Tre Kronor

Nationellt · 17963 inlägg · 810 ämnen
« · 411770 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Sverige - Finland
YaQoP:
Ja, så är det ju oftast (vilket också gör att BIF slår MoDo i premiären)...
; )

ClaesW:

Logiskt sett vinner då Finland, alltså vinner Sverige.

Aija:
Finland vinner. Jag är helt säker. De har mer speed än Sverige + att deras publik faktiskt hejar på sitt lag så det hörs. Jämfört med tystnaden i Globen är ju t o m Gavlerinken ett riktigt partaj-näste!

difzi:

För en gång skull så tror jag Finland vinner.
Då går jag efter HJÄRNAN (och hjärtat :)

:)

Deas: Det kommer att bli otroligt tufft!!! Men hjärtat säger att vi vinner =D

Sverige - Finland
Imorn smäller det! Can't wait! :)

En mycket, mycket viktig match som avgör om vi får Tjeckien eller Tyskland i kvartsfinal (jag antar att tjeckien slår tyskarna). Själv tror jag att Tjeckien går och vinner sin kvartsfinal, så snälla slå finnarna nu då!

Sv: Sverige - Tjeckien
knaskamilla:

Ska två ersätta en? Hmm, det kanske krävs två Sedin för att nå upp till samma nivå som för en bra spelare?

Sv: USA - RUS
JD:

Kiprusoff måste väl vara turneringens bästa, eftersom han inte släppt in ett enda =)

Portello:

Jag tycker att Sedinarna ska ersätta Andreas Johansson.

Ambroo:
Esche framstår mer och mer som turneringens bäste målvakt.

Ojojoj.. Vilket underbart mål Kovalev gör!

Det är ett av de läckraste mål jag sett på länge.. Han kommer i full fart över blå mot två Jänkare, lurar bort en back och förnedrar Amonte totalt med en klubba skridskodragning innan han väntar ner Esche i kassen och sprätter upp den i taket!

Måste också skriva att USA:s mål var riktigt snyggt, Modano hittade Tkachuk vid bortre stolpen på bästa Foppa vis!

1-1 efter andra, målskytt lite turligt för Ryssarna Zubrus som vallade pucken på Chelios skridsko efter 12:20 och i USA målade Tkachuk i pp efter 13:44.. 12-10 i skott till Ryssland, jämnare nu..

Klar scenförändring till en början och precis som mot Canada verkar det som om att gamlingarna hos USA behöver en period på sig för att komma igång. Såg också ut som att Ryssarnas höga tempo från den första perioden i kombination med deras matchovana påverkade, men ryssen reser sej dock och tar tillbaks initiativet och det gör man främst därför att man kämpar för varandra och verkligen spelar som ett lag, när hände det senast? Bra målvaktsspel av Esche, men också utav relativt okände Ilja Bryzgalov (Anaheim). Slutrapporten får ni precis som jag läsa om på text-tv och i kvällspressen för nu blir det sängen..

En rolig iaktagelse är att Ryssarna verkligen satsar offensivt, här finns ingen utpräglad checkingline utan här är det full fart framåt.. Vad sägs om Frolov och Afinogenov i en fjärdeformation? Det är som att Tre Kronor exempelvis skulle köra med Modin och Alfredsson i fjärdekedjan! Nu tillbaks till matchen, jag återkommer om jag håller mej vaken..

USA - RUS
0-0 efter första.. 16-4 i skott till Ryssland varav 8 klara målchanser..

Ryssarna imponerar med teknisk, snabb och kraftfull hockey och kommer i våg på våg ala CCCP, den som utmärker sej mest så här långt är helt klart Afinogenov. Även i coachningen förvånar ryssen, de kör med två toppade powerplay formationer vilket är ovanligt att se när det gäller dem. USA kan tacka Esche som precis som mot Canada är rena rama vägen därbak, det ser segt och tafatt ut, men det är nog tagna på sängen av det ryska spelet precis som jag..

Sv: Målvaktskampen
Skarin: Visst, han är också en toppmålis i WC.. och även han hästlängder före de svenska!

Dream Team: Glöm inte Robert Esche, som var gudomlig mot Kanada.

YaQoP: Nej, hualigen heller. Att möta Finland i Helsingfors, med ett Finland som imponerat i varje lagdel, till skillnad mot vad Sverige faktiskt lyckats med fullt ut hittills, OCH med det faktum att revanschlusten hos finnarna efter den svenska mirakelvändningen i VM 2003 lär vara gigantiskt stor, så känns detta som en väldigt svår uppgift för Tre Kronor.
Det är nu man ska ha format laget så att man får ut precis allt vad som är möjligt. Känns som vi inte riktigt är där, ännu...

YaQoP: Näe det är sant, men i det här fallet kan man nog inte anklaga dem för det.. De syns på Tellan och Salo vilket sen också smittar av sej på övriga laget =/

Dream Team:

Ja man har redan börjat ladda för den matchen, oavsett vem som står i mål är det bara o önska lycka till, det blir ingen lätt match.

knaskamilla: Vem tycker du att Sedinarna ska ersätta?

YaQoP: Ja.. det finns liksom inte ett uns av tvivel på den frågan. Men men.. jag önskar Hardy lycka till när han ska forma laget mot Finland på lördag. Främst när det gäller målvakten, men även i övriga lagdelar..
Heja!

Dream Team:

Aha, ja ser man det så, så kan jag hålla med dig, Kanada har tveklöst bäst ställt på den positionen.

