Café

48383 inlägg · 1042 ämnen

Påven är död

« · 531822 Till forumet


Sv: Påven är död
Friman SR: En imponerande analys! Men Battista, han är inte släkt med Batista - evolutions animal på detdäringa wrestlingprogrammet de visar på z-tv på fredagar va?
Kommentera

Sv: Påven är död
Karoliina: Jag är protestant.
Är emot det katolska kvinno förtrycket.
Men du har rätt ! En Fransk Påve vore inte fel.
Nu i December när jag var i Paris var jag på Sacrecuer och Nottredam.
Det var väldigt intresant att sitta utan för altaret och se den strida strömen av unga Fransysker som var in och bad om syndernas förlåtelse efter nattens synder. De rusade in knäböjde och bad sina ave maria x antal ggr.
Sedan drog dom ut på stan igen. Så jag misstänker dom var stammisar i Kyrkan. Det finns ett Svenskt kor i Nottredam, med en grav. Men har ingen aning om vem som låg där.
Kommentera

Sv: Påven är död

Karoliina: Nu tror jag vad jag vill...

Tettamanzi låter som en F1 förare...
Maradiaga har säkert smugglat kokain...
Arinze är nog dopad som alla Nigerianer...
Ratzinger kör oxå F1....
Hummes han hummas det om, klädeskapitalist...
Lustiger dans icke men han åker störtlopp....
Battista vill till Cuba men Vatikanen duger...
Daneels beligian blue say no more...
Bergoglio cyklar helst bergsetapperna...
Dias en katolik från Indien Hare Krishna...
Sodano och mafioso slutar oxå på o...
Biffi vill inte för det är för långt till gymet...
Sepe vill inge n se...
Ortega y Alamino låter icke Fidel lämna...
Maria Martini sällar sig till spriten...
Antonelli lirar helst högerytter i Vatikankorpen...
Bertone kommer på att han ritar bilar bäst...
Cipriani kör inte F1, han kör hoj...
Murphy-O'Connor heter som lagen om alltings jävlighet...
von Schoenborn adelstysk i Vatikanen, nä...
Castrillion Hoyos columbianska kokainkatrellen kanske...
Pell en gammal fånge från Australien där alla är kriminella förutom urinineevånarna...

Faaan, jag tycker alla ovan har taskigt odds... Jag sätter allt en tia på Diego Armando Maradona för han kommer att dyka upp till slut ändå...;-)

FORZA TIK.........alltid, alltid.......... 

Kommentera

Sv: Påven är död
Chief: Jag tippar (med hjärtat) Jean-Marie Lustiger.  *gravallvarar*
Kommentera

Sv: Påven är död
Chief:

The Pope, Terry Schiavo and Johnny Cochran all go to Heaven. St. Peter looks at them and says "Heaven's a bit full right now, and only one of you can get in. The other ones will be sent to Hell and dropped into a Lake of Fire."

The Pope says "Well, I was God's representative on Earth, so naturally I should be allowed into Heaven."

Terry Schiavo says "Millions of people prayed for me when I was dying, so with all that prayer in my favor I'm a shoe-in."

St. Peter nods and says to Johnny Cochran, "And what do you have to say in your defense?"

Two hours later, the Pope turns to Terry Schiavo and says, "Who the hell is Chewbacca?"

Terry replies, "Shut the fark up and keep swimming."
Kommentera

Sv: Påven är död
Karoliina: Okej, jag sätter en slant på min favvo Arinze bara för sakens skull. Vem satsar du på?

Davidowski: Vänta bara tills hon börjar baka, då du...;)
Kommentera

Sv: Påven är död
Karoliina: Wow, nu blev jag helt bortkollrad av ditt vuxenprat:-)
Kommentera

Sv: Påven är död

Paddan: Perfekt. Så:

