Frågan är ju om Tranås-företagen är snåla eller om Taif verkligen har någon som kan sälja rekam på ett bra sätt? Men vi vet ju visserligen att Stiga hellre lägger sina pengar på kinesiska klubbmästerskap i dampingis än på Taif!
TRex: Hur mycket ett enskilt företag sponsrar vet vi ju inte exakt. Bättre att prata i generella termer..Stiga, Pastejköket, EFG och IVT där har vi fyra stora företag som med lätthet skulle kunna fixa TAIF:s ekonomi till plussiffror. Tyvärr verkar ju intresset för att lägga in mycket pengar vara dåligt generellt bland de stora företagen. Vilket är j-vligt synd och också en av orsakerna till att TAIF har hamnat i denna situation.
Vi sparar i dagsläget. Personligen trodde jag vi skulle klara hela säsongen och sedan stå bättre rustade ekonomiskt inför nästa. Men nu ser vi att det inte är så. Vi står inför 2 alternativ: 1. Gör inget, och det kostar heller inget. Men däreomt kommer intäkterna att minska och vi riskerar att åka ur. Trots fortsatt sparande kan det alltså bli ekonomiskt bakslag pga uteblivna intäkter på både kort och lång sikt 2. Öka kostnaderna - ny tränare och åtminstone en rutinerad defensiv center som i princip kan spela 30-40 min per match (om denne nu finns). Vi ökar kostnaderna men intäkterna kommer också att öka om vi jämför med alternativ 1. På det stora hela kan det alltså vara ekonomiskt lönsamt att i dagsläget öka kostnaderna.
Givetvis kan vi köra på 1 och hoppas att vi stannar kvar, men det känns som att spela rysk roulette...
Hade det inte varit för den dåliga ekonomin så hade jag nästan krävt en ny tränare och en rutinerad center och en rutinerad back! Men nu måste man vara mer realistisk tyvärr! Men fxn vet vad man ska göra om man inte byter tränare eller värvar ngn/några spelare, invänta div1??????
Något måste göras men jag överlåter det åt sportgruppen/styrelsen och hoppas vid min hockeygud att de gör ngt snabbt för när fortsättningsserien drar igång så måste det vara en helt annan inställning, bättre självförtroende och bättre försvarsspel annars är vi på väg raka vägen ur serien och åker vi väl ur allsvenskan så kommer vi aldrig tillbaka därför att ska man ta sig upp igen behövs det en massa pengar och en jäkla satsning!
Publiken lär öka även om man inte alltid vinner hemma men då måste man spela bättre mkt bättre, för tillfället är ju dambandy intressantare nästintill iallafall! Power play spelet har ju varit lysande aldrig tidigare har väl Tranås varit så bra i pp som de är nu! Men det är ju oxå en av de få positiva bitarna!
Vi släpper in 4,56 mål per match i snitt och det är löjligt dåligt för ett allsvenskt lag! Publiksnittet är nere på 825 personer per match och det är illavarslande! Nog för vi har ett tunnt spelarmaterial men man måste utnyttja det mkt bättre än så här! Fair play ligan visar oxå att Taif är minst utvisade i serien men är det bara positivt? knappast, det visar att Taif spelar för lite på kropp och för långt ifrån sina motspelare enligt min mening! Tyvärr har tranås nästan inga kroppsspelare alls i laget endast ett fåtal är riktigt fysiska!
Oron för framtiden är stor hos samtliga Taif-supportrar jag pratat med idag! Måste vi oroa oss?????? Hoppas att Taif snart visar att man vill spela i allsvenskan nästa säsong!
Bendeling vore inte fel. Men on vi ska vara lite realistiska så ska vi nog inte hoppas på honom. Håller med att det måste till något extra för att publiken ska komma tillbaka. Typ att vi börjar vinna...
Hörde att Bendelin's kontrakt går ut vid nyår, nån som kan bekräfta det? Känns som det skulle behövas nått extra för att få tillbaks Tranås publikens förtroende. Få hit honom skulle ju verkligen vara något extra, man tycker ju om det inte är ekonomiskt möjligt så kanske nån sponsor vill hjälpa till med den biten.
