mattias - 74: Personligen skulle jag nog ta Hampus Lindholm före Ekholm alla dagar i veckan. Även Edvindsson faktiskt. Lindholm är den jag tycker mest påminner om Brodin. Sedan har de ju redan två "extra backar" i truppen så det beror ju på hur de tänker. De borde ju kanske sätta in någon av dessa i topp sex eftersom de ändå är uttagna före både Ekholm och Lindholm. Dock tycker jag att Lindholm är den som är mest lik Brodin. Bra defensivt, men kan flytta lite puck.
SPOODI: Jag har lite svårt när jag tänker femmor hur och var jag ska använda en sådan som Eklund. För mig är han inte aktuell top nio om det inte blir fler skador och han är ju inte aktuell i en fjärde så då blir han inte aktuell. Det roliga är ju att Mika går in som en av tre toppcentrar (han har ju dessutom varit väldigt bra sedan uttagningarna). Sedan gör man inte så mycket ändringar. Det skulle göra att en fjärde består av typ Lindolm som center och sedan Wennberg och Holmberg. Alternativt kan de flytta upp Rakell i en topp nio och låta Landeskog (om han blir hel) gå i en fjärde vilket jag tycker är helt fel. Han spelar 20 minuter i en topp kedja i NHL bästa lag.Då är det ju bara fråga om vilken karaktär de vill få in. Backlund absolut, men jag tänker att de redan har hans egenskaper i laget. Men vi får väl se.
Kaptenen33: Äh, Ekholm hade varit given i den här truppen från början om det inte vore för hans öppna kritik av Hallam. Bra i båda riktningarna, framförallt defensivt, den tuffaste backen Sverige har i NHL, massa erfarenhet från stora slutspelsmatcher och möter McDavid varje dag på träning.
Jag tycker att han har sett trög ut den här säsongen och även under four nations tycker jag han hade problem med tempot. Jag tänker att det är därför han fick stå åt sidan också. Sedan att han och du har en annan åsikt det är ju helt ok. Men den tuffast svenska backen i NHL är Adam Larsson, där vikar jag mig inte :)
Kaptenen33: Nästa spännande fråga blir ju om intåget av Mojo påverka formationerna något. Att Mika kommer att spela center i den här turneringen inledningsvis är nog helt klart efter Carlssons skada, men frågan är om de vill ha Mojo med Eriksson Ek som i Minnesota. Detta förändrar ju i så fall lite på hur de tilltänkta formationerna skulle sett ut.
Kaptenen33: Jag har sett Minnesota några gånger nu det senaste och tycker verkligen att Mojo och JEE har fin kemi. Inte övertygad om att de ska gå ihop, men om de ska göra det så behöver de ju få Tre kronors Matt Boldy med sig. Och vem är det funderar jag på? Frågade chat gpt, men fick inga riktigt bra svar. Kan själv känna att det borde kunna fungera fint med Raymond eller Kempe. Lite olika spelaryper helt klart, men båda av dem har delar av Boldys spel i sig. Raymond finess och spelsinne, Kempe tyngd och täcka puck och en rakhet i sitt spel.
Det skulle kunna se ut såhär således Bratt Mika Nylander Mojo Eriksson Ek Raymond/Kempe Raymond/Kempe EP40 Forsberg
Men detta gillar jag inte alls för då hamnar Landy utanför topp nio och det tycker jag inte att han ska även om han är grym i den rollen också. Men kanske får man gå dit till en början med tanke på hans skada och så får han spela sig upp i truppen under turneringens gång. Då finns det lite olika varianter att gå med en fjärde. Jag gillar ju ett tänk med Landy Lindholm Rakell. Det skulle göra att du har en fjärde som är i stort sett lika farlig som någon av våra andra formationer på pappret. Frågan är då varför Wennberg och Holmberg är med. Jag tänker ju att Hallam vill ha dem i en fjärde så han kommer nog inte ställa upp på ett liknande sätt, men jag tycker att det är en spännande fjärdelina.
Nils Norin1912: Spännande och lite annorlunda tänk. Men du menar Lindholm som center i tredje väl. Landeskog tekar ju ibland och är bra på det, men är ingen center. Måste säga att jag gillar din fjärdelina rätt mycket :)
Kaptenen33: Tack! Ja byter plats på dom. MoJo kanske är given bredvid Eriksson EK nu när han kom med? har bara hört att Nylander föredrar att spela med Eriksson EK som har arbetskapacitet och lungor så vore nog bra att sätta Nylander att briljera bredvid honom.
Kaptenen33: Nu har den första träningens femmor släpps: Kempe – Eriksson Ek – Nylander Bratt/Forsberg – Lindholm – Raymond Pettersson – Zibanejad – Rakell Landeskog – Holmberg – Wennberg/Johansson
Det var inte så många rätt jag hade där. Oj vad de tänker annorlunda. Jag undrar om det verkligen står mellan Bratt och Forsberg i en andre och Wennberg/Johansson i en fjärde? Lite märkligt ändå. Eller så är detta verkligen bara en första träningen, men med två dagar kvar till nedsläpp tänker jag ju ändå att de vill spela ihop någon form av premiärlag.
Kaptenen33: Vad tyckte ni om gårdagens inledande match. Första matchen förvisso, men några saker kändes bra och några lite mindre bra.
Det mindre bra. Tuff match för Gustafsson i målet, men självklart ska han inte släppa något av dem. Konstigt att Markström var back up. Han borde rimligtvis vara tre i hirarkin tycker jag. Hedman ser fortfarande trög ut. Hans frånvaro har inte hjälp honom inte för att jag trodde det. Mika såg sådär ut. Slår bort lite puckar och ingen riktig fart på rören. EP40 bra defensivt, men hade behövt sätta sitt friläge för lite självförtroende.
Det positiva Bratt ser fin ut Nylander ser väldigt fin ut. JEE är en murbräcka. Landy leder laget. Dahlin och Forsling fantastiska där bak
Det går inte att dra några växlar av gårdagen egentligen, Italien är helt enkelt för dåliga, men jag tyckte ändå att Tre kronor såg pigga u.
Ok ja åsikterna är ju olika och tur är väl det ;)