Dionigi Tettamanzi (Italy)1.42/1
Oscar Rodriguez Maradiaga (Honduras)4.3/1
Francis Arinze (Nigeria)5.2/1
Joseph Ratzinger (Germany)10
Claudio Hummes (Brazil)11
Jean-Marie Lustiger (France)16.5/1
Giovanni Battista Re (Italy)26
Godfried Daneels (Belgium)29
Jorge Mario Bergoglio (Argentina)29
Ivan Dias (India)33
Angelo Sodano (Italy)39
Giacomo Biffi (Italy)41
Crescenzio Sepe (Italy)45
Jaime Lucas Ortega y Alamino (Cuba)47
Carlo Maria Martini (Italy)49
Ennio Antonelli (Italy)49
Tarcisio Bertone (Italy)59
Juan Luis Cipriani (Italy)64
Cormac Murphy-O'Connor (England)69
Count Christoph von Schoenborn (Austria)69
Dario Castrillion Hoyos (Colombia) 
George Pell (Australia) 
 

Kommentera

Sv: Påven är död
Chief: joo. Utan reformer låter hela världen strax; om inte U2 så Bono.
Kommentera

Sv: Påven är död
Karoliina: Hittade i varje fall den här sidan, i länken, med odds.
Kommentera

Sv: Påven är död
Karoliina: Har för mig att jag läste att en afrikan för första gången kan bli påve. Det tycker jag vore ett steg i rätt riktning. Sen vore det ju iofs bra om han var liiiite reformistiskt lagd också.

Men vi sätter väl en slant på nån av kardinalerna och väntar på de vita rökpuffarna då.
Kommentera

Sv: Påven är död
Paddan: kan du fixa namn och odds?
Kommentera

Sv: Påven är död
Chief: Enligt slutklämmen i denna DN-artikel är tydligen vadslagningen i full gång om vem som ska bli ny påve.
Kommentera

Sv: Påven är död
Chief: vi har noll koll på kardinalerna. (talar för hela surrkollektivet här)
Kommentera

Sv: Påven är död
Dawidovski:  påven kom väl då hans far kom. Precis som du då din? *funderar om jag missuppfattat nått*
Kommentera

Sv: Påven är död
Dawidovski: Det gör jag också.
Kommentera

Sv: Påven är död
Jag vill dementera både att jag är tilltänkt som ny påve och att jag har kladdkaka att bjuda på. Däremot tar jag emot bikt, anförtro med förtroende edra synder till mig! Välsigna er kan jag göra också, särskilt Liina.

Kan man spela på vem som blir ny påve förresten?
Kommentera

Sv: Påven är död
Poffa: Påven kommer från Wisla Krakow.
Kommentera

Sv: Påven är död
Frisco: sabba inte nu. Chiefen kan det där med "Confiteor"
Kommentera

Sv: Påven är död

Poffa:

Jag tycker iofs att man ska avskaffa religionerna. Ja, alla som inte har med sport att göra i alla fall.

Kommentera

Sv: Påven är död
Karoliina: Förstår inte vad du menar riktigt med det. Är han Påven?
Kommentera

Sv: Påven är död
Karoliina: Ojdå, hoppas hon har kladdkaka att bjuda på... *utsvulten*
Kommentera

Sv: Påven är död
 Nu kom Chiefen in. ..*meddelar glatt*
Kommentera

Sv: Påven är död
Frisco: Men han är väl "död" i Toyotas F1-satsning om jag inte minns fel.
Kommentera

Sv: Påven är död
Paddan: Påven Andersson lever fortfarande. Tror jag.
Kommentera

Sv: Påven är död
Frisco: Det var väl det jag förstod... motorsport är skadligt...
Kommentera

Sv: Påven är död
Poffa: Jag håller med dig Poffa. Du vet att det inte händer allt för ofta men i detta fall gör jag det.
Kommentera

Sv: Påven är död

knaskamilla:

Det är mycket som borde avskaffas, tycker jag. Påven är dock inte en av de sakerna. Påven som person är i Katolicismen Guds utsände på Jorden, en person som är symbolen för den Katolska kyrkan och tron.

För de troende är Påvens mässor i Vatikanstaten samma lektyr för själen, som det är för mig då Foppa är på sitt bästa spelhumör. Låt dem behålla detta, vi vill ju behålla Foppa i MODO.

Kommentera

Sv: Påven är död

Poffa:

Jag tycker man ska avskaffa påvandet. Det tycker jag iofs mest för att jag inte riktigt förstår meningen med att ha en påve (för det kan ju inte vara att tidningarna ska ha någon de kan beskriva sjukdomssymptom hos var och varannan dag, antar jag).