Första perioden var hyffsad som Merxx sa sen var det gamla synder igen. Matchen stod och vägde vid 2-2, då kändes det som om det kunde sluta åt vilket håll om helst. Syntes att det var ett lag i motgång som förlorade igår, marginalerna var inte på TAIF:s sida.
Det är ju självklart man måste göra nåt. Men det är ju väldigt enkelt att drabbas av handlingförlamning i ett sådant här skede. Vore helt rätt med ny tränare som kunde jobba in ett nytt grundspel under uppehållet. Under hösten har vi ju saknat alla tecken på linjer i spelet. Poängen vi fått har vi tagit mot måttligt motiverade lag. Igår kune vi inte ens slå ett omotiverat lag trots att våra killar säkert var taggade utav bara den.
Nu har man spelat för jävla dåligt flera matcher i rad, inget kontrollerat spel överhuvudtaget, i första så det bättre ut än mot Örebro men sen sket sig allt igen. För att få nån ändring på det hela så måste man få bort de två pajasarna i båset, dom håller inte allsvensk klass, dom har tydligt bevisat detta.
Blir att starta förtsättningsserien med noll poäng för man tar inte Troja borta, och redan då är man en bit bakom. Visst vid ställningen 2-2 igår gav Niklas Persson Nybro en gratisstraff, som mycket väl kan vart avgörande men inget av lagen var egentligen värda att vinna denna matchen, två usla lag möttes.
TAIF hade ändå ett relativt lätt spelprogram här i slutet, men när man inte vinner mot de här "dåliga" lagen så klarar man sig inte heller långt.
Blir skönt med juluppehåll nu så vi slipper se skiten ett tag. Taif får ju faktiskt ta å tänka på ekonomin oxå, för den gå inte ihop sig om man bara har 5-600 personer per match. Sänk biljettpriset med 10-20 kronor så lockar det kanske några fler iaf, för det är ingen som vill betala 90 spänn för å se en förlust.
Vill man inte sluta i div1 så måste man ha en NY TRÄNARE NU! Vad spelare och ledare sen tycker om tränarna är ointressant man måste göra ngt för att vända trenden! Värva dessutom 2-3 rutinerade spelare för att hjälpa alla orutinerade talanger! Innan har man kikat på Taif för att det spelas rolig offensiv hockey i Tranås men nu är det dålig defensiv hockey hockey som spelas om man nu kan säga att Taif har ngn defensiv!
Sportgruppen måste ta tag i det hela innan slaget är förlorat!
Fy fan. Man förstås ju att de inte har ngt självförtroende, men det är ju tränarens uppgift att vända på steken. Vi VET ju alla vad vissa av spelarna klarar av. Jag sållar mig till tidigare inlägg: ärligt talat, sportgruppen, det måste till en förändring på något sätt - hitta nya tränar/coach-krafter nu!! Och jag håller med farsan som inte för sitt liv kunde begripa varför inte Svesse och Nord bytt plats och årtergått till sina ordninarie platser när alla varit friska. Svesse som back är ju bara en nödlösning?! Det är ingen mer än jag (och farsan) som kan tänka sig Kjell P i båset? Som försök att göra npgonting i alla fall? Kom igen, nu brainstormar vi lite, vi är väl alla ganska desperata... Annars är det väl bara att skita i sista matchen, spela utan press och ta NYA TAG i fortsättningsserien. FORZA AIF!
Man börjar ju bli uppenbart rädd för vart det ska sluta, kval till div. 1 är ju livsfarligt och fortsätter Taif spela så här så lär publiksnittet hamna långt under det budgeterade så det är inte bra för ekonomin heller! En hygglig första period igår resten dåligt! Enda två spelarna jag ger godkänt är Magnus Svensson och Kristoffer "Nord"Terner! Måste hända något jag känner mig väldigt osäker inför fortsättningen och blotta tanken på att vårt hatobjekt nr1 Sparv hade rätt i sina utspel känns för jxvligt!
