Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Skellefteå AIK

Sv: Skellefteå AIK

Läste Savage inlägg om AIK årsredovisning och fick för mig att jämföra lite med Luleås dito. Rätt intressanta jämförelser man kunde göra faktiskt.

Personalkostnader (alltså bla spelarlöner) moderföreningen:

Skellefteå AIK                             - 71737371

Luleå:                                        - 64105305

Gissningsvis har man ungefär lika många anställda utanför spelartruppen. Tyder på att Skellefteå hade en spelarbudget 7 miljoner högre?  Ska Luleå dock höja med 20 % nästa år som de gått ut med och Skellefteå ligga kvar på samma (som de gått ut med) så lär nog Luleå gå om.

Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser (eller " Avsättningar för pensioner och löneskatter" som Luleå kallar sin post

Skellefteå AIK:                            -110 116 866

Luleå:                                         -182 503 053

Här vill ju Savage hävda att vi betalar enorma "sign-ons" som inte syns i bokföringen. Hmm ja undrar ja...

Hmm vi kollar sponsor/reklamintäkter när vi lix är på gång:

Skellefteå AIK:                            - 53 042

Luleå:                                         - 55 822

Ojoj, här snackar vi ett doping på hög nivå!                            

Sen kommer vi till Entrebiljetter eller matchintäkter som Luleå kallar det:

Skellefteå AIK:                                  - 37 258

Luleå:                                              - 27 144

Övriga intäkter från arenan:

Skellefteå AIK:                                  - 20 377

Luleå:                                              - 17 029

Här skriver Savage "Jag tror ju knappast man säljer wurrar för hälften av biljetterna och anar en smygsponsring redan där. Vilket fortsätter i alla andra poster inklusive "övriga" på TRETTIO MILJONER!".

Procentuellt har alltså Skellefteå sålt mindre "wurrar" än Luleå sett till biljettintäkterna. Jag anar en smygsponsring Luleå...

Sen kommer han till posten "övriga intäkter" där Skellefteå hade 30 MILJONER!!:

Skellefteå AIK:                            - 30 780

Luleå:                                         - 36 866

"Ja, Gudars skymning, snacka om dopad verksamhet".....

Tom:"Här vill ju Savage hävda att vi betalar enorma "sign-ons" som inte syns i bokföringen. Hmm ja undrar ja..."

Med 7 miljoner högre spelarbudget men 72 miljoner i lägre avsättning för pensioner och skatter måste vän av ordning undra om pengar under bordet och annat fusk förekommer.

Helt ofattbart inte skabbräven Sven Savage blir avstängd.

Det vidriga avskummet håller fortfarande på med att smutskasta och anklaga någon helt oskyldig och ovetande. "vinalkisen Ulf-Ture från Piteå"

Sedan är språkbruket lögnaktigt. Skellefteå AIK är tydligen värsta stöldligan som låter talanger från Västerbotten och Norrbotten ta plats i laget.

Är det bättre göra som Qatar,flytta ungdomar från Tjeckien,Slovakien och Danmark?

Sven Savage är en fin representant för Luleå HF.

Farbror Barbro: På vilket sätt representerar han Luleå, menar du?

Farbror Barbro: Att bli avstängd, fin representant, jojo det kom från rätt matlucka.

Vill bara påminna alla om att Luleå HF i lönndom värvat barn från fattiga länder som Tjeckien och Slovakien även Danmark.

Sedan är det intressant konstatera Jimmie Ericsson och Möller tillhörde eliten i KHL, båda var i final.

Omark däremot spelade för Jokerit som inte alls var på samma nivå som finallagen. Oerhört avskytt lag i Finland om jag förstått det rätt.

Farbror Barbro: Är Danmark ett fattigt land?

Zappaholic:

Nej. Försökte vara tydlig och skrev "även Danmark".

DansbandsWolf:

Njaa jag väljer nog att tro att spelarförsäljningarna av:

Pi-ed
Melker
Viktor arvidsson
Oskar S
Johan Alm

Tot ca 12 millar

Och:

Jimmie (1 miljon dollar enl Uffe Bodin, Sveriges bästa och mest insatte hockeyjournalist)

Möller (ingen uppgift här men förmodligen något liknande som Jimmie om inte mer med tanke på att uthyrningen var 2 år)

+ mest antal hemmamatcher av samtliga lag i shl är anledningen till resultat.

Enligt mig känns den teorin troligare än en Luleåsupporters konspirationsteorier helt utan några som helst bevis. Men alla väljer självklart själv vad som känns mer rimligt.

