Fotboll

Grupper · 16898 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
Rytter: nu missförstod du mig å det grövsta. Jag påstod inte att Ronaldo ensam ligger bakom era framgångar, men däremot att om man ska plocka ut en enskild som har haft störst betydelse så är, tror jag, Ronaldo den som har betytt allra mest. Självklart betyder tex Scholes återkomst också mycket, men allra mest tror jag att Ronaldos framsteg har betytt. Om man skulle gradera spelarnas betydelse i siffror så skulle Scholes eller Vidic betyda åtta medan Ronaldo betyder nio, typ. Det var så jag menade.

mattias - 74: paus mellan Inter-Roma !
Roligt att se att Roma spelar ut Inter i 1a halvlek..
Får hoppas att inter bjuder upp till lite kamp

Jag såg sista 20 i Inter-Roma och måste säga att det var fanimej det sämsta jag har sett iår. Extremt lågt tempo, många felpass, groteska filmingar, urusel domare och en (förvisso förståerligt) nästan knäpptyst publik.

Första halvleken i Liverpool-Boro har varit mycket bättre, utan att för den skull vara bra. Premier League är helt enkelt mycket bättre än Serie A.

Peja: Håller med dig fullständigt angående Inter-Roma. Jag undrade vad fan jag kollade på.

Peja:

Ingen nyhet att PL är bäst

Pool spelar bra men den där sissoko är bedrövlig, förstår inte hur rafa kan spela med honom, in med Gonzales nu i 2:a och flytta ner Gerrard lite i banan så vinner pool med 3 - 0

Gerrard gör 1 - 0 efter att Sissoko bytts ut mot Kuyt och Gerrard flyttats ner i banan så jag borde nu bli tränare för Pool =)

mattias - 74: Jaa de kanske vore nått jobb att satsa på ;)
Nej bara väntar tills nästa vecka på onsdag då liverpool ska möta Chelsea i
CL-semifinal

2-2 på White Hart Lane mellan Tottenham och Arsenal. Tottenham ska var mycket glada för den poängen - Arsenal hade tre ramträffar varav två var i insidan av stolpen och sedan kvitterar Tottenham efter 95 minuter på ett skott som jag tycker att Lehmann borde ha tagit. Har överhuvudtaget svårt att se hans storhet längre, han har tappat i smidighet och spänst och det är rätt många mål han har släppt in i dag som han hade tagit om han hade haft kvar lite mer av den varan.

LL:

Ja, Lehmann verkar vara på väg neråt nu och Arsenal bör nog se sig om efter en ersättare. Ni får gärna värva Isaksson dyrt från City, han har ju varit rätt lyckosam de senaste matcherna och hans marknadsvärde har nog ökat en del.

Sett till kvitteringsmålet (jag såg inte så mycket från matchen så den kan jag inte kommentera) Lehmann släpper in på slutet så är han ju definitivt felplacerad, och Tottenham kan kvittera från ett egentligen rätt ofarligt läge.

Delad poäng är väl ändå ett bra betyg på båda lagens oförmåga denna säsong. Arsenal har aldrig varit nära att utmana Chelsea och United och Tottenham har varit en riktig besvikelse. Själv trodde jag att Tottenham på allvar skull utmana de fyra stora den här säsongen, ack så fel jag hade.

West Ham har inte gett upp än iaf. Tar ledningen hemma mot Everton i 13e genom Bobby Zamora. Hoppas West Ham klarar det, ser hellre det laget i Premier League än dödstrista Fulham/Charlton.

Sedan vill man ju inte att Lumber Jack ska komma ihåg säsongen 06/07 som det år West Ham åkte ur ;)

scim: Jo, Arsenals oförmåga att göra mål är det som har fällt laget. En del av det problemet ligger dock i att man har haft en svår skadesituation på anfallssidan nästan hela säsongen. van Persie försvann i slutet av januari och var även skadad en del innan dess och Henry har väl varit skadad mer eller mindre hela säsongen, så sett till det är jag inte särskilt besviken över resultatet. Man kan ju undra hur bra tex Chelsea hade gått om Drogba hade spelat mindre än hälften av matcherna och Schevtjenko hade plockats bort i januari?

Fast förutom en målvakt så skulle Arsenal behöva en yttermittfältare till nästa säsong. Hleb räcker inte riktigt till, han har många bra intentioner men har en bollkontroll som inte imponerar för fem öre.

