Frisco: Ånäshallen är hemmaarena för Kovlands IF ja. KIF som med Markus Sjöberg och Jörgen Eriksson i truppen på fullt allvar slåss om seriesegern i division 1 Norra A med Jämtland och Kiruna. Slogs, kanske jag ska säga, nio sjuka spelare idag när de förlorade mot seriejumbon Härnösand. Bittert.
Salle: Bortsett från färgen så tycker jag nog att det finns likheter med en Ferrari. Men med tanke på att bilden är tagen på bonnvischan i USA så är det nog mer sannolikt med något Detroittillverkat.
AM: Inte jag heller men jag tycker att det finns stora likheter med mitt förslag. Jag väntar på protester en stund, hör jag ingen så kommer en bildönskan.
Go Anders Nystedt! Tänkte först inte kolla FF den här omgången, trots att det egentligen är min favoritdokusåpa, p.g.a. att de gjort om programmet. Sen upptäckte jag att Anders får en ny chans (han försökte slå sig in förra säsongen, men brädades av fjanten Marcus Öhrn - totalt orättvist), så det blir till att titta ändå.
Kolsyreis+vatten=en jävla rökutveckling. Dom barnen, dom barnen.
Kom att tänka på en annan sak. Nämnde Eisbein inledningsvis som blir typ fläsklägg och surkål på svenska. Eftersom detta är en hockeyralaterad sida kan jag inte låta bli att dela med mig av detta onödiga vetande.
Har även njutit av denna rätt i Polen där den kort och gott kallas för Golonka. Förmodar att den hette så redan innan en berömd slovak sänkte Sovjet i VM 1969 :-)
Et tu Brute: Strindbergs käk utesluter inte på något sett kalakukko från matsedeln. Jag är ett "restaurangbarn" uppvuxen bland kockar och kallskänkor. Då mor min drivit syltor av allehanda slag och kvaliteer. Faktum är att jag som sjuåring "fick" en alldeles egen glasskiosk att sköta om en sommar på landet. Att jag sen sumpade rörelsen illa medelset med att sitta halva dagarna med polarna och leka med kolsyraisen i bakaomvarande bäck, hör inte till saken. Vissa saker rationaliserar man då man tvingas till att återminnas...*ler i mjugg*
Gott har nog mycket med tillgången på råvaror att göra. Besök de brittiska öarna, det mesta är nog vällagat...men gott? Prova Haggis eller någon av de otaliga puddingarna...
Så du är intresserad av det strindbergska köket? Trodde det var kålrotslåda och kalakukko som gällde.
Annars kan jag också rekommendera "Smaka på Småland" (se länktips).
Et tu Brute: gott gott. Men för att floskla till det en aaaning. Så är ju allt Vällagat mat gott. Saknar man inspiration så har jag ett tips. Köp Strindbergs kokbok. Vänd blad och läs August njutningsfullt orera om de olika rätterna. 34 hushållerskor slet han ut, August. Då mat var en stor angelägenhet för honom. Och hur biffen (en sann delikatess; biff Strindberg) skulle stekas talade han handgripligen om till di förskräckta madamerna i det Strindbergska köket. Kokboken kan köpas av Strindbergsällskapets lilla bod i självaste Blå Tornet på drottninggatan i Tokholman. Funkar förmodligen även cybervägen. (har just kollat och ja, den finns inne. Kokboken alltså)