Det är ju bara och instämma i vad ni skriver om Puttes senaste ord. Man undrar ju var denna "sågning" ägt rum för i denna gästbok har ju juniorerna fått mkt positiv kritik.
Om matchen i söndags beskrivs som "mindre godkänd" undrar jag hur en "underkänd" match skulle se ut. (Detta skrivit med ett konstant blinkande öga, dvs lite glimten i ögat - typ)
Patrik M: Ok men jag tycker Holmgren spelade till sej en A-lagsplats redan i slutet på förra säsongen så tänkte inte på honom! Alosha och Holmgren e ju de två helt klart bästa juniorerna. Bremer kommer högst av de tre sista som du säger Patrik men sen tycker jag de övriga två håller lite för låg klass tyvärr!
Patrik M: Håller med dig Månsson! Det jag skrev var givetvis inget illa ment, jag sågar överhuvudtaget aldrig en spelare i Taif. Tycker att Jonsson kan förklara sig lite för jag har då aldrig hört talas om någon sågning vare sig av spelare eller ledare så här långt iår. Tvärtom bara possitiva reaktioner från alla håll!
Stämningen i gästboken kan inte hela tiden vara gravallvarlig, man måste kunna skriva med glimten i ögat, eller hur?
taifaren: Holmgren tycker jag också, han har mycket goda förusättningar att bli en spelare av hög allsvensk klass enligt mig. Bra på skridskorna, bra skott och vågar tacklas o ta för sig. Efter dom så håller jag Bremer högst av de sista tre.
Patrik M: Vilka är dom två juniorer som du tycker överglänser de andra? Alosha e ju naturligtvis den ena men vem är den andra? Vore kul om det kom igång en debatt om vad ni tycker om de olika juniorerna här på gästboken!
I slutet så skriver han att det är tråkigt att höra att våra juniorspelare sågas av supportar, så är det väl ändå inte? Snarare tvärt om tycker jag, även om jag tycker att det är två juniorer som överglänser övriga men att ha två så duktiga spelare ska man ju vara mer än nöjd med. Det jag skrev tidigare var ju givetvis inget illa ment utan lite ironi då Otto känner Bremer rätt väl och då kunde jag ju inte annat än o haka på även om ironivärdet kan diskuteras. :)
Annars har jag inte hört några negativa kommentarer är ju skitbra att de får känna på A-lags spel och utvecklas som hockeyspelare. Om det är härifrån det kommer så ta inte allt som står här så allvarligt. Jag vill absolut inte såga några juniorer, tvärt om!
Vad sysslade Tranås AIF med igår? Jag menar få stryk med 6-2 mot Vallentuna är ju skamligt! Nu måste de bli skärpning och de gamla rävarna i laget måste visa de yngre hur de ska gå till! Kom igen nu Tranås nu glömmer vi detta och krossar Arboga på Onsdag! Mr Magic själv, Alosha Fashutdinov tar väl och sprätter upp några puckar i nättaket mot Boga!
Snackade med Svesse idag och han tyckte också det var en usel match så klart. Anledningen till att han är borta är en knöl på handen på grund av nån tidigare skada om jag fatta rätt, värker när han ska greppa klubban. Antingen vila eller operation som gäller.
Jag var där och det var sannerligen den sämsta matchen på flera århundraden. Åtminstone var det den sämsta matchen jag sett TAIF göra. Redan från start såg man att det var milsvida skillnader mellan lagen vad gäller inställning. V-tuna gick in och spelade som om det var avgörande match om stanley-cup. TAIF som om det var en meningslös träningsmatch mot ett skitlag som vi enkelt kör över, då kan vi ju leka lite oxå. V-tuna har väl inte vunnnit någon match hittills så deras inställning kan man förstå. Försvarsspelet var oerhört dåligt. Backar som gav pucken till motståndare, gång på gång. Forwards gick bort sig i anfall och gav V-tuna öppet spår. TAIF tacklade inte, gick inte på mål, hade inga linjer i spelet. Efter 10 min tog taif time-out, men det hjälpte föga.
Patrik M: Nu ska du inte överdriva Patrik! Klart att spelet säkert hade varit stabilare med Svesse och Holmis i laget men skotten(38-15) tyder på att man blev rejält pressade! Lite att jobba på där och det är väl så det ska vara under försäsongen!
Kul o se att Mattsson verkar ha gjort en kalasmatch, en bra målvakt behövs om TAIF ska lyckas i vinter. Med Svesse och Holmis i laget hade TAIF vunnit tror jag.
Verkar som Taif gjorde en mindre bra match mot oskarshamn tycker jag! Svesse och Holmström saknades ju dock! Oskarshamn vann skotten med 38-15 och både enligt Taifs hemsida och oskarshamns hemsida så var målvakten Kalle Mattsson Taifs klart bäste spelare!
Kenny Karlsson: Är aldrig pessimistisk är en obotlig optimist!
Tycker laget ser riktigt bra ut! Högt pucktempo, bra skridskoåkare, nyförvärven är helt ok och spelarna ser väldigt bra tränade ut tycker jag!