Jag är dock inte så förvånad över att Tottenham inte klarade att utmana. De hade ju ett rejält grepp om fjärdeplatsen förra våren men sket ner sig tämligen rejält när det gällde. De pallade inte riktigt favorittrycket den här säsongen, men vi får väl se hur nästa blir. Frågan är bara om de klarar att behålla både Keane och Berbatov, kring vilka mycket av deras spel kretsar.

Isaksson? Nej tack. En målvakt som har svårt att kasta sig åt höger har vi ju redan... :-)

scim: apropå Charlton så sitter jag och kollar på deras match mot Sheffiels U just nu, och gamle Helsingborgsspelaren Luton Shelton har gjort en del bra grejor för Sheffield. Han var två-tre centimetrar ifrån att göra 0-1 efter bara någon minut av matchen.

LL: Tittar du på Charlton mot Sheffield United? Har du förlorat något vad?

Dragan 2k: :-)

Nej, tänkte mest att den matchen borde kunna bli rätt underhållande eftersom det är en tämligen viktig match för bottenstriden. Kanske byter kanal till andra halvlek, får se.

Sammanfattningsvis en ganska händelserik omgång i dag. West Ham piskade upp Everton och har visst häng uppåt, och gjorde samtidigt så att Everton mer eller mindre är borta från kampen om fjärdeplatsen. Det skiljer nu nio poäng och elva mål upp till Arsenal, och dessutom möter Everton i nästa omgång Manchester United (iofs hemma, men ändå). Än värre är det för Bolton som något överraskande tappade 1-0 till 1-3 hemma mot Reading, där skiljer det nu nio poäng och 29 mål. Det har svängt rätt snabbt för Bolton som för bara en vecka sedan hade chansen att gå upp på fjärdeplatsen med en match mer spelad, men faktum är att Reading nu mycket väl kan sno Bolton på sjätteplatsen, vilket även Tottenham (fyra poäng bakom, men en match mindre spelad) kan. Bolton möter i nästa omgång Chelsea borta och avslutar med West Ham borta och Aston Villa hemma medan Reading har i tur och ordning Newcastle (h), Watford (h) och sedan Blackburn borta. Tottenham har Boro (b), Charlton (b) och sedan Blackburn och Man City hemma.

Nån fler än jag som ser på United - Boro? Det är sjukt dålig kvalité på bilden, ser ut som nån webbsändning. Sån tur att resultatet ser bättre ut (just nu).

scim: Jo, det är riktigt dålig kvalitét på sändningen, och på resultatet.

Poffa: Ja fyfan, grattis Chelski :(

Gusten:

SLUUUUT.

United har nu med en match mer spelad än Chelsea fyra poängs försprång. Har lite dålig koll på vilka möten som återstår men förutom den livsviktiga matchen mot Chelsea så har man även City och Everton borta. Fördel Chelsea känns det plötsligt som.

Det trodde man inte.

scim: Kul att det spetsar till sej lite.
Får man zappa in matchen på Canal plus från St James' Park imorrn ;)

scim: så här ser det ut:

United:
Everton (b)
City (b)
Chelsea (b)
West Ham (h)

Chelsea:
Newcastle (b)
Bolton (h)
Arsenal (b)
United (h)
Everton (h)

Definitivt fördel Chelsea både med tanke på motståndet men också för att United har åkt på tunga skador (Rio Ferdinand fick kliva av i dag såg jag, återstår att se hur skadad han är), men det hela avgörs med största sannolikhet i den näst sista omgången i det inbördes mötet.

LL:

Chelsea ser dock inte ut att ta chansen...matchen mot Newcastle är i 87:e minuten nu och det känns snarare som att Newcastle är närmare ett mål.

mattias - 74: Håller med om att Sissoko är bedrövlig. Jag förstår inte hur han kan få så pass mycket som han ändå får i en klubb som Liverpool, med tanke på att han saknar grundläggande fotbollsegenskaper som passningsspel, teknik, skott och spelförståelse.

Jag älskar skator!!

Gusten:

Faktum är ju att Chelsea inte ens var nära ett mål, det bästa man åstadkom var väl Joe Coles skott som gick strax utanför stolpen men Newcastle vaskade ju fram bättre chanser.

Nu är det fördel United igen.

scim: Jag var ändå säker på att dom skulle snubbla in ett skitmål i 92:a minuten som vanligt...puhh

scim: verkar som om nerverna spökar även för Chelsea. Nu räcker det inte längre med seger i det inbördes mötet för Chelsea, nu måste de ha hjälp av andra lag. Ja, såvida de inte vinner med sju-åtta mål mot United och det lär de ju knappast göra.

