"Året är 1977 och i dockan på Eriksberg ligger tankfartyget Nai Genova på drygt 400.000 ton. Denna jättetanker och systerfartyget Nai Superba var de största båtar som byggdes i Göteborg."
Salle: Piggelin fans inte då. Och om den gjorde det var den rund och smal. Inte rektangulär i omkretsen som den är nu. Jag skulle gissa på en Puckstång.
Dream Team: Du ser väl hur liten människan är vid instrumentet som skickar iväg bollen.. Tjejen med instrumentet spelar pelota.... Jag, vardagssvensken, lärde mig något om pelota tackvare Agent X9.. Det var nog Willie Garvin eller Modesty som idkade pelota... definitivt inte Rip Kirby.......;-)
Friman SR: Tjejen med instrumentet spelar egentligen Jai Alai och instrumentet heter Cesta. Men det kan även kallas Pelota som är det spanska ordet för boll.
Jag minns Agent X9 avsnittet dock. Willie Garvin använde Cestas för att kasta handgranater på "the bad guys" Visst var det nåt med en kille i ett exoskelett som bar nåt guld från ett rånat tåg eller så.
Friman SR: Jag hoppades att man inte skulle ta ordet "instrument" på så stort allvar, men tydligen var det något som ändå skedde. Jag var då ute efter en tingest som gör att bollar flyger långt, och ett riktigt stort exemplar av en sådan "sak" ville jag se. Det jag var ute efter var alltså världens största [url=www.adkinsinc.com/images/adkinbat.jpg]slagträ.[/url]
Den som först visar en bild på en Volvo Duett med monstertrucksulor får önska!
Min önskningar går ofta in på (ej spårspring) diverse rälsgående fordon eller liknande. Jag vill därför denna gången se ett publiktifo på en utländsk utomhusarena dit man kan ta t-banan. Arenans botten består sommartid av vatten. Fallande löv fanns det gott om förr vid denna arenan.
Frisco: Ajaja. Trodde inte att det skulle vara så svårt. För att vara petig så tar man inte t-banan dit utan t-banen. Ska man vara ännu petigare så är det ingen t-bane i förkortningens riktighet utan den övergår till light rail innan man kommit upp! till målet. Det med fallande löv kanske inte heller stämmer i ordens rätta bemärkelse utan det kanske handlar om något i en bok jag läst? Hur som helst så har det hänt hundratals gånger att de tävlande gjort segertecken trots att de inte vunnit på denna arena. Nu hoppar jag vilt mellan ledtrådarna men det är för att hjälpa er. Jag är domare i denna bildtävling men ni kommer inte att få några extrapoäng. Jag hoppas att ni har god tur.
Om nu jag har fattat saken rätt bland allt bildletande, så är det Per HApps som skall säga om Friscos bild är rätt eller ej. Eller är jag, än en gång, helt ute och cyklar.