Som sagt truppen ser riktigt bra ut! Erik Nilsén och så en målvakt så är vi nästan klara! För Anders Lönn vore ngt det, en stabil rutinerad center som kan gjuta mod i ungdomarna i motgång, som kan hålla i pucken och lugna ner spelet, en riktig lagpappa som Taif saknat sedan Kitten slutade!
Merxx: Även utan dessa tre lär vi få en riktigt rolig säsong! Allt känns nästen för bra. Nästan så man blir lite orolig... Målisen, bättre eller sämre än Throgen?
hepp: Stämmer, även utan dom tre lär det bli en bra säsong, men med dem har vi kanonförutsättningar! Målisen kan nog vara rätt bra iallafall det lilla jag hört om honom!
Träningsmatcherna är nästan klara kommer upp på Taifs hemsida snart! Vet att man börjar borta mot arboga och hemma mot gislaved!
Merxx: Tackar! Men vet du datum för matcherna? Börjar bli dax att fixa semestern! Snacka om att man är sugen på nedsläpp!
Är det en juniormålis? Om inte, vilken division har denne spelat i?
Såg att TFF hade en fotbollsdag. Man kan ju bara hoppas på att TAIF skissar på en liknande dag som kan hållas t.ex. under mellandagarna. När vi spelade våra julkupper mot elitserielagen var det ju alltid mycket folk. Om inte TAIF skissar på detta vore det väl en bra uppgift för fcs att se till att de gör det? Och under en sådan dag ges ju mycket bra möjligheter för fcs att marknadsföra sig själva.
Julcuperna var ju jävligt roliga när de hade dom så det får de gärna anordna denna säsong också om de nu går plus på dom, om de går back så kanske de är lite mer tveksamt.
Hört lika lite som Merxx om målvakten men om det blir han så lär han ge Throgen en bra fight om att va förste keeper.
Nisse Olsson ännu en bra tekare som vi saknat lite i TAIF tidigare. Lovande var ordet.
Blir lite mer tveksam till att vi får se Lönn nu men den som lever får se..
Visst kan man tycka att det ser bra ut men kom ihåg: vi har tappat våra två viktagaste spelare både på och utanför banan, Holmström och Emmoth! De är mer eller mindre omöjliga att ersätta.
Men det är dags för Tobbe, Kungen och Svesse att träda in i rollerna som ledare på allvar!
Nilsén och målvakten som det snackas om nedan tror jag skriver på snart, värre dock med Lönn! Men allvarligt talat, valet mellan Hästen och Tranås AIF kan väl inte vara så in i helvete svårt?
Ett jäkla hemlighetsmakeri här! Jag skulle gärna vilja ha svar på varför man inte kan berätta t.ex. vad målisen heter? Jag har inga problem med att vänta men jag förstår inte varför man inte kan berättas!
Johnny B Good: Håller med om att Holmis är nästintill omöjlig att ersätta, men dock inte Emmoth. Visst en måltjuv, men han har inte varit så vass de senaste åren. Började spela mer som en lagspelare denna säsongen men ändå lite vek. Helt klart en bra spelare, men långt ifrån oersättlig. Kungen=Axel???
Skulle inte Nilsén skriva på innan fredag? Det gjorde han iaf inte, hoppas det kommer snart. Lönn tror jag inte vi kommer få se i TAIF, tyvärr. Vore kanon!
Det är alltså helt klart att det blir nytt matchställ kommande säsong? När kommer man få se bilder av det?
Lindersson: Okej, Emmoth var kanske inte lika viktig som Holmis på isen dom sista åren men det kan väl ha och göra med hans ryggproblem, utanför isen var dock Emmoth den viktigaste personen i laget. En riktig stämmningshöjare!
Axel går ju under det gamla smeknamnet Kungen, sen storhetstiden i TAIF.
miftjejen: Nej Medin motsvarade inte förväntningar vi hade på honom när han kom till Tranås. Och hans lön lär väl inte ha varit så låg heller så han var nog inte värd pengarna helt enkelt!
miftjejen: Vad jag vet så har ni väldiga besvär själva. Det finns väl bara 7-8 spelare som har skrivit kontrakt ännu. Speciellt backsidan blir stora bekymmer då de tre bästa från förra säsongen inte kommer till spel. Janne Olsson, Fredrik wallberg och Robert Ljunggren är inga spelare man ersätter med en handvändning... Detta är ren fakta och kommer från min nära vän M.Bjurman som också han lämnar Piraterna i år.
Med detta vill jag bara säga att det känns fantastiskt skönt att TAIF har kommit så här pass långt i lagbygget och sportgruppen har gjort ett fantastiskt jobb!!!
ja men mattias bjurman..snälla du.. han får ju inte ens nytt kontrakt me hc! och janne olsson..han kanske blir kvar i hc.. och ljunggren..han har inte sagt nå än.. men walle ska lämna de är klart..=(
Lindersson: Calle Suuronen är vänsterskytt iaf. Bara på ritad bild typ men det blir nog bra ska du se! En tröja med det rätta TAIF märket kan ju inte slå fel. ;)
Håller med Medin tappade givetvis mycket på grund av att han missa så mycket i början men blev bättre i forsättningsserien som sagt. Fått samma intryck som dig Krekula att det fattas rätt mycket spelare i Örebro och om den situationen hade varit i Tranås hade det varit ett j*vla liv, olyckssparvarna hade kraxat ordentligt...
