Fotboll

Grupper · 16855 inlägg · 42 ämnen

La Liga

Sv: La Liga
Hence: Jaha, vart är kvällstidningsmoralpaniken över alla pengar i fotbollen nu när ett etablerat lag öppnar plånboken?

Rytter: Det är ju egentligen en skandal att top4 på dyraste transfers är till en konkursmässig spansk klubb.

De tävlar inte riktigt på samma vilkor som de Engelska klubbarna när det gäller CL. Behöver de pengar skjuter gärna Staden till lite eller så gör Kungen det.

Finns ingen som skjuter till pengar till Pool eller Man U i samma takt. Bara konkursmässing jänkare. BuuHuu. Nåja det är väl iaf bättre med 1 ägare än aktieägare som säger ifrån iaf.

Nåja för 80M får vi väl köpa några nya. Men gäller att få ihop LAGET igen.

scim: Peter Wennman har semester, men vänta några dagar bara. :)

scim:

Lönetak vore det optimala. Max 1 miljon i veckolön, thats it! Skulle vara bra för fattiga klubbar som oss iaf :)

scim: nåja, nu har det iofs synts en del sådana artiklar och uttalanden även om den här affären.

mattias - 74: lönetak fungerar inte, det är för lätt att komma runt. Det är bara att komma överens med en sponsor om att denne betalar en slant direkt till spelaren i stället för till klubben.

Det jag tror är den enda hållbara lösningen är att införa ett tak (och då givetvis göra det över hela europa) på hur många spelare du får ha i en trupp. Tillåt max 22 a-lagskontrakt och lika många reservkontrakt där reservkontrakten inte får vara längre än ett eller kanske två år och kanske även med en övre åldersgräns på reserverna. På så sätt kan inte rika lag samla spelare på hög på samma sätt som görs i dag, och vi skulle få jämnare ligor genom att bra spelare dels skulle bli billigare och dessutom bli mer tillgängliga. Det skulle inte längre handla enbart om pengar utan mycket mer om vem som verkligen är bäst på att bygga och hantera sitt lag.

LL: Självklart, det vore ju konstigt om ingen nämnde det. Skillnaden är att när City var inblandade i en liknande affär dominerades nyheterna av detta.

från Aftonbladets silly season rapport!

Onsdag 17/6:

19.22: Han avgjorde just för Spanien, sedan släppte han en minibomb: David Villa vet var han ska flytta nu när han lämnar Valencia.

– Jag har redan gjort mitt val. Min agent vet redan vad det är och han jobbar på det. Jag är helt lugn, säger han till AS.

Då återstår tiotusenkronorsfrågan: vilken klubb talar han om?

mattias - 74: jag gissar inte på Real iallfall.

ante08: Liverpool :) en önskedröm, tänk Villa och Torres..

renen:

Hur mycket pengar har Real egentligen ?

Ronaldo, Kaka, Benzema och nu kanske ribery ? Dom borde lärt sig genom åren att man inte kan värva de bästa spelarna till ett och samma lag. Du skall få det och fungera också. Flopp igen ?

mattias - 74: Eget sedeltryckeri verkar det som.
Helt klart klasspelare, men som du skriver dom ska få ihop det ochså.

renen:

Dessutom har dom väl en skuld på åtskilliga miljarder så de lever väl på lånade pengar ?

mattias - 74: Vad är definitionen på flopp enligt dig? Tvåa i La liga, bakom ett rätt så bra lag, ser jag som åtminstone knappt godkänt. Ut i åttondelen i Champions League var en enorm besvikelse och det kan möjligen ses som en flopp, men säsongen i stort tycker jag inte kan kallas flopp. Sen är det ett problem med alla nya, galna ordföranden som avlöser varandra i Reals styrelse, men så lär det väl tyvärr fortsätta. När Hierro och del Bosque försvann försvann mycket av det som gjorde att de kunde köpa stjärnor i parti och minut och ändå få ihop ett LAG. Vad gäller skulder så brukar ju staden Madrid gå in och ordna sånt, och det lär fortsätta så.

HF:

Om Real får igenom sina köp de vill göra så skall de ju vinna i princip allt om man ser vad de förfogar över för spelare. Världens bästa målis i i Cassilias, ronaldo Kaka Benzema och Ribery som är 4 av världens 10 bästa spelare. dessutom snackas det om Alonso från Liverpool samt att de inte gett opp hoppet om att få David Villas anteckning. Dom borde lära av Barcelona som behållt sin stomme från de egna leden och värvat nån stjärna då och då.

Milan under delar 90 talet är också ett lysande exempel på att du inte kan värva ihop ett lag.

HF: Allt det du nämner är det ju floppvarning på. Utskåpade av Barca, styrelser som får hybris, staden betalar köpgalningarnas skulder. Knackigt spel i stora delar av säsongen. Att man åkte ut i åttondelen i CL är väl den minsta floppen, där mötte man ett LAG!

mattias - 74: Milan vann väl trots allt en hel del under 90-talet?

Wayne Gresky:

Jo men inte så mycket som de själva hade räknat med tror jag !

Årets bomb i sillytider är väl det att Owen mer eller mindre enligt vissa Engelska tabloider är klar för Scums. Går han dit lär han få höra det på Anfield.

mattias - 74:

Serie A:

1991/1992, 1992/1993, 1993/1994, 1995/1996, 1998/1999

Champions Leauge:1989/1990, 1993/1994,

Flopp?

Bissett19: Ja dom missade ligan 97-98 :)

Bissett19:

Skrev alrig flopp, skrev att de inte vann så mycket som de borde men i ligan gick det ju hyfsat :) men Europaspelet var väl lite si så där.  Hur som helst så hoppas jag verkligen Real floppar.

