1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776510 inlägg · 7967 ämnen
3028777 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja:
Nu tror jag du överdriver en smula. Uppenbarligen har något lockat LC att skriva på för en annan klubb än BIF, men varför skulle det göra att alla andra eventuella hemvändare helt plötsligt skulle tänka lika?
Det är ju inte så att alla Djurgårdare kommer välja en annan klubb bara för att AJF och Axel A skrev på för BIF.

mk: Det är lätt att säga när man inte är i den situationen själv.

Ytterligare ett perspektiv. Brynäs har skapat ett fantastiskt momentum genom hemvändarna. Vann nästan SM-guld 24/25. Topp 6 två säsonger i rad. Publiken kommer. Hemvändarna är en nyckel bakom den framgången.

Det kanske hade varit värt några tiotals tusenlappar i månaden att bibehålla detta momentum kring hemvändarna. Och det kanske ärligt talat är värt pengarna för en konkurrent (Djurgården) att smula sönder Brynäs momentum kring hemvändarna.

Konsekvenserna av Carlssons flytt skulle kunna bli att Brynäs inte längre är en automatisk destination för hemvändarna. Det skulle kosta mycket mer än slantarna som Brynäs inte var beredd att ge Carlsson. Den här flytten kan få stor symbolisk betydelse.

mk: så hur kan Ni låta mig o mina sjuka kompisar försöka klara oss på kring 20000?
Jag blir fan provocerad av gnidenheten. Elitspelare tjänar bra pengar på sin hobby och har idag rätt långa karrlärer. Och när den är över så far de alla möjligheter att i lugn o ro bestämma sig för vad de kan /vill göra. Undantaget skador. Jag har inte ens råd att titta på Brynäs alla gånger.
Vet att denna jämförelse haltar men är så trött på bortskämda ungjävlar. Ge tillbaka för all sommarträning etc
Sorry för humörhöjaren :-)

slöhög322: Jo, men i kontexten att kärnan årligen blir sämre och är borta om 1-2 år så köper jag argumentet att vi kraftigt försämrat våra chanser till guld genom att misslyckas med nyckelpositionen.
Hyfsat bra och skaplig ger inga medaljer.

Peja: Ja så dom 25" extra i Dif är avgörande om han klarar sig eller inte..
Iofs så blir det 1 mille över 4 år.
Pengar det med😉

mk: Oscar Lindberg har gjort 2 säsonger i Schweiz och 2 i Ryssland. Lucas Carlsson tar de 4 åren i Sverige nu istället. Man måste tänka på att hemvändare har tjänat olika mycket pengar i sina karriärer.

Enligt aftonbladet kamikazetips så vinner rögle serien nästa år och vi blir 2a. Saik 3 o Frölunda 4..

Peja: Jag motsätter mig inte att han ska bli en stomspelare.
Jag jämförde bara tankesättet som finns hos Lindberg kontra LC.
Pengar lär dom tjäna ändå. Det är inte småpengar man tjänar.
Är man inte bättre än att man bara platsar i SHL och inte i NHL så får man väl jobba efter karriären.
Tror inte OL går fattig efter karriären.
Men han och flera har haft möjligheten att spela med bättre spelare i Sverige pga att man inte har sugit ut det sista till sig själv.

Kommer ihåg en historia om Colorado. Sakic skulle få bra mycket bättre betalt i Rangers än i Avs.
Då sa Foppa, att pengar har du ändå. Men ringar lär du aldrig vinna i Rangers, men det kan du göra här.

Där är skillnaden mellan att ta betalt eller att suga ur allt.
Som Crosby som alltid spelat för 8,7 miljoner. För att kunna ha ett bättre lag. Med chans att vinna.

Så tycker jag.

Silfver: Ja, nått sånt. Är han hyfsad när han haft skadeproblem är väl chansen att det ska bli bra skaplig och oavsett vilket ser jag inte hur mer panikåtgärder är rätt grej för att bygga långsiktigt. Fyll på med bitar som ger värde för pengarna och få lite kontinuitet istället för att göra mer lex Witkovski-grejer.

De har en kärna spelare som är i skaplig ålder och många fall landslagsmässiga. Känns som man borde bygga på det istället för att stirra sig blind på att panikvärva för att täppa till hål som inte ens är säkert att finns där.

mk: Vi får väl se om Carlsson är värd det. Wikegård anser uppenbarligen det. Om man tänker att LC blir en stommespelare där över de kommande 4 åren - vilka stommespelare finns hos Brynäs under de kommande 4 åren?

Peja: Absolut så.
Men kollar man generellt så är det bara Pär Lindholm som är över 300"
Alla andra ligger under.
Det är nog 1 eller 2 riktigt bra spelare som ryms i de extrapengarna som man sparar på det.
Säg att Alcen skulle gett LC 350".
Då är han 100-125" dyrare än Pudas.
Är det klokt hanterat. Är han "värd" det?

Därav inlägget tidigare.

125" är en bra slant att ha till annat.

slöhög322: Jag tror det mer är en fråga om frustration med att JA så kontinuerligt misslyckas med sina målvaktsvärvningar. Ser man till Källgren stats så är han…tja…högst medelmåttig, men kass näee.
En hyfsad andremålvakt helt enkelt.

honken21: Jag tror det kan bli svårt att ta in någon med sales pitchen arr han blir en av tre målvakter. Var en annan situation förra året när Källgren var långtidsskadad. Det är synd att man inte har en ung målvakt som initialt är trea och kan lånas ut om han inte platsar på två, typ som HV71 kommer göra med Liv eller Glifford.

mk: Ja, fast Skellefteå har också haft en del spelare som valt pengarna på andra platser. Sebastian Aho är ju klar för Växjö och gissningsvis den senaste i raden.

Det som oroar lite är att Brynäsprodukterna lyser med sin frånvaro i Sveriges guldlag för U18 och U20. Det kommer inte bli många potentiella hemvändare framöver om man inte vänder den trenden radikalt. Seriesegrarna på juniorsidan är ingenting värda om man inte får fram spelare.

honken21: Här är en stor anledning till Saiks framgångar.
Lex LC..

Spelar för under 300" och är så bra.

Nä, sug ut det lilla extra och inte kunna gå runt med huvudet högt i hemstaden är viktigast.
Uppladdat:

500x0-screenshot20260503124147aftonbladet.jpg

Peja: Tycker Brynäs ska satsa på 3 målvakter. Låna ut den som får en sämre start på säsongen. Källgren ska inte sitta säkert.

Dyrt, absolut. Mer konkurrens än målvakterna själva föredrar, ja. Men vore det bästa för BIF och fullt naturligt beslut efter hur saker och ting varit, som alla bara får acceptera.

Budgeten är ju höjd.

Gäller överlag nu att vi får en nystart. Tror det är viktigt för såna som Silfverberg och Larsson att känna att vi inte bara jobbar vidare med det vi har. Behöver satsas.

3028777 · »