Tre Kronor

17287 inlägg · 806 ämnen

Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige

544968 · » Till forumet


Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Dream Team: några roliga komentarer där :)

men jag toror det är mycket som dom canadesiska fansen skrev på HFBords, dom kanadensiska backarna presterade inte bra, jovo var dålig defensivt, tex(någon var osäker på om han spla vänster ytter istelet för back)
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Hawerchuk: Ja de lär ju spöa oss i finalen :/
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Vi vinner en betydelselös match mot en halvlojt spelande Kanada långt ifrån toppform och helt plötsligt är VM-guldet vårt. Det är så ZzzzZZzzzz...
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
JimmyH: Inte lätt att hänga på Thornton där...

På Heatley's mål undrar man ju vad Jönsson gör. Först stöter han halvhjärtat på Heatley och ger upp efter att denne passat vidare, utan en tanke på att han får glida in helt i slottet och få tillbaka pucken direkt. Det kallas väggspel kenny, han fick tillbaka den på en gång. Så kan man faktiskt göra :P
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Bortförklaringarna från Kanada efter förlusten haglar precis som väntat. Läst i Expressen:

"Shane Doan:
– Jag menar, Sverige är inte dåligt. Men hade vi spelat som vi är kapabla att spela hade det blivit en helt annan match.

Joe Thornton:
– Den svenska segern betyder ingenting för oss. Ingenting.
– Vi har massor med karaktär i vårt lag. Det var inte det riktiga Kanada ni fick se. Vi kan mycket bättre."

Shane Doan tycker till om domaren som väl knappast kan sägas gjorde så att Sverige fick någon större fördel igår. Istället hyfsat konsekvent, och med liknande misstag åt båda håll, skulle jag säga.

"– Det skadade oss matchen igenom. Domaren tog några tuffa utvisningar för oss och missade några för dem.
– Men det är så det funkar här. Vi vet att europeiska domare kan vara skumma.
Även NHL-hårdingen Shane Doan kritiserar domarens insats:
– De åtta utvisningarna slet sönder vårt spel.
Inte heller tycker kanadensarna att första svenska VM-segern över Kanada sen 1999 kommer att han nån som helst betydelse för VM:s fortsättning.
Ryan Smyth:
– Låt mig utrycka det så här: Bättre nu än senare."


Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Var segern över Finland medaljkantad så var denna segern guldkantad. Trodde verkligen aldrig att vi skulle kunna spela så bra med detta laget. Detta var den bästa landskamp Tre Kronor gjort sedan vi slog Kanada i OS.

Mest imponerad är jag över Mikael Samuelsson, äntligen har vi hittat den där riviga, tuffa och aviga spelaren som inte bara retar gallfeber på motståndarna utan har även fått igång Sedin-bröderna som tycks göra mål på varenda läge de skapar.

Överlag har vi ett otroligt bra lag, Henrik Zetterberg tycker jag visade mer klass igår än tidigare, framförallt i det defensiva. Tror han vann varenda tekning i andra halvan av matchen. Matchades ruskigt mycket vid ställningen 5-4. Han förtjänade även minst ett assistpoäng med tanke på både Hedström och Jönssons öppna lägen.

Jörgen Jönsson och Samuel Påhlsson är två andra helt fantastiska och lojala allround centrar. Alfie, Pebben, Jonte och Samuelsson är underbara yttrar som verkligen gör motståndarna svettiga.

På backsidan spelar Niklas Kronwall som en världsback. Ronnie Sundin var ruskigt bra igår. Norström är den starka ledaren och Kenny kommer mer och mer.

Målvaktssidan har aftonbladet analyserat sönder men det var längesen vi hade en sådan här stark målvakt, då får vi gå tillbaka till Salos glansdagar i slutet av 90-talet.

Framförallt så har Tre Kronor ett hungrigt och hårt arbetande LAG! Alla kedjor är någorlunda jämnbördiga. Hur det än går i denna turnering så har man visat att det finns liv efter Sudden-generationen.

Dock så sätter jag 100kr på att vi inte vinner mot USA ikväll som en slags reaktion. Men gruppsegern tar vi bara vi slår Lettland, sedan lär Schweiz vänta i kvartsfinalen. En otroligt otäck kvartsfinalmotståndare med kvicka spelare och en grym målvakt.

Till sist så må jag säga att jag tycker synd om Sanny Lindström, sitta på läktaren i två veckor för att sedan kliva in och matchas mot världens just nu bästa kedja. Han gjorde i alla fall 6 bra byten av 8. Men det var övermäktigt motstånd. Men han var inte sämre än vad Nicklas Lidström var i förra årets final. Om det nu skulle vara någon tröst.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Dream Team:
Laget gjorde det bra i heleten. Man spelade jämt i de flesta lägen innan man skruvade upp tempot, men gick bort sig (precis som Kanada) när forwards skruvade upp tempot en aning. Jonte tyckte jag såg blek ut med, men han gjorde tillräckligt för att inte bli en syndabock denna kväll. Kanadensarna är dessutom större och kaksigare än vad finnarna var här om dagen, det kan ha blivit för tufft helt enkelt för han. Jonte har hög nivå, men inte så att den matchar de största...

