1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446642 inlägg · 7967 ämnen
« · 78076 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: asplund igen...
micke och ford

AB måste ha fått uppgifterna från ngn, frågan är från vem?
Antingen från Esko/BIF, agenten eller Nurminen själv.
Eftersom det mest naturliga och enklaste sättet för AB vore att
först höra med Esko/BIF antog jag att så var fallet.
I så fall bör ju dessa anses vara upphovet till ryktet.
(viktig och intressant debatt, eller hur.....?) ;-)

micke och ford

micke och ford

Sv: Daniel Johansson
micke: Å fan. Måste ha missat det. Jag som var så noga med att läsa allt som skrivits under dagen.

Sv: Daniel Johansson
Ford Prefect: Välkommen in i matchen Ford. Det skrev Lunkan 13.17 igår efter det publicerats på Brynäs hemsida. ;)

Daniel Johansson
Daniel Johansson skrev ettårskontrakt. Se länk.

Ford Prefect: Precis Ford. Det enda jag jag har läst Esko säga om tilltänka nyförvärv var på presskonferensen när han kom. "Blir det några finska landslagsspelare? - Ingenting är omöjligt, säger han och skrattar".

Kan f.ö säga att jag genom mina ryktesvägar återigen hört att Norrena är klar för Frölunda. Källan var iofs lite yr i korken ikväll så jag vet inte om det är 100%, men till 97,5% är jag säker att Norrena är avskrivet från BIF. (gissa om jag kommer få käka upp det här om det visar sig att Norrena skriver på för BIF).

Ofaen. Om ngn minut uppdateras GD!

Huge: Då är det väl Pasi som gått ut med info, inte Esko?

micke:

Ur gårdagens AB

[Publicerad 2002-04-10]

Finlands landslagsmålvakt Pasi Nurminen är ett intressant namn för Brynäs IF. Han trivs inte i Nordamerika och vill gärna prova något nytt i Sverige. "Esko ringde mig och frågade om jag vill komma och naturligtvis vill jag det", säger Pasi. Men det är några saker som måste lösas först. Och det är fler klubbar som är intresserade av den finske landslagsstjärnan.
Foto: Pressens Bild
Brynäs IF

Huge: Men Huge. Har Esko verkligen gått ut och sagt att man vill ha Nurminen? Jag har gått igenom artiklarna i AB å GD och kan inte hitta ett enda uttalande från Esko angående nyförvärv. Jag kan ju iofs ha missat något.

micke:

Saida´s dotter har väl tagit över ruljangsen vad jag vet, han kan
ju ringa henne....... :)

Om nu BIF inte försöker läcka något så varför går då Esko ut
ock deklarerar intresse för Nurminen?
Konstigt var ordet, sa Bull.....

Från det ena till det andra, kan ingen ta bort Ostbågen från
Masterssändningarna på TV?
Åke Brolin, kom tillbaka, allt är förlåtet.......

Sv: Nya spelare:
ramannen:
Miettinen kan väl inte ersätta Harder. Harder ersatte ju Larsson när han blev skadad och nu är Larsson frisk igen. Är det någon Miettinen ersätter från förra säsongen så är det ju Per Mårs.

Nya spelare:
Mattias Pettersson-Pasi Nurminen
Christer Olsson-Tom Koivisto
Daniel Rudslätt-Markus Mathiasson
Mike Harder-Tommi Miettinen
Tom Bissett-Mikael Håkansson
Roger Melin-Esko Nokelainen
Lennart Engstrand-PJ
Anders Bergström-Michael Sundlöv
Mats Liljedahl-BJ

Huge: Jo det ter sig självklart att eftersom inget kontrakt är skrivet så vet INGEN vilken målvakt BIF tänker värva. Varken Aspen, sportkommittén eller Saida själv (RIP). Själva frågan är ju knepigt ställd men det jag först kom och tänka på Aspens sista ord "men vi får inte höra någonting". Jag tolkade det som att BIF inte försöker läcka någonting till spelarna angående namn på nyförvärv.

micke:

Antar att han med "vem" menar vilken målvakt man tänker köpa.
I så fall är det väl helt enkelt så att man SJÄLVA inte vet vem
det blir (om det nu blir ngn överhuvudtaget..) samt att även om
man visste så vore detta ändå ingen garanti för att man lyckas.
Nu har man ju i alla fall talat om vilka man är intresserade av
och på detta stadium borde det väl vara tillräckligt.
Som du säger så har man nog lärt sig läxan.
Aspens frustration är väl helt naturlig eftersom det rör hans
egen situation likväl som de övriga spelarna är mest intresserade
det som gäller deras....

