Det blir väl en och en annan "Blue moon" på O'Learys imorrn kan jag misstänka. Man lär ju inte behöva armbåga sig fram där heller, för alla andra pappskallar lär väl befinna sig i Swedbank för att se kalvar på grönbete...
Nix, har nog inga fler ljudklipp. Hursomhelst så har de tre nämnda herrarna transferlistats, inget revolutionerande då City numera har en allt för stor trupp.
mattias - 74: "det finns väl en trio med Liverpool United och Chelsea som antagligen kommer vara i toppen, sedan kan vilket lag som helst följa som jag ser det."
Nja, håller nog inte riktigt med om det. Tottenham kan möjligen blanda sig i striden om fjärdeplatsen, men då krävs det till viss del att Arsenal misslyckas. Jag tror att många överskattar betydelsen av Henrys flytt i jämförelse med vad han bodrog med förra säsongen, och att många underskattar vad Robin van Persie kan åstadkomma. RvP gjorde ett mål mer än Henry, trots bara en match mer spelad (17 mot 16). Det finns dock en annan risk för Arsenal - mer om det i nästa stycke.
I nuläget ser jag ManU som favoriter till titeln, och Chelsea bör ta andraplatsen. Vad man ska komma ihåg är att Chelsea kommer att drabbas ganska tungt av Afrikanska Mästerskapen i slutet av januari och början av februari. Folk får säga vad de vill om John Terry, men Chelseas utan konkurrens viktigaste spelare är i mina ögon Drogba, och går Elfensbenskusten långt så får Chelsea klara sig utan honom i, om jag minns rätt, upp till sju ligamatcher och det kan bli avgörande för ligatiteln då United inte har en enda spelare som är aktuell för AM. Här kommer vi också in på Arsenals stora risk, för här försvinner Adebayor, Kolo Toure och Eboue och även om det finns uppbackning för i alla fall Adebayor och Eboue så blir laget väldigt känsligt för skador i det läget.
mattias - 74: Hoppet är det sista som överger en, heter det väl. Nog för att både Man U och Chelski i vanlig ordning ser ruskigt starka ut, men det ju alltid välkommet med överraskningar.
På tal om det, hur har nykomlingslagen rustat inför säsongen?
det finns väl en trio med Liverpool United och Chelsea som antagligen kommer vara i toppen, sedan kan vilket lag som helst följa som jag ser det. oerhört intressant säsong framför oss. mitt tips är dock att United tar titeln i år igen !
wap.hockeysnack.com Poffa: Nog för att jag håller koll på Merseyside men när gänget från stan som innehaver "Glasshous" d v s klubben som Sheringham skall spela med. Då kanske jag skall bry mig om ManU ;-)
Jämnt i mitten möjligtvis, men det blir nog några avhängda lag även denna säsong...nykomlingarna har ju inte imponerat på marknaden...inte vissa av fjolårslagen heller.
Enligt Fiorentinas sida så är Bozhinov klar för City nu, så han lär väl presenteras av City imorrn.
Senaste ryktet är nu att City nu lagt ett bud på Werder Bremens Diego, ytterligare ett intressant namn. Han är finurlig, Svennis.
Roligt med silly season som agt, personligen hoppas jag nu att Raul går till Birmingham, vilket getongbo det kan bli i PL i år. Ser ut som om det kanb bli den jämnaste Pl nånsin ??
Ser ut som att Tevez såpan är på väg att få sitt slut. Imorgon kan Tevez bli klar för United, Westham får mellan £1-3m för honom, och MSI resten av övergångspengarna. Troligen blir det en liknande deal som liverpool har för Mascherano, dvs ett 2 årigt lån och sedan en köpoption på spelaren efter lånetiden.
scim: Svennis brukar vara bra på att få spelare att dra åt samma håll, det klarar han nog även denna gång. Däremot kan det säkert ta halva säsongen innan det börjar klaffa ordentligt, det tar ju alltid tid att spela ihop ett lag med många nya spelare. Jag gissar att det från början blir fullt fokus på defensiven och att det blir en hel del gnetspel för att få stadga och trygghet i laget.
Nu har det hänt en del i City-lägret, fick just till internet på tåget mellan Sthlm och Sundsvall och City har varit väldigt aktiva på transfermarknaden under dagen:
Javier Garrido har värvats från Real Sociedad för £1.5m. Garrido är vänsterback och detta borde innebära att man inte kommer värva den mycket dyrare Chiellini, då vi även har Ball på den positionen.
