Fotboll

Grupper · 16889 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
Hälge: Håller med där, vpre riktigt skoj om Watford kunnde ta platsen.. dock så gilar jag leeds, dom är ett klasiskt PL lag...
men jag vill då ha älgarna upp, hoppas det går vägen bara

scim: Senare i dag så smäller det och jag hoppas på en spännande match mellan Leeds-Watford. Den lär väl inte bli så välspelad då det gäller så mycket, men hoppas ändå på en spännande match.

Jag hoppas att Watford lyckas ta steget upp i PL.

LL: Här kan du få en länk från The Times... om det lindrar smärtan i de hållna tummarna återstår att se.

Aftonbladet har i sann AB-tradtion suttit och läst engelska tidningar i jakten på nyheter och för oss som håller på Arsenal är det helt underbara nyheter de i dag har plankat från England:

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,828175,00.html

Originalartikeln hittar ni här:

www.thesun.co.uk/article/0,,2002390000-2006230140,00.html

The Sun är väl inte alltid världens mest trovärdiga källa, men det verkar ju som om de faktiskt har pratat med Henry och att han själv säger att han ska stanna, så det är bara att hålla tummarna för att det är sant.

Projta: Tja, han kan ju dra in en rätt fin lön iaf...

scim: sen är fjanten ballack klar för chelsea .. vad fan ska han ditt och göra? han kan hålla sig te tyskland

Satt och tittade på kvalsemifinalen idag mellan Preston och Leeds. Första mötet på Elland Road slutade 1-1 och iom att borta målsregeln inte gäller i kvalet till Premier League så var det vinna eller försvinna som gällde i denna match. Första halvlek inleds ganska trevande av båda lagen, det är det spel, mycket kamp och inte speciellt underhållande. Bästa läget uppstår inte förrän en halvtimma in i matchen då Frazier Richardsson trixar sig fram till straffområdet och avslutar ett riktigt giftigt skott som den gamle uven Nash i Preston-målet gör en riktigt fin räddning på. Efter den chansen tar Preston över tillställningen och det är nära att man ska göra ett ledningsmål vid några tillfällen men Sullivan i Leeds-målet gör några kvalificerade räddningar.

Andra halvlek blir rejält försenad då strömmen går på Deepdale, men kommer igång efter ungefär en halvtimmes extra paus. Leeds kommer ut som ett nytt lag och tar tag i spelet på ett helt annat sätt, man dominerar inte på något vis men man håller tydligt i taktpinnen. Detta betalar sig i den 55e matchminuten då den notoriske målskytten Hulse kommer högst vid en hörna och nickar in 0-1 bakom en chanslös Nash. Några minuter efter första målet kommer Leeds i en spelvändning och bollen hittar slutligen fram till tidigare nämnde Richardsson som från några meter från målet bara har Carlo Nash kvar att överlista, vilket han gör med ett hårtskott vid stolproten, 0-2 med knappa 30min kvar av ordinarie tid. Olyckan är total bland Preston-fansen som förlorade kvalfinalen mot West Ham för ganska precis ett år sedan. Crainey utvisas i 68e minuten och Preston får ett guldläge att komma in i matchen igen. Preston lyckas skapa en del halvfarliga chanser som den för dagen lysande Sullivan avvärjer. I 80e minuten har man en boll inne, men linjedomaren har lyft sin flagga av anledningar som inte riktigt framgick av reprisen, offside var det iaf inte. Man fortsätter oroa fram till slutet men lyckas aldrig göra något mål, och efter lång övertid sätter domaren pipan i munnen och blåser av matchen och skickar Leeds till kvalfinal, där man förmodligen får möta Elton Johns Watford som slog Crystal Palace med 3-0 i första mötet på Selhurst Park.

Personligen tycker jag det skulle vara väldigt kul med Leeds i Premier League igen och håller definitivt tummarna för dom i finalen som spelas den 21a Maj på Millenium Stadium.

scim: fast situationen med Campbell kan jag inte hålla med om att det kunde ha varit straff. Han kan ju inte gärna kapa av sig armen, som han dessutom höll tryckt tätt intill sidan. Helt rätt att inte blåsa där, som jag ser det.