Huge: Det mest intressanta i artikeln tycker jag annars är ;"Men vem som Brynäs tänker värva vet inte ens spelarna i Brynäs.

- Nej, jag har hela tiden försökt få reda på vem de tänker köpa men vi får inte höra någonting, säger Johan som känner sig frustrerad över situationen. "

Undrar om det stämmer? Isånafall har BIF verkligen lärt sig sin läxa från Espen-affären om det inte ens läcker ut till spelarna själva. Å andra sidan så kommer det oftast ut förr eller senare, spelarnas agenter brukar ju (trots att dom kanske fått munkavle) skvallra lite hit å dit för att marknadsföra sin klient och öka sin egen lön.

micke: Håller med dig här. Jag drar mig till minnes en anekdot som Sandlin berättade i tidningen en gång, just om hur olika personer behöver olika behandling för att få ut sitt kunnande. En målvakt hade fått en svacka och blev petad, och visade inte några tecken på att rycka upp sig. Inte förrän han (av någon anledning) fick hoppa in och ta ansvaret som förstekeeper igen, då hittade han plötsligt spelet igen. Vis lärdomen att målvakter behöver förtroende handlade Sandlin därefter med en målvakt vid ett senare tillfälle. Trots att killen gjorde plattmatch efter plattmatch fick han fortsätta stå, tills han själv bad att få kliva åt sidan några matcher.
Jag kan minnas detaljerna i historien fel, men sensmoralen är att vissa behöver förtroende, andra behöver vila. Vissa behöver morot, andra piska. Asplund har haft chansen att vara förstakeeper, men inte hållit för pressen. Därför tror jag att även han skulle må bra av att petas ner ett snäpp och verkligen få kämpa för att hänga med.

Att Aspen "surar" är ju i detta fall ett sundhetstecken i och med
att han klart deklarerat att han inte kommer att släppa spaden
frivilligt. Alla målvakter vill antagligen stå, helst i alla matcher,
och Aspen är nog inget undantag.
Det vore ju mer oroväckande om Aspens surande var kombinerat
med en önskan om att lämna klubben, men ngt sådant kan jag
inte se, åtminstone av hans uttalanden att döma.
Tror att ledningen klart inser potentialen, men som micke säger,
han har fått sina chanser och inte riktigt nått den nivå hittills som
man trott han skulle nå.
Därför har man helt enkelt beslutat sig för att ta det säkra före
det osäkra och skaffa en etablerad toppförmåga.
Eftersom klubben säger sig vara mån om spelarnas väl och ve
har man naturligtvis kört med öppna kort gentemot Aspen och
han är absolut införstådd med hur landet ligger. Något annat skulle
förvåna mig mycket......

Sv: Den felande länken
Bägge: Det hittills mest fyndiga namn på en tråd måste jag erkänna. Hatten av för westerlind.

Sv: Den felande länken
westerlind: Det känns faktiskt pinsamt, men å andra sidan är jag inte sämre att jag kan erkänna att jag inte kan saker. Det var faktiskt nyheter för mig, helt enkelt därför att jag aldrig behövt göra det.

