1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738257 inlägg · 7967 ämnen
« · 2885005 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
Fofi : Järnkrok skulle kunna bli trejdad. Fortfarande en spelare som andra NHL-klubbar skulle kunna vilja ha.

Men om Järnkrok kommer hem, jäklar vilken fw-uppsättning Brynäs skulle ha då. Särskilt om man redan har tagit in en annan klassforward innan.

KulaShaker: blir det clara/källgren så känns det att vi kommer bli nästa års Färjestad. Det är känslan.. Men hoppas att de två levererar.
Känns dumt att gå all in på allt, förutom målvakterna.

Jockster :
Roligt att läsa Leafs motsvarighet av oss. Tonen på Järnkrok är 98% negativt och efter dagens presskonferens så anser vissa att Järnkrok är påväg bort…..👀
Uppladdat:

500x0-img3993.jpeg

KulaShaker:
Nä de andra kan lämna WO direkt .....

Jonjo: Jag noterar att Vesel inte har något tröjnummer på EP. Han hade #23 säsongen 23/24 men det tog Lindblom sedan. Sedan hade han #20 24/25 men det numret hade Clara 23/24. Är det en hint att det är Clara som kommer och får sitt gamla tröjnummer?
Ha en fin kväll

Gavve: Jag var tvungen att gå in och lyssna på sändningen igen nu och först säger Alcén att det ska in 3-4 spelare till efter Hägg. Sen pratar han om 5 spelare totalt när han rabblar målvakt, backar och forwards, så du hade rätt där :)

Gavve: Det är nog en back 6-7 och en 8a som man är ute efter. 8an lär bli Bengtsson eller en allsvensk kille under 25 år.

Det är nog tänkt att Hägg, Norlinder, Djoos och Söderström ska spela mycket. Andersson och Kinnvall knuffar man inte bara bort hur som helst heller.

Jonjo: "Stämmer uppgifterna om att Clara och Scott är klar så återstår det en back och en forward då, om Söderström blir kvar."

2 backar till ska in. Tolkar det som att det är ifall Söderström stannar. Blir nog en till om han lämnar. Bertilsson är trots allt borta stora delar av kommande säsong.

"Efter den här spelaren (Hägg) söker vi en målvakt, två backar och två forwards, sade Alcén."
hockeynews.se/nyheter/alcen-om-luckorna-sa-manga-soker-brynas

Jonjo: känslan säger blandisi, kan vara att han väntar tills första juli för att se om han kan få ett NHL kontrakt

Samsung: Stämmer uppgifterna om att Clara och Scott är klar så återstår det en back och en forward då, om Söderström blir kvar.

Nu är man jäkligt sugen på att få veta vem vi tar in som center! Med tanke på Häggs självklara inställning om att gå för guld så så tänker jag att Alcén har pratat i dom termerna i dialogen med Hägg och då borde det vara en spetsig center på väg in.

Fick höra lite insides idag.

Dels lite om intriger mellan spelarfruar med Brynäskoppling 🤣 apchatter så inget jag såklart skriver om.

Scott är klar för en till säsong. Kort sammanfattning så dröjer det officiella beskedet pga skolplats kan man säga. Utan att blanda in familj och gå in på detaljer.

Svensson_62: ja är det bara hockeynews som skrivit om detta så o det ligger noll sanning i uppgifterna så måste ju nån sopa avgå..

Svensson_62: Japp, se länk nedan. Inte första gången Hockeynews är ute och cyklar, så dom lär väl få pudla igen vad det lider.

parks: Det var ju inte Brynäs som snackade om operation. Det kom väl från någon utomstående gissare?

Erat: Så allt snack om operation etc var bara snack o först nu kommer dementeringen av allt.. känns ju väldigt märkligt hela den här soppan..

Jockster : Hur ska vi kunna undvika att ta SM-guld nästa säsong med ett sådant förväntat målvaktspar som Källgren/Clara

Erat:
Fan om han de facto inte var skadad under slutspelet utan "bara sliten" så finns det ju ingen ursäkt till hans tämligen värdelösa slutspel....

Erat: haha ...

