Tre Kronor

Nationellt · 17963 inlägg · 810 ämnen
« · 457902 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Jonathan Hedström
Kickan: Väldigt märkligt resonemang må jag säga. Begåvad är ju ett fruktansvärt brett ord.

Klart som fan att det är en begåvning att vara en så duktig hockeyspelare att du fått spela i A-VM. Når man så långt har man bra mycket mer bakom panngloben än vad du vill få det till. Sedan hur duktig han är i filosofi, matematik eller svenska hör inte till saken.

Den sk "Rönken" har inte platsat i Tre Kronors VM-trupp på 4 år och bör därav vara en mer begåvad än Jonte sett till hur pass bra hockeyspelare de är då iaf.

Vad gäller att se passningsmöjligheter så har "Rönken" hittat en målgivande sådan 15 gånger i vinter vilket är endast två gånger fler Jonte som har 13 assist i Elitserien. Då ska vi ha klart för oss också att Rönken har betydligt mer istid i powerplay än vad Jonte har.

Abron: Vad jag menar är att han är en kul kille, och snäll. Dessutom har han något som betyder mycket i hockey - han har VILJA och kämpar alltid. Jonte skulle aldrig någonsin glida omkring och hänga med huvudet.

Och nej, man behöver inte vara begåvad för att bli en bra hockeyspelare. Det beror på vilket sätt man är bra. Man måste vara begåvad för att bli en Skuggan, eller för all del Rönken, och se passningsmöjligheterna som ingen annan ser, men man behöver inte vara särskilt begåvad för att ge järnet och bara köra 110%, som Jonte gör.

Kickan:
Tjena.
Vad du nu påstår, är ju att man inte behöver vara begåvad för att bli en bra hockeyspelare. Räcker tydligen med att vara helskön ?
Nu tror jag nog du får snöra om grillorna, för du är på väg ut på hal is.

Men jag kanske missförstår sammanhanget, har kanske inte alla spelarna i båset....

willysson: Jonte är en helskön kille. Inte särskilt begåvad (och det uttrycket är en underdrift), men snäll.

Jonte skulle aldrig klara av något annat jobb än att spela hockey. Ja, det skulle vara om han fick betalt för att spela TV-spel eller gulla med vovven dårå.

Ambroo: han är otroligt bra;) hehe

Även om han spelar lite väl ovårdat emmelanåt så gör han mer nytta än ställer till djävulskap..

Linda87: han drog på sig lite väl mycket onädiga utvisningar tycker jag

ja man blir ju väldigt irriterad på den karln.. han gör inte annat än armbågstacklar spelar som inte har pucken. Han skulle nog spela bättre "utan armbågar" Ibland blir jag så jävla förbannad!

Sv: Handboll Cup
Et tu Brute: Och det året var det en svensk som stod vid rodret.... :-)

Aija:

hahahahaha

"förlorare"

Dräpande kommentar från ett folk som lyckats traggla till sig ett VM-guld på 65 år. Men det är klart, man skall väl inte ifrågasätta en expert på området :-)

peters: Du har lite rätt i det. Men att det beror på omgivningen har jag svårt att tro. Men helt klart är han betydligt hetare i sveriges färger. Han vill så oerhört mycket.

Sedan är hans spelstil väldigt aggresiv med en grym skridskoåkning. Sådana egenskaper finns det för lite av i svensk hockey.

peters:

Det kan stämma, för då han spelade i Djurgården, var han inte alls så dumdrist på plan, utan lämnade en lucka i laget, när han far tillbaka till norrland.

Skarin: Känns som att han är lugnare i Timrå. Beror det på omgivningen i hans kedja, eller?

peters: Kan till viss del hålla med. Men samtidigt tycker jag att han fick någon utvisning för mycket under turneringen. "Jonte" såg ut som ett frågetecken många gånger då han blev utvisad, och så var det nog med de flesta som såg sveriges matcher.

Men att han är för het i vissa avgörande situationer är givetvis inte bra.

peters:

Ja, de är faktiskt lite konstigt att han får sådant förtroedne. För en liten utvisning kan kosta mycket. Jag tycker att han bar blivit mer "dumare" i sitt spel nu på senare tid, en sådan Jonte mins inte jag.
Men i övrigt är han ju en super trevlig kille, synd att han är motsattsen på isen bara.