Spelare som Holmgren och Fashutdinov lär bli tongivande i laget!
Fashutdinov är helt klart den bästa talang jag nånsin sett på en rink! Många säger att "bara" han vore 10cm längre! Kan bara säga att hade han varit det så hade han lämnat Tranås för länge sen så pass bra är han! Tycker det är urkul att han äntligen får chansen i A-laget, Ljunggren var ju för feg för att låta honom spela ifjol! J-landslaget nästa och Elitserien lär det väl oxå bli inom sinom tid trots hans storlek, något annat kan då jag inte tänka mig!
Kul att se på hockey i Tranås med 3 supertekniker som Holmström, Johan Ström och Fashutdinov!
Jag noterar att Jonas Holmström ersätts av Nils Olsson ikväll mellan Axelsson och Holmgren. Handen inte helt ok trotts att Holmis träna i måndags tro? Lenny Dower är dock med men inte Svesse.
Kenny Karlsson: För o blanda mig i diskussionen lite..Merxx pessimist han kan ju inte ens stava till ordet pessimist! (inte jag heller för den delen)
Vi satt faktiskt och sa under gårdagens träning att spelare som Holmgren och Alexej ska man va jävligt glada att man fått fram. Så enkelt är det inte att få fram talanger på löpande band, dessa spelare tillför ju verkligen något till laget. Sen är det ju underbart att se att vi fått en efterträdare i teknisk briljans då Holmis lägger grillerna på hyllan, om nu inte HV71 kommer och plockar Alexej! Hoppas verkligen Alexej väljer att utvecklas som hockeyspelare i TAIF:s A-lag. I vilket fall är det jävligt kul att kunna få fram spelare från egna leden.
Ska bli intressant o se hur det går mot Oskarshamn imorrn.
Ville bara officiellt tacka för den fina gesten med en blomma på min fars begravning. Hockeyn och framförallt supporterkulturen betydde mycket för honom, så det var fint att se blommor både från TAIF Hockey och FCS.
Nu till hockeyn...har sett en match (Gislaved) i år, och tycker att det ser riktigt hungrigt och inspirerat ut. Tror att spelare som Fashutdinov och Holmgren kan ta riktigt stabila steg redan i år och bli tongivande. Jag tror aldrig jag har gnuggat handflata som när man ser en spelare som Alosha, hans skridskoåkning och spelsinne håller uppenbar landslagsklass. Och det menar jag verkligen. Skulle den killen väga 90 kg så SKULLE han spela i landslaget inom ett år. Håller du med Merxx? (o va inte så pessimistisk nu...)
De nya reglerna finns att läsa på hockeyförbundets hemsida!
några exempel: När man mister en målchans i ett friläge utdöms straff om man inte får ett avslut på mål då utdöms utvisning!(antar att det var den regeln Winnerborg snackade om i söndags)
Spelet ska inte stoppas om pucken träffar en funktionär utom om den studsar i mål!
Ingen musik får spelas under pågående spel eller under time-out! Lufthorn och visselpipor är förbjudna i arenan!
vault: självfallet måste man möta starkt motstånd, men min poäng är att lagets slagkraft kanske inte var så enkel att bedöma när träningsmatcherna bokades.
hepp: Sen är det inte fel att möta starkare motståndare så att man även kan se sina brister i försvaret (om man har några brister), men visst är det bra sätt att spela ihop laget och det är viktigt att veta att man kan göra mål.
Vad som är rätt eller fel är ju lite svårt lämnar jag därhän. Men man kan ju konstatera att motstånder vara lite svagt i 2 av 3 matcher, men frågan är om man kunde veta på förhand att vi skulle vara så överlägsna mot tex norrkollegan Vallentuna när träningsmatcherna bokades. Det kanske är så att vi är bättre än vad som beräknades och att vi då inte får starkt motstånd.
taifaren: Troligtvis blir det Jeff Gustafsson född 82. Väldigt talangfull gott och väl i minst samma klass som Meijer och Hult som diskuterats så vilt här.. Vänta och se.
ForzamalmJR: Vi diskutera faktiskt det där igår och jag håller med Merxx att det är ingen nackdel att möta mediokert motstånd i början så man får spela in sig. Möta motståndare som är ett par nummer förstora är jag lite tveksam till. Sen är det viktigt tycker jag att spelarna som ínte har allsvensk rutin får känna på hockeyn mot allsvenska lag, varje match är ju en erfarenhet.
ForzamalmJR: Tror det är mkt positivt med tanke på att låta spelarna lära sig hitta varandra på isen och spela ihop spelsystemet dock blir nog försvarsspelet lite lidande men det lär vi väl få se mer av i matcherna mot tex arboga och oskarshamn!