Vedran Corluka har värvats från Dinamo Zagreb för en "undisclosed fee". Corluka är mittback, och innebär nog att vi även har värvat färdigt på den positionen, då det finns ytterligare täckning iom Richards och Onouha.
Elano Blumer har värvats från Shakhtar Donetsk för £8m. Elano kan spela centralt och till höger på mittfältet, troligtvis kommer han spelas på kanten.
Utöver dessa 3 så verkar även Fiorentinas Valeri Bozhinov vara väldigt nära en övergång.
Ska bli intressant att se hur Svennis lyckas med att få alla dessa ny ansikten att dra åt samma håll, det är tur att han är språkbegåvad...
Det låter helt klart som mycket pengar men det viktigaste i dagsläget är väl att få till sig spelare och då är pengarna mindre viktiga (lätt att säga som nyrik). Baines för £6m tycker jag inte låter riktigt lockande, även om det är ett billigare alternativ.
scim: "Det svänger snabbt. Enligt Gazzetta dello Sport är tydligen Chiellini överens om ett flerårskontrakt med oss. Juventus och City är dock inte överrens om priset ännu, Juventus vill ha €15m och City har erbjudit €14m."
Jo det gör ju det. Fan lät som mycket pengar, läste för ett tag sedan att han var värderad till £6m, vad blir det i euro? ca 9m eller?. Men det är klart klubbarna vet ju att city har bra med pengar så då är det lika bra att försöka att pressa ur dom så mycket det bara går. Frågan är om inte Baines för £6m, hade varit ett mer prisvärt alternativ.
Ja dom omdömena var ju rätt lika, bägge har ju slagit fast att han är ytterback och har sin styrka i offensiven, men att han saknar säkerheten i defensiven. Var ju ungefär det inläggen jag klistrade in handlade om, att han brister i defensiven och ställer till det för sig.
Heinze ryktas nu på g till Juventus, sedan Fergusson vägrat att sälja honom till Liverpool. Kan ju öppna upp för en flytt för Chiellini eftersom Heinze både kan spela vänsterback och mittback.
Det svänger snabbt. Enligt Gazzetta dello Sport är tydligen Chiellini överens om ett flerårskontrakt med oss. Juventus och City är dock inte överrens om priset ännu, Juventus vill ha €15m och City har erbjudit €14m.
Känns lite meningslöst att klistra in enstaka inlägg från forum för man vet ju inte alls vad det är för nötter som ligger bakom alstren, men här iaf vad Svenska Fans Juventus-redaktion har att säga:
Styrkor Spelstilen påminner mycket om Zambrottas tidiga år som ytterback, dock saknar han den sistnämndes säkerhet i defensiven. Detta kompenseras med lovande driv framåt och ibland välplacerade inlägg. Chiellini har kanske bättre förutsättningar för Serie B än flera av sina äldre kollegor. Hans starka fysik lämpar sig bättre för en mindre teknisk liga, där hans styrka kommer att vara en tillgång.
Svagheter Måste öva på passningsspelet och bättra på sin säkerhet i defensiven då vi inte vill se honom bli bortsnurrad av motståndare.
Ang Smith så verkar han hamna i Everton, som tydligen ska skeppa iväg oduglingen Beattie till Sheffield U. Man U var tydligen överrens med Newcastle ang Silvestre men han ville inte spela i samma lag som Barton då Dabo är en god vän till Silvstre ;)
Du behöver nog inte vara orolig för att Smith drar på sig den blåa tröjan, men Silverstre kan ni få gratis. Eller föresten ni kan få honom + £2m ifall ni lovar att spela honom i derbyt =).
Detta är ungefär vad jag hört angående Giorgio Chiellini.
"I Don't understand all this Giorgio Chiellini loving, he isn't as good as you lot are making out. I have seen him play a lot, obviously been a Juventus fan, and he does have potential. He currently isn't been considered for the Azzuri because he his standard has slipped over the last year and a half. He was in the national side when he was on loan at Fiorentina but since returning to Juventus he has been quite inconsistant. He makes mistakes and lacks concentration. I think he will get better but he is never going to be a top left back, Manual Pasqual is the man to replace Gianluca Zambrotta not Chiellini. Hi does as i say have potential to be a good defender and is versitile. He plays well generally but makes too many mistakes, hence why Claudio Ranieri is set to use Domenico Criscito, who is younger and less experienced but more talented instead of him.