Jonathan Hedström
Killen fortsätter att ta onödiga, dumma samt matchavgörande utvisningar gång efter gång i landslaget. Märkligt att man fortsätter att visa fullt förtroende för honom utan att se någon mognad på detta område. Visst, han har positiva sidor men han är fortfarande fruktansvärt oslipad och en säkerhetsrisk.

Huge:
Måste säga att jag håller med dig om offside i målgården.. solklart....

Sen så kan nog Bengt-åke sluta drömma om att få jobbet permanent som förbundskapten, bra spel,,javisst..
MEN man ändrar faan inte i ett vinnande lag som han gjorde genom att plocka ut henke och in med hento,,Bästa målvakt/spelare skall spela, det handlar faktiskt om ära och prispengar med för den delen, spelarna är vuxna och proffs så dom skall banne mig tåla att sitta på bänken, sedan så luktar det ju lite surt att ta in sin EGEN målvakt till råga på allt, om henke gjort bort sig,,fine.. men han blev faktiskt turneringens bäste målvakt.

Bye Bye förbundskaptens jobb Bengt-åke.

Aija: Ja, vi borde kanske haft Staffan Olsson eller Lövgren i laget igår.
Då hade vi nog förmodligen vunnit.
Det ryktas för övrigt om att Kallio vill byta klubb.
Ny adress: Redbergslid....

hahahahaha

"hanbolls cup"

förlorare...

Handboll Cup
Citat från dagens Sportblad:

"Vid ett par av de finländska målen hade Henriksson oflyt. När Finland gjorde 3–1 – tremålsskytten Jussi Jokinens första i matchen – ändrade pucken riktning på en svensk klubba framför mål. Och vid Jokinens 4–2-mål i den tredje perioden var det FBK-backen Per Hållberg som var sist på pucken.
De marginalerna gjorde Finland till vinnare."

Det var inte marginalerna som fällde Sverige, finnarna var hetare och bättre idag.
Fördenskull kan man inte bortse från 2 saker:

2-1 var ett klassiskt handbollsmål, som vevades i repris flera gånger.
I VM-finalen mot Kanada lyckades man i Hartwall Arena hitta ett bildbevis på att pucken var inne, efter att ha letat igenom i stort sett alla videokameror som varit igång under matchen, inklusive åskådarupptagningar.
Nu lyckades man tydligen inte hitta de bilder som SVT kablade ut till hela svenska folket.
Inte vet jag, men nog fan verkar det konstigt...

Vid 3-1 anser iaf jag att finnen var inne i målgården innan pucken kom dit.

Skall för övrigt bli intressant att höra vad Wennerholm säger om insatsen i KC.
Betydligt mer rutinerat och stjärnspäckat lag än vad Hardy någonsin hade i denna turnering. Trots detta en förlust.
Dags att avgå, Bengt-Åke? :-)

Sv: Truppen till Karjala Cup
nu ser det ju ut som rena rama cirkusen....

Sv: Experttankar....
Jag har aldrig sett någon bära ett lag som Jaromir Jagr. Ja, ni läste rätt.

Lumber Jack: Nja jag håller inte med om en del av det du säger. Foppa är Sveriges bästa genom tiderna men hans storhet är också mäkta överdriven.

Du har rätt att Foppa och Sudden var mer dominant i samma ålder. Men då är Zäta lite av en late bloomer också. Tvillingbrorsorna var ju klart hetare för några år sedan tex.

Zätas balans och spelsinne är inte alls långt ifrån Foppas.

"Ingen kan bära ett lag som honom"

När Foppa vunnit OS, VM och Stanley Cup så har han aldrig vunnit den interna poängligan förutom vid VM 98. Enda gången han burit ett lag var när MoDo tog silver 94. Zäta bar Timrå till och sedan kvar i Elitserien.

Ser man kaptensskap som en börda så är man ingen ledare. För Zäta, Sudden, Sakic mfl så är det en ära.

Likt som med en förbundskapten så är inte lagkaptenens sätt att prata med media de viktigaste. Det är hur han visar sitt ledarskap på isen som betyder något.

Det jag i huvidsak reagerade på hos Wennerholm var att Foppa skulle vara en bättre defensiv forward än Zetterberg vilket jag absolut inte håller med om.

