1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737361 inlägg · 7967 ämnen
2883084 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
Retse: Jag har inte kollat på damhockey kontinuerligt på hur många år som helst. Det lilla intresset som fanns försvann när alla Gävletjejer byttes ut mot inköpta spelare utifrån.

Däremot är jag frågande till att Brynäs storsatsar år efter år men aldrig vinner.

Skalman13: Brynäs utmärker sig, Lindholm målskytt, Markström 2 tavlor

Klassmål i bp av Lindholm mot Kanada. 1-1.

lapad: Fansens värvning?

Lindholm är kung!

Farsang: Ja jag tolkar också det så. Men vill ändå förmedla en alternativ tolkning så ingen får för sig att jag säger att det kommer presenteras nyförvärv bara eftersom jag inte vet det. :)

Edit: Satan vilket snyggt mål i BP av Elias Lindholm!

Peja: Ok fine, låt oss göra ett försök :)

Jag tycker det inte är helt lättanalyserat varför de inte vunnit de åren nyligen de hade de mest skillade spelarna. Jag har inte någon exakt inblick i truppen men känslan som åskådare var att de inte på ett tillräckligt bra sätt klarade av att hantera den pressade situationen som blev i finalerna mot Luleå. Min hobbyanalys handlar om att de dels inte riktigt kunde hantera förväntningarna att äntligen vinna, i kombination av ovana av att spela viktiga matcher inför stort publikstöd. Sedan kan jag också tycka att de saknade en tydlig identitet med ett tydligt lagspel, och att de istället förlitade sig för mycket på skills och att spela ut motståndarna istället för att vara en lagmaskin och kunna stänga ner motståndarna. Vad det berodde på och vilken nivå det främst låg på tycker jag är svåranalyserat utan att ha bra inblick i laget. Om det låg på spelarnivå, tränarnivå eller ledningsnivå vet jag inte, men säkerligen lite av varje. Men tydligt är att de inte lyckades hitta den perfekta formeln för att klara av det.

MEN jag tror att de har möjlighet att vara på helt rätt väg nu. Att utveckla unga lovande spelare, använda klubbens bästa fystränare i Johan Holmström (sägs ha varit väldigt uppskattat att han kom in och utvecklande för spelarna), och att kombinera det med att värva in etablerade stjärnspelare tror jag är helt rätt väg att gå för att ta sista steget. Men självklart viktigt att de kan sätta ett spel som är vinnande i ett slutspel också.

Jag tror även att det är bra att flera lag satsar så att det blir en jämnare topp i ligan. Kommer göra att Luleå inte blir lika överlägsna och förhoppningsvis också utvecklar kvaliteten på ligan ytterligare.

Jag har lite svårt att uppfatta vad din kritik är eller vad du ser som anledningar till att de inte lyckats vinna de senaste åren. Men låt höra så får jag se om jag håller med dig eller har något motargument.

Gavve: jag tolkar det enbart som presentation av nyförvärv.

Då vainikka och Svensson som är nyförvärv ska dit.

Mattson: På bland annat Facebook skriver Brynäs så här (om livesändningen den 28e):

"👀 ...och kanske dyker ett nyförvärv upp?"

Det kan man ju tolka som att t.ex. Lucas Pettersson eller Norlinder dyker upp. Eller som att det kan presenteras ett nyförvärv.

Farsang: Är det Brynäs som säger det? Finns inget på hemsidan.

Mattson: står ju att det kanske gör det ja, skapligt bra sätt att presentera t ex Bäckström på🤩

Nyförvärv i livesändning den 28:e?

Retse: OK. Det skulle vara intressant att höra din analys till varför Grahms lagbyggen aldrig vinner SM-guld. Enligt en bekant som spelade i SDHL några år tidigare hade Brynäs bäst trupp i serien under åren med Stadler & co.

En iakttagelse från min sida är annars att de tidigare spelarna som jag lärt känna i andra sammanhang är mycket mindre ”radikala” kring damsatsningarna än vad en del av er supportar är.