If he came to Liverpool i would be happy because he defends better than John Arne Riise but also wary because of his lapses of concentration and the fact he is mistake prone."
och
"Chiellini is too mistake prone at times and lacks concentration. As i have said Manuel Pasqual is more talented than Chiellini. That fact Juventus are looking to play Domenico Criscito instead of Chiellini says it all. Criscito is very talented but much younger and inexperinced. Im sure Chiellini will play with the national side again and do reasonably well but he is not a top defender or a top defensive prospect. Speaking as someone who watched every Juventus game just about last season i can assure you he is not as good as everyone else on here (non-Italians or Serie A followers generally) thinks. A good signing but nothing special."
Själv har jag knappt sett honom så jag vet inte mer än att han är vänsterback så jag kan inte säga ifall detta är rättvisa omdömen. Finns det ingen här på HS som följer Juventus och kan komentera honom?
Hmm, världens mest lovande backar var väl det jag borde skrivit. Ärligt talat så har jag nog inte sett honom spela, utan jag går bara på vad jag läst i diverse Juventus-forum och vad Juventus-fans skrivit i City-forumen.
Anledningen till varför Chiellini är på glid är för att han tydligen retat upp Ranieri med ett uttalande om hans kontraktstatus. Jag får dock inte alls den uppfattningen om att Juventusfansen inte ser honom som en man för startelvan, snarare så är de riktigt förbannade över att man ens överväger att sälja honom.
Sedan har jag sett något elakt rykte om att Smith och Silvestre skulle vara på väg till City...usch säger jag bara ;)
Chiellini är främst vänsterback eller vänstermittfältare, det är hans naturliga position, så det är svårt för han att vara rankad som " en av världens mest lovande mittbackar" då =).
Har läst lite på olika forum och Juventus supportrarna verkar inte hålla honom så högt, dom spekulerar i att han troligen kommer vara andra eller tredje val till vänsterbacksplatsen, och det är väl troligt att det är därför han vill röra på sig så han kan få en chans i landslaget igen. Kan inte annars se någon anledning att byta från Juventus till City ifall han är förstavalet i Juve. Och om priset £12m för honom stämmer så bör ju Baines vara ett bättre köp för £6m. Han har ju spelat i PL ett tag och bör vara van tempot mm.
Måste erkänna att jag inte har så bra koll på Baines jag heller, har sett honom i någon match bara, men han verkar ju högt rankad och eftertraktad av de stora klubbarna, både Liverpool och United har ju nämnts varit intresseade av honom. Sunderland hade ju ett bud på £6m accepterat men Baines var inte intreserad av en flytt dit. Nu så är väl Everton också intresseade av honom enligt tidningar mm.
Som jag förstått så kan Chiellini spela mittback, vänsterback och i mittfältet. Att han kan spela vänsterback är inte direkt någon nackdel då vi förutom Michael Ball inte har mycket täckning, ja det är väl Sun Jihai som brukar vara habil. Vad det gäller Chiellini verkar Juventus chockhöjt priset till £12m så det är tveksamt om det blir någon affär, samtidigt som det ryktas om att Corluka kommer skriva under idag eller imorrn.
Har förresten även sett att City länkats ihop (tillsammans med en mängd andra klubbar) Leighton Baines från Wigan. Ska väl erkänna att jag inte sett Baines spela så mycket men förutom sitt hårda skott vet jag inte om han har så mkt mer att erbjuda...£6m verkar priset vara satt till iaf.
"Vad det gäller nyförvärven så håller jag Petrov som den som mest sannolikt kommer lyckas i klubben, han har ju levererat på högsta nivå länge nu och i honom har City för första gången en vänsterkant som lever (möjligtvis att den visade livstecken när Riera var inlånad för två år sedan)"
Håller med om att Petrov är det nyförvärv (av de som är klara) som har bäst förutsättningar att lyckas direkt, han är ju i "rätt" ålder spelat i större ligor samt har rutin från landslaget.
"Här är verkar City vara nära att värva antingen Vedran Ćorluka eller Giorgio Chiellini, två intressanta namn, speciellt Chiellini som anses som en av de mest lovande mittbackarna i världen. Vi har redan bra täckning i Onouha som både kan spela mittback och högerback."