Det är ju faktiskt så att Zäta är en av de bästa spelarna i Detroit... han spelar ju iaf i förstakedjan (inte så dåligt)...

JimmyH: Jag tycker han för en gångs skull gör en rättvis bedömning. Zäta är mycket bra, men ändå inte i samma klass. Tveksamt om han kommer att nå dit heller. Forsberg, och Sudden för den delen, dominerade sina klubbar vid samma ålder, klubbar som tillhör samma skikt av topplag som Detroit. Zäta däremot är en bra bit från den stjärnstatus dessa två innehar. En status de definitivt också förtjänar kan tilläggas.

Att jämföra Forsbergs balans och spelsinne med någon svensk är nästan löjligt. Där är # 21 outstanding. Frågan är ju om du inte med ditt uttalande indirekt erkänner att Zäta är den moviestar han ibland anklagas för ;-)

Vad det gäller lagkaptensbindeln så har Forsberg aldrig strävat efter någon sådan. Det är för honom helt ointressant och skulle endast vara en börda. Ingen kan dock bära ett lag som honom, även om Zäta verkligen visat prov på dylika kvaliteter. Men nog är det ändå på sin plats att rycka av honom bindeln i Tre Kronor, ett minimumkrav är att man kan tala med pressen och verkligen säga någonting. Det klara han inte, än.

Huge: Idag beskriver han hur långt Zäta har kvar till Foppaklass.

Här påstår han i stort sett att Zäta är sämre än Foppa i allt. Jag håller inte med.

Som tvåvägsspelare och defensiv forward är Zetterberg klart bättre än Foppa i mina ögon. Medans Foppa är en mer effektiv spelare framåt.

Det jag menar av det är Zäta är bättre att ha i boxplay än Foppa. Men Foppa är bättre att ha än Zäta i powerplay. Annars så har de väl en likartad spelstil med bra balans och spelsinne.

Att Foppa skulle varit nominerad till NHLs defensive forward ett par gånger är ett rent påhitt av Wennerholm. 1997 kom han 2:a efter Mike Peca men annars har han aldrig varit på tal. Däremot kan Zäta komma på tal till denna trofé om något år. Däremot har jag mycket svårt att se att Zäta någongång skulle kunna vinna poängligan i NHL.

Peter Forsberg har vad jag vet aldrig varit lagkapten vare sig i klubblag eller landslag. Zäta har däremot varit kapten i Timrå och Tre Kronor. Man har även planer på att ge han kaptensbindeln i Detroit i framtiden. Zäta har mer ledaregenskaper än Foppa.

Men Foppas meritlista är istället betydligt mer imponerande. Vid Zätas ålder hade han vunnit Stanley Cup, VM och OS tex. Det hade Zäta däremot kunnat gjort med flyt.

Detroit har vunnit grundserien men inte lyckas hela vägen fram och VM-guld har missats med millimetrar och i OS var Sverige bäst i grundspelet men floppade rejält i slutspelet.

Oj finns de folk som följer TRE KRONOR i Kalle Anka cup ;)

Verkar ju räcka om vi skickar två femmor från Frölunda och två från Timrå så fixar vi lite vinster till Tre Kronor... Go Go Go Zäta & Co...

slashpuppie: Kahnberg gjorde den enda straffen (på tredje försöket).

Annars så slutade sd ganska pirrigt eftersom det blir utvisningar i en hel dröse, först får Tjeckien fri läge, men tack vare Lundqvist kunde venska spelare hinna hem och hämta pucken. Då blev det kontring upp och vår tur till fri läge vilket vi missade.

gud: ja, det var ju riktigt kul :)

Danne_l: jo, jag letade upp en sida och såg detta. Han ju se Bäckmans mål iaf...

Sen ska jag väl inte säga att ett svenskt lag inte har kunnat vinna tidigare, men så som de sett ut torsdags och det lilla jag såg idag, så ser det ju lovande ut! Å det är väldigt kul tycker jag :)

slashpuppie:
Och du som Frölundait måste ju få veta att Kahnberg satte den avgörande straffen...;0)

gud:

..och vi kan ju tillägga att det var Timrå och Frölunda som låg bakom segern.

gud: ja, det var la gött då. För en gångs skull ett svenskt lag som kan vinna!

slashpuppie:
Precis..Skit i dom...Sverige vann med 3 - 2 efter straffar...

