Det blir väl en och en annan "Blue moon" på O'Learys imorrn kan jag misstänka. Man lär ju inte behöva armbåga sig fram där heller, för alla andra pappskallar lär väl befinna sig i Swedbank för att se kalvar på grönbete...
scim: Haha, fin kontring. Nåväl, det blir väl som vanligt i Premier League... det blir ett lag som vinner. Nästan lite tröttsamt vad förutsägbart det är.
Nä, Joe Hart har ju varit tillbaka i träning den här veckan så han lär förmodligen återfinnas mellan stolparna. Mycket lovande målvakt, ligger nog inte långt efter Isaksson trots sina unga år. Annars så verkar vi ha tagit in en målvakt från Brighton på trial.
scim: ja jävlar, i morgon drar det igång! Så här går det i premiäromgången:
Sunderland-Tottenham 2 Tottenham har ett rätt bra lag och är främsta utmanare om en CL-plats. Sunderlands nykomlingsinspiration räcker inte till.
Villa-Liverpool X Villa kryssade mycket förra säsongen, och Liverpool hade långa stunder svårt att vinna på bortaplan förra säsongen så det känns inte helt otroligt med ett oavgjort resultat. Tror dessutom att Liverpool är ganska nöjda med ett kryss i den här matchen så jag drar till med det.
Bolton-Newcastle 1 Bolton har varit starka på Rebook i flera år, Newcastle har nog inte riktigt fått ihop allt ännu. Däremot känns Newcastle kanske starkare i det långa loppet, Big Sam kommer att styra upp det hela.
Derby-Portsmouth 2 Derby verkar inte ha något vidare bra lag och blir troligen strykgäng nummer 1 den här säsongen. Pompey trummar vidare från förra säsongen och öppnar med en trea.
Everton-Wigan 1 Tipskupongens säkraste etta? Kan inte tänka mig att Wigan (som blir stryklag nummer 2) ska ha något att sätta emot ett traditionellt hemmastarkt Everton här.
M'boro-Blackburn X Svårtippat, båda lagen var rätt ojämna förra säsongen och jag har svårt att se att det ska bli mindre ojämnt den här säsongen. Chansar med ett oavgjort tips här.
West Ham-Man C 1 Sorry scim, men jag tror att Svennis inte har fått tillräcklig ordning på allt ännu så ett överskattat West Ham får en bra start på säsongen när Bellamy, Ljungberg och de andra vill visa att Eggert Magnusson kak- och kexpengar inte är bortkastade. Att verkligheten kommer att komma ikapp WH en bit in på serien samtidigt som City börjar få ihop sina bitar är en annan femma, men just den här matchen vinner West Ham.
Arsenal-Fulham 1 Ja, jag kan väl inte tippa annat som Arsenal-supporter? Men jag måste medge att jag är rätt orolig inför den här matchen, risken finns att Arsenal har fokus på onsdagens CL-kval mot Sparta Prag, en match som bara inte får förloras. Fast nog fasen ska Arsenal vinna ändå, tycker jag.
Chelsea-Birmingham 1 Ettan känns faktiskt inte så solklar som man kan tro. Birmingham har en viss skrällchans, Chelsea har en lång skadelista och verkar tex inte ha vare sig Drogba eller Terry tillgängliga. Chelsea är naturligtvis ändå så bra att de ska vinna, men frågan är hur stabilt det egentligen är i klubben? Mitt intryck är att det är ganska oroligt och skulle Brum skrälla till och sno med sig poäng här kan det börja gunga betänkligt under fötterna på Mourinho o co.
ManU-Reading 1 ManU bör kunna köra över Reading ganska ordentligt, varken mer eller mindre.
Tyvärr verkar det inte som om jag kommer att kunna se någon match alls i morgon, beroende på diverse olika faktorer. Men jag kan i alla fall se Arsenal-Fulham på söndag, det har jag sett till att ordna.
Sunderland-Tottenham 2 Ett sunderland som värvat dyrt och dumt mot ett Tottenham som värvat dyrt men fåtaligt. Ska inte vara några problem för Spurs.
