Aija: Finland vinner. Jag är helt säker. De har mer speed än Sverige + att deras publik faktiskt hejar på sitt lag så det hörs. Jämfört med tystnaden i Globen är ju t o m Gavlerinken ett riktigt partaj-näste!
En mycket, mycket viktig match som avgör om vi får Tjeckien eller Tyskland i kvartsfinal (jag antar att tjeckien slår tyskarna). Själv tror jag att Tjeckien går och vinner sin kvartsfinal, så snälla slå finnarna nu då!
Det är ett av de läckraste mål jag sett på länge.. Han kommer i full fart över blå mot två Jänkare, lurar bort en back och förnedrar Amonte totalt med en klubba skridskodragning innan han väntar ner Esche i kassen och sprätter upp den i taket!
1-1 efter andra, målskytt lite turligt för Ryssarna Zubrus som vallade pucken på Chelios skridsko efter 12:20 och i USA målade Tkachuk i pp efter 13:44.. 12-10 i skott till Ryssland, jämnare nu..
Klar scenförändring till en början och precis som mot Canada verkar det som om att gamlingarna hos USA behöver en period på sig för att komma igång. Såg också ut som att Ryssarnas höga tempo från den första perioden i kombination med deras matchovana påverkade, men ryssen reser sej dock och tar tillbaks initiativet och det gör man främst därför att man kämpar för varandra och verkligen spelar som ett lag, när hände det senast? Bra målvaktsspel av Esche, men också utav relativt okände Ilja Bryzgalov (Anaheim). Slutrapporten får ni precis som jag läsa om på text-tv och i kvällspressen för nu blir det sängen..
En rolig iaktagelse är att Ryssarna verkligen satsar offensivt, här finns ingen utpräglad checkingline utan här är det full fart framåt.. Vad sägs om Frolov och Afinogenov i en fjärdeformation? Det är som att Tre Kronor exempelvis skulle köra med Modin och Alfredsson i fjärdekedjan! Nu tillbaks till matchen, jag återkommer om jag håller mej vaken..
0-0 efter första.. 16-4 i skott till Ryssland varav 8 klara målchanser..
Ryssarna imponerar med teknisk, snabb och kraftfull hockey och kommer i våg på våg ala CCCP, den som utmärker sej mest så här långt är helt klart Afinogenov. Även i coachningen förvånar ryssen, de kör med två toppade powerplay formationer vilket är ovanligt att se när det gäller dem. USA kan tacka Esche som precis som mot Canada är rena rama vägen därbak, det ser segt och tafatt ut, men det är nog tagna på sängen av det ryska spelet precis som jag..
YaQoP: Nej, hualigen heller. Att möta Finland i Helsingfors, med ett Finland som imponerat i varje lagdel, till skillnad mot vad Sverige faktiskt lyckats med fullt ut hittills, OCH med det faktum att revanschlusten hos finnarna efter den svenska mirakelvändningen i VM 2003 lär vara gigantiskt stor, så känns detta som en väldigt svår uppgift för Tre Kronor. Det är nu man ska ha format laget så att man får ut precis allt vad som är möjligt. Känns som vi inte riktigt är där, ännu...
YaQoP: Näe det är sant, men i det här fallet kan man nog inte anklaga dem för det.. De syns på Tellan och Salo vilket sen också smittar av sej på övriga laget =/
YaQoP: Ja.. det finns liksom inte ett uns av tvivel på den frågan. Men men.. jag önskar Hardy lycka till när han ska forma laget mot Finland på lördag. Främst när det gäller målvakten, men även i övriga lagdelar.. Heja!
YaQoP: Nä, det var bara jag som reagerade över hur han la orden. Som att det fanns nån tveksamhet om vilka som hade bäst målvakter, ungefär.. och som om di svenske på nåt sätt fanns med i just det resonemanget, typ...
YaQoP: Han kan väl åtminstone uttala sej om vem som är förste keeper och satsa på vem det nu blir så han får känna trygghet, då kanske man slutar kasta puckar i det egna målet..
Hardy Nilsson står för dagens understatement på frågan hur bra våra målvakter är:
"– De är bra. Men allting är relativt. Kanada har väl de bästa målvakterna i turneringen."
Väl??! Det finns inget lag i WC som kommer i närheten av den klass som framför allt Martin Brodeur men även Roberto Luongo och Jose Theodore har. Möjligtvis kan Finland med Mika Kiprusoff mäta sig en bit i jämförelse. Ordet "bra" får ju också genast en väldigt bred innebörd, i just den jämförelsen. Så Hardy.. ta och kom in i matchen nu!
Någon som har en förklaring varför en sån som Åke Unger kommenterar alla matcher i Europagruppen? Överlag är det inte direkt någon World Cup status över Tv 3:s val av kommentatorer och har så aldrig varit heller (vad jag kan erinra mig om) i hockeysammanhang.
Bättre än så här måste man kunna begära av Tv3. Det är väl i princip bara Wikegård som håller måttet.
Deas: swehockey är inte att lita på.. Följde Timrås öde i cupen i Västerås, där hade de blland annat ett par ass felande och dessutom ett mål av Sanny Lindström som i verklighet gjordes av Christian Söderström.. Lita hellre till officiela siten!
JimmyH: Mot Tyskland gjorde han mål på styrning. Sen så fick han assist för att han sparkade/jobbade ner pucken till affe innan denne passade sudden som sköt in den med sin underbare backhand. Sitt andra assist fick han då han la ner den till affe i det andra hörnet och denna hittade kim johnson mee en fin passning.
Antar att det är passningen till affe innan suddens backhand som det råder delade meningar om? jag minns inte hur det var, får kolla highlightsen sen, nu ska jag på skolan. Ha en bra dag!
(enligt swehockey var han iaf 1+2 mot tyskland och 1+1 mot tjeckien)
Han och Sundin var båda 1+2 mot Tyskland. Så stod det överallt där jag kollade. Däremot har vissa sidor skippat hans assist på öhlunds mål mot tjeckien medans vissa har med det.
Naturligtvis så skall det vara Modin som står på pointen och inte Alfie. Modin har varit klart bättre än Alfie och har bättre skott än Alfie. Men tanken med Sedins och Zäta som en PP-uppställning är ändå fungernade om du frågar mig.
Målvaktsligan baserat på räddningsprocent. Det säger inte så mkt än, jag vet =) Men det är ju roligt med listor, eller hur?
1 MIIKKA KIPRUSOFF FINLAND 100% 2 MARTIN BRODEUR CANADA 95.9% 3 ROBERT ESCHE UNITED STATES 93.8% 4 MIKAEL TELLQVIST SWEDEN 92.5% 5 TOMMY SALO SWEDEN 89.5% 6 OLAF KOLZIG GERMANY 88.1% 7 RASTISLAV STANA SLOVAKIA 85.7% 8 TOMAS VOKOUN CZECH REPUBLIC 85.2%
Ja, så är det ju oftast (vilket också gör att BIF slår MoDo i premiären)...
; )