I övrigt var ju svenskarna kanon. Allt stämmde och laget verkar tro på spelupplägget till 100%. Resultat? Det har vi redan fått beskåda. Hoppas bara att det håller vägen ut...
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Dream Team: Ok.


äntligen förklarar någon för mig.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Pappin27: I de lägen man bygger spelet för att få skott utifrån bör han väl stå vid kassen och störa backar plus målvakt. Men som sagt så var det ingen större kväll för vare sig Jonte eller hela den enheten. Man kom aldrig in i matchen riktigt. Så kändes det. Att man som spelare (Jonte) då inte får igång den där viljan att stångas vid kassen kanske är en förklaring.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Poffa: Dags att betta att Kanadickerna piskar finnarna imorgon kan man tro, dom vill nog visa vad dom kan :)Lätta pengar på sverige idag....
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Dream Team: Vart ska han vara? Styra spelet i ett hörn liksom Z? Eller vara allt som Allfredson som kryper upp mot blålinjen?
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige

Tyvärr så såg det darrigt ut i början av perioderna. Framför allt på backsidan. Sanny fick ingen bra debut och bänkades helt korrekt i andra perioden. Känns som att det här med sju backar är en dum form, då det inte ger den trygghet som man ser då man spelar med samma backpartner hela tiden.

Kedjan med Weinis, Zäta och Hedström hade det tungt idag. De var inne på två baklängesmål och spelade slarvigt. Weinis sämst av dessa tre.

Två bästa kedjorna i dag var FBK-kedjan med Jönsson och de andra, samt Sedin-kedjan. Frölundakedjan började lite darrigt men blev bättre och bättre efter hand. Påhlsson ruskigt bra. Pebben har det dock svårt. Alfie har också det lite tungt, men gör trots det mycket nytta.

Lunkan i målet stabil, målen han släpper in är inte hans fel utan beror mest på tafatt spel av backarna.

Skönt med vinst i alla fall. Hoppas vi kan slå USA i morgon också.

Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Pappin27: Försöka göra mål, kanske?
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Dream Team: Så vad ska Jonte då göra i PP?
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Pappin27: I den förstauppställning som Sverige hade i power play var väl grundidén att Ronnie Sundin skulle stå framför kassen och ta stryk. En roll han behärskar väldigt bra. Varför Jonte inte fått dom direktiven vet jag inte. Man tyckte kanske att det fanns spelare i Tre Kronor som fixade den uppgiften bättre, kan jag tro. Jonte syntes inte till mycket alls i dagens match, för övrigt. Några skottlägen i power play, inte mer.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Dream Team: Kommentar varför han inte vågar gå in på målet?
Sån jädrans gud är han trotsallt inte.
Låt z fixa spelet liksom alla andra gånger han har varit inne på mål iår.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Dream Team: Souray.... ja han verkar inte ha lärt sej mycke :)
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
mok: Det räcker väl om spelare likt Sheldon Souray drar på sig onödiga utvisningar. Han har väl inte förstånd nog att undvika just det. Jonte brukar ha en tendens att falla över i den trallen med, men han verkar ha lyssnat bättre på Bengt-Åke m.fl idag.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Pappin27: Sveriges "hjälte" jaja... att han inte går in o irriterar är en bra fråga men sen kanske han har blivit tillsagd att vara passiv med att ge igen mot Kanadickerna.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Hmm. Bara jag som reflekterar varför inte våran tuffe polis Hedström varken försvarar sina lagkompisar vid " smågruff " eller går in på mål i Powerplay och irreterar målis? När sveriges "hjälte" inte gör det så är han totalt värdelös.

Stora stygga kanada, kan vara dumma, eller?
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Pappin27: allra viktigaste målet av Zäta. UNDERBART!!
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Modoante: Ennu viktigare mål nu av Samme.

UNDERBART!
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Pappin27: viktigt mål av Sedin nu har vi häng på dom
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Tur att Samme finns.
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
NR_9: just nu så ser det ju inte så lovande ut. Vi spelar bra hockey, ändå så får de satans kanadickerna in 2 puckar!
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Bra Sanny * Klappar händerna *
Kommentera

Sv: Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Salle: Du var ju väldigt positiv, jag är glad att Sanny får spela idag sen om vi vinner en "oviktig" match är ju en sak och om vi förlorar en viktig match är en annan, bara de ger järnet och kämpar så är jag nöjd.
Kommentera

Hockey-VM 2005 Kanada - Sverige
Skall vi återigen vinna en "oviktig" match emot Kanada för att sen när det gäller medaljer förlora...

Kommentera

544968 · »