gordo: Ett mycket läsvärt inlägg gordo! Håller med dig samtidigt som jag inte gör det. Jag TROR att Asplund mycket väl kan bli en världsmålvakt. What the hell, alla "experter" klassar ju han som en mycket större talang än Jätte-Honken. Men han har nu haft två säsonger på sig att bevisa det. Har han gjort det? Nej... När Honken stack over there så hade han världens chans att axla hans mantel. Be the best you can be! Ge järnet på träningarna, slå världen med häpnad på matcherna. När P värvades var trots allt tanken att Aspen ändå skulle vara förstakeeper, ledningen och tränarna trodde verkligen det. Han har behandlats som förstamålvakt i två säsonger men det gick inte. Lagledningen tar ut det bästa laget och det finns inte rum för "sosse-hockey" i dagens BIF. Aspen växte inte med förtroende, tvärtom. Aspen såg upp till Honken som tusan, dom var polare och peppade varann på träning som match. Aspen visste att han hade sin polare som kunde rycka in ifall han gjorde en plattmatch. När Honken försvann så försvann även det mesta av Aspens självförtroende. Det är som prosten skrev inatt; "Aspens reaktion visar väl bara vad alla vet, att han inte besitter världens största självförtroende direkt.". Hans utvecklingskurva försvann när han fick för stort ansvar, förhoppningsvis tar den fart igen om han vet att en plattmatch inte innebär att matchen är förlorad...

asplund igen...
Det här med Aspen verkar vara en riktig långkörare. Vi drar det väl några varv till då!
Det enda problem Aspen har är att han förmodligen är Gävles mest ärliga människa (ja kanske knappt slagen av DiLeva då).
Han SÄGER saker som alla personer KÄNNER, vare sig de heter Martin Gerber, Johan Holmqvist, Dominik Hasek, Patrick Roy eller Johan Asplund.
Man får inte i den här hårda branschen säga hur man känner sig, då har man för lite hår på bröstet! Löjligt men sant i den testosteronstinna hockeyvärlden...
Att tala om att det känns skit, att man uppfattar att arbetsgivaren inte tror på ens kapacitet eller vad det nu kan vara, är precis det som vi alla kan känna men som man inte beställer tid hos tidningarna för att annonsera ut!
Säg inte vad du känner, håll masken!? och visa att du är av rätt virke. Det är receptet att göra Aspen till världens bästa målvakt? Ja men vad enkelt!
Har sagt det förut och säger det igen:
Behandla Johan Asplund som den förstemv han är och han spikar igen kassen i vilket lag som helst! Solklart!
Behandla honom som en andremv och han liksom alla andra mv presterar därefter!
Förtroende!
Att tillåta skitmatcher men låta honom spela i vilket fall som helst. Att inte lalla med flera målvakter!
Att ge honom möjligheten att ta Brynäs till målet: SM-guld!
Alla växer med fullständigt förtroende, tom målvakter i hockey.

Näst bäst i ES på ekonomi.
Brynäs IF:s ekonomi har ju flitigt diskuterats på detta forum och somliga tycks tro att den delen skulle vara misskött och laget är på ruinens brant. Sedan blev det en del frågetecken när man värvade SM-Liigas bästa passningsläggare och det kom fram att man dessutom försökte värva Nurminen. Hur tusan har man råd med det helt plötsligt? Jag skrev att när man nu har en stabil ekonomisk grund att stå på så kanske man kan "chansa" mer med lönebudgeten, eller så har man vunnit på stryktipset, inte tusan vet jag.
Tanken med denna svammeltråd är iallafall att visa att BIF mellan säsongen 97/98 till 00/01 är näst bäst i elitserien på ekonomi! Här följer en lista på hur mycket lagen tjänade, eller förlorade från säsongen 97/98 till 00/01. Siffrorna anges i miljoner kronor och inom parantesen hur mycket dom hade på banken efter säs. 00/01.

MoDo +16,8 MKr (+17,5 MKr)
BIF +10,6 (+5,6)
DIF +9,2 (+8,5)
FBK +4,5 (+11)
IFB +0,1 (-2)
HV -0,8 (+8,8)
LIF -3,2 (-6,3)
LHF -4 (+0,3)
MIF -5,1 (0)
VFHC -20,5 (-19)
AIK -34,5 (+6)

Har inga kompletta siffror på LHC, SSK och TIK. Men på banken hade dom efter 00/01; LHC (+2,6), SSK (+2) och TIK (+1,6).