Miftjejen spara lite på raderna äru snäll så vi andra får lite plats att skriva på. :)
Medins gästspel i TAIF kan bara beskrivas på ett sätt; före och efter Tingsyd hemma, matchen med straffläggning, som Medin avgjorde. Innan den var han en glidare som åkte omkring och tugga tuggummi och efter blev han en matchvinnartyp! Men jag tror att Medin mer eller mindre redan är ersatt av Suuronen.
Men jag saknar fortfarande en elitserieräv som kan styra och ställa lite bland ungtupparna!
miftjejen: Svårt att bedömma på förhand om de inte spelat i allsvenskan innan men Magnus Axelsson är ju ett kanonförvärv om vi snackar forwards med tidigare meriter. Sen backsidan ser ju väldigt bra ut med bla Arbogas bäste back, vetifan om backsidan nånsin sett bättre ut i allsvenskan för TAIF så här på förhand?
miftjejen: Hörde i lördags med mina egna öron Robert Ljunggren säga att han bestämt sig att lägga skridskorna på hyllan. Så honom kan du glömma. Janne Olsson har i det närmaste också bestämt sig att flytta hem till Gotland. Lägg till wallberg och ni har blivit av med era tre bästa backar. De enda kontrakterade backarna är väl typ ex-tranåsspelarna "Osten" och "Jolla" + Esplund från Troja.?? Hur många forwards finns kontrakterade då??? 3-4 st??? Så på din fråga om Tranås är bättre en HC Örebro eller ej är faktiskt en smula skrattretande.
Jag vet att det är tidigt att spekulera, men med tanke på att lag som Tingsryd och Troja verkar bil betydligt sämre i år, och att Leksand ersatts av Nybro, anser jag att det finns en ganska god möjlighet för TAIF att nå superallsvenskan. Om ett par tunga stenar i form av en vettig back och en rutinerad forward dyker upp tycker jag laget bör hålla relativt hög allsvensk klass. Då tror jag orosmolnet heter Allstrin/Jonsson...
Tjena! Jepp, vårt lag ligger långt fram och ser förbaskat intressant ut. Och att det liggs lågt med rykten även kring målisen är väl i sin ordning: det har ju inte funnits ett rykte om ngt nyförvärv, de finns bara kontrakterade helt plötsligt. Sportgruppen och styrelsen håller på med något bra för framtiden och jag tror TAIF kan bli en skön dark horse i serien. Såg att NH90 hade idéer om att spela i SHA i st f i NHA. Det är ju bättre med Mora än NH90 i serien, eller vad säger ni? Kul med så mycket aktivitet här i gästboken!
ForzamalmJR: Frågan är om det är bättre, Mora får alltid starka lag och lägg där till en resa på 40 mil! Själv föredrar jag nog NH90, som TAIF har haft trevliga kamper imot tidigare + att det är cykelavstånd från Tranås!
Mora ser ju ut att få ett kanonlag och NH90 lär väl vara starka som vanligt. Föredrar iaf NH90 jag eftersom det också är närmare vilket också talar för eventuell bussresa dit som sagt. Men lär bli Mora vad det verkar..
Hur många spelare till behöver vi egentligen? Bara en mv, en back, en forward? Blir inte truppen lite tunn då? Det blir väl bara 6 backar, 9 forw, två mv? Om skador uppstår är truppen väl tunn då. Eller är det tänkt att man skall ha en 4:e lineup med juniorer?
ForzamalmJR: Det som behövs är en målvakt, en back (Nilsén?) och 2 forwards om jag inte misstar mig. Då har vi 7 backar + en junior, 2 målvakter och 11 forwards (är väl tänkt en junior också).
Jag ser nog också hellre NH90 i SHA. Två likvärdiga lag, och betydligt kortare till Nkpg. Enda som talar för Mora är väl om Liket inte platsar i LHC, då kan ju NH hyra honom, vore inte kul att möta honom.
Nu var också målvaktsparet spikat, jag vet att Throgen har kapaciteten att bli förstemålis i år men han kommer helt klart att få konkurens av Mattson. Minns jag inte fel så hade han förra säsongen en räddningsprocent på nästan 92 %!
Skriver bara Nilsén på nu så ser det onekligen rätt ljust ut. Jag tror även att Bremer har en bra chans att slå sig in i A-truppen i år, satsar han bara hårt till 110 % blir han bra!
Patrik M: Vad bygger du dina teorier på om att Mora skulle få ett kanonlag i år? Jag läser en hel del av gästböcker i SHA och alla verkar ha uppfattningen att Mora skulle bli kanon, samma Mora som sågades av de flesta inför förra säsongen och nu har tappat mera folk än vad man värvat?
Stigsson: Ni värvade ju Patrik Ross tex det är ju en mycket duktig spelare som kan höja hela laget rejält. Pihlström är ju iofs inte klar än men allt lutar ju åt det, en duktig back som jag gärna haft hit. Många föreningar i allsvenskan som har ekonomiska problem dessutom och kan inte satsa som förr. Men du är mer pessimistisk inför framtiden?
Stigsson: det alla grundar sina teorier på är antagligen att man har värvat tre allsvenska toppspelare, Ross, Bergström o Pihlström samtidigt som man inte har tappat några större stjärnor.......Sen är Mora alltid ett farligt lag att räkna med
Erik Nilsén och så en målvakt så är vi nästan klara!
För Anders Lönn vore ngt det, en stabil rutinerad center som kan gjuta mod i ungdomarna i motgång, som kan hålla i pucken och lugna ner spelet, en riktig lagpappa som Taif saknat sedan Kitten slutade!
Med dem tre så får vi en riktigt rolig säsong!