Nåväl. Det var nog skönt för honom att få dö. Han verkade inte må så bra.

Kommentera

Sv: Påven är död
knaskamilla: Denna artikel kanske kan sprida lite ljus över ämnet. Eller så blir det bara mer förvirrande.
Kommentera

Sv: Påven är död

knaskamilla:

Säkert, men det är nog svårt att sätta sig upp mot en gammal mans vilja. Framför allt om han är Påve.

Kommentera

Sv: Påven är död

Poffa:

Fler människor borde inse sina begränsningar... =/

Kommentera

Sv: Påven är död

knaskamilla:

Han hade väl tydligen velat göra det själv. Men han klarade inte av det.

Kommentera

Sv: Påven är död

Poffa:

Då så. Då kunde han väl ha fått ägna sig åt att dö i lugn och ro, i stället för att fraktas runt för uppdrag han ändå inte kan genomföra?

Kommentera

Sv: Påven är död

knaskamilla:

De har ju massor med kardinaler som hjälper honom.

Kommentera

Sv: Påven är död

Paddan:

Man kan ju tycka att de borde inse att det är dumt att välja någon på livstid, om inte tidigare så i alla fall efter det här. En vice påve kanske de kan ha? Där har jag nog kommit på lösningen...

Kommentera

Sv: Påven är död
knaskamilla: Om jag inte är helt felunderrättad så väljs påvarna på livstid, så då måste han ju vara död innan han blir "utbytt"
Kommentera

Sv: Påven är död
knaskamilla: Exakt ! Du har så rätt.
Kommentera

Sv: Påven är död

Hälge:

Det är ju det jag menar. Om nu positionen är viktig för folk på något vis kanske de ska ha någon som faktiskt kan uträtta saker på den positionen? Prata, t.ex.

Kommentera

Sv: Påven är död

Salle:

Hoppas inte för mycket. Tror knappast strävan är att ta steget in i 2000-talet och slå undan benen för den patriakaliska världsordning de företräder. Förutsätter väl nästan ett okontrollerat barnafödande bland de mindre bemedlade samhällsklasserna. Vem skall annars söka förtröstan hos gud och kyrkan? 

Kommentera

Sv: Påven är död
knaskamilla: Det som jag tycker är lite konstigt är att de satt honom vid något fönster för några dagar sedan, där han skulle förmedla något till folket. Tyvärr, så fick han inte fram något ljud och efter ett tag (vet ej hur länge), så drog någon bort honom från fönstret och någon stand-in fick komma fram för att säga något istället.

Tragiskt !
Kommentera

Sv: Påven är död

Poffa:

Själv tycker jag att det är jäkligt skumt att en person är så fruktansvärt viktig för så många människor som den där verkar ha varit. På sistone kan han ju knappast ha gjort något direkt vettigt, dessutom. Vad har han egentligen gjort på sin post, förresten? Och varför byter de inte ut honom INNAN han blir jättegammal och jättesjuk?

Kommentera

Sv: Påven är död
Myggan: Är bara att tacka och ta farväl. Vi ses i himlen iallafall.
Kommentera

Sv: Påven är död
Poffa: Det var ju tur för honom. Hans sjukdom gjorde det ju svårt för honom att vara den andlige ledaren
Kommentera

Sv: Påven är död
Poffa: Visst är det synd att den påven har avlidit. Men han var i mina ögon en andlig ledare för en bakåtsträvande, dubbelmoraliserande och döende religion. Man kan ju hoppas att det nu koras en reformerande Påve som kan tillåta preventivmedel mm och därmed leda katolisismen in i 2000-talet.
Kommentera

Sv: Påven är död
RIP Pope :.-(
Kommentera

Påven är död

Johannes Paulus II dog i dag. Vatikanen bekräftade för ett par minuter sedan att han dött i sitt hem, vid en ålder av 84 år. Påven, som ursprungligen är från Polen och hade namnet Karol Wojtyla, har suttit på sin post sedan 1978.

En stor andlig ledare har gått ur tiden. Rest In Peace.

Kommentera

« · 531822