Ja, då har man gjort det igen, suttit uppe till kl 06:00 för att se på spektaklet mer känt som Academy Awards, eller Oscarsgalan som den oftast kallas här hemma. Det var en rätt trevlig tillställning där Chris Rock nu ersatt Billy Crystal som värd. Chris Rock stod för en prickfri insats där han började med att driva med halva hollywood i allmänhet och Jude Law i synnerhet, även George Bush fick sig en rejäl känga, till publikens stora förtjusning. Ju längre showen pågick destå mer tillbakadragen roll fick Chris Rock och jag hade hellre sett att han fått lite mer sväng rum i en sammanfattningsvis rätt strömlinjeformad gala. Tack vare det höga tempot kändes de dryga fyra timmarna som betydligt mindre, tack vare många bra presentatörer och förhållandevis korta tal, det var inte många som vars slutkläm var tvungen att kvävas av orkestern i bakgrunden. De bästa talen stod fö Ray Charles, förlåt Jamie Foxx och Charlie Kaufman för, den senare började sitt tal med att läsa nedräkningen på telepromptern framför sig, 30, 29, 28 och fortsatte med något i stil med "You dont understand how intimidating that is" varpå presentatörern flikade in med "Take your time", Kaufman svarade då, "No, I just wont to get of the stage".
När det gäller Sverige så fick ju varken Så som i himmelen eller den svenske ljudkillen som var nominerad för SpiderMan 2 några oscars, men det var ganska väntat, speciellt i fallet med Så som i himmelen där konkurrensen var tuff samtidigt som den kategorin sällan finns av outsiders.
Tänkte fortsätta med att kommentera vinnarna i de tyngra kategorierna:
Best Motion Picture of the Year: Million Dollar Baby Ganska väntad vinnare även om The Aviator fanns med i förhandsnacket, inte mest pga det är en bättre film utan mer att Scorsese gjort sig förtjänt av en Oscar, men han har nog tyvärr sina bästa filmer bakom sig och kommer nog bli aktuellt för en Lifetime achiement award om några år framöver. Personligen hade hellre sett att den fullkomligt lysande filmen Sideways skulle vunnit men den var nog tyvärr för mycket åt independenthållet för att falla Oscarsjuryn i smaken.
Best Performance by an Actor in a Leading Role: Jamie Foxx, Ray Kanske kvällens mest uppenbara vinst, Jamie Foxx gör en makalös presentation som legenden Ray Charles, mycket välförtjänt Oscar. Jag trodde f.ö. aldrig att denne man ens skulle kunna nomineras för en Oscar då man såg honom i skitfilmer som "Bait". Närmaste tvåa får man väl se Clint Eastwood och Johnny Depp som, de var lysande i sina respektive filmer.
Best Performance by an Actress in a Leading Role: Hilary Swank, Million Dollar Baby Även detta en ganska väntat vinst, Swank är mycket bra som white-trash boxaren i Clint Eastwoods fantastiska film, men personligen hade jag min personliga favorit Kate Winslet ta emot detta pris, för sin roll i Eternal Sunshine of the Spotless Mind, den enligt mig bästa filmen ifjol.
Best Performance by an Actor in a Supporting Role: Morgan Freeman, Million Dollar Baby Kvällens största besvikelse, Freeman är möjligtvis bäst i världen på att se nedlåtande ut och rynka på pannan, men någon fantastisk skådespelare är han då inte, han har spelar ju i princip samma lågmälda roll i alla filmer han är med i. Jag antar att han vann för att detta var hans fjärde nominering och han börjar bli lite till åren kommen. Solklar vinnare enligt mig i denna kategori är Thomas Haden Church för sin roll i Sideways, med Clive Owen från Closer som fjärran tvåa.
Best Performance by an Actress in a Supporting Role: Cate Blanchett, The Aviator Även detta en ganska väntat vinst. Blanchett är en begåvad skådespelerska men inte en av mina favoriter, i mitt tycke gör dessutom både Natalie Portman (Closer) och Virginia Madsen (Sideways) mycket bättre prestationer.