Det ända jag vill säga just nu är fxn fxn fxn! Vart är vårt kära lag på väg tänk på det TAIF-ledningen!
Trodde att en lagkapten i en lagsport skulle föregå med gott exempel och kämpa, slita, tackla, peppa sina lagkamrater, sköta allt snack med domaren vid tveksamheter m.m. Detta gäller tydligen inte i AIF. Nå´t slöare var väl länge se´n man såg på isen. Till råga på allt så får lagkaptenen spela nästan 3½ av de fyra minuter som AIF var i överläge i sista perioden. Jag säger bara: Vilken coachning !!!!!
Nä, med detta spelet så blir det inte en pinne i fortsättningsserien. Men det är väl bättre och spara sig fram till div. 1 nästa år.
Nä, släng bort dessa två s.k. tränare. Måste vara bättre med precis vad som helst.
Nu måste väl ändå de där förbannade amatörerna i TAIF´s bås ha gjort sitt på allsvensk nivå, de är ju för f-n en skam för AIF!!! Nu kräver jag att det står EN!!! ny tränare i båset efter juluppehållet, annars är jag nästan säker på att vi får går och kolla på Nittorp & Bäcken, med flera mycket intressanta lag i ettan nästa år!! Samtidigt ska man inte skylla allt på tränarna, spelarna måste givetvis ta sitt ansvar också, sådana som Tobbe, Axel, Svesse, måste börja smälla på lite mer och visa de andra vägen. Sen måste det väl ändå vara dags att rensa lite på backsidan, vad jag förstår så finns ju Bremer att slänga in, varför inte ge han chansen!!! Han måste ju vara bättre än #23 & #17... Nej, nya tag efter jul, med en ny tränare!!!! Ärligt talat Kitten om du läser detta: Något måste göras, ni kan inte blunda för det hur länge som helst!!!
Patrik M och övriga: Att snacka igenom problemen är en jävla självklarhet och skyldighet!!! Hade varit tjänstefel att inte agera nu. Frågan är om det räcker. Och det ska bli kul och se om spelare och tränare kan bevisa något.
Guz: Jävligt skönt att se att de tar tag i det! Var orolig att det bara skulle rinna på utan ageranden. Starkt att ta tag i problemen, AIF! Hoppas ni kan vända det till ngt positivt nu, vi fans behöver lite hopp...
Det är inget att tjafsa om målvakterna, dom håller inte högsta allsvenska klass. Därmed inte sagt att dom är värdelösa, men dom sprider ju inte trygghet i försvaret. Sedan kan det ju tyckas att backarna borde hjälpa till lite oxå. Innan säsongen snackades det om att vi minsann hade bland det bästa försvaret i södra serien hmm.. Kanske dags att dom börjar visa det nu då. Men ikväll då j--vlar tar vi 3 points. Å du TERNER el, NORD nu är du skyldig mig 2 pilsner!!
I går kväll hade AIF stormöte, allt från tränare, spelare, massörer, matrisar, sportgrupp och delar av styrelsen var där. Sportgruppen klargjorde för alla kontrakterade spelare att man inte godtar så dåliga insatser som varit de tre senaste matcherna. Alla fick säga sin mening. Enl. artikeln så rannsakade spelarna sig själva rätt mycket.
Bara hoppas att det kommer ut något bra av detta möte. Verkar ju bra att man inte skyller över problemen och det dåliga spelet på någon annan iaf.
FORZA AIF !!! VISA I KVÄLL VEM SOM KAN SPELA HOCKEY OCH TA 3 SKÖNA POÄNG.
TRO INTE PÅ RYKTET, NI FÅR GÄRNA SVETTA NER TRÖJORNA. SÅ LÅNGT HAR INTE SPARKRAVEN KOMMIT ÄN (OBS! Ironi)
ForzamalmJR: Utan att säga något om tränarna i aif men sune bergman och sandelin säger det något. dom gjorde inte något väsen av sig i båset. agerandet under match om dom skriker eller tar det lugnt har inte enligt mig ett jävla piss med resultatet att göra KJELL skojar du eller? då får enligt mig den sämsta backen dom senaste 10-15 matcherna spela ännu mer nä spela in bremer på den platsen.