Hockeynews briljerar igen.

Clara har synts på gym i Gävle idag.

lapad: Kan hålla med om att Sundlöv framstod så i medier, men om man approachade han på J20-matcher etc så var han ”en man av folket”.

Gavve: Stevens har nog ganska bra hjälp av farsan också. De verkar ha ett väldigt analytiskt approach, framgår i den här artikeln att de analyserade HA innan han bestämde sig för att flytta dit.

Klart att det kanske finns bättre spelare i AHL, men svårt att ha skarpa åsikter om spelare som man inte har koll på.

På pappret tycker jag att den där Blandisi ser riktigt bra ut. Känslan var att Alcén hade orimligt bra koll på honom i GD-podden, så vore inte förvånande om han dyker upp i Brynäs.

Erat: Har aldrig gillat Sundlöv, arrogant och självgod var han.

Aaaa: Mer producerande? Hur tänker du då? Stevens gjorde alltså 12 poäng mer än vår egen Johan Larsson i HA. Tror han skulle göra det bra i SHL i rätt omgivning också. Dessutom är han riktigt stor med sina 191cm.

Gjorde 1.07p/m i grundserien och 0.75p/m i slutspelet för SSK. Och då var SSK långt ifrån lika dominanta som Brynäs var i HA.

Jag personligen skulle inte tacka nej till Stevens. Men det är ju utan att säga hur han är som person osv. Grym spelare är det i.a.f.

Peja: nej tack, ser hellre man plockar någon från AHL, vill ha en mer producerande center och de tror jag inte man får med stevens men tycker man ska gå för en sådan speltyp på den centerplatsen

Jockster : Sklenicka hjälpte ju oss med Djoos. Tog hans plats när han köpte ut sig själv och behövde hitta en ersättare.

Aaaa: Blir en slags bias med spelare hemmahörande i Sverige, men jag tycker fortfarande att Brynäs ska plocka Nolan Stevens.

- Spelskicklig. Hittar bra passningar.
- Stor och bra framför motståndarnas kasse
- Kan spela fysiskt
- Okej defensivt
- Hade defensiv roll i AHL på senare år och spelade mycket boxplay där

Borde vara ganska billig i jämförelse med andra alternativ och skulle säkert kunna spela som powerforward på kanten om Järnkrok eller Bäckis gör entré.

Gavve: Jo jo, men det är också en covidsäsong där de knappt spelade matcher och spelare som ligger precis på gränsen mellan AHL och NHL spelar alltid mindre eftersom de hamnar i kläm. Lite som Boqvistarna genom åren.

Hjärnskakningar har nog i stort sett alla spelare fått. Ibland blir det mer spektakulärt och uppmärksammat när spelare blir utburna på bår. Om en kille som Friedman är frisk nu kan man nog räkna med att han håller oerhört hög SHL-klass, särskilt eftersom rörligheten beskrivs som han kanske största styrka.

Peja: Jäklar vad lite han ser ut att ha spelat vissa säsonger om man tittar på EP.

24/25: 46 matcher
23/24: 29 matcher
22/23: 47 matcher
21/22: 28 matcher
20/21: 9 matcher
19/20: 51 matcher

Senast han spelade en hel säsong ser ut att ha varit 18/19 när han spelade 75 matcher i AHL och 1 i NHL.

Verkar ha fått en ordentlig smäll i huvudet säsongen 24/25 också.
www.sportsnet.ca/nhl/article/canucks-mark-friedman-released-from-hospital-after-leaving-ahl-game-on-stretcher/

"The 28-year-old from Toronto was skating through the slot of the offensive zone when he was hit in the head by Tuscon's Montana Onyebuchi.

Friedman, who remained on the ice, was taken away on a stretcher and transported to hospital for evaluation."

Här finns ett kort klipp på tacklingen:
youtu.be/te-_e2qRXjw

Vet inte om jag initialt hade blivit så exalterad över en sån värvning till Brynäs i och med skadehistoriken och antalet missade matcher senaste.. 6 säsongerna. Men det är ju renodlad EP/Google-scoutning från min sida.