Best Achievement in Directing: Clint Eastwood, Million Dollar Baby Clintan borde fått en Oscar redan ifjol för sin Mystic River som var hästlängder bättre än Sagan om Kingen. Hursomhelst var detta en mycket välförtjänt seger, Clintan är lika skicklig regissör som skådespelare, om inte skickligare.
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen: Charlie Kaufman, Eternal Sunshine of the Spotless Mind Mycket välförtjänt seger, Kaufman är den absolut bästa manusförfattaren i Hollywood just nu, han har tidigare skrivit t.ex. Adaptation och I huvudet på John Malcovich, men manuset till Eternal Sunshine är nog han bästa hittills, en film alla måste se.
Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published: Alexander Payne & Jim Taylor III, Sideways Sideways fick iallafall en Oscar i de tyngre kategorierna, en mycket välförtjänt sådan, manuset är lysande ävenom det övergläns av det fantastiska skådespeleriet.
Så där, nu har jag fått med alla tror jag, det blev ett riktigt mastodontinlägg det här märker jag, men jaja, jag skriver ju inte så många sådana.
mattias - 74: Nu skriver ju iofs Salle att det är de 10 bästa(?)snabbmatställena som utsetts, då borde ju trots allt McD ha en rätt given plats nånstans på listan tycker man...
Et tu Brute: Såsom i himmelen är nog den bästa svenska film jag någonsin sett. Den förtjänar en Oscar, och den förtjänar de övriga priser som nu gått till svenska skitfilmer.
Et tu Brute: Himmelen är helt överlägsen de övriga. Faktum är att jag nog tycker att det år den bästa svenska film jag någonsin sett. Jag gillade Fanny & Alexander ochj jag älskade Lilja forever, men det här är bättre än så.
Själv är jag lite kluven. Har inte sett varken Masdjävlar eller Så som i slutspel. Av de fyra bajsfärgerna har jag bara sett ett avsnitt ur TV-versionen.
Et tu Brute: Jag hoppas att vårat bidrag får en Oscar. Det är filmen värd jämfört med de bajsfilmer som fick alla svenska priser. Såväl Masjävlar som Fyra nyanser av brunt suger vid en jämförelse. Rejält till och med. Masfilmen är nog bland det sämsta jag har betalat för att se.
...bal på slottet eller t. o. m. ett SM-slutspel jämfört med en direktsänd Oscars-gala?
Stjärnparadernas stjärnparad. Nog skvalpat om livets oväsentligheter.
Innan fanns det ju en del filmnördar här.
Är Aviator värd 7 nomineringar Kommer Scorsese äntligen att få till det, som det numera heter i hockeykretsar? Vem blir nattens vinnare, för att återigen knyta an till vår kära hockey.
Så som i himmelen...För en del kanske? Kan detta vara en vinnare?
Om du hellre väljer att lyssna på Back street boys än AC/DC borde du inte bry dig om att svara på denna fråga! Frågan handlar ju om rockmusik...vad jag vet spelar inte Bsb (... dom spelar ju inte överhuvudtaget..) direkt rockmusik. Det är ju självklart att du inte gillar AC/DC om du inte gillar rockmusik!!
mattias - 74: Ja du ! Smaken är delad som baken! ( c : Men dvärg ? Det är ju Comviq reklamen. Brukar altid säga när dom ringer och skall ha en att byta till Tele2/Comviq Inte så länge ni har Dvärgen i reklamen. Inte för jag har nått mot dvärgar, men är total less på den osmakliga reklamen.
Acdc!! Fattar inte vad folk tycker är så bra med dem. Se på en dvärg som är påtänd och juckar mot en högtalare under en hel konsert och dessutom en sångare som skulle ha dragit i sig en 32 liter Whiskey innan konserten! Nope ACDC:s musik tiltalar mig inte, då lýssnar jag hellre på Bsb ;)
Frisco: Jag älskar fisk. Mer än att fiska faktiskt som iofs är kul. Fast gäddan är inte kul på tallriken. Den är inte speciellt smakrik i sig och sen är det ju alla j-a gaffelben. Har ätit alla möjliga varianter men bäst är den att fiska. Tur att fasters katt älskar kokt gädda.
