För er som inte har något att göra rekommenderar jag att slå på C+ Sport1. Matchen mellan Man C och Newcastle är riktigt underhållande. Ställningen är i detta läge 1-1 efter mål av Martins och Petrov.
Eftersom jag har alldels för lite att göra i väntan på dagens matcher så kommer här ett försök att tippa lite:
Arsenal-Sunderland 1 Även om Arsenal inte har spelat alldels på topp de sista matcherna så ska man klara av Sunderland på hemmaplan. Så är det bara.
Blackburn-Birmingham 1 Brum tog förvisso poäng borta mot Liverpool, men LFC har inte varit särskilt bra de senaste matcherna och det är inte heller lika enkelt att tagga till inför en bortamatch mot Blackburn, så här blir det hemmaseger.
Bolton-Chelsea 2 Bolton är inte samma lag längre, verkar det som. Chelsea är förvisso mer beroende av Drogba än någonsin och han är avstängd i den här matchen men Chelsea ska kunna vinna ändå.
Fulham-Portsmouth 2 Fulham är öppet bakåt och Pompey är starka framåt. Med andra ord bör det bli en tvåa här.
Liverpool-Tottenham 1 Jag ger Liverpool tipset, men med stor tveksamhet. Tottenham är kanske inte så bra som många trodde på försäsongen, men de ska ju vara mycket bättre än att ligga på nerflyttningsplats. Liverpool är i vanlig ordning destabiliserat av Benitez märkliga rotationssystem (varför vila Torres i ligan för att spela honom i den ooootrooooligt viktiga Ligacupen i stället, tex???), och jag blir inte alls förvånad om Tottenham snor med sig både en och tre poäng här. Den här matchen är väl också lite av en make-or-break för Spurs, följer de upp förra omgångens upphämtning från 1-4 till 4-4 med en bra match i dag kommer de att lyfta - men å andra sidan, gör de inte en bra match kan de också rasa ihop fullständigt.
Man City-Middlesbrough 1 City är i bra form och är fullpumpade med självförtroende och Boro är inget särskilt bra lag, svårare än så är det inte att motivera ettan.
Newcastle-Everton 1 Newcastle är bra hemma, och Everton har dels spelat en UEFA-match på bortaplan i torsdags och har dessutom vissa skadeproblem, tex är Andy Johnson förmodligen borta från spel.
Reading-Derby 1 Även om Reading är väldigt instabila så ska de vara ett bättre lag än Derby, som så här långt inte ens har gjort mål på bortaplan, samtidigt som man har släppt in massor av mål. Nej, det här ska Reading klara av att vinna, jag tror dessutom att hemmalaget vill ta revansch för 4-7 mot Pompey i förra omgången.
Arsenal ser ut att avhandla Sunderland ganska enkelt iaf, 2-0 nu redan i den 14e minuten. 2-0 målet föregick av väldigt underligt försvarsspel av Jones i S'land, på en hörna så bredsidar han bollen in mot målvakten, förstår inte alls vad han tänkte med...en annan S'land fösrvarare var tvungen att tokrensa och i paniken som uppstod kunde Senderos till slut trycka in den.
O där satt Sunderlands reducering till 1-2 genom Wallace,inte direkt rättvist då spelet har varit förlagt mot Sunderlands mål hela tiden. Gunners hade 3-0 inne men dömdes bort för offside.
Ja, det är helt fantastiskt hur en matchbild kan förändras. Arsenal kör fullständigt över Sunderland i inledningen, får två snabba mål och gör även ett tredje som felaktigt döms bort. Sedan bjuder man tillbaka två gånger om och plötsligt är ställningen åter lika.
Fortfarande massivt spelövertag för Arsenal men man åstadkommer inga större farligheter samtidigt som Sunderland då och då kommer till giftiga lägen. En helt öppen match.
scim: ja, Arsenal kom av sig helt under ca 10-15 minuter efter det felaktiga domslutet att döma bort 3-0, och även om man tog sig i kragen igen sedan så var det inte alls samma flyt i spelet. Samtidigt måste man ge Sunderland en eloge som inte viker ner sig, Jones på topp var oerhört svår att besegra i luften och det utnyttjade de mycket bra. Har man en så tung target på topp får man ju god nytta även offensivt av att packa in fem man på mittfältet eftersom man då kan flytta upp mycket mer än man annars kan.