Peja: Jag försökte vid något tillfälle diskutera damlaget här men insåg om jag genuint är intresserad av att diskutera damlagets nyförvärv är inte det här forumet för det och därför hållt mig tyst gällande det här. Men ingen kan hävda att damlagets nyförvärv diskuteras med samma intresse och nyans här som när det gäller herrlaget. Och för mig är det fine. De samtalen har jag på annat håll och känner inget behov av att ge mig in i det här. Men det är inte i det min kritik ligger, utan snarare i hur det pratas om damlaget rent generellt. Upplever att fler än mig som inte håller med er kritiker väljer att vara tysta de säkert som jag upplever det lönlöst. Men i ett svagt ögonblick kan inte ens jag hålla mig ibland från att gå in och raljera även om jag förstår att det inte är så konstruktivt gentemot er. Men det går i alla flera månader mellan gångerna så ni kan vara lugna att jag lyckas hålla mig ett halvår-år igen tills nästa svaga ögonblick :)

Peja: Förvänta sig multitasking? Av oss män på HS? Vojnevojne 🙂

Retse: Om man brinner för damlaget, varför inte kommentera lagbygget och spelarna som värvas istället för att fokusera på att häckla kritiker?

Jag tolkar det som att intresset hos somliga är fake och mer något man påstår finns där än ett brinnande intresse. I så fall hade de väl varit intresserade av att snacka om damlaget och dess spelare på samma vis som man snackar om herrlaget?

Det är lite samma visa som när folk gnäller på publiksiffror utan att vara på plats själva.

OveJärnkrok: Jag har inget problem med nyanserad kritik. Men jag upplever att damlaget och satsningen på det mestadels lyft när det inte handlar om dem och är totalt irrelevant i sammanhanget. Som att de som har kritik mot damlaget inte känner sig lyssnade på när de bemöts av tystnad av oss som inte håller med utan måste lyfta det igen och igen trots att det inte har något egentligen med sammanhanget att göra. Som att de blir så provocerade och behöver bli lite kliade och klappade på ryggen för sina åsikter.

En loop som går igen t ex är ”Å nej de släpper nyheter om damlaget när jag bara vill ha nyheter om herrlaget. Stora stygga Brynäs som lurar mig som får upp mitt intresse för ett en häftig värvning o så är det bara till damlaget”, och då hakar någon annan i ”Ja damsatsningen är så hemsk och ni alla andra borde inse det. Men det får man väl inte säga det här PK-forumet.” Typ. Som en trasig skiva som går om och om igen…

Retse:
Sen var som tidigare sagt inlägget mk sjukt ironiskt. Mk missade att det inte var allvarligt menat

Retse: Har väl snarare tvärtom varit ganska nyanserade och motiverade synpunkter på damsatsningen? Varför kan man inte problematisera den minsta lilla utan att mer eller mindre förlöjligas?

mk: Såg din kommentar först nu. Bra att du reagerar och säger ifrån, och jag håller med dig. Försökte belysa att en del verkar provoceras av Brynäs inställning till sitt SDHL-lag, och som jag upplever det gärna vill kasta skit på det på ett oproportionerligt sätt så fort tillfälle ges.

Jugge: "Men att Järnkrok ligger högt upp på den listan har jag svårt att se, förutsatt att han är frisk."

Här skrivs det i.a.f. om både Järnkrok och David Kampf för att frigöra mer cap space. Med en (lagom anonym) hänvisning till "a team source".

www.thefourthperiod.com/pagnotta/wind-of-change-blowing-through-toronto

"Toronto may free up even more space if they move, or buy out, David Kampf and/or Calle Jarnkrok, which is under consideration, according to a team source."

Sen att det övervägs betyder ju inte alls att något är klart på något sätt eller att det ens är sant. Det lär vi få veta kommande veckor tänker jag!

Jag hoppas någon kommer göra en dokumentär om nästa säsong. Den kommer bli episk!