Gollum: vad menar du med fattiga barn? Var vänlig och förtydliga dig utan att blanda in några floskler. Jag vet att du får problem nu, men gör ett försök iallafall.

Farbror Barbro: Syftningsfel kan ställa till det, kompis.

Zappaholic:Kompis, ojdå ;-)

Tom:Nu var det ju inte vinsten på 20+ miljoner jag avsåg utan hur Skaik med en spelarbudget som är 7 miljoner större än Luleås betalar drygt 70 miljoner mindre i skatter och pensioner. Förklara det om du kan. Svarta pengar? sa Bill, utbetalningar till skatteparadis? sa Bull.

Zappaholic:

Jo men det borde funkat även om jag skrivit Tjeckien,Slovakien och Danmark. Alla vet nog att danskarna har det bra.

Tuta: Det är ju du som är Gollum.

Savage kan som inte skilja på det här med yta och folkmängd. Med hans teori borde alltså Storuman,Vilhelmina och Sorsele fostrat ca 10 tusen NHL-spelare.

Vad allt handlar om är att Luleå är ingen hockeyort. Det finns ingen hockeykultur utan basketen och supandet? har alltid dominerat.

Trots att man funnits 30 år i SHL kommer det fortfarande inte fram spelare. Tror det beror på att man generallt är för tröga i tanken eftersom hockey är en snabb sport.

Porsers miljarder kommer förhoppningsvis innebära än större skada. När det nu finns ännu bättre möjlighet tokköpa in främlingar kommer det kväva de få talanger som grodde. Porsers miljarder lägger en våt filt över J-lagens framtid.

Bakgrunden till Luleå Hf var att statliga bolag i slutet på 70-t ( LKAB,SSAB) ville de anställda skulle få se sport och såg upp till topplaget Skellefteå AIK så till den milda grad färgerna fick bli samma. Staten köpte in ett hockeyakvarium som anställda fick titta på och ha som prydnad.

Jag betecknar Luleå HF som köpeklubb och det med rätta. Anledningen är att föreningen med stöd av statliga (mina och dina )pengar roffat åt sig spelare genom att konsekvent köpa på sig från andra fattiga klubbar. Inte minst under finanskrisen i början av 90-t då de flesta utom statliga bolag drabbades,helt enkelt genom att erbjuda dubblade löner.

Redigerad kommentar

DansbandsWolf:

Har faktiskt ingen aning hur det kan vara så då jag varken är ekonom eller kan bokföring. Det enda jag ville visa var en jämförelse med savages "argument" att vi är så brutalt kommunaldopade och sticker in så enorma sign-ons jämfört med andra klubbar.

Tror dock fortfarande inte aik gör något som helst olagligt när det gäller ekonomin. Dels för att jag knappast tror de skulle riskera långvariga fängelsestraff och dels för att det är en revisionsfirma som sköter bokföringen (ernst young om jag inte minns fel. Tror det står längst ner på årsredovisningen). Sen om de sker genom utländska konton blaha blaha rör mig inte i ryggen så länge det är inom lagens ramar.

Sen att det är möjligt i teorin, absolut. Men som sagt luleåssupportrars raljerande och konspirationsteorier är knappast något som kommer att ändra min eller andras teori/fakta om pengaregnet.

DansbandsWolf: 

vart får du dina påstådda upgifter från? att vi skulle ha 7 mille mer i vår spelarbudget.. och 70 mille mindre i skatt? försökt läsa igenom båda redovisningarna så gott jag kunnat. men hittar varken att vår spelarbudget skulle vara så pass mycke större, och hittar inte heller att Skell skulle betala mindre i skatter och pensioner.

BGJ:Ja men läs då Toms inlägg nedan från igår kl 15.47

Farbror Barbro:Nu svarade du inte på min fråga. Men, grattis du kan skriva ett inlägg utan att man behöver hålla andan för allt skitsnack som kommer ut från dig.

Sven Tuta:Farbror Barbro svarar aldrig på en fråga ej heller SS-mannen eller Tom, kan de vara samma Ulf-Ture för de verkar dumma på riktigt eller så diskuterar vi med småbarn.

Borde inte svara Tuta eftersom han inte klarar av ett minimum av hyfs,tilltala folk Gollum och kräva svar!!

fattiga länder skrev jag. Sedan var det mer som en replik på Savage för att visa vilken nivå han ligger på. Däremot var det jag skrev sant i motsats till Savage. 