Tjena! Hade en diskussion med ett par polare över ett par kalla i helgen vad beträffar motstånd i träningsmatcher. Nu har TAIF gjort två på raken mot inget vidare motstånd och gjort 9 mål i båda. "Ingen bra värdemätare" skrivs det här och det kan man ju hålla med om. På ett sätt. Men, hur är det med för- och nackdelarna med lättare motstånd på försäsongen? Halmstad mötte t.ex. DIF (0-4) och fick bara iväg 10 skott på mål. Oskarshamn gjorde 2-8 på samma lag. Kommer dessa lag att må bra av att inte ha en chans mot dessa lag på försäsongen? Och hur är det för AIF? Jag tror att det är jäkligt bra att få känna i början att man får göra mål, att många spelare är med i poängproducerandet. Vad tror ni andra? Debatt!! TAIF möter inget motstånd från ett hål upp i systemet. Vad tror ni? Jävligt kul att se att juniorerna tar för sig! Det känns helskönt med tanke på klubbens strategi på lång sikt! ...spännande att se mot IKO på onsdag!
Tycker att det såg bra ut mkt högt pucktempo och snabb skridskoåkning! Jim Ivars spelade mkt bra på backen! Mange Axelsson visade prov på sitt målsinne! Firma Ström/Fashutdinov hade återigen igen show på isen och tillsammans med Johwelin ser den kedjan starkare ut än den på förhand bästa kedjan med Holmgren-Holmström-Mag.Axelsson! Tycker även att Olsson och Suuronen gör bra ifrån sig på sina centerpositioner!
Enligt TrT idag så ska Holmis kolla upp sin hand men han trodde inte det skulle vara ngn fara! Tycker Vallentuna spelade grinigt och väldigt fult rena vedhuggarhockeyn!
I TrT stod även att den nya HV-junior som ansluter är Jeff Gustafsson!
Några redigt snygga mål bjöds det på och ett fall framåt jämfört med matchen mot Gislaved tycker jag. Nån som vet hur det är med Holmis?? Såg inte alls bra ut..
Et tu Brute: Du har ännu en gång briljerat med lysande kunskaper. Tack för att du gjort dig besväret. Det är ju altid roligt att se var dom gamla "hjältarna" tar vägen. På tal om Hjältar så va den gamle #10 Owe Thörnberg i hallen senast när hans grabb spelade, han skakade mest på huvet åt sin son,, hahaha. Fyy f***n va han kunde skjuta. Det va´som dom sa en gång i tiden att Kennholt sköt hårdast i hela världen och Thörnberg hårdast i Elitserien.
The Sittingbull: Fredrik var poängkung i Div 1 Västra (IFK Kumla) under ett par säsonger innan han kom till HV. Hans tid i Hammarby inskränkte sig till 14 matcher och de var de avslutande under samma säsong som han var i TAIF.
Et tu Brute: Du slog huvet på spiken, det va´Fredrik Johnsson jag sökte efter. Jag har för mig att när han kom till HV från (bajen?) så var han poängkung men misslyckades med att ta plats i Jönköping.
The Sittingbull: Efter sin sista säsong i TAIF så återgick Helmersson till moderklubben, Mariestads BoIS och där är han fortfarande. Tillhörde en gång i tiden landets mest lovande 79:or.
Vimmerbys, Edvard Lindersson försvann till IKO under en säsong, men har därefter varit verksam i kursade Kalmar HC, numera Kalmar Knights.
HV-spelare som kom till TAIF med förflutet i Bajen? Den killen kan inte vara lätt. Magnus Eliasson är nog det enda förvärvet HV hämtat hos Hammarby. Den egna produkten Peter Madach har ett förflutet där, men knappast någon av dessa har väl varit i TAIF? Annars gick Fredrik Johnsson från HV till TAIF och sedan vidare till Hammarby. Kan det vara han du tänker på? I så fall är också han återbördad till moderklubben, Mariestads BoIS. Gör nu sin andra säsong där efter en utflykt till danska Fredrikshavn.
Är det någon som vet var följande spelare har tagit vägen? Karl Helmersson Edvar Lindersson målvakten you now Killen som kom från HV och hade ett förflutet i Hammarby Baj(s)en, kommer inte ihåg hans namn. Jag är bara nyfiken! Framförallt tyckte jag att Helmer var en bra spelare som aldrig riktigt fick till det 100% men samtidigt kändes det som att killen hade så mycket hockey i sig. Eller? På återhörande!
JR: Det är inte jag som fixar med den biten, vill du se vilka matcher det eventuellt går buss till kolla kalendern (som nyligen uppdaterats). Avdelningen matcher kommer bara vara till för inför matchen och referat som Christoffer Åhlund kommer att skriva.
På tal om det vi behöver lite backup på folk som kan skriva referat och inför matchen, nån som känner sig manad? Kontakta mig isf.
Johnny B Good: Det låter bra det. Skulle vara bra om han oxå kunde lägga in årets matcher under "matcher" t.ex. Skulle också vara kul att veta till vilka matcher det är resor på gång. Bara en månad till premiär...Gott mos!!!
Om matchen i söndags beskrivs som "mindre godkänd" undrar jag hur en "underkänd" match skulle se ut. (Detta skrivit med ett konstant blinkande öga, dvs lite glimten i ögat - typ)