Enligt spansk press är Zlatan klar för Barcelona. Kommentar någon? Ingen av klubbarna har bekräftat det än iof men det låter kju ganska troligt.

mattias - 74: Jag hoppas ju att detta stämmer =)
Må gud ha rätt denna gång ;)

Projta: Många våta stunder blir det för ett Barcafan i vinter o framöver.
Xavi, Iniesta, Messi, Puyol mfl åsså Zlatan på det!
Kan man bli lyckligare?
Ska vara när Timrå vinner Guld då!

Mourinho idag ang. Zlatan:
"Inters tränare Jose Mourinho om Zlatan:
– När jag tänker på vad som är en bra spelare så tänker jag på Kaká, Messi och Ibrahimovic. Ett fenomen som kommer vinna guldbollen, säger Mourinho enligt Sport.
– Enligt mig är Ibrahimovic den bästa av dom alla. Zlatan älskar fotboll och har ett stort hjärta."

Det här blir en fantastisk vinter.
Timrå IK o Barcelona!
Say NO more!

och Zlatan passade på att skada handen i Sista matchen med Inter imorse. Undra hur länge han blir borta nu då.

Hahl Bundy: Vilken fantastiskt fin människa du är! Barcelona och Timrå. Vilken underbar smak du har! Säg att du gillar Blåvitt och Man U oxå?

Uno Gordon: Blåvitt håller jag med om, sen älskade jag Man U när jag var liten. :)
Men Barca är nr 1 för mig i världen när det gäller fotboll o i Sverige är det faktiskt BlåVitt efterom jag bodde därnere när jag var yngre o såg BlåVitt spöa PSV med Romario i Champions League med 3-0 hemma bla.

Blir intressant i Cupen 1:2 . Ibra och messi är inte med..
Så en 1a ska det väl kunna bli

Projta:

Skapligt tremannaanfall Barca ställer upp med i cupfinalen ikväll:)

Henry-Ibrahimovic-Messi.

Det gick knappt 2 min så låg han ner och tugga gräs i Madrid =)

Projta: Och efter knappt 35 minuter har han gjort mål. Allt är sig likt, med andra ord.

Äntligen börjar La liga ikväll.
Kommer förmodligen att ääntliigen få åka ner till Nou Camp i vinter.

Hahl Bundy:

Iniesta och messi borta idag, bäddar kanske för Zlatan att göra mål?

mattias - 74: Det här är bland det bästa o mer intressanta jag har läst i Fotbollsväg av Niva.

Hahl Bundy:

Ja det var en bra artikel, fler lag borde lära sig av Barcelona, imponerande att de har så många från de egna leden i sin startelva. vad tror du om Ibras debut då?

mattias - 74: Eller också var dte i denna tråden jag borde skrivit 3-0?;)

Frisco:

3 snygga nickmål.

mattias - 74: En medioker match. Ett mediokert Barca. En medioker Xavi o Zlatan mfl.
Trots det 3-0 o Zlatans 1:a mål.

Det blir nog riktigt roligt o bra det här.

Hahl Bundy:

Jag såg 1.a 45 bara men såg zlatanas nickmål i morse. Han var som du säger inte delaktig i mycket men det är ju inte lätt att komma in och göra bra ifrån sig på en gång i världens bästa klubblag. 3 - 0 utan messi och iniesta också, icket att förglömma.

mattias - 74: Han var mycket bättre med i 2:a.
Han kunde nog ha gjort ett till i friläge men han var osjälvisk o passade.
Fast det kommer han nog att tjäna på i längden :)

Det intressanta är att Barcelona fansen redan skanderar Zlatan ramsor. Hördes hur många ggr som helst långt innan målet kom o trots hans 1:a halvlek.
Det är vi svenskar som inte förstår hur bra o stor han är.
Jantelagen, du vet.

Hahl Bundy:

Själv så är jag inte anti zlatan , har aldrig varit, däremot har jag tyckt att han satt jaget före laget många gånger och det måste han lägga av med nu. Han är ju så osvensk man kan vara i sitt sätt och spela och prata med media m.m Sedan att hans målskytte inte riktigt lossnat i landslaget är konstigt med tanke på hur stor han är i Europa.

mattias - 74: Just jaget före laget tror jag är borta nu när han är i Barca.
Det funkar inte där o dessutom behöver han inte bevisa nåt där, alla vet vem han är o vad han kan.
I Inter skulle han göra allt själv, det var uppbyggt så, men i Barca kan han slappna av eftersom dom spelare o spelet dom har är magnifikt.
Som sagt det syns nu när han söker passningar när han tidigare i Inter gick på avslut.

mattias - 74: Att han inte lyckas i Landslaget stavas Lagerbäck.
Landslaget ska spela fotboll som U-21 gjorde i somras.
Men Lagerbäck är nöjd när man spelar 0-0 mot Malta mfl.

Hahl Bundy:

Så sant så sant.

mattias - 74:

"däremot har jag tyckt att han satt jaget före laget många gånger och det måste han lägga av med nu"

QUE??

Bissett19:

Det menas precis som det står.

mattias - 74: Vad gick att missförstå där?

mattias - 74:

Du kan ju börja med att förklara på vilket sätt han spelar jaget framför laget?

Tror knappast Guardiola skulle slänga upp en sån stor Pesetasbunt om han vore egoistisk spelare.Ser du på Zlatan de senaste åren i Juve/Inter så har han otroligt många assists.
Nä Barca har värvat en storspelare och han är svensk var stolt istället din AntiZlatanist;)

Bissett19:

Jag skrev väl inte att han är så nu eller hur men i hans tidigare klubbar har det varit så det måste du väl hålla med om?

« · 1164019 · »