Villa-Liverpool X Villa har värvat smart i Reo-Coker, men Harewood är inte mer än utfyllnad i den här ligan. Carson lär väl inte spela mot Liverpool så jag skulle bli väldigt imponerad ifall ett svagt Villa lyckas bräcka ett satsande Pool.
Bolton-Newcastle 2 Newcastle ser ut att ha en backlinje för första gången sedan jag minns inte när, det räcker mot ett Bolton som luften börjar gå ur...
Derby-Portsmouth 2 Portsmouth var ett av förra säsongens mest hypade lag, men ärligt talat så speglade deras höga placering enbart den låga kvalitén på mittengängen i ligan. Årets bästa förvärv är Distin på fri transfer från City, en mittback av klass. Bara han ensam klarar nog av att städa undan Derbys tafatta anfallsförsök.
Everton-Wigan 1 Frågan är om inte Wigan blir stryklag nummer 1, man har en otroligt svag trupp, och till skillnad från Derby så vet motståndarna hur de spelar.
M'boro-Blackburn X Blackburn är det bättre laget, men Boro är starka på Riverside
West Ham-Man C X (Novellvarning) Jag förstår inte alls hypen av West Ham, man tappat tre av sina bästa spelare (Benayon, Tevez och Reo-Coker), och ersatt detta med en trött Ljungberg som man kanske kan krama ur 20 matcher ur, en Scott Parker som inte varit sig själv de senaste åren, en bråkig Craig Bellamy som förmodligen kommer sprida dålig stämning i en rätt brokig trupp. Och om man tittar på deras tänkta startelva så blir man inte direkt imponerad. I mål har man visserligen duktige Green som förmodligen kommer rädda många poäng i år. Resten av laget är däremot till största del frågetecken. Backlinjen bestående av sopan Spector, medelmåttan Upson, lillebror Ferdinand och nån okänd tjomme vid namn George McCartny skrämmer knappast slag på Bianchi. Mittfältet bestående av sopan Bowyer, Ljungberg, Noble och Boa Morte lär ha svårt att sätta emot Citys 5-mannamittfält. Anfallarna Ahston (som inte spelat på evigheter) och Bellamy lär ha svårt att överlista Citys samspelta backlinje som förutom Javi Garrido (som enligt mig var Citys bästa spelare i matchen mot Valencia) är intakt från fjolåret.
Nej, all logik säger att City ska vinna den här matchen, men den gamla blåbitterheten gör sig påmind varpå jag sätter dit ett kryss istället. Jag har dock svårt att se hur West Ham ska kunna hålla sig borta från bottenstriden i år. Det här är deras sämsta trupp sedan de kom upp.
Arsenal-Fulham 1 Londonderby och där kan visserligen allt hända, men inte när Fulham som bortalag.
Chelsea-Birmingham 1 Drogba verkar kunna spela trots allt men det känns som det kvittar, Chelsea ska inte ha några problem med årets bästa nykomling.
ManU-Reading X Här ser jag den största skrällchansen, Reading har mer eller mindre sitt lag intakt från ifjol och det kommer gynna dem i säsongsupptakten. Tokbokar ett kryss, även om jag lutar åt ettan.
scim: Grattis scim. Nu blir det ju intressant att följa city och det är naturligtvis Erikssons förtjänst i huvudsak.
Jag har aldrig sett City spela ett så utpräglat pimpinett fjäderlätt mittfältsspel, men å andra sidan så ser jag sällan City spela heller. Spelstilen var klar internationell, med lågt tempo, men med tempoväxlingar via snabba korta passningar efter backen som skar som smör kors och tvärs genom West Hams mer köttiga spelstil .
Jag saknar lite kött på cityspelarna påkar iofs. De såg lite rädda ut om benen men det var grant och betydligt mer finessrikt och elegant än man är van att se engelska lag prestera. Jag tror att Svennis kan bjuda på fler överaskningar framöver.
"Mitt" Liverpool höll som vanligt på att tappa poäng i onödan, men det ordnade ju rättvist nog upp sig tillslut. Tyvärr så valde man att som kommentator ha en gammal sutare från någon syrefattig gyttjig sjö. Blubb......blubb. var det som man hörde i de eoforibefriade kommentarerna. Gyttjebubblorna som sakta flöt upp till ytan var malplacerade sömnmedel.