Toronto lär behöva göra om rejält i spelartruppen inför nästa säsong efter ännu en flopp i SC. Men att Järnkrok ligger högt upp på den listan har jag svårt att se, förutsatt att han är frisk.

En frisk Järnkrok är ett av ligans mesta ”bang for the buck” kontrakt. Han kan egentligen spela i alla situationer, såväl offensivt som defensivt och det till den minimala caphiten 2,1M $. Men skulle Toronto vilja köpa ut han så hoppas jag han kommer hem.

Som sagt, en frisk Järnkrok skulle göra kaos i SHL och förmodligen rankas som ligans bästa spelare.

ME88x: Hellre att man passar på att spamma ut det nu och håller det till ett minimum under pågående säsong i alla fall.
Men jag håller med, man är rätt verklighetsfrånvänd mot den målgrupp man har i sociala medier.

ellis: Det är säkert fler som har försökt och sökt mer information men är det nu så att man (Bäckis, washington, Brynäs) tycker att det har sipprat ut för mycket för tidigt så kanske man ser till att lägga locket på ett tag och då kan det nog vara svårt att få till sig några svar.

Det blir naturligtvis bara spekulationer men finns det delar som är känsliga om skadan och varför han inte har spelat på slutet så kan det ju vara en orsak.

Helt sjukt vilket spammande det är på Brynäs sociala medier. Det är hållbarhet, En bra start, floskel på floskel. Hade inget emot det innan men nu börjar det faktiskt bli störande.

ellis:
Kommer när kansliet vaknar från sin koma. Bäckström kommer ju göra Gårdens återkomst i SHL irrelevant när sändningarna börjar igen.

Det här med Bäckström verkar tydligen inte vara intressant alls för rikspressen och annan media att ta fram. Jag ser eller hör i vart fall inte ett knyst om hans återkomst. Nästan så man börjar undra om inget fortfarande är klart? Eller är det för att det är Brynäs det handlar. Kvickt får man veta om nyförvärven i andra lag.

Svensson_62: Hehe är inte helt uppdaterad på järnkrok. . Men en intressant spaning är det .

Jan Grismöbel : ” När sker det någon pulshöjare som får hoppet att stegra.” (postat igår)

Gick ju ganska fort - Järnkrokryktet är ju en rejäl pulshöjare 🙂

Jockster : kom tydligen fram +1 år på hans kontrakt i Finland efter att dem vann guldet.

Vet inte vilken podd/tidning jag hörde/läste det dock.

Mattson:
Han Curry fr KaIpa?
Helt dött rykte?

Gillar rubriken i GD: ”Järnkrok kan köpas ut”.
Hur mycket kan vi dra in på Fansens värvning?

Farsang: Full omgång 7/2 sedan uppehåll till 19/2. Bara Frölunda som spelar mot Växjö den 12:e

Gavve: skönt! Anade först att det skulle spelas vidare ändå 😮‍💨

Farsang: Det blir uppehåll. Säsongen startar ca en vecka tidigare också.

"Premiären spelas lördagen den 13 september – vilket är drygt en vecka tidigare än i fjol"

"Säsongen avslutas den 14 mars, och under vintern väntar ett längre uppehåll i samband med vinter-OS i februari."

hockeynews.se/nyheter/shls-spelschema-slappt-har-ar-premiaren

hur funkar OS med seriespelet i Sverige?

Blir det långt uppehåll eller kör dem på med serien?🤔

Svensson_62: OS är i februari

Kom på en ytterligare anledning som Bäckis kan tänkas motiveras av. Om han kan göra en riktigt bra säsong - speciellt i slutspelet - finns chansen att spela OS i vår. Tror han skulle vilja det väldigt mycket.

avdankad: Det som talar för är om Calle själv får bestämma. Familjen trivs väldigt bra i Toronto. Tror ej han är sugen på att bryta upp med familjen och flytta till en annan stad för ett år. Men nu är det ju inte upp till honom.

