1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736872 inlägg · 7967 ämnen
« · 82906 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Derbygrupperna kvar
Hugin:

Jag glömde att skriva - det viktigaste i denna indelning var att få
Leksand till Globen - sen är det väl tveksamt om det blir mycket folk varje gång i serielunken, men det är väl vad man hoppas på.
Hockeyn är iskall(?) i Stockholm så man vill väl göra någonting.

lindberg:

Jo, vi lider fortfarande av Axel Oxenstiernas vansinniga indelning av landet på 1600-talet där vi tilldelades Norrland. Konsekvenser av den ser vi alltså än idag - vi tillhör Norrland och skall således
spela mot Norrlands lag. Att det sedan inte blir varken folk eller någon derbystämning är väl sånt vi får ta.
FBK är att gratulera - DIF, LIF och SSK får dom väl inte hicka av.

Nya målvakten
Känns iaf bra med en ny målvakt.Jamie Ram som var andra-målvakt i VM år 2000 känns som en perfekt målvakt!

Lunkan: Jag håller med om det inte har framgått.......

lindberg: Derbygrupperna är ett hån mot BIF som inte gynnas på nåt sett. Derby mot Lule tjena det är ju längre dit än till Malmö.

Undrar om klubbarna delar på dessa (xtra pengar) som i BIFs fall måste bli xtra kostnad istället för inkomst.

Ok om man lirade Derby mot LIF DIF och SSK som är de närmsta lagen.

Som det är nu är det BARA SKIT med dessa derbygrupper. Man lyckades tex förstöra all derbystämning i Globen med sina derbygrupper. Inte slutsålt en enda gång i år.

Nya spelare
VADS ÄR DET SOM BEHÖVS NU?

Sv: Finska pinnar
gordo: Tycker mig skymta en liten tendens till att vara kritisk mot att man plockar in en ny keeper? (Är Tor Karlström din pseudonym? Är gåtan Tor löst?;-) Min teori: Aspen kommer att bli en Stormålvakt, och räcker redan idag gott till i serielunken. MEN, är inte ännu en playoff-keeper. Alla lag tror/vet att det går att få Aspen att darra, på ett eller annat sätt, när det drar ihop sig. (Typ köra över honom 4 gånger på en period, som Mika Hannula gjorde förra våren...Knappast Aspens fel dock. Melker, kom tillbaka!) Så, analysen var förmodligen: Aspen behöver stabilisera sig ett år till, framförallt för att räcka i playoff. Alternativen är då att planera för snabb sorti, eller försöka täcka ett år med en "matchkeeper". Om man INTE värvade en keeper, skulle SK bli helt omyndigförklarade (vilket de blir ändå i o fs)

Jag kan inte förstå varför man inte skrotar dessa s.k. debygrupper..

lindberg: Luleå det är väl inget derby och modo och timrå derbyn ska va jämna det får ju inte bli 11-0 till BIF varje match.

Finska pinnar
Om vi bortser från Ram-diskussionen så ställer man sig frågan hur det kan vara så att finska målvakter är så intressanta för svenska klubbar.
Frölunda plockar in Norrena när man har Lundqvist, som med alla mått mätt är riktigt bra och lovande.
Brynäs tar in Ram när man har en ung och utvecklingbar målvakt (Asplund) och en till (Lundström) på väg upp.
Skall de svenska juniormålvakterna åka till Finland för att få stå?
Är det den stängda ligan som gör att det dräller av unga finska duktiga målvakter?
Är det utveckling ett år i taget som är melodin, eller går det att vara långsiktigare än så?

Jamie Ram
Här är lite fakta om Jamie Ram jag frågade Keb Eriksson!
Jo, den nye kanadensiske 31-åringen är säkert en verklig toppmålvakt
- av meriterna att döma i varje fall. Håller säkert samma klass som
finske Pasi Nurminen som var Brynäs första val men som nog blir kvar
i proffslivet.
Här lite fakta om Brynäs nyförvärv, som skrivit på för ett år:
Ålder: 31 år. Familj: Fru och en son - och paret Ram väntar sitt
andra barn i sommar.
Född: I Ontario i Kanada.
Längd: 180 cm.
Vikt: 80 kilo.
Tidigare klubbar: Michigan tech, Birmingham Rangers, New York Rangers
(spelat en NHL-match där), Kentucky, Utah Grizzlies, Cincinatti
Mighty Ducks, Snow Brand Sappora, Jokerit (finsk SM-liigamästare där
den gångna säsongen).
Meriter: Finsk mästare alltså med Jokerit 2002, reservmålvakt i VM
för Kanada år 2000 och i årets VM i Sverige, många landskamper med
spel bl a i Sweden Hockey Games i Globen två år i rad, en NHL-match
för New York Rangers. Han stod 40-talet matcher för Jokerit i vinter
och var suverän efter jul. Valdes i februari till ligans bästa
spelare. Han rankades också som tredje bästa målvakt i SM-liigan.
Tidigare har han även spelat i Japan och flera i Nordamerika.
Som synes en fullödig meritlista.
Med hockeyhälsning
Keb Eriksson.