NuMo: City hade ett mycket mer samspelt lag än jag trodde att de skulle ha i det här skedet. Men samtidigt - herrejävlar så usla West Ham var. Förutom fem-sex minuter i mitten av andra hade City totalkoll utan att anstränga sig nämnvärt.
Jag trodde att West Ham skulle öppna serien starkt för att sedan rasa när verkligheten kom ikapp dem, men nu vete fan om inte raset redan har börjat. Visst, en match är väldigt lite att döma utifrån, men sättet de spelade på tyder inte på att det var en tillfällig floppmatch. De hade inga linjer i spelet, anfallarna sprang som yra höns och Anton Ferdinand är fortfarande inte någon vidare bra spelare. City däremot kan hoppas på mer, där fanns antydan till struktur i både försvar och anfall. scim har all anledning att fortsätta att hoppas på en placering på övre halvan.
O 52 sekunder tog det för Fulham att ledningen på Arsenal,David Healy har nog aldrig gjort ett enklare mål,serverad av Lehman på ett silverfat ett par meter från mållinjen.
Stark forcering i andra,o nån kan väl knappast säga att det inte var rättvist. Men Fulhams keeper Warner var nära att sätta käppar i hjulet för Gunners. Han var riktigt bra.
Kul oxå o se dansken Nicklas Bendtners ganska pigga inhopp,var ju nära att bli matchhjälte på slutet.
Dax att knäppa över till Canal +Sport 1,Chelsea-Birmingham,Chelsea gjorde precis 2-1 genom Mauloda.
Puh, det ordnade upp sig till sist för Arsenal men herrejösses så nervöst det var i hemmalaget. Gilberto Silva saknades något oerhört som defensiv mittfältare, Flamini hölll inte alls måttet där. 2-1 efter kvittering i 85:e och 2-1 i 90:e minuten. Får hoppas att nervknutarna släpper nu.
Bissett19: ja, till slut var det nog rättvist trots allt. Måste säga att jag först tyckte att straffen såg feldömd ut, men när man ser reprisen så ser man hur Fulham-backen vrider in kroppen för att vara ivägen så mycket som möjligt.
Bendtners inhopp var klart lovande. I en sådan här match är det frågan om inte Arsenal borde testa 3-4-3 i stället, så att man har en riktig anfallare till på banan i stället för att backarna/mittfältarna ska fylla på och tappa sina positioner.
scim: ja, det där gruffet var lite löjligt. Egentligen borde Arsenal-spelarna bara ha gått därifrån, dumt att riskera röda kort i det läget. Låt domaren säga åt Fulham att lägga upp bollen, det är hans jobb och ingen annans.
"City hade ett mycket mer samspelt lag än jag trodde att de skulle ha i det här skedet. Men samtidigt - herrejävlar så usla West Ham var. Förutom fem-sex minuter i mitten av andra hade City totalkoll utan att anstränga sig nämnvärt."
Håller inte riktigt med dig i din analys av West Ham - City. Låter som du tyckte att City dominerade matchen när du säger "Men samtidigt - herrejävlar så usla West Ham var. Förutom fem-sex minuter i mitten av andra hade City totalkoll utan att anstränga sig nämnvärt".
Själv tycker jag att City spelade riktigt bra sett till förutsättningarna. Men samtidigt saknades linjer i spelet, vilket är förståligt. T.ex. utnyttjade man inte Petrov på kanten tillräckligt, och honom borde man ju försöka få med mer i spelet för han visade att han kommer bli en tillgång för dom.
Själv tycker jag att City hade första 30 minuterna av matchen sedan kom West Ham tillbaka och skapade chanser och hade bra med boll i slutet av första samt en bra bit in i andra. Sedan trycker West Ham på för kvittering och City kontrar snyggt in 2-0 genom Onuha (Hur fan stavas det Scim?). Därefter är segern helt säker. City´s vinst var på inget sätt orättvist men samtidigt hade jag inte tyckt att t.ex 1-1 hade varit helt orättvist heller.