Ett störande moment i sammanhanget är att vi har rätt så bra backar på pappret och därmed inte ska behöva ha en så dålig defensiv! Måste finnas en anledning till det och det är med största sannolikhet spelsystemet och därmed tränarnas! Man måste ta tag i försvarsspelet och börja hjälpa varandra på isen över hela isen! Hockey är ett lagspel men jag tycker inte Tranås spelar som ett lag längre, utan spelar en och en utan spelglädje! Ett stort problem är med det här spelet och med ojämnheten och bristande försvar så minskar publiken och minskar publiken minskar pengarna in i föreningen! Detta är absolut inte bra!
Patrik M: Visst har alla tränare sin egen stil, men jag tror i alla fall inte på den mer tillbakadragna stilen som årets tränare har - och det för att jag tror att spelare behöver få vägledning hela vägen matchen igenom - inte bara i pauserna. Visst, har man kommit överens om att spelarna själva skall ta mer ansvar under matcherna, då är det väl så det skall vara. Man har ju ändå - och inte fan är det konstigt - Bendelins agerande som jämförelse, han var inte sen att göra spelarna påminda om hur de tränat och vad var och ens uppgift under match var. Resultatet - framförallt försvaret - var ju därefter. Nä, något är snett - för vi har ju för fan BRA backar! 3 helt schyssta backpar, helt klart. Jag tror att det är spelidén som är fel, och/eller att det är för otydliga direktiv, spelarna vet inte vad de skall göra med pucken, därför ger de bort den så myclet. Det är väl bara att hoppas på några mer poäng innan uppehållet, så att vi inte kommer SIST i grundserien, det vore ju katastrof. Diskuterade med farsan också - om inget händer snart måste ju en förändring till på något sätt - och eftersom inte pengar finns - varför inte ta en snack med Kjell Pettersson om att komma in säsongen ut? Han har ju både pondus och en massa kunnande? Kom igen nu grabbar och tränare i laget! Vi håller på er, det vet ni, men vi kräver fan så mycket mer av er än vad ni visar nu!
hepp: Ja det stör jag mig också på att folk gör, som om det skulle vara problemet att försvarsspelet inte funkar. :) Alla tränare har ju sin egen stil.
Att avgöra en tränares kapacitet genom att enbart bedöma hans agerande i båset är lite väl drastigt. Då skulle väl Tommy Sandlin vara landets sämste... Men vårt pojkhockey försvar bär tränarna ansvar över.
Wolfpacker: Ja man kan ju följa Örebros modell och komma på att man måste förhandla om alla kontrakten mitt i säsongen. Min gissning är division ett nästa, men det lär framtiden utvisa. Ska man sova gott på nätterna kan man inte göra som Örebro gjort.
Som sagt, framtiden lär utvisa vem som hade rätt. Snart är det dags för klubbarna att visa upp en ordnad ekonomi!
Pappa F: Det roliga är att det fanns bara EN i båset som var aktiv igår och det var Jonas Holmström,han gjorde vad han kunde för att peppa killarna i laget , nå´t som tränarna kunde ta efter! Men det verkar som att dom tycker det är roligare att prata med varandra under en match. Man kan ju alltid undra när en "time out" ska tas om det inte fanns läge igår????
Visst, varken Uffe eller Mattsson är någon Manne Fredriksson men bakom Taifs "försvar" hade nog Manne också haft det svettigt om han hade varit här idag. Så det var nog ingen rolig läsning för målvaktsparet.
Undrar liksom Merxx över Allstrins övriga utspel i dagens tidning, spelar Taif bra så vinner man mot Örebro punkt slut.