Man kan väl inte jämföra de så.. de flesta har väl med sig kondomer, i fall de händer något, handlar väl om säkerhet så inte en skrikande bajmaskin kommer till världen.. sedan om man åker på hockey turngering eller till Grekland eller till Skärgården spelar det väl ingen roll.. ?
Sedan kan man väl säga att man går med badkläder på stan, vad är det för fel att bada i underkläder? :p
När det gäller Sverige så fick ju varken Så som i himmelen eller den svenske ljudkillen som var nominerad för SpiderMan 2 några oscars, men det var ganska väntat, speciellt i fallet med Så som i himmelen där konkurrensen var tuff samtidigt som den kategorin sällan finns av outsiders.
Tänkte fortsätta med att kommentera vinnarna i de tyngra kategorierna:
Best Motion Picture of the Year: Million Dollar Baby
Ganska väntad vinnare även om The Aviator fanns med i förhandsnacket, inte mest pga det är en bättre film utan mer att Scorsese gjort sig förtjänt av en Oscar, men han har nog tyvärr sina bästa filmer bakom sig och kommer nog bli aktuellt för en Lifetime achiement award om några år framöver. Personligen hade hellre sett att den fullkomligt lysande filmen Sideways skulle vunnit men den var nog tyvärr för mycket åt independenthållet för att falla Oscarsjuryn i smaken.
Best Performance by an Actor in a Leading Role: Jamie Foxx, Ray
Kanske kvällens mest uppenbara vinst, Jamie Foxx gör en makalös presentation som legenden Ray Charles, mycket välförtjänt Oscar. Jag trodde f.ö. aldrig att denne man ens skulle kunna nomineras för en Oscar då man såg honom i skitfilmer som "Bait". Närmaste tvåa får man väl se Clint Eastwood och Johnny Depp som, de var lysande i sina respektive filmer.
Best Performance by an Actress in a Leading Role: Hilary Swank, Million Dollar Baby
Även detta en ganska väntat vinst, Swank är mycket bra som white-trash boxaren i Clint Eastwoods fantastiska film, men personligen hade jag min personliga favorit Kate Winslet ta emot detta pris, för sin roll i Eternal Sunshine of the Spotless Mind, den enligt mig bästa filmen ifjol.
Best Performance by an Actor in a Supporting Role: Morgan Freeman, Million Dollar Baby
Kvällens största besvikelse, Freeman är möjligtvis bäst i världen på att se nedlåtande ut och rynka på pannan, men någon fantastisk skådespelare är han då inte, han har spelar ju i princip samma lågmälda roll i alla filmer han är med i. Jag antar att han vann för att detta var hans fjärde nominering och han börjar bli lite till åren kommen. Solklar vinnare enligt mig i denna kategori är Thomas Haden Church för sin roll i Sideways, med Clive Owen från Closer som fjärran tvåa.
Best Performance by an Actress in a Supporting Role: Cate Blanchett, The Aviator
Även detta en ganska väntat vinst. Blanchett är en begåvad skådespelerska men inte en av mina favoriter, i mitt tycke gör dessutom både Natalie Portman (Closer) och Virginia Madsen (Sideways) mycket bättre prestationer.
Best Achievement in Directing: Clint Eastwood, Million Dollar Baby
Clintan borde fått en Oscar redan ifjol för sin Mystic River som var hästlängder bättre än Sagan om Kingen. Hursomhelst var detta en mycket välförtjänt seger, Clintan är lika skicklig regissör som skådespelare, om inte skickligare.
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen: Charlie Kaufman, Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Mycket välförtjänt seger, Kaufman är den absolut bästa manusförfattaren i Hollywood just nu, han har tidigare skrivit t.ex. Adaptation och I huvudet på John Malcovich, men manuset till Eternal Sunshine är nog han bästa hittills, en film alla måste se.
Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published: Alexander Payne & Jim Taylor III, Sideways
Sideways fick iallafall en Oscar i de tyngre kategorierna, en mycket välförtjänt sådan, manuset är lysande ävenom det övergläns av det fantastiska skådespeleriet.
Så där, nu har jag fått med alla tror jag, det blev ett riktigt mastodontinlägg det här märker jag, men jaja, jag skriver ju inte så många sådana.