Chiellini är väl en offensiv vänsterback främst och inte mittback? Corluka däremot är ett stort löfte och mittback.
Garanterad är man ju aldrig, men att höja sig fyra placeringar från fjolåret då man hade enorma problem att göra mål ser jag inte som någon superutmaning.
Vad det gäller nyförvärven så håller jag Petrov som den som mest sannolikt kommer lyckas i klubben, han har ju levererat på högsta nivå länge nu och i honom har City för första gången en vänsterkant som lever (möjligtvis att den visade livstecken när Riera var inlånad för två år sedan) Fernandes är en defensiv mittfältare som förmodligen värvats för framtiden, dels då vi har alternativ i Dabo och Hamann (och även Richards), dels då vi även länkats ihop med Manuel Fernandes, som gjorde stor succé i Everton förra säsongen.
Som kreativa mittfältspositionen har man akademiprodukterna Ireland och Johnson som tillhörde ljuspunkterna förra säsongen, då främst Johnson som kom från ingenstans och etablerade sig i laget. Här verkar City dock vara väldigt nära (flera medier har gått ut och sagt att det är klart) Elano Blumer som gjorde riktigt bra ifrån sig i Brasilianska landslaget under Copa America. Blumer kan både spela centralt och till höger, samtidigt som Geovanni gärna håller till till höger.
En mittback är önskvärd, inte för att jag inte tror på Richards på den positionen utan snarare för att jag tycker det är slöseri på hans offensiva talang att spela honom som mittback. Här är verkar City vara nära att värva antingen Vedran Ćorluka eller Giorgio Chiellini, två intressanta namn, speciellt Chiellini som anses som en av de mest lovande mittbackarna i världen. Vi har redan bra täckning i Onouha som både kan spela mittback och högerback.
På forwardsfronten verkar det som vi kommer ta in ytterligare ett namn, och här ryktas det mest om Racing Santanders jätte Nikola Zigic alternativt Valeri Bozhanov (Bojanov) från Fiorentina. Bianchi är dock ett spännande förvärv som jag hoppas mycket på efter att ha sett honom mot Örgryte och Carlstad United. Visserligen väldigt svagt motstånd men han hade verkligen ett bra tillslag och fina mottagningar.
När det gäller Corradi och Samaras så tror jag nog att båda dessa herrar kan göra mål bara City lär sig att anfalla från kanterna, något som varit svårt då vi haft tunt om utpräglade wingers de senaste säsongerna. Sedan får vi inte glömma Mpenza som imponerade den korta period han spelade förra säsongen, så oavsett om det kommer inte ytterligare namn så känns forwardsbesättningen stark...och krisar det sig kan vi alltid slänga in Dickov så han får reta gallfeber på hela motståndarlaget ;)
Ja att City skulle få en tung säsong och få kämpa för att klara sig undan nedflyttning tror jag inte en sekund på. Men samtidigt tror jag inte heller att dom är garanterad en top-10 placering med den trupp dom har just idag.
Känns som den riktigt spetsen saknas på ett par positioner. Visst nyförvärv som Bianchi ser ju intressant ut, men han är ju ett relativt oprövat kort, och nyförvärv som Petrov, Giovanni och Fernandes skrämer ju inte heller slag på andra lag.
Om vi antar att inga fler nyförvärv kommer till City så skulle jag tippa dom runt 10-13 kanske.
Om däremot svennis lyckas med att värva en kreativ mittfältare av klass, en bra defensiv mittfältare och en yttermittfältare till så ser det ju genast ljusare ut. En bra mittback bör väl stå på inköpslistan sedan Distain lämnat, nog för att Richards är vass för sin ålder men han hade ju svårt att hålla en hög nivå hela förra säsongen som alla andra unga spelare brukar ha. En ny mittback av klass och Richards som högerback, vad tror du om det Scim?
Det är väl så att de senaste säsongerna har City inte haft tillräckligt med kreativitet på mittfältet för att kunna placera sig högre så det borde ju vara proritet ett att fixa ett mittfält som kan servera forwards med bollar, nu när man verkar ha köpt en (Bianchi) som kan göra mål till skillnad från Samaras och Corradi.
Skulle jag vara City supporter så skulle jag nog tro på en mittenplacering iår för att nästa säsong förstärka och bredda truppen och placera sig över top 10, och året därefter försärka ytterligare och vara med och försöka slåss om en plats i europa som realistiskt mål.