Soundpatrol: NEEJJJ, tränarna håller INTE allsvensk klass. Kanske div. 3 klass... Helt handlings förlamade!
som jag sagt innan så tror jag fan inte på att det går att spara sig ur en kris... GÖR NÅTT nu, innan det går helt åt helvete precis !!!!!!!!!!!!!!!
Kan man inte på nått sätt snacka med LHC och kanske få "låna" eller hyra Bendelin , nu när han ändå inte gör nått. Det måste ju fan i mig hände NÅTT i alla fall.
Saknar den goa härliga hockey febern som en gång fanns i Tranås!!!
Mmmm.... Man kan ju se det hela positivt... Att: det kan väll inte bli mycke´ sämre i alla fall , eller ??? För nu måste väll botten ändå vara nådd... . Jag ställer fortfarande frågan , samma fråga som jag ställde innan säsongen ens startade: Håller verkligen tränarna allsvensk standard !?!?!?! . Det kan nog som sagt vara dax att öppna den hårt hållna plånboken och göra nått, innan det kanske e´ för sent... . Agera !!!!!!!! . Tack för ordet. . M.V.H. Mattias
Patrik M: I matchen mot VIK berodde det inte på målisarna. Hårresande misstag över hela banan gjorde att vi förlorade. Låter märkligt om de skyller förlusterna på målisarna, det är väl ändå inte dem som skapar generande många frilägen match efer match!
Jag tycker att man inför nästa säsong ska göra sig av med nuvarande målvakter, ta tillbax Manne som förstemålvakt och plocka upp J20 målvakten Robin Fors som andra målvakt. Skulle han bara få några allsvenska matcher i benen så tror jag att han nästan håller jämna steg med nuvarande målvakter!!! Vad gäller backarna vet i fan vad man ska säga, vi lider ju ingen brist på offensiva backar om man säger så...
Tycker ändå att man få ta den risken å lätta lite på plånboken å ta bort pajasarna ur båset nu... Efter å ha läst dagens TrT fick vi väl alla svar på deras hockeykunskaper... Inget läga för Time out, kan nån då säga mig när det är det????
hepp: De sa att vi har två andra målvakter, själv tycker jag målvakterna knappast kan ta på sig att försvaret funkar så illa. Se tex på matchen mot Mora då hade man inte en suck på målen. Inte lätt att vara målvakt bakom ett instabilt försvar.
Holmström är ryggraden i TAIF utan honom funkar inte mycket det är tydligt. Jag hoppas innerligt att han inte lägger skridskorna på hyllan nästa säsong för att ersätta honom blir inte billigt. Skulle va en otrolig saknad dessutom!
Holmis kan eventuellt va med på onsdag men mer troligt är söndag, en blödning stoppar honom.
Merxx: Vad säger tränarna mer om vårt spel? Har de någon förklaring till att vi släpper in mål på löpande band? Eller till varför vi spelar som pojklagsspelare? Har Linge slutat? Varför? Är det nån mer som slutat? Och varför?
Man får bara inte spela så här på hemmaplan och egentligen aldrig! Ingen inställning, inget hjärta, ingen glöd och inga kämpatakter alls! Man kände sig pinsam på läktaren igår, Örebro spelade långt ifrån bra men Taif spelade ngt fruktansvärt dåligt! Ngt stämmer inte i laget det är helt klart, spelarna ser inte ut att ha roligt på isen, Spelsystemet fungerar inte, avståndet mellan backar och forwards är på tok för stort! Jag vet att vi har ett ganska tunnt och orutinerat lag men bättreän så här måste man kunna spela! 118 insläppta mål är löjligt dåligt! Sen undrar man över Allstrins uttalande i TrT idag där han tyckte att man spelade frejdigt i 1:a perioden som jag tyckte var en av de sämsta perioder som jag sett Taif spela! 7 skott på 2 perioder säger allt! Begär inga förstärkningar eller Tränarsparkningar då jag vet att det inte finns pegar för det, men ngn form av uppryckning måste ske!
Kan bara be spelare och Tränare att ta sitt ansvar för att hålla kvar Taif i serien!
