1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753440 inlägg · 7967 ämnen
« · 2548046 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Det finns reden en att ta ställning till..

Zzz: Det har du helt rätt i. Ser fram emot din motion!

Tigerhjärta: Det är vi medlemmar som tar ställning för eller mot motioner. Så visst kan man väga in ett större perspektiv.

Zzz: Jo men vad vi människor gör på vår fritid kan väl inte Brynäs göra något åt?
Brynäs tar ställning i något som de(!) anser påverkar deras verksamhet, och deras verksamhet endast.
Du kan väl hojta när Brynäs måste ta ställning kring en spelare från den Syriska ligan?

Zzz: Men det är väl att dra det väl långt. Ukraina är trots allt Europa. Dessutom, vad har vi egentligen haft gemensamt med Ryssland? (Bortsett från Finland då..)

Lunkz: Då får du hålla dig till de diskussionerna och åsiktsuttrycken på flashback om du gillar det. Här kommer du möta på motstånd varje gång du skriver något dylikt och de allra flesta vill inte ha något sådant här.

Tigerhjärta: Nej men det finns väl 100 andra frågor vi skulle kunna lyfta som borde komma före hockeyn. Vi reser till, handlar med och omger oss med länder från olika konflikter hela tiden. Golfen och fotbollen k Saudi är väl två andra jävligt tveksamma delar..

Varför är det så viktigt att hockeyn tar ställning? Det har noll påverkan.

Zzz: ”Vi har konflikter mellan öst och väst i Mellanöstern och Afrika varje dag. Krigen i Yemen, Syrien och Sudan. Väst mot Ryssland via ombud. Ingen bryr sig om dessa.”

Men det är ju inga konflikter som hockeyn kan ta avstånd i?
Hockeyn påverkas i form av att spelare aktivt väljer att spela för en nation som gått in i krig med ett grannland.
Afrika, Yemen, Syrien och Sudan kan ju knappt stava till ”hockey”?

Tigerhjärta:
Jag håller med Zzz och mk. Jag tycker också kriget är hemskt och att ryssarna är idioter.
Men blodspengar lämnar ju Ryssland för varje spelare som också gör det efter att de jobbat in någon krona under sin korta karriär.
Om fem svenskar spelar i ett khl-lag eller fem ryssar gör ingen skillnad vare sig de väljer att spela där eller stack så fort det gick. Men däremot så påverkar det varje spelare som förlorar pengar på att inte våga spela där på både kort och lång sikt.
Som zzz skrev så blundade alla 2014, bara för att Ukraina inte försökte driva ut ryssarna. Hade ryssarna intagit huvudstaden så hade detta varit ett icke-problem nu.
I andra enden sitter usa och leker världspolis med historia av ockupationskrig och väst tar rygg som den sanna läran. Vem har stängt ute USA från sportvärlden?

Ryssar som spelar i Sverige eller svenskar som spelar i Ryssland påverkar inte kriget. Vad har sport med politik att göra?

Däremot så kan jag anse att idrottsutövare som går ut och stödjer en diktatur eller en stat som bryter mot mänskliga rättigheter bör kunna stängas av från medverkan och utövning av idrott i de länder och organisationer som tagit ställning emot. Det är ju först då som utövaren har blandat ihop sport och politik och vars åsikt inte är förenligt med idrotten i den organisationen, staten eller klubben. Det är något annat.
Så tar Brynäs avstånd från kriget i Ukraina så behöver de inte välja spelare som lirat i khl. Men som mk skrev så har ju Bertilsson varit lika etiskt och moraliskt delaktig i okupationen av Ukraina som någon av dem som lirar i khl nu.

vonDöbeln: Jo visst, men ärligt talat så behåll de ju pengarna andra ifrån sade sig när de lämnade. Jag säger inte att de gjorde fel. Men jag tror väldigt få från väst som spelar i KHL gillar det som sker i Ukraina. Men egenintresset väger högre även där som i så många andra frågor.

Det är också jävligt lätt för oss att säga att man ska tacka nej till de summorna när vi aldrig har varit nära den möjligheten.

Horace76c: jadu.. tyvärr är det kanske bara ett symton av den tid vi lever i.

Man är helt enkelt inte vana med att någon skulle agera osjälviskt och/eller utan sekundära motiv.