Ambroo:

Näe, dom skriver sällan nåt sant ändå.

YaQoP: Läst Aftonposten idag?

YaQoP: Nä, det var bara jag som reagerade över hur han la orden. Som att det fanns nån tveksamhet om vilka som hade bäst målvakter, ungefär.. och som om di svenske på nåt sätt fanns med i just det resonemanget, typ...

Ambroo:

Och hur vet du att han inte har gjort det?

YaQoP: Han kan väl åtminstone uttala sej om vem som är förste keeper och satsa på vem det nu blir så han får känna trygghet, då kanske man slutar kasta puckar i det egna målet..

Dream Team:

Ja vad tycker du han ska säga då?

Hardy Nilsson står för dagens understatement på frågan hur bra våra målvakter är:

"– De är bra. Men allting är relativt. Kanada har väl de bästa målvakterna i turneringen."

Väl??!
Det finns inget lag i WC som kommer i närheten av den klass som framför allt Martin Brodeur men även Roberto Luongo och Jose Theodore har. Möjligtvis kan Finland med Mika Kiprusoff mäta sig en bit i jämförelse.
Ordet "bra" får ju också genast en väldigt bred innebörd, i just den jämförelsen. Så Hardy.. ta och kom in i matchen nu!

Sv: World Cup
250kg kärlek: Därför att Lasse Kinch har hand om gruppen "over there".

Sv: World Cup
Någon som har en förklaring varför en sån som Åke Unger kommenterar alla matcher i Europagruppen? Överlag är det inte direkt någon World Cup status över Tv 3:s val av kommentatorer och har så aldrig varit heller (vad jag kan erinra mig om) i hockeysammanhang.

Bättre än så här måste man kunna begära av Tv3. Det är väl i princip bara Wikegård som håller måttet.

Sv: En poäng på vift.
Lagets samt individuell statistik måste följas och studeras under lupp ;)

Bafucin: Näe man älskar ju sånt :)

Hur viktigt är det vem som gör poäng och vem som får poäng i statistiken så länge Sverige vinner?

Totalt oviktigt.

Deas: Hehe man får helt enkelt lita till sej själv istället!

Ambroo: Officiella siten skrev att lagen i Europa-gruppen skulle spela på stora rinkar. Efter det är jag lite skeptisk :P

Deas: swehockey är inte att lita på.. Följde Timrås öde i cupen i Västerås, där hade de blland annat ett par ass felande och dessutom ett mål av Sanny Lindström som i verklighet gjordes av Christian Söderström.. Lita hellre till officiela siten!

Deas: Mystik...

JimmyH: Mot Tyskland gjorde han mål på styrning. Sen så fick han assist för att han sparkade/jobbade ner pucken till affe innan denne passade sudden som sköt in den med sin underbare backhand. Sitt andra assist fick han då han la ner den till affe i det andra hörnet och denna hittade kim johnson mee en fin passning.

Antar att det är passningen till affe innan suddens backhand som det råder delade meningar om? jag minns inte hur det var, får kolla highlightsen sen, nu ska jag på skolan. Ha en bra dag!

(enligt swehockey var han iaf 1+2 mot tyskland och 1+1 mot tjeckien)

Deas: Vilket mål skulle han haft sin andra assist på mot Tyskland då?

Han och Sundin var båda 1+2 mot Tyskland. Så stod det överallt där jag kollade. Däremot har vissa sidor skippat hans assist på öhlunds mål mot tjeckien medans vissa har med det.

Poffa: Dem gjorde då inga mål i powerplay. Har man dessa tre i powerplay så har man tre spelare med ett dåligt skott. Det gillar iaf inte jag.

Nu har alla utom Zetterberg bra skott i den andra PP-linjen. Det har ju även resulterat i tre mål för dem så här långt.

Så Sedins i powerplay i träningsmatcher = 0 mål

Modin, Alfredsson, Öhlund, Johnsson när det gäller = 3 mål

Deas: Nej... Han hade 1+1 mot Tyskland och 1+1 mot Tjeckien

isåfall har han ju 2+3 totalt

Ingen ass på Zetterbergs, men däremot målet och enligt swehockey en ass på Öhlunds mål.

Från Swehockey:

2. ÖHLUND, Mattias
(11. ALFREDSSON, Daniel
33. MODIN, Fredrik)

JimmyH:

Naturligtvis så skall det vara Modin som står på pointen och inte Alfie. Modin har varit klart bättre än Alfie och har bättre skott än Alfie. Men tanken med Sedins och Zäta som en PP-uppställning är ändå fungernade om du frågar mig.

JimmyH:

Ja fast det du frågade var varför det var bevisat (då är det alltså redan bevisat). Inte OM det var bevisat.

JimmyH: Såpass, då är det swehockey som är ute och cyklar.

Sv: Stats från World Cup
Målvaktsligan baserat på räddningsprocent. Det säger inte så mkt än, jag vet =) Men det är ju roligt med listor, eller hur?

1 MIIKKA KIPRUSOFF FINLAND 100%
2 MARTIN BRODEUR CANADA 95.9%
3 ROBERT ESCHE UNITED STATES 93.8%
4 MIKAEL TELLQVIST SWEDEN 92.5%
5 TOMMY SALO SWEDEN 89.5%
6 OLAF KOLZIG GERMANY 88.1%
7 RASTISLAV STANA SLOVAKIA 85.7%
8 TOMAS VOKOUN CZECH REPUBLIC 85.2%

« · 411770 · »