Jag tycker det är jäkligt starkt av BIF att gå 10,6 Mkr plus under denna tid, man ska komma ihåg att MoDo, DIF och FBK aldrig åkte på några skatteskulder. Vissa klubbar drabbades däremot jävligt hårt t.ex MIF och VFHC. Att AIK hade +6 miljoner på kontot (efter den här säsongen är väl dock dom pengarna långt, långt borta) beror på att man bolagiserades då och det egna kapitalet får inte vara negativt i ett aktiebolag, alltså sköt ägarna till pengar. MoDos ekonomiska succé beror dels på sportsliga framgångar under den här tiden men främst på att man hade en gynnsam sponsor. Den sponsorn bröt dock samarbetet efter 00/01 och klubben budgeterade faktiskt med flera miljoner minus den här säsongen, nu gick man iofs till final (mot FBK) så det kanske inte blev så illa ändå.
Hoppas detta skingrar tron att BIF skulle vara en fattig klubb. Man har mindre resurser än många andra klubbar, javisst! Man har mindre omsättning än många andra klubbar, javisst! Men vad FBK har visat så behöver man inte vara en storstadsklubb för att bli en hockeymässig och ekonomisk stormakt i elitserien. Allt man behöver är VILJA och VISIONER. Jag tror att det är just det som sker i BIF just nu. Man nöjer sig inte med att hänga i storklubbarnas svans, man ska vara den som leder utvecklingen. Planerna på den nya arenan och den satsning på nyförvärv som verkar ske nu ser jag som tecken på det. Först är man tvungen att bli en stabil förening, såväl sportsligt som ekonomiskt. Sedan kan satsningarna komma....

(Siffrorna är hämtade från tidningar och klubbarnas hemsidor)

Sv: Nästa Säsong
För att travestera Remarque´s gamla klassiker:
På forwardsfronten intet nytt. (förutom Miettinen så klart)

Eftersom "Musse" Håkansson verkar vara ledig så kanske det
kunde vara ngt för oss?
Vid ev affär kunde man isf "kvitta" utbildingsbidraget med Dif
mot Rudslätt´s dito.

Bright: Visst hade man kunnat det, om man velat det alltså. Jag tänkte främst på det du skrev att Aspen visst borde känna ledningens förtroende eftersom man man valde att kicka P istället för honom. F.ö håller jag med dig, men det skrev jag klockan 00.18 igårnatt här.

Bright: Håller fullständigt med dig. Asplund behöver någon som lär och stöttar honom, och det får han om han stiger åt sidan för ett meriterat nyförvärv. T.ex Passi Nurminen. Johan behöver någon bättre målvakt att lära av, så som han kunde lära av lillhonken innan han stack iväg.

micke: Menar du att lagledningen lika gärna kunnat kicka Asplund om han stått utan kontrakt, eller? Vad jag menade med Johans tidningsuttalande är att jag inte förstår vad han ska klaga för. Är han så säker på att bli förstemålvakt kommande säsong då? Även om han får en mer jämbördig kollega är det ju inte givet att Johan ens då blir nr 1. Han klarade ju inte att konkurrera ut Mattias Petersson heller. Nej, jag tycker unge herr Asplund enbart ska se det som en stimluerande uppgift att utmana en meritewrad kollega.

Sv: Orättvisa jämförelser!?
Smurfen: Det är ju därför Djoos är så bra ! han åker så sakta att alla motspelarna åker förbi honom lol.
Nä allvarligt inte klaga på djoos det ör ju passningarna inte snabbheten han lever på !

Dackell
Hörde ett rykte om att Dackell skulle igentligen ha kommit hem inför denna säsong men när han vart trada till montreal så stannar han ett extra år och det ska ha kommit från dackells bror.
Vore ju kul om det stämmer

Sv: Alderholmen
250kg kärlek: Färjestad var inte först med att bygga ny arena, det var Hv som byggde Kinnarps Arena sedan byggde FBK och nu verkar det som att de flesta lagen i elitserien börjar och inse att det behövs något nytt för att locka till sig publiken.