DansbandsWolf:

totala personalkostnaden för koncernerna är luleå 2mille över skellefteå.  moderföreningssiffrorna är som ni säger, en skillnad på ca 7 mille. men att påstå att hela den summan skulle på något vis bara skulle handla om spelarbudgetsskillnad är bara spekulativt.

de andra vet jag inte. iom att redovisningarna inte är uppställda helt och hållet på samma sätt. sen tror jag det skiljer sig i hur lagen sköter sina ekonomier.

BGJ:

Självklart är 7 miljoner spekulativt även om jag tror, för denna säsong, stämmer rätt hyfsat.

Dansbandswolf: med tanke på ditt "mogna" svar så undrar jag vem det är som är småbarnet av oss.

Kungen är tillbaka!

Farbror Barbro: Och mer är på gång, jag bara myser :-)

Har du:

Låter mycket bra.

Farbror Barbro: Han måste ha stor hemlängtan

Farbror Barbro: Bra värvning. Synd att man avskyr han så mycket bara. Precis som Ledin m.fl. drar han sig ju inte för att göra vad som helst för att vinna. ;)

Grattis till värvningen av Kungen Eriksson! Det är nog ganska många av SHL-lagen som hade tagit emot honom med öppna armar. T.o.m. Luleå!

Härlig värvning! va jag sakna jimmie ifjol! alla vill nog ha en sån typ i sitt lag, en person som många älskar att hata och tvärtom  :-D

Blister Brigade: tvärtom? Hata att älska?

Blister Brigade:Med honom i laget, så hade ni tagit det 3:e raka guldet. Så mycket är han värd för er!

ASA: Men Växjö var jävligt bra mot oss men vem vet! :)

ASA: Nej, det hade jag inte...känns som att han bara fått en biroll i laget med 200000-300000/månad för en 36-åring så nej tack.

Pesonen däremot, hade man inte tackat nej till.

Redigerad kommentar

Blister Brigade: Inte för att vara jävlig nu, men med tanke på hur finalerna såg ut skulle enbart Jimmie inte gjort någon större skillnad, tror mer på att Jocke eller Möller skulle det.

Skellefteå AIK berör.

Köpe å köpe, e de di enda dom tänker på Modo och Luleå?

M.Lemiux: Mycke möjligt att du har rätt men Jimmie är en grym på drivare och han har en förmåga att göra viktiga mål när det gäller som mest

Farbror Barbro: Känn flåset

Blister Brigade: Oooops, tänk vad fel det kan bli när man läser fort!

Jag tyckte du hade skrivit

" Jimmy är grym på divare"

Men så var det ju inte riktigt, även om det hade varit rätt på sitt sätt! ;-)

Bara som en påminnelse. Spelarenkäten.

" Vilket annat lag i SHL skulle du absolut inte kunna tänka dig att spela för?"

1. Luleå HF 27%

2. DIF 15%

3. Modo 13%

4. Färjestad 8%

Farbror Barbro: Vilka spelare har svarat på denna enkät?

hanzon:

4 från varje lag. 

Farbror Barbro: Gammal skåpmat

Farbror Barbro:

Publicerad 08 sep 2014 14:32

Inte direkt uppdaterad artikel.

Det är den senaste.

Det är ändå Luleå som sticker ut. Oerhört tydligt att Luleå är minst omtyckt.

Märkligt att inte SAIK har ett dam-lag i Riksserien, eller har dom ett lag på gång?

Redigerad kommentar

KulaShaker: haha säga vad man vill om Jimmie men han bidrar oerhört :-)

hanzon: tjejer har vi men inget lag i riksserien, jävligt synd att dom la ner det tycker jag.

"Vilket annat lag i SHL skulle du absolut inte kunna tänka dig att spela för?"

Luleå HF blev klar vinnare på 27 %.

Naturligtvis har detta inget med ekonomi att göra,ingen av spelarna hade väl tid börja kolla upp årsredovisningar.

Geografi påverkade inte alls tror jag. 13 mil mer eller mindre spelar knappast någon roll då Skellefteå var så mycket populärare. 

Jag tror knappast spelarna som svarade plockade upp en atlas heller och började mäta avstånd.

Vad allt handlade om var en blandning av:

* Luleå hade de äckligaste lagkamraterna.

* COOParena är en död plåtburk med äcklig publik, noll trivsel och atmosfär.

* Luleå spelar en äcklig hockey som bara tilltalar Anton Hedman-Per Ledintyper.

Laget. Arenan. Fansen. Klubben. Luleå HF= minst omtyckt.

Farbror Barbro: Det där var ju 2014. Nu ser det nog annorlunda ut när Luleå kan erbjuda bra löner och villkor.

Money talks...

« · 1688948 · »