Danne_l: jamen nu tänkte jag att nån som sett matchen snabbt kunde upplysa mig, men skit i det då :/

slashpuppie:

Öhhh. Slå på text-tv, besök vilken tidning på nätet som helst?

Eftersom jag var på teater så missade jag hur matchen slutade...så vad blev det?

mangan: Jo de é klart, men det bäddar för våra kära tre Kronor.

difzi: Det blir svårt att vinnna, om inte Tjeckien gör sitt imorgon och spelar bort Finnarna från segerchansen.

Härligt, då leder Sverige Kajala Cup..ganska ovanligt.
Hoppas vi kammar hem det hela nu =)

El Aka Ali: Jo, det gjorde jag, men missade tydligen att han var där.

Det jag tycker är bra med den svenska modellen är att de låter alla få visa framfötterna tills en lagom ålder. Sedan kan man ju diskutera hur man ska göra med talangerna så att de ska få utvecklas i sin takt och inte bli hämmade i sin utveckling.

Det här med att köpa in utrustning så att även de med sämre ekonomi kan få vara med är riktigt bra.

Jag var nog en av dem som fick stå tillbaka pga ekonomi...kanske inte min mamma fattade att jag menade allvar heller :/

Experttankar....
Intressant att läsa Wennerholms artikel i dagens Sportblad.
Några axplock:

"Det var den gamla hederliga svenska hockeyn som var tillbaka i Cloetta Center i Linköping"

"Den hockey svenskar vill spela.
Det var en hockey man blev glad av."

Under Hardys sista år spelade man i stort sett likadant som igår, inga revolutionerande skillnader.
Hardy ställde betydligt mer orutinerade lag på isen i dessa höstturneringar.
Fast det är klart: vi vann ju igår med 2-1 mot ett minst sagt virrigt ryskt lag.
Wennerholm är mao lika nyanslös som vanligt...

Poffa: Tornberg prickade rätt när han drog fram den mentala biten.
I Kanada och USA är det ett helt annat klimat rent generellt i samhället.
Dom har som kultur att det gäller att klara sig själv i det mesta. Detta återspeglar sig naturligtvis också inom idrotten och i synnerhet inom hockeyn.
Urvalet av spelare som vill fram är oändligt mkt större än här hemma.
Sannolikheten att få fram spelare med både speltalang och mental styrka ökar följaktligen i samma proportion.
Det finns inga genvägar i övrigt om man skall lyckas.
Hårdare träning är det som gäller.

Poffa: Jo, Tornbergs förslag lätt riktigt bra, men ska man inte satsa på de som behöver träning? De som är bäst har ju redan en nivå, visst ska man inte lägga de åt sidan, för då kommer det att krascha, men jag tycker att man bör satsa lika mycket på de som inte är så bra och det bättre.

difzi:

Det är ju en balansgång. Jag tycker t ex inte att vi skall göra som Tjeckien, Ryssland och Kanada som tidigt, tidigt tar fram elistiska skolor för hockey, där bara de bästa får gå. Istället är det bättre att satsa på en bredd som man sedan selekterar och hårddrillar när de passerat 15-16 års ålder.

De som selekteras bort skall naturligtvis inte tvingas sluta med hockey, utan vad jag vill se är att de fortsätter träna som vanligt medans en del av spelarna (de bästa) skall få extra mycket träningstid och kanske lite extra samlingar med regionslag och så vidare.

Sedan så kom Tornberg med ett mycket bra förslag, klubbarna borde köpa in ett antal utrustningar och låta de som egentligen inte har råd med hockey få en chans att testa på. Hockeyn är i dagsläget mer överklassport än vad golfen är. Många är de ungdomar som gärna vill spela men som inte får då föräldrarna inte har råd att bekosta medlemsavgifter och utrustning.

bobbe: Läckra bilder =D

Bilder för den som är intresserad finns på SvenskaFans.

håckla: Håller med dig, det jag inte förstod igår vad att jounrior trännaren sade att de ska kämpa för att vinna guld, men endå ska de inte satsa på ungedomen till 100%. Är inte det de dumaste man kan göra? Man borde egentligen satsa mest på ungedomen, för de är vår framtid

« · 457902 · »