Förmodligen spelar vi det sämsta försvarsspelet på år och dagar. I vik matchen hade vi flera lägen att ta tag i matchen. Men istället ger vi bort alla poäng genom att spela pojkhockey. Så jävla dåligt det var!!! Om nu inte tränarna har förmågan att skapa ett vettigt försvarsspel får väl spelarna som var här under Bendlin tala om hur vi ska spela! Som det är nu skämmer vi ut oss med ett obefintligt försvarsspel.
Johnny B Good: Instämmer det duger inte, känns onödigt att komma in i sånna här djupa svackor.
Det sämsta man kan göra som supporter är dock att sluta o gå på matcherna, då bidrar man bara till att TAIF:s chanser att vända på steken minskar. Vi vill ju så klart ha ett allsvenskt lag att heja fram även nästa säsong och för det behövs pengar. Ju mer ju bättre..
Kommer kännas j-vligt tungt tills på onsdag då hoppas/kräver jag att vi får se en bättre sida av TAIF.
Ja idag var väl inte en av TAIF:s bästa dagar, men men......det är bara att ta nya tag.......det kommer en välbehövlig vila då man kan träna uppspel, försvarsspel, tekningar och allt annat som behöver göras =0)
Dom spelarna som utmärkte sig idag var enligt mig Jakob Holmgren, Svesse och Magnus Axelsson
och som vanligt en enorm eloge till Petter Skidén som kämpar o sliter
Så här dåligt får man inte spela inför hemmapubliken, man visar ingen inställning och inget hjärta. Örebro imponerade dock inte på mig, ett taggat Taif hade inte haft några problem att ta 3 poäng.
Skärpning nu för fan, visa att ni kan spela hockey!
Såg iförsej bara 3:e perioden idag men det räckte gått å väl... Skulle bli så enormt jävla glad om man slår upp tidningen imorrn å läser att paret Putte-Kjell har avgått.... Fan har dom nått TAIF-hjärta kan dom väl använda det å avgå, för lagets bästa iallafall!!!
jansson: Detta är en mellansäsong bara att acceptera, man får tänka på längre sikt i stället. Först och främst ska skulden bort för att stabilsera ekonomin i förening. Målvakterna får ju väldigt dålig hjälp många gånger tycker jag. Truppen är för tunn tyvärr men det anade vi ju redan i början av säsongen.
Med stöd av supportrarna så grejar vi den här säsongen på bästa möjliga sätt. Det gör man inte bäst genom att hänga ut tränare och spelare genom att säga att de är värdelösa i princip.
Patrik M: Bra snitt, tänk om vi hade lika bra överallt i laget. Framåt bra, målvakt finns ingen, backar finns inga. Två ok kedjor. Nu måste tränarna agera i båset. Stå inte bakom spelarna, gå framför. I alla fall huvudtränaren. Håkan Andersson ta i problemet
Helt klart är vårt Taif denna säsong inte tillräckligt breda i truppen för att riktigt kunna rubba topplagen! Dock är vi helt klart ett mittenlag och med bättre skärpa och inställning i fortsättningsserien så ska en plats bland de 2-3 främsta inte vara omöjlig! I gårdagens match syntes det hur mkt Holmström betyder för Taifs anfallsspel! Efter hans återkomst i andra perioden så blev det markant mkt bättre tryck i anfallszon! Finns bara en Jonas Holmström! Hur ska vi någonsin kunna hitta en ersättare till honom, något för sportgruppen att grubbla över! Duger inte med vad som helst!
Bäst igår dock var Petter Skidén(som vanligt 100% i alla situationer), Jim Ivars och Magnus Axelsson(han har en sagolik förmåga att alltid hålla sig framme när det luktar målchans!) 24-47 i skott säger väl allt om matchen! Niklas Persson vår fantastiske domare ska ha en eloge för att han lyckades se alla utvisningar i sista perioden för det var det ingen annan som gjorde!(obs! ironi)
Men vi vet ju visserligen att Stiga hellre lägger sina pengar på kinesiska klubbmästerskap i dampingis än på Taif!