Tigerhjärta: Men vad är gott? Vi har konflikter mellan öst och väst i Mellanöstern och Afrika varje dag. Krigen i Yemen, Syrien och Sudan. Väst mot Ryssland via ombud. Ingen bryr sig om dessa.

Låt sporten och handel ha sin roll, då har vi något gemensamt när allt det här är över. Bränner vi alla broar så blir det svårt att hitta gemensamma nämnare den dagen.

Zzz: Nja, det håller jag inte med om. Jag är väl bara så pass godtrogen att jag tror att t.ex. André Petersson eller Emil Pettersson kan ta avstånd från något hemskt och ändå behöva slutföra överenskommet arbete.

Om jag inte har svart på vitt att spelare X kunde åkt samma dag så måste det ju inte betyda att man stannade för att betala några extra skatterubel till Putins krigskassa.

Zzz: Du har rätt i att mitt inlägg kan uppfattas otrevligt, isåfall ber jag om ursäkt.
Jag tycker däremot samtidigt att jag ”hade något att komma med” i samma inlägg.
Tjänar Brynäs lätta poäng, ja kanske. Men är det värt att hata på något som i grunden är en god sak?
Det är där min sko klämmer..

vonDöbeln: Nu gjorde du det lätt för dig då du tog bort den eventuella kostnaden för Timrå då ni har spelare i truppen som har spelat i Ryssland och skulle omfattas av Brynäs nya gränser.

Det är lite det jag menar, vi hade inte heller tagit det här beslutet om vi haft spelare i Ryssland.

Zzz: För spelare som spelade klart säsongen och sedan lämnade? Nej, absolut inte. Det skapar bara en jävligt knivig sits där man utesluter spelare helt utan att ta hänsyn till varför de inte hade möjlighet att omedelbart lämna allt bakom sig och resa hem de första ~60 dagarna.

För spelare som var där den gångna säsongen är dörren förhoppningsvis för alltid stängd.

Tigerhjärta: Att du är otrevlig har jag inte sett tidigare. Du får gärna bemöta det jag skriver om du har något att komma med i frågan. Landa, andas och tänk. Sluta lev i falsett.

vonDöbeln:
Bra poäng, och en till aspekt i det hela som gör frågan väldig komplex.

Sen slår det mig i samma sekund.
Varför är det så jäkla fult i Sverige att göra något så fint som Brynäs faktiskt gör här? (och då är jag en av dom som på en gång började fundera på om det är ett bra tänk eller inte).

Känns lite som hemma när man säger någonting snällt och sen så läser frugan det som man förolämpar henne...(90% av fallen)

vonDöbeln: Hade du velat att Timrå tog ett likande beslut?

moment22: Nja mer att Brynäs gör det för att tjäna på det. Man hade som sagt bara kunnat tagit ett formellt beslut internt att vi värvar inte från Ryssland. Att man blåser upp en motion är att man vill profitera på ställningstagandet. Något som egentligen har noll och ingen påverkan på konflikten.

Zzz: man "vinner" möjligheten att säga att ni inte bara tackar nej till spelare som valt att gå till KHL efter kriget utan även att ni tackar nej till spelare som valde att stanna allt mellan 1 - 65 dagar efter att kriget utbröt. Oavsett om spelarna hade någon realistisk chans att lämna direkt eller inte.

Utöver en sjuhelvetes massa nationalitetet så kommer Brynäs aldrig att ha dessa svenskar i sitt lag:
Oscar Dansk (G)
Lars Johansson (G)
Adam Reideborn (G)
Jussi Olkinuora (G)(i Brynäs den gågna säsongen)
Tim Heed (D)
Olle Alsing (D)
Adam Almquist (D)
Oscar Fantenberg (D)
Lukas Bengtsson (D)
Linus Hultström (D)
Klas Dahlbeck (D)
Lawrence Pilut (D)
Robin Press (D)
Jakob Stenqvist (D)
Anton Lindholm (D)
Eric Martinsson (D)
Viktor Svedberg (D)
Emil Pettersson (FW)
Jacob Berglund (FW)
Mario Kempe (FW)
Joakim Nordström (FW)
Lucas Wallmark (FW)
Fredrik Händemark (FW)
Pär Lindholm (FW)
Linus Videll (FW)
Malte Strömwall (FW)
Mattias Tedenby (FW)
Jakob Lilja (FW)
Oscar Lindberg (FW)
André Petersson (FW)
Anton Wedin (FW)