Även om oavgjort kanske hade speglat spelet bättre, så är det ju å andra sidan effektiviteten framåt som skiljer lite bättre lag från de inte riktigt lika bra. Chelsea har ju exempelvis under säsongen vunnit många matcher där man spelmässigt inte alls har varit särskilt bra, men har man spelare som Drogba och Lampard mfl som i princip bara behöver ett enda läge för att lyckas sätta dit den så vinner man i alla fall. Jag tycker att flera lag har spelat en betydligt mer underhållande fotboll än Chelsea, men inget annat lag har varit så snuskigt effektiva på att ta vara på lägena. Hade Arsenal ens varit i närheten av Chelseas effektivitet hade man haft CL-platsen säkrad för länge sedan i stället för att tvingas hoppas på hjälp från West Ham alternativt att själva lyckas vinna finalen mot Barca.

I övrigt håller jag faktiskt med om att van Persie stundtals är pinsam i sitt agerande. Inte bara för filmandet utan också för att han överreagerar alldeles för ofta och ska hålla på och tjafsa med motståndarna efter var och varannan avblåsning. När han har fokus på rätt grejor är han en riktigt bra spelare, men när han är som i går gör han inte mycket rätt. Skärpning krävs på den punkten.

LL:

Poll var fullkomligt värdelös. Han avfärdade tre strafflägen kategoriskt, när Samaras blev nervåldad bakifrån långt ner i boxen, när Vassell blev omkullsparkad på väg mot mål och när Campbell tar bollen med handen i slutminuterna. Att Pearce uppfostrat spelarna väl är knappast en indikation på att det var rätt att fria, man tycker snarare att bra beteende borde betala sig. Dessutom delade han ut en del tveksamma kort (Riera/Dunne) och gav Arsenal ständiga fördelar, inte minns genom att blåsa av spelet i flera lägen där City var på väg att kontra. Matchen var väl värd att sluta oavgjort då spelet var rätt jämnt fördelat sett till 90 min, dessvärre så kom Arsenals 2-1 mitt under den värsta City-pressen. Arsenal hade några ljusa stunder, speciellt några snabba spelvändningar där man snabbt hittade sina positioner, men usch vad många av spelarna faller lätt, Van Persie är ju ibland smått pinsam att se!

Matchens plus går till 17-årige Micah Richards som verkligen visade pondus i dusterna med Henry, vilken kille!

LL: Aaa men andra sidan, vinner Arsenal CL så går dom till kval nästa år. och då får inte Spurs den platsen för kvar.. så vi får se vad som händer, som zlatan säger =)

Arsenal håller i alla fall liv i kampen om fjärdeplatsen in till den sista omgången. Vinst med 3-1 på bortaplan mot Man City i dag, en seger som väl inte precis var kassaskåpssäker trots två måls övervikt - 1-2 gjordes i 77:e och 1-3 i 82:a (Reyes båda gångerna, Ljungberg gjorde 0-1 i första halvlek). Vid ställningen 1-1 hade City ett tungt tryck mot bortamålet, och City hade dessutom två straffsituationer som domaren släppte. Jag tyckte dock att den ena, när Vassell föll väl enkelt i en duell med Toure, var helt rätt att fria, men den andra är jag faktiskt mer tveksam till - jag trodde att domaren skulle blåsa straff, men att ingen City-spelare protesterade (vad jag kunde se i alla fall) tyder kanske på att det var rätt att fria trots allt. Vi får väl se om West Ham kan ge Arsenal en hjälpande hand genom att sno Tottenham på poäng på söndag - men kan de inte det är det väl bara att gratulera Spurs till en välförtjänt fjärdeplats.

mattias - 74:

Synd för mitt andra lag !! Hoppas att han kan vara med!!

scim:

Inte spela skiten ur. Men vinst mot Tr/To, oavgjort mot Paraguay och oavgjort mot England tror jag kommer räcka till avancemang.

Poffa:

Nä, med vårt fantastiska mittfält och försvar så kommer vi naturligtvis spela skiten ur lag som Paraguay och England.

scim:

Jo, men så hejar du på City också. Tyvärr gör inte två fel ett rätt den här gången. :-)

Poffa:

Jag är nöjd om Sverige kommer trea i gruppen.

Ska väl klargöra en sak,jag verkar på ett ord ha blivit helt missförstådd......Mattias:Jag tycker jag absolut inte på nåt sätt jag har nedvärderat engelsk fotboll,jag tycker bara att det engelska landslaget är fruktansvärt överskattat,inför varje Vm så gapar tabloiderna i england om VM-guld.Okej dem har ett jävligt vasst mittfält med Steven.G o Frank.L som är två av dem bästa mittfältarna i Världen.Jag älskar engelsk ligafotboll,men främst för den blandningen som finns i ligan,med en massa fluenser av både teknisk,taktisk o fysisk fotboll!!