Tror på ett bättre brynäs
Nästa år trå jag att brynäs blir ett bättre lag och att det kommer långt.

Där ser man. Gävle vill ta upp kampen med lillebror. Ingen kan ta ifrån Karlstad och färjestad att de i alla fall var först med ishallstänkandet.
Undrar om det finns publikintresse och kapacitet i Gävletrakten för en ny mångmiljonarena.

Namnet Mr andersson 79, på arenan är solklart- JAVAHOLMEN arena...
Allt annat är otänkbart.

Kessler: jag vill också ha en ny arena på alderholmen, men det lär ju bli svårt att hitta någon som vill ha hand om postgirokonto. men varför måste man betla just 10 000 eller 5000 det kanske inte alla har råd med, men om var och en får bestämma själv hur mycket dom vill sätta in så tror jag det blir lättare att få in pengarna.

Sv: Nästa års lag!
6 Lundström: Okej låt dom festa då! Bara det blir SM-Guld nästa säsong så att jag också får något att festa för.

Gamla stjärnspelares erfarenheter
Är det någon som vet om Stig Salming är engagerad i Brynäs nuförtiden? Han borde ju vara ett underbart tillskott för att överföra lite brynäsanda till dagens spelare. Jämfört med honom är väl Magnus Wernblom närmast att betrakta som en frikyrkopastor - eller vad säger du prosten? ;-)

Det har sagts tidigare, men jag tror inte man helt förstått vilken guldgruva många av våra gamla brynässpelare skulle kunna vara i klubben. Vissa är väl med redan nu, men jag har inte riktigt koll på vilka. Är alldeles övertygad om att ni kan upplysa mig om den här saken...

6 Lundström: Försäsongsträningen har ju redan börjat. Supa i Åre får dom göra under semestern i början på juli. Före det får dom supa i Gävle :)

Tågny:
Låt grabbarna festa av sig några dagar och tänka på något annat än hockey, dom är ju för fan vanliga människor.Dom kommer nog att träna så det räcker och blir över.

Sv: Brynäs jagar världsmålvakt
Låten stå i Tierp !!!!!

6 Lundström: Inte konstigt att det går som det har gått den här säsongen i såfall. Dom ska ju träna, inte supa sig fulla uppe i Åre.

Tågny:
Varför skulle jag ljuga? Berättar bara vad som stod i [email protected] har inte en aning om var Brynäs befinner sig?

6 Lundström: Hoppas du ljuger?

Fick ett m@il från en polare alldeles nyss, och han berätta att han såg halva Brynäs A-lag i Åre, och dom festade rejält!

KentaK: Backar hit och backar dit. En sak är säker iallafall. Vi kommer ha en av elitseriens bästa centeruppsättningar. Janne Larsson, Tommi Miettinen, Roger Kyrö och Daniel Wågström. Tre killar som har kapacitet att göra 40+ poäng en som ligger runt stabila 20. Känns mycket bra!

6 Lundström: Tror jag säkert. Han verkar ha gjort sig bra i alla lag han spelat i.

micke:
Det var ju synd, han skulle nog ha gjort sig bra i Brynäs tror jag?

6 Lundström: Det stämmer nog. Jag följde inte riktigt med den såpan i poplaget. Ser på hockeymagasinet att han är klar för Florida dock, antar att det är Everblades eller ngt liknande som menas.

micke:
Det enda jag vet är att LHC hade tre icke EU-spelare, Helber,Richter och Convery, och när Convery blev skadad så skulle dom ersätta honom med en spelare med artistskontrakt!

6 Lundström: Jag kanske är ute och cyklar. Men hade inte Convery artistkontrakt?

Bright: Att Petterssons kontrakt gick ut kan ju ha nånting att göra med att han fick gå. Att sparka kontraktsbundna spelare är både dyrt och ger dålig publicitet.

KentaK:

Johansson visar ibland att det finns en stor talang inom honom.
P3 måste skaffa lite mer splittvision och spela lite mer vårdat.

« · 78076 · »