Peja: nej så är de men med ovissheten så är de bättre att fokusera på att addera en center här och nu och sen så får man gå på jakt om Söderström åker över, blir dock intressant vad tanken är med målvaktssidan med tanke på ovissheten med Källgren

Aaaa: Beror på hur det blir med Källgren (skada) och Söderström (NHL-kontrakt).

Färjestad och Örebro jagar en NHL-back som ser ut som en potentiell ersättare till Söderström på pappret, men Brynäs kan ju inte agera innan man vet om Söderström åker över.

Berra KSD: vi kör med 19A och 19B, vi leder svensk hockey

Erat: Campese var svaret jag fick när jag frågade CoPilot om definition på luftslott.

Peja: center nummer två prio nu, med Clara klar så en center prio och sen gå för fler backar efter

Berra KSD: Brynäs kan omöjligtvis veta eller påverka Järnkroks NHL-framtid redan nu.

Vet inte om ingen tänkt på det, men både Bäckström och Järnkrok har #19

IN och UT hittills:

IN:
Hägg
Norlinder
Fjällby
Pettersson
Svrcek (A-lagskontrakt)
Sundqvist (A-lagskontrakt)
Clara (uppges vara klar)

UT:
D'Astous
Lindstein
Schroeder
Indrasis
Persson
L.Lindblom
Ohlsson
Johannesson

Oklara framtider: Bengtsson, Scott

mk: Usch, minns när Sundlöv skulle göra comeback som sportchef det året. Jag kommer aldrig förstå det beslutet! Det var väl där skeppet börja sjunka. Dackell, Sundlöv och den allra största boven - Campese

Blå grottan: Den stora anledningen till helomvändning som Brynäs gjort är nog ändå Svedman.
Han kommer in med ledarstil som är från högsta hyllan i Sverige.
Så här och så här arbetar och för man sig i Brynäs.
Det har nog imponerat på framförallt många sponsorer.
Han pratar deras språk i ekonomin.

Den hjälpen sen som Alcén fått är ju värdefull givetvis.

Har han gått utbildningar i ledarskap och media?

Kändes ju mycket mindre yvig från ett år till ett annat.

Nu var ju Sundlöv bra för Brynäs i ett läge runt -08.
Men jämför hur Sundlöv satt när Patrik Berglund och Bertil presenterades.
"Nu är det inga ursäkter längre" Slutade med kval..

Kul med Hägg.

Blå grottan: ja verkligen, knappt ett snedsteg sen uttåget från SHL, känns så himla trygg i sin roll, äntligen finns de en riktigt bra struktur med svedman, alcen och Gällstedt i spetsen som ska leda detta framåt, känns som något som man inte har upplevt på 2000-talet

Qvarre: Ja snacka om att man gjort en helomvändning gällande Alcén efter hans tuffa start med uttåget. Känslan är att han gör det mesta rätt och att jag och många andra hade fel som krävde hans avgång efter degraderingen.

Hatten av Johan.

Citat från Per Bjurman i NHL-bloggen:
” Den gode Robert Hägg har jag haft mycket med att göra genom åren och Brynäs är att gratulera: De får hem en mycket sympatisk karaktär – med karaktär.
Succén känns given.”

Jockster :

Han gick till KHL. Kommer inte komma tillbaka till Brynäs efter det.

Farsang:
Timashov, Sclenica. Vad gör dom lirarna numera tro?
Tjecken var ju fan grym.

Brynäsgubbe: läst kommentarer på fb/instagram osv samband med våra nyförvärv

Erat: Vad har du läst och var?

Det är roligt att läsa kommentarerna på sociala medier. Många hån mot Brynäs bla bla... Det är ett bra tecken för oss! 🥰

mk:
Tror ni att Bäckström testar att köra i Brynäs eller är hans kropp sönder?

Tigerhjärta: Jag kollade inte igår. Får han låna #14 då?

Tigerhjärta:
Jag var skeptisk till en början gällande Alcén som sportchef men så fel jag hade.
Tänker att han nog är bästa mannen på den positionen som Brynäs någonsin haft.

« · 2885005 · »