Poffa:Det var väl lite ironi i mitt "Jippi",men glömde smilysen.Rooney ska väl vara med i VM,men jag räknar med att han är avstängd mot oss, efter två varningar mot Trinidad o Paraguay:-)

Bissett19:

Jippi? Är väl riktigt tråkigt när stora profiler riskerar missa VM. VM är en fest, där vill man ju ha med alla de bästa. Sverige ska klara av att gå vidare oavsett om Rooney är med eller ej.

Bissett19:

Du som tittar på Premier leagur varenda lördag skall inte uttrycka dig här inne på det sättet... Alla som skriver här är mer eller mindre fascinerade över Pl och Englesk fotboll! Hoppas Svennis får avsluta med ett bra VM! Jag skall skratta dig och alla andra som nedvärderar Engelsk foboll i Ansiktet om dom går till minst semifinal. INgen verkar ju tro på dom mer än jag!

Poffa: Jippi!!

mattias - 74:

Vi vet nu att det var ett mellanfotsben som gick sönder och Rooney riskerar nu missa ungefär sex veckor. Räknar man veckor så är det exakt sex veckor till Englands och Sveriges premiärmatcher i VM. Oavsett vilket så kommer alltså Rooney anlända till VM utan matchtempo och förmodligen långt ifrån 100%-ig. Skapligt avbräck för England.

Men det ger ju Engelsmännen något mer att skylla på då de åker ur gruppspelet. Ja, mer än Svennis alltså.

Bissett19:

Om Sverige möter England håller jag på Sverige Spelar england mot nåt annat lag håller jag på England! Det är dock bara i Fotboll jag har 2 favoitlag när det är Em och vm!! INTE ANNARS!! Jo i Es har jag 11 favoritlag =)

mattias - 74: Andralag vad är det???

Poffa:

Som vannligt så grinar oturen mig i ögonen! Säker 1:a på City hemma mot Fulham så gör Fulham 2 mål de sista 6 minuterna. SUCK!!

Poffa:

Ja det vore onekligen tråkigt. Men men man kan ju hoppas han hinner bli spelklar till VM!! England är ju mitt andra lag efter Sverige!!

mattias - 74:

Ska vi tro att Rooney är borta från VM? Stödskena på höger fot och fotled, dessutom såg han ut att ha rejält ont. Något ben i foten som är av eller kanske hälsenan är min gissning.

GRATTIS Chelsea till ligatiteln. 2 - 0 mot United med drygt 25 minuter kvar...

1 - 2 nu av Cisse återigen ..

Islossning av Fransmannen ???

scim:

Hade sådan tur att jag fick se Liverpool ta ledningen med 0 - 1 genom cisse på ett kanonskott....

LL:

Och då är vi av olika åsikt helt enkelt. Jag kan inte förstå varför Tottenham inte ska få göra vad dom vill med bollen, dom gav den ju till Arsenal.

scim: jag menade Wengers utfall rent generellt. Att han ruttnade på Jol var säkert inte en genomtänkt grej.

Jag håller INTE med om att Tottenham är fria att göra vad de vill bara för att de har bollen. Grejen är ju att de i ena läget (då de själva också hade bollen, märk väl!) anser att bollen inte ska spelas ut vid skada, men när de själva får en skadad ska bollen ut fort som attan. Konsekvent? Knappast.

LL:

Den jämförelsen köper jag inte. Om Tottenham hade bollen är dom väl fria att göra vad dom vill med den.

Tror inte heller ett dugg på att Wengers påhopp på Jol var något försök att dra till sig uppmärksamhet, dels så känns inte Wenger som den personen som agerar så, dels så var det väl aldrig tal om att media skulle jaga några spelare i det här enskilda fallet.

scim: Jag håller, så Arsenal-supporter jag är, med om att Wenger borde uppföra sig lite bättre i dylika lägen. Dock tror jag att det till största del är det gamla beprövade knepet "bättre att media jagar mig än spelarna" som var och varannan tränare kör med i dag. En hel del av Mourinhos utspel är nog att hänföra till den kategorien, tex. Lite är det väl också ett sätt att få storstjärnorna att enas mot en yttre fiende oavsett om det finns en eller inte.