Fan vad Zamora var kass, måste lära sig att spela bollen, kommer ihåg en sekvens här han och Ashton kommer i en farlig kontring. Zamora har bollen på vänsterkanten och Ashton tar en perfekt löpning i djupled, men Zamora tar 100år på sig och blir stillastående och försvararen bryter hur enkelt som helst. Där måste han släppa bollen snabbt till Ashton. Lite bättre blev anfallsspelet när Ashton kom in och Etherington tog hand om vänsterkanten. Ashton hade ju ett kanonläge at kvitera när han trycker sig in bakom sin försvarare och möter ett inlägg på volley men skjuter över öppet mål från typ 5 meter.
Skönt att PL är igång igen. Idag följer man upp gårdagens tre sedda matcher med två till. Största överraskningarna för mig är Sunderlands 3p mot Tottenham, tyckte verkligen att Sunderland stod upp bra samtidigt som inte Tottenham fick ut max ur sitt spel. Newcastles 3-1 seger på bortaplan mot hemma starka Bolton imponerar också, men Bolton lär ju sjunka som en sten nu när "Big Sam" är borta. Även resultatet 2-2 mellan Derby - Portsmouth överraskar lite, såg dock inte matchen så kan inte sägga hurvida det var rättvist eller inte. Snyggaste målet från gårdagen måste vara Martins cykelspark i hård konkurens med Gerrards frispark.
Nej nu väntar man bara på att få se sitt United göra debut ca 90 dagars väntan är äntligen över.
Jag tycker Svennis sammanfattade det hela bra när han sa att City spelade magnifik fotboll första 30 och sista 20. West Ham skapade ju knappt några målchanser, det var väl bara inspelet från Etherington mot Ljungberg och Ashtons kanon på volley.
Onouha stavas hans namn, och det uttalas Ånoa, och inte Åånoaa som fransmännen på C+ verkar inbilla sig. Hursomhelst var förspelet till 0-2 sanslöst vackert, och det dröjer nog inte länge förrän Onouha är representerad i engelska landslaget.
Tillägg: Jag tycker City segern var fullständigt odiskutabel, visst hade West Ham kunnat kvittera om det velat sig illa, men det hade inte direkt speglat matchbilden. Inte ens de mest inbitna West Ham-fansen kan tycka att förlusten var orättvis, vilket framgår rätt tydligt om man läser West Ham-redaktionens matchrapport på Svenska Fans, samt tar en titt på hur snacket går på forumet där.
Jo kan ju helt hålla med om det. Första 30 var City det bättre laget samt i slutet av matchen. Däremellan var det rätt jämt och West Ham hade spelet stundtals och hade några chanser. Som jag sa, inte alls orättvist med City seger, men ifall det hade blivit 1-1 hade jag inte tyckt att man kunnat säga att City blivit rånad på 2p. Kan bli bra för City detta när man får mer linjer i spelet och använder bägge kanterna mer, samt spelar med två anfallare, för visst är väl tanken att dom ska spela 4-4-2. Eller tror du man kommer fortsätta med 4-5-1? Man har väl inte köpt både Bianchi och Bulgaren (med det jobbiga namnet att skriva) för att en av dom ska sitta på bänken eller starta hälften av matcherna var?
"Som jag sa, inte alls orättvist med City seger, men ifall det hade blivit 1-1 hade jag inte tyckt att man kunnat säga att City blivit rånad på 2p."
Det hade definitivt jag tyckt, för City var det skapande laget samtidigt som backlinjen med Richards i spetsen städade undan det mesta West Ham försökte skapa. I en match där City har 8 avslut och West Ham 2, som beskrivs av WH-red på SF som "Manchester City dominerade klart på Upton Park", så hade allt annat än bortavinst varit ett nederlag för City. Även om jag på förhand varit nöjd med en poäng.
Ang spelsystem så tror jag Svennis kommer alternera mellan 4-5-1 och 4-4-2 beroende på motstånd.
