefteås spelarutveckling. Den funkar ju rätt bra uppenbart. Men jag tycker det visat sig flertal ggr att det inte är snabbaste vägen till NHL. Utan alla har väl behövt flertalet år innan man anpassat sig.
Fast är ju inte lika illa som att gå till FBK. :-)
Exakt Sofos!! Mvg över det du skriver.
Även självklart onödigt/svårt att sätta etikett på enskilda prestationer. Vi kan dock luta oss tillbaka på fakta/statistik ang Svensson. Dom sista säsongerna talar just det för sig själv. Sen ska mkt till att han inte blir uttagen till ett stundande världsmästerskap i Ishockey. Så epitet världsmålvakt är inte långsökt även om jag finner det opassande i just detta fallet.
Finns enligt mig 4-8 st målvakter som passar in inom kategorien 'världsmålvakter.' i skrivande stund.
Den utsökte tronarvingen av Hasek i Mrazek är tex inte ens där ännu. Detta trots sjuka 'stats' i ett lag som inte i närheten sett som 'contenders' denna säsongen.
(bla pga sin korta karriär på absolut toppnivå)
Skönt att se dig leverera i boken!!
Trevlig kväll!!