Silfverkroken: Tror inte heller han kommer ha svårt att hitta ett nytt lag där borta. Han är en "underskattad" spelare som ofta har väldigt fin underliggande statistik. Däremot tror jag att om han känner att han vill hem till Brynäs så kanske han struntar i ett extra år i NHL..

Gavve: Känner ändå att det är en så låg peng att något av alla 31 övriga lag (om Calle godkänner något av lagen på no trade-listan) borde kunna ta en chansning. Vore så klart en dröm med Järnkrok tillbaka i Brynäs men känner spontant att det är troligare att han blir kvar ett år till.

Silfverkroken: Så är det. Frågan är väl om något lag vill chansa med tanke på hans skadehistorik & ålder. Denna säsong spelade han 19 matcher i grundserien. Förra 52.

Är ju en bra breddspelare (strax under 0.5ppg i NHL) för en rätt liten peng (2.1 miljoner dollar). Men det spelar ju ingen större roll om han är skadad och/eller borta mycket. Då tror jag att lagen hellre tittar på någon som de "vet" kan spela (ingen jobbig skadehistorik alltså). Det är ju inte så att det är en breddspelare man bygger något med över en längre period heller då han blir 34 i höst.

Ser det varken som osannolikt att han blir utköpt i och med det billiga kontraktet (sjukt att säga så när det är 20+ miljoner kronor) eller som osannolikt att något lag ser värdet i att få in honom av samma anledning.

Om han blir utköpt så ser jag det ej heller som helt osannolikt att Brynäs lockar en sista säsong. Även om jag knappt vågar tänka den tanken just nu.

Farsang: Precis som Lemp säger är listan med lag inte satt i sten, utan man uppdaterar den årligen som jag har fattat det. Dvs, han väljer i stort sett själv vilka 10 lag han inte vill spela för, men har inte mycket att säga till om när det gäller övriga 22 lag.

honken21: Å andra sidan är Järnkroks lön rätt blygsam i sammanhanget. Ser det inte som osannolikt att något lag åtminstone ser värde i att få in en rätt rutinerad spelare som bredd ett år till ett ganska liten peng.

Farsang: Är inte helt inläst på reglerna, men den lista som Järnkrok lämnar in till Toronto uppdateras inför varje säsong av honom, det är inte en lista som gäller hela kontraktstiden.

Gavve: Lejon var en low risk/high reward-värvning av Alcén. Han har bevisat sig i J20 och till viss del i HA, men skulle nog behöva en hel säsong till i HA.

Jag tror det skulle vara bäst för både honom och Brynäs att han provar något annat nästa säsong. Säger inte att han inte skulle lyckas om fick chansen, men det är rätt fullt på forwardssidan och vi har dessutom Svrcek och Sundqvist som ska ha speltid också. Till råga på det har vi fler lovande juniorer på väg upp också.

En utlåning till Almtuna och komma tillbaka nästa säsong, kanske? Är nog fler platser att slåss om då för Lejon eftersom vi har utgående kontrakt på forwardssidan och gubbarna i laget har blivit lite äldre.

Farsang: Känns inte jätteattraktivt att trejda en nyligen skadedrabbad 34-åring som tydligt gått ner sig (?) senaste åren va?

Lemp: Ja, och oavsett lär han ju cleara waivers om han ska köpas ut, så de kommer ju garanterat att diskutera med de lagen han har på sin lista.
Sedan är det ju ingen som är speciellt sugen på att ha en skadebenägen spelare som helst vill flytta hem i laget... Men inte otänkbart att han tradeas för att sedan köpas ut av något annat lag.

Lemp: det är ju dock frågan om dem 10 lagen han har på listan är bottenlag längre 🤔

Om jag kollar rätt så var bottenlagen som blivit slutspels lag, det året som han skrev kontrakt. Ottawa, New Jersey och Canadiens.

Så risken blir ju att han blir trejdad till tex Utah och kan inte säga nej.

2883084 · »