Vad slutade egentligen bollinnehavet efter första halvlek mellan SCUM och Reading? 110 - -10? Nåväl Reading står väl ändå upp hyffsat och di röe har väl inte skapat alltför många bra målchanser, stolpskottet från dålig vinkel var väl den bästa.
scim: ser ju ut som värsta Arsenal-matchen på Old Trafford så här långt. Bortalaget har parkerat spelarbussen i straffområdet och hemmalaget spelar runt, runt, runt kring boxen och ingen skjuter från distans.
scim: ja, det är tveklöst ett rött kort, stämpling rakt över vristen med full kraft utan att ens vara nära bollen. Men jag har sett Wayne Rooney göra sådana där grejor både en och två gånger utan att åka ut för dem. För att inte tala om hur många "FUCK OFF!!!" han kan vråla rakt i ansiktet på en domare utan att få varning...
Jag har iaf sett Ronaldo göra en likadan satsning, missa spelaren han försökte tackla med en cm och ändå få rött kort. Det är möjligt att Rooney kommit undan med liknande tilltag, men det är han väl isåfall inte ensam om.
Readings mittback Duberry har förresten varit duktig idag, städar bra i straffområdet.
scim: ska jag vara helt ärlig har jag sett Arsenal-spelare komma undan med liknande grejor också. Gilberto Silva kan göra en del rätt fula grejor emellanåt. Ville mest se om någon United-supporter skulle reagera :-)
Reading har spelat stabilt bakåt. Det här kommer att sluta 0-0, verkar det som. Två minuter kvar just nu.
Jahapp, det blev ett kryss. Då kan vi konstatera att våra tips fick följande resultat:
scim Sun-Spurs 2 FEL (1) Villa-Pool X FEL (2) Bolton-Newc 2 RÄTT Der-Pompey 2 FEL (X) Everton-Wigan 1 RÄTT Boro-B'burn X FEL (2) WH-ManC X FEL (2) Arsenal-FFC 1 RÄTT Che-Brum 1 RÄTT Utd-Reading X RÄTT
LL Sun-Spurs 2 FEL (1) Villa-Pool X FEL (2) Bolton-Newc 1 FEL (2) Der-Pompey 2 FEL (X) Everton-Wigan 1 RÄTT Boro-B'burn X FEL (2) WH-ManC 1 FEL (2) Arsenal-FFC 1 RÄTT Che-Brum 1 RÄTT Utd-Reading 1 FEL (X)
Pinsamma tre rätt för mig, klart mer respektabla fem för dig. Bara att erkänna sig besegrad. Jag får trösta mig med gamla meriter:
Jo troligen var det hans gamla fraktur som gick upp isåfall. Var väl samma fot som hindrade honom från spel i början på VM?. Jobbigt om han blir borta så länge, Saha går ju skadad men är tillbaka i träning, Ole är ju också skadad samt att Tevez saknar matchtempo. Men finns ju några till som kan spela på den positionen. Ronaldo, Nani, Giggs och Andersson kan ju alla spela forward. Även Scholes fungerar ju uppe i anfallet, han började ju sin karriär som släpande forward.
Lite besviken att det bara blev 1p i en match som United dominerade från start till slut. Lite oskärpa samt oflyt hindrade dom från att kunna sätta dit en boll. Men samtidigt så är man inte orolig efter en match, spelet såg rätt bra ut för att vara en premiärmatch, man skapade mycket och var kreativa och släppte inte till några speciellt farliga lägen. Kul att se Nani göra debut, tycker han var helt godkänd, gjorde en hel del fina framspelningar och hade några giftiga skott. På minus sidan så gav han bort bollen lite väl enkelt i några lägen när han försökte vara för konstruktiv istället för att spela säkert och enkelt.
Nej nu får man hoppas att Rooney inte blir borta så länge, samt att man får Tevez i matchform snabbt.