Derbygrupperna kvar
Brynäs får dras med samma heta derbymotståndare som senaste säsongen,Luleå, Modo & TIK....

Finalerna 99-00
Det var nån som undrade om man kunde köpa finalerna från 99-00 det går men det kostar ca 1200 kr

Sv: Jokerits förstemålvakt 83:a
gordo:
Det lät vackert:
Svenska mästare 2002-2003,mmmmmmm:-)

gordo: Det hjälpte tydligen inte iaf......
Ska se om jag kan skrapa fram en målis åt dig med 100%.......dröj
ett tag bara......

prosten:
aj knöw, prosten, aj knöööw...
Slår vad om att han spikar igen i Brynäs också, Svenska Mästare 2002-2003...

Det spelar ingen roll vem som Brynäs skulle presentera så skulle det ändå finnas nån som inte var nöjd.
Jag tycker vi ska vara jävligt nöjda med Ram,tror han även kommer att lyfta fram Aspen,konkurens är alltid bra.
Bara det blir nån bra back istället för pengasugna Olsson så blir det otroligt bra.

Säger som Hugin:

VAR GLAD

Puffen, Hugin:
Här är det högt i tak och vi är på rätt väg...

Glöm inte att det var en överjävligt kritisk inställning som byggde Brynäs storhet en gång i tiden...

Ser Tigern framför mig på träning: "Grabbar i dag tar vi det lugnt vi är ju så bra i alla fall, och inte behöver vi träna om vi skall vinna serien 11 år i rad. Host, host... Den var bra!

prosten:

Gordo är särdeles negativ denna dag, månne helgen varit
av sådan art att huvudet idag inte riktigt hänger med.

VAR GLAD

gordo: okej bra förlåt att jag sa sådär

gordo: okej bra förlåt att jag sa sådär

gordo: Du pessimistiske, kanske detta citat från hockeymagasinet
kan pigga upp ?
"Kanadensaren stod 37 av 56 matcher i grundserien för Jokerit och
släppte in blott 1.69(!) mål per match och räddade 93.6% av
skotten. Fantastisk statistik som skulle göra vilken målvakt som
helst given etta - men inte Ram - han hade överjävligt motstånd till
slut."

Sv: Lagbyggnad
Lyck:
Så klokt, Lycken, så klokt...

Håller till fullo med Lyck om att Ram/Asplund känns betydligt bättre än Asplöv/Pettersson.
Tror också att Ram är en kortsiktig lösning på max två år då vi tills dess antingen fått tillbaka Honken alt att Lundström utvecklats tillräckligt för att kunna ta en plats.

Om Christer Olsson försvinner behöver vi en skridskoskicklig, skottstark back av hög klass. Varför inte närma sig Thomas Johansson i AIK ? Han skulle passa perfekt.

Hoppas att SK värvar 2 spelare (back & forward) med klass, som vet vad hockey handlar om. så kanske Brynäs kan komma nån platsering bättre än i fjol. Tycker just nu att truppen inte ser så värst intressant ut.

Puffen:
Bättre att vara kritisk nu än att försöka trösta alla på HS när Brynäs åker ner i Allsvenskan...
Skall vara positiv och försöka lära mig finska, det kommer att behövas i vinter...

Det blev svårläst det där, vad jag menar; Tror mer på paret Ram/Aspen kommande säsong, än Aspen/Pettersson under fjolåret. En förstärkning.

Asplund 02/03 - Jamie Ram är säkerligen bättre än Asplund 01/01 - Mattias Pettersson, räcker för mig i dagsläget.