Dessa klarar sig så klart eftersom Jokerit drog sig ur KHL, men dessa spelare var i KHL - ingen spelade någon match efter krigsutbrottet dock.
Anders Lindbäck (G)(i Brynäs både förra och den kommande säsongen)
David Sklenicka (D)(i Brynäs förra säsongen)
Hannes Björninen (FW)(i Brynäs förra säsongen)

Vet inte om någon av ovanstående FÖRUTOM de 3 i sista kategorin hade varit aktuella för Brynäs någon gång i framtiden oavsett, så det är väl inte ett jättesvårt beslut att fatta samtidigt som det ger några enkla ryggdunks-poäng!

moment22: såg ngt om SAIK o DIF bl.a.

mk:
Satt och forumulerade ett inlägg som går lite i samma anda som ditt inlägg, men det blev för många om och kring sig för att jag själv ens skulle veta vilket ben jag skulle stå på.

Efter "Berglund-gate" tror och hoppas jag nog att vi har självinsikten att kunna göra moraliskt riktiga värvningar utan att det står hårdkodat i stadgarna.

Ska det skrivas in så måste foruleringen tänkas igenom otroligt noga (även om det säkert går att häva en sån skrivelse senare).

Många sidor på det här myntet.
Åkt över och signat kontrakt under brinnande krig (2022) - OTROLIGT "klantigt"
Åkt över och signat kontrakt efter 2014 - Ja, egentligen lika "klantigt" va.

Förlängt kontrakt sedan -14/-22...ja, lika "klantigt" här....jobb skulle dom ju fått ändå härhemma.
Sen kan det ju vara omständigheter som gör att man kanske inte kan lämna bara...familj och barn t.ex. och annat en annan inte tänker på...

Finns nog som sagt mer än 2 sidor på det här myntet...

Zzz: Jag förstår vad du far efter men järnridån visavi Ryssland är tillbaka så kortsiktigt är det knappast. BRICs vill ha mer makt och rubba världsordningen som sattes efter 2a världskriget. Rättmätigt till del kan tyckas, därav också färre sanktioner, men det blir mkt turbulens framöver, som vid alla maktvakuum.
Nåväl tillbaka till motionen, tycker signalvärdet är bra. Visst skulle JA kunnat gjort detta i tysthet eller öppet som DIFs sport varit tydliga med, men nu ligger det en medlemsmotion på bordet. Så vänd på det, vilken badwill skulle inte Brynäs drabbas av om man inte drog ett steck i sanden och tackade nej till ett några spelare med riktigt dåliga omdömen?

mk: Du borde bli ”Zzz”-talesperson, du kan iallafall uttrycka dig begripligt.
Som jag skrev så förstår jag vad som menas med dessa godhetspoäng. Som du säger så är det inte direkt ett svårt beslut av Brynäs att ta.
Det som jag främst var frågande till är hans sätt att resonera kring att ”det finns ju massa andra konflikter också”.
Vi alla är hycklare på ett eller annat sätt, om inte när det kommer till kriget så är det miljön osv.
Däremot ser jag inte problemet vid att ta ett tydligt avstånd från de som väljer att spela för blodspengar.
Lätta poäng, ja. Men gör det beslutet felaktigt, nej.

Tigerhjärta: Utan att kasta för mycket eld på brasan. Så fattar jag vad Zzz menar ändå.
Om man frågar Ukraina så startade inte kriget 2022 utan 2014.
Vilket är rätt.
Alla spelare som varit där senare inkl Bertil har bidragit till situationen på ett sätt eller annat.

Nu är alla på som fan att bojkotta varor.
Helt rätt.
Men hur många här vet och bojkottar Marabou för att man inte flyttat produktion från Ryssland?

Jag gör det inte. Stödjer jag kriget då? Ja, kanske.
Egentligen gör jag ju det. Jag köper med öppna ögon varor från Ryssland.

Samtidigt så är det ju OTROLIGT lätt att skriva en sån klausul.
Hur många spelare skulle varit aktuella egentligen?
På riktigt.

Retse: om du läser tidningen /webben varje dag och loggar in på flashback nån gång i veckan så vet du vad jag menar.......alla dessa jävla skjutningar från vissa klientel

Zzz: Du resonerar så otroligt cyniskt.. Det mesta i dina resonemang verkar gå ut på huruvida man tjänar på det för egen räkning..