Att Spurs fortsatte att anfalla när Eboue låg ner hade jag kunnat köpa - om det inte hade varit för en grej som hände när Arsenal jagade kvittering. Då gick en Spurs-spelare i backen (minns inte vem) och då jävlar slog Tottenham iväg bollen ut över linjen fortare än kvickt. Då skulle man plötsligt sluta spela när en spelare låg och kved. Uselt.

Det förtar dock inte att Tottenham spelade bra och att Arsenalspelarna mest såg ut att försöka undvika att bli skadade inför tisdagsmatchen. Tottenham var klart närmast segern totalt sett.

Bissett19:

Jag tycker det är bra att han tar upp det där, för media gullar på tok för mycket med Wenger som precis som Wennman säger verkar vara en hyvens kille i medgång. I motgång däremot är han en fullkomlig idiot som gnäller på allt och alla utanför sitt eget lag. Usch och tvi.

scim:
Mystiskt, Wennman måste ha druckit feljäst Zeunerts. I vanliga fall har han välbalanserade åsikter och inom vinteridrott har han föredömliga åsikter.

Att kritisera Wenger tyder på tillfällig sinnesförvirring: Jag har sedan barnsben (tidigt 1800-tal) stött Arsenal och ständigt försökt motivera mitt val av dessa arketyper för engelsk fotboll: Spring utav bara f-n, tjonga bollen åt helv-te och om du av misstag träffar rätt - skjut en lång rökare till hörnflaggan där en terränglöpare tjongar in ett inlägg mot mål. Som du säkert vet avgudar jag Holland och Frankrike, artisternas hemland. När så plötsligt en dag Arsenal meddelade att man värvat Arsene Wenger som tränare fick jag samma glädje som när Kamilla bjuder på muffins. Sen tar det bara en kort tid innan hjälten fullständigt omdanar vedhuggarna från Highbury och skapar ett lag av artister. Äntligen pensioneras überhuggaren Tony Adams och in kommer härliga lirare från hela världen, men främst från mina idol-länder Holland och Frankrike.

Utan att vara alltför pretentiös vill jag påstå att Arsene Wenger var mannen som räddade engelsk fotboll ut ur sparka-spring-inlägg-nicka-träsket. Jag är inte i vanliga fall någon vän av att fylla ett lag med utländska stjärnor - men vår hjälte Arsene borde ha bragdmedalj för det han uträttat inom den engelska fotbollen.

scim: Spiken i huvudet Wennman.....:-)

Huvudet på spiken Wennman! (länk)

westerlind: Ja men man kan inte råför att 2st puckon springer ihop i samma lag =)

Frisco: "Tottenham gör rätt som spelare vidare."

Inte förstår jag det där, men det låter inget bra:
1. Tottenham är aldrig rätt
2. "gör rätt": Har aldrig bondläpparna från White Hart Lane gjort.
3. "som spelare vidare". Kan nog bara inflytade rumpmasar i Nolaskog begripa sig på.

Frisco:

Absolut, Arsenal hade garanterat gjort lika!!

70 Rodrigues: Fotbollsexpertn Ola Andersson i Canal Plus:
- Det finns ett kodex som säger att man ska sparka ut bollen när en spelare är skadad, men numera utnyttjas det allt för ofta. Tottenham gör rätt som spelare vidare.

Arsenal hade också fortsatt att spela i en liknande situation. Så jävla typiskt Spurs o släppa in mål i slutet av matcherna, vet snart inte vilken gång i ordningen det är denna säsong??

mattias - 74: Man ville nog spara stjärnorna så länge det gick.. men det vart ett litet fiasko för Arsenal ... Tyckte du om Sitvationen om Keean´s mål då?

mattias - 74: FULL TIME: Arsenal 1 - 1 Tottenham

Fredberg:

blev inbytt och nu gjorde han ett mål i riktigt världsklass

Henry alltså!!

mattias - 74: varför?

Projta:

Ingen Henry, Ljungberg och Fabregas i Startelva.. .hmm

Projta:

Ja vad säger man... Pengar finns det då och blir över

Ballack till Chelsea? Räker det inte med skit spelare i denna trupp?

mattias - 74:

Hetaste derbyt är själv klart Man C - Man U.

« · 719083 · »