Ja, det är många förståsigpåare som tippar att Svennis kommer få det riktigt tungt kommande säsong och att målsättningen topp-10 blir väldigt svår att nå och att undvika nedflyttning är en mer realistisk målsättning. Har dessa någon koll på transfertrafiken denna och tidigare säsonger? Förra säsongen var City väldigt passiva på spelarmarknaden och gick +/- 0 på sina köp/försäljningar. Detta räckte till en 14e-plats, 8 poäng från övre halvan (målsättningen var lite oklar men en 14e plats var en missräkning).
Denna säsong har man fått en ansenlig summa pengar att förstärka en åtminstone habil trupp där åtminstone försvaret håller hög Premier League-klass. Detta samtidigt som vi i Sunderland, Derby och Birmingham har tre rätt svaga nykomlingar, av vilka ingen gjort någon vidare storsatsning inför kommande säsong. Sunderland är väl det lag som visat störst muskler, men det genom att spendera (för) stora summor på Premier League-rejects.
Lägg därtill att det finns några lag med svaga trupper som blivit fortsatt dränerade på spelare (Reading, Wigan) samt några klubbar som överpresterat tidigare (Bolton, Portsmouth och delvis Fulham). Därefter har vi haussade klubbar som Everton, Villa och som du nämner West Ham, som inte gjort något egentligt större väsen av sig på transfern.
Så nej, Svennis har goda utsikter att placera klubben på övre halvan.
scim: "det är en viss skillnad på att placera sig topp-10 och etablera sig topp-10"
Du menar väl att det är en viss skillnad på att placera sig på övre halvan och att etablera sig i topp-tio... eller hur det nu var? :-)
Skämt åsido, att göra City till ett stabilare lag på övre halvan tror jag att Svennis fixar om han bara får lite tid på sig. Jag tror mer på City till nästa säsong än tex West Ham som av någon anledning plötsligt målas upp som värsta supervärvarna som ska ta ligan med storm till hösten, men vad har de värvat egentligen? Craig Bellamy och en på senare år väldigt ofta skadad Fredrik Ljungberg är inte direkt något som får motståndarna att skita på sig av skräck.
Hehe, jag förstod precis vad du menade, och vad jag tänkte skriva var väl snarare att man skulle etablera sig som topplag, för det är vad Thaksin uttryckt. Men jag har fortfarande inte fel, det är en viss skillnad på att placera sig topp-10 och etablera sig topp-10 ;)
scim: nej, det såg bara lite kul ut, man kunde tolka det du skrev som att målet var att nå över halvan, men tills vidare hade man det lite lägre kravet att det räckte med topp-tio :-)
scim: fast Jol verkar ha något slags helgonstatus i Tottenham av någon anledning så han sitter nog ganska säkert. Men 16 miljoner pund för Bent är väldigt mycket, men brittiska spelare kostar alltid ett par miljoner mer än en motsvarande icke-britt verkar det som.
"Man har uttalat ett mål om att etablera sig på den övre halvan inom en treårsperiod, och att man ska vara bland topp-tio nästa säsong."
Hmm, förklara gärna skillnaden mellan topp-tio och övre halvan i en serie bestående av 20 lag ;-)
Föga överraskande men ändå korkat. Man har uttalat ett mål om att etablera sig på den övre halvan inom en treårsperiod, och att man ska vara bland topp-tio nästa säsong. Inte en speciellt vågad målsättning, vill jag påstå.
Jag satsar nog mina pengar på: Roy Keane - Har spenderat väldigt konstigt på spelarmarknaden, och om inte hans dyra nyförvärv inte levererar så kommer Roy få foten. Martin Jol - Är det inte dags att Tottenham börjar hota topplagen på allvar? Eller är 16 miljoner för Bent bara ett slag i luften? Sammy Lee - Bolton har blivit bortskämda med höga placeringar, i år går man troligen en tyngre säsong till mötes. Harry Redknapp - Gaydemak lär kräva en plats på övre halvan, men Pompey kan knappast lita på att lika många lag underprestererar denna säsong.
Det blir väl en och en annan "Blue moon" på O'Learys imorrn kan jag misstänka. Man lär ju inte behöva armbåga sig fram där heller, för alla andra pappskallar lär väl befinna sig i Swedbank för att se kalvar på grönbete...