Jo, United ägde ju bollinnehavet och det offensiva spelet, men samtidigt så skapade man sällan de här riktigt farliga målchanserna. Jag tror inte Hahneman tvingades till en enda riktigt svettig räddning? Slutligen kan man väl sammanfatta den här matchen som en typisk 0-0-match ;)
Med ditt tidigare resonemang att City skulle blivit rånad på 2p ifall West Ham skulle ha kvitterat så måste du ju anse att United blev rånade på 2p här eller? Eftersom du hänvisade till skottstatistiken i den matchen så kan du få Uniteds här, man hade ju typ 25-5 i skott och iallfall 4-5 av dom var fina chanser som lika väl kunnat sitta ifall man hade haft mer skärpa och lite flyt med sig.
Ha ha såg du matchen eller?
"Jag tror inte Hahneman tvingades till en enda riktigt svettig räddning?"
O'shea när han var igenom och försökte lyfta in den, Ronaldos frispark som studsar strax innan honom, Browns nick på hörnan. Dessa tycker jag han gjorde det riktigt bra på, men visst United testade inte honom så hårt som man borde. Siktet verkade inte vara riktigt inställt idag, med lite flyt så hade Nani fått gjort ett riktigt vackert mål i debuten. Så att påstå att det helt saknades chanser då är du ute och cyklar eller så har du inte sett matchen.
Påstår inte att United blev rånade på 2p men skulle nått lag har förtjänat segern så är det helt klart United. Men man ska samtidigt inte ta ifrån Reading att dom gjorde det bra att försvara sig med hela laget inne i straffområdet.
"Slutligen kan man väl sammanfatta den här matchen som en typisk 0-0-match ;)"
Visst verkar jag uppriktigt tycka att oavgjort var det rättvisa resultatet i den här matchen?
Sedan vidhåller jag att man inte skapade många riktigt heta målchanser. Visst man vann skotten 19-2, men precis som du säger "Siktet verkade inte vara riktigt inställt idag", men det är knappast mer än lite ringrost som går att putsa bort till nästa match (men inte nästnästa).
Det här var väl som LL skrev en typisk Arsenal-match. Arsenal var nära att göra en Arsenal-match idag också, men trots en storspelande Tony Warner (han hade däremot en svettigare uppgift för dagen) så lyckades Arsenal istället göra en United-match.
Vet inte vart du fått statistiken 19-2 ifrån? Enligt skysports var den 24(9) för United och 2(1) för Reading, där siffan inom parantes är de som gick på mål. Ja håller inte med dig att man inte skapade tillräckligt för att minst sätta ett mål, förutom de jag räknade upp i förra inlägget kom jag på Giggs vänster ur snäv vinkel, och Rooneys volley strax över ribban på Carricks cross, så jag hävdar att lägen helt klart fanns för att trycka dit minst ett mål, men skärpan saknades. Det märktes inte minst på Carrick och Scholes när dom avlossade från distans.
Bollinnehavet var runt 75 - 25 enligt samma sida, fan det känndes som att se ett powerplay i hockey nästan.
Förövrigt så måste Kitson ha fått nått fel, eller varit rejält övertänd, riktigt ful tackling.
Bevisligen har jag rätt, man skapade inte tillräckligt mycket för att sätta ett mål (matchen slutade ju som bekant mållös). Däremot kan man ju alltid filosofera kring enskilda målchanser och undra vad som kunde hänt ifall just den eller den målchansen utnyttjats annorlunda, men då är vi på riktigt djupt vatten.
Jo, Kitsons utsträckta dobbmissil var inte vacker, och det röda var solklart. Lyckligtvis för Reading var det väl just en forward man kunde avvara, för man hade ju helt klart inga tankar på att anfalla den här matchen ;)
Tycker f.ö. att Duberry var Readings bästa spelare, han städade upp bra i försvaret.
Tungt för Tottenham just nu. Förlust mot Sunderland i första omgången och nu ligger de under med 3-1 efter 45 spelade minuter hemma mot Everton. Spurs spelar inte alls bra, frånsett en tiominutersperiod har de haft oerhört svårt att skapa något av värde, och försvarsspelet är ganska virrigt.
Det blir väl en och en annan "Blue moon" på O'Learys imorrn kan jag misstänka. Man lär ju inte behöva armbåga sig fram där heller, för alla andra pappskallar lär väl befinna sig i Swedbank för att se kalvar på grönbete...