Tigerhjärta: Det är inte första konflikten av likande karaktär och historiskt har man inte blandat sport och politik. Av goda anledningar. Det är oroväckande få länder som har sanktioner mot Ryssland över huvudtaget, i princip alla länder utanför väst. Så frågan om hockeyspelare är godshetssignalering av historiska mått.

Lunkz: Vad menar du?

moment22: Då går ju att agera på ett sätt utan att klubba motioner om det. Det är att agera värderingsstyrt. Jag har aldrig sagt att Brynäs ska plocka spelare som KHL just nu.

Silfver: Mer än jag har koll på men är det så så låter det jättebra!

moment22: Finns väl uppe som motion i några klubbar i både HA och SHL redan?

Silfver: Vi har ju historiskt stått ut med länder sportliga trots konflikter tidigare och vi står ut med länder idag som agerar på likande sätt.

Jag tror det kan bli begränsade för Brynäs, situationen är inte hållbar på sikt och många spelare från väst spelar i KHL. Det blir en korsiktigt PR boost, men om bli en betydligt sämre PR när/om man behöver lyfta det inom ett antal år.

Tigerhjärta: och att Brynäs går ut och tar avstånd från vårat egna krig här hemma i Svedala.
Där kan man gå ut och reagera utan att bli kallad Rasist.
Alla vet vilka dom är så sanningen måste fram.

Zzz: Jag ser inte problemet du ser. Om konsekvensen av Brynäs beslut blir att andra klubbar känner sig tvungna att agera likadant så välkomnar jag det med öppna armar!

Zzz: ”Det är sport, varken mer eller mindre.”

”Vi kommer till slut behöva acceptera situationen som den är, för det här kommer inte återgå till normalt på många många år.”

Jösses.
Att du inte ser problematiken med dessa två kommentarerna räcker för att jag kommer släppa denna diskussionen med dig. Helt otroligt..

Tigerhjärta: Så alla som spelade i Ryssland efter Krim 2014 var ryssvänliga? Det är sport, varken mer eller mindre.

Zzz: Vad är exakt menar du är hyckleri i att Brynäs tar aktivt avstånd i ryssvänliga svenskar?

Tigerhjärta: Jag tycker det är hyckleri, dessutom har man inte en aning om hur länge konflikten håller på. Snart kanske Ryssland är inne i värmen igen sportigt, trots konflikten och spelare börjar återigen spela i Ryssland. Ska vi lyfta detta då när det drabbar Brynäs sportsligt?

Zzz: ”Vi kommer till slut behöva acceptera situationen som den är, för det här kommer inte återgå till normalt på många många år.”
Det är förvisso sannolikt att detta elände som galningarna i öst orsakar kommer pågå länge och det nya normala ser annorlunda ut men vad menar du egentligen med acceptera situationen? Gängvåldet, det är som det är, del av det nya, bara att acceptera eskaleringen eller?

Zzz: Vad är egentligen problemet i din mening?
”Godhetssignaler”, visst. Men samtidigt, ju tydligare avståndstagande desto bättre?
Utöver ”godhetssignalerna”, vad är det som grämer dig så fruktansvärt?

Silfver: Jag tror du fattar 😊

moment22: Men man kan väl bara strunta att värva den typen av spelare och inte klubba en motion om det?

Nu godhetssignalerar man bara för att det inte kostar något och ger lite positiv PR, men riktigt samtidigt ljuset på de föreningar som agerar annorlunda. Brynäs hade aldrig klubbat motionen om någon profil i laget, typ Rödin, spelat kvar i KHL våren 2022.

Zzz: SHL nivå? Spelar Brynäs i SHL?

Zzz: Konsekvensen för Timrå??? Jag skiter väl i Timrå, de är väl fullt kapabla att ta sina egna beslut. Jag är stolt medlem i Brynäs IF, en förening som liksom jag inte accepterar folkmord.

Tigerhjärta: Att spegla sina åsikter och känslor i andra motsvarande situationer djup och förståelse. Vi kommer till slut behöva acceptera situationen som den är, för det här kommer inte återgå till normalt på många många år.

Dr Spec: Ok, tack, hörde det även nu när jag lyssnade på Nedsläpp Brynäs.

Dr Spec: Har lämnat som materialare alltså

Ja, Jens Östling också!

« · 2548046 · »