Olli:
Jag håller med dig men ville förtydliga att han endast missade lite in en match och Lehtonen tog ju verkligen chansen.
Jämför med Salo, han är ingen dålig målvakt för att han stod och sov på ett skott i OS.
Ram blev månadens spelare i februari.

Maltsev: Jag menade närmast, att Rams säsong som helhet var väldigt bra. Han blev ju vald till månadens spelare i Januari, vill jag minnas.

Maltsev:
"11 skott Kärpät" är felskrivit "11 skott mot motsåndarna Kärpät" ska det vara!

Olli:
Ram stod första slutspelsmatchen men var inte lyckad i den andra och böts ut efter att han släppt in 3-2 målet då han bara räddat 11 skott Kärpät.
I nästa match stod Lehtonen och höll nollan sen gjorde han kanonmatch efter kanonmatch, därför blev Ram petad!

Jamie Ram är helt klart en duktig målvakt. I Jokerit spelade han riktigt bra, men hamnade i skymundan av supertalangen Kari Lehtonen. Lehtonen kommer troligen att draftas bland dom 3 första i sommarens draft. Vissa tippar, att han blir vald först av alla.

gordo: Va inte så negativ jämt!!

prosten:
Vet inte hur mycket du skall tro på Jokerit-folket. De har ju lyckats bra med AIK, trots att de har samma sportchef...
Det är ju kul att de tycker att de har bra målvakter, då skiljer ju de sig från Brynäs som offentligt förklarar att förstemålvakten saknar hår på bröstet (finskt så det förslår!?).
Sauna, grappar...
Pika igen måålet...

Lite värdelöst vetande; Målramen har spelat andrefiol till Corey Hirsch i AHL en gång i tiden. Om nån nu var intresserad. Har även stått i par med Kay Whitmore.

gordo: Eftersom du ignorerar vissa delar av mitt inlägg så tar jag
det igen: Enligt Finska mästarna Jokerits tränare
så hade dom de två bästa målvakterna i Finska ligan förra
säsongen. !!!!!

Sv: Jamie Ram
Målisen: Ja
Han är bäst i världen bla bla

prosten:
Kan det vara så att Ram är med för att han redan finns på plats?
Förvånar det dig om han byts ut mot någon inresande från NHL som skall ha 2 veckor semester i Sverige?

Sv: Jamie Ram
Puffen:
kan du översätta oxå:-)

prosten:
100 min spel av 12 matcher bakom en 83:a som räddat 94.04%.
Då är man andremålvakt...
Nittymäki, TPS Åbo (-80), Norrena, TPS Åbo (74-) och Markanen (matchens lirare mot Sverige igår) verkar vara skapliga de också eftersom de spelar i finska landslaget just nu...

Jamie Ram
Här är lite info om Ram.

Sv: Pasi Nurminen
Puffen:
Nurminen är inte aktuell.
Jamie Ram Har ju skrivit på för ett år.
Nån ny arena lär det inte bli,däremot en rust av Gavlerinken.

gordo: Vadå andremålvakt ? Enligt Finska mästarna Jokerits tränare
så hade dom de två bästa målvakterna i Finska ligan förra
säsongen. Dessutom är väl inte Kanadda kända för att ta med usla
andremålvakter till VM eller? Borde väl duga åt dig....;-)

Ny Arena
vet nån nåt om den nya arenan som brynäs ska bygga?

Pasi Nurminen
Nu står Pasi Nurminen som rykte igen!!!!!

gordo: Vi har ju ingen lokal ju..
Det är nog inte bara Wågen som behöver träna i (fjolårets) Brynäs. Min prioritetsordning för föreningen kvarstår: 1 o 2: Dra in mer pengar till SK att bolla med, 3: Träna laget! 4: Värva nytt, 5: Vill inte heller glömma knäppkorven.

Sv: Brynäs nya målvakt
Maltsev: Tack för det!

Matthiasson TIK trogen!
Vill bara säga att ni kan avfärda Matthiasson han stannar i Timrå IK i 3 år till!!

Fattar ni vad glada vi är!!!!

Lyck:
Aj nöw, aj nöw...
"Men vi har ju inga pengar..."
Skicka Wågen på en kombineraf fys/skridskoskola och ge order till Sares att hälla i extra mycket EPO i hans flaska så blir det nog fart på honom också (ja, inte Sares alltså)...

« · 82906 · »