Ronaldo blev idag framröstad till Årets Spelare samt Årets Unga Spelare i PL.

Ett helt korrekt beslut. Han måste ju också finnas högt upp i diskussionen när årets guldboll ska delas ut.

scim:

1 - 0 till Everton och 1 - 1 mellan Chelsea Bolton efter 20 minuter. Ligan lever ett tag till =)

mattias - 74:

Nu lever den i ännu högre grad, 2-0 för Everton nu efter ett otroligt vackert mål av Fernandes. Dock så gör Bolton 2-2 i samma minut så det är fortfarande två poäng upp för Chelsea...

scim:

Nu har United kvitterat, först genom en målvaktstavla av Turner som resulterade i att O'Shea bara behövde rulla in bollen i öppet mål, sedan genom Phil Neville.

scim: Och just nu kan Rooney mycket väl ha avgjort ligan. 3-2 till Utd.

4-2 genom Chris Eagles. Underbar passning av Rooney. Fem poängs skillnad i toppen nu. Jag njuter.

Poffa: aaaah!! Sicken underbar lördag. Den kan bara bli sämre nu:-)

Poffa: Trodde hans ben skulle vika sej när han fick läget,o nära var det oxå;)

Everton får nog slipa på sitt försvarsspel i veckan.

Poffa:

Perfekt, nu är det bara för City att förstöra Uniteds säsong. Jag njuter.

scim: Ställ undan lördagsgroggen. Citaeh kommer inte ha skuggan av en chans. :-)

Poffa:
Jag dricker inte grogg, jag firar med öl. Ofta. Vad är förresten Citaeh?

scim: Det är det sämre av de två Manchester-lagen.

Poffa:
Jaha, du menar City, det enda Manchester-laget.

scim: Ja, jag menade dem. Nu ska man bara välja vilken match man ska se. Jag tror det blir Wigan - West Ham. Heja West Ham, eller hur LJ?

Dragan 2k:

aaaah!! Sicken underbar lördag. Den kan bara bli sämre nu:-)

Hur då?

Poffa:

City - Villa på nian, såklart. Ska se om Vassell gör som han brukar, målar mot sitt gamla lag.

scim:

Själv hoppas jag city också vinner. har en trippel med dom Sheffield United och Malmö ff =)

Dragan 2k: Ren och skär poesi när Rooney kysser klubbmärket :)

Från och med idag är jag lite smygboltonist ;)

mattias - 74: Det här var dagens höjdpunkt. En klassiker. Dagen kan lika gärna vara slut nu. Det blir inte bättre än så här. Dramatik när den är som bäst. Ett drama med helt perfekt upplösning.

scim: "Perfekt, nu är det bara för City att förstöra Uniteds säsong."

Chelsea har mer eller mindre gett upp ligan, det hördes på intervjuerna med Mourinho efter lördagens matcher. Jag tror att United säkrar titeln nästa helg, de tar minst en pinne av City och sedan tror jag faktiskt att Arsenal slår Chelsea nästa söndag.

Själv upplevde jag helgens omgång på plats i London, vi var på Arsenal-Fulham. Inte världens mest välspelade match kanske, men jävligt kul att få uppleva Emirates Stadium för första gången. Dessutom var biran gratis i halvtid på det etage vi satt på, bara en sådan sak :-)

City-United i dag, vad tror vi om den matchen? scim, hur lyder ditt tips?

Själv var jag tidigare i veckan helt säker på United-vinst, men efter förnedringen i Milano är jag inte lika säker längre. Jag tippar X, matchen slutar 1-1.

LL:

Känns ju jävligt ovisst, bortser man från formen är ju backlinjen den enda lagdel där City slår United på fingrarna, när det gäller anfallet så slår ju Rooney samtliga City anfallare på fingrarna, och mittfältet vill jag inte ens prata om, nu när Barton är avstängd.

Jag hoppas Pearce satsar på Johnson och Richards (om han är spelklar) på mitten och Trabelsi och Beasley på respektive kant. Sedan känns Mpenza och Vassell som det vettigaste alternativet framåt. Går spelet i lås så slänger vi in United dödaren Sinclair, han brukar ha en förmåga att träbena in nån boll.

Matchtips är svårt, men oavgjort känns rimligt, vinst inte omöjligt och förlust en katastrof.

Nervöst är det!

scim: Fem minuter kvar, sen åker vi.

« · 873312 · »