Nu blir det att kolla Liverpool-Spurs och käka lite.
Ujj, vilket svagt försvarsarbete av Tottenham! En förvisso hård frispark får gå rakt igenom en gles mur och Robinson styr bollen till i stort sett det enda ställe i hela straffområdet där det fanns en hemmaspelare som kunde göra mål i praktiskt taget tom bur. 1-0 Liverpool
Och Elano fortsätter dominera Premier League. Två mål från hans högerfot idag, först ett skott från 25 meter och sedan ytterligare ett frisparksmål. Den här gången gick han på känsla och skruvade bollen över muren.
Svennis värvning av Elano börjar med och mer framstå som årets värvning.
Matchen då? Jo den vanns av City med 3-1 mot ett Middlesbrough som egentligen aldrig hade något att säga till om. Detta innebar Citys femte raka seger på hemmaplan, imponerande. Hart fick återigen chansen i mål och får nog numera ses som främsta konkurrent till Isaksson.
scim: jag såg frisparken när de visade highlights efter Pool-Spurs, mycket fint avvägt skott där. Inget att göra för målvakten, bara ett mycket bra skott. Och jag kan nog hålla med, Elano är en het kandidat till att vara årets värvning.
mattias - 74: i dag såg man de negativa effekterna av rotationssystemet. Så länge det går bra och man är i ledning fixar det sig oftast, men Liverpool föll ihop som ett korthus när Spurs tog ledningen. Det finns ingen trygghet i spelet, och det tror jag beror till största del på allt hattande med uppställningarna.
scim: efter ca 91.30 av matchen tänkte jag "nu kommer Tottenham att börja klättra" - men fem sekunder senare hade Torres kvitterat. Frågan är hur Tottenham reagerar på det, de försvarar sig strålande bra i 45 minuter och sedan tappar de ändå in en kvittering - det kan inte vara särskilt bra för självförtroendet.
mattias - 74: veckans bank vete fasen om jag håller med om, men nog är City favoriter.
Ganska dålig första halvlek på Goodison Park. Inte många passningar går rätt, men Evertons ledning är helt rättvis sett till chanser och spelfördelning. Liverpool är helt uddlösa framåt, det blir mest att den spelare som råkar få bollen springer så långt han kan innan han blir attackerad och sedan försöker denne antingen passa Gerrard eller skyffla in bollen på chans mot straffområdet.
Så han motiverar alltså en Cityförlust på att de fått en bra start? Bra tänkt. Dessutom är det väl just mot sämre lag City har det lätt, jag menar man slog ju United.
mattias - 74: fast jag tycker att straffen (den första alltså!) var feldömd för förseelsen sker utanför straffområdet. Jag tycker till och med att det kunde ha varit frispark åt andra hållet, Gerrard fäller ut armen och hindrar försvararen från att springa ikapp honom. Samtidigt går spelvändningen så snabbt så det är svårt att klandra domaren för att han inte hinner se det.
Den andra straffen däremot är inte mycket att klaga på. Men det var en snygg räddning av Neville, han skulle nog göra sig bra som målvakt :-)
Men du, där blev Everton blåsta på en solklar straff! LeScott blir rejält nerdragen av Carragher men domaren är för feg för att blåsa. Svagt.
Ja dom hade tur idag liverpool. jag är besviken på lagets insats. Dock håller jag inte med dig om den första straffen. En klar tröjdragning och straff dock som du säger på gränsen men frispark had ejag kunnat accepterat också.
dock mattades everton av sin 1:a utvisning. Nu lever mitt odds iaf :) Nu hänger det på Villa ikväll =)
LL: Nog är det innanför straffområdet nog, för det är då Gerrards ben slutar att fungera. Straffen kan man alltså ifrågasätta. Och Gerrard borde nog få sitt nervsystem kollat, för benen skall väl inte sluta springa för att någon gruffar lite i brösthöjd.
Sen tycker jag nog att Everton skulle ha haft straff i sista sekunden. Det är ju en sån neddragnig man ser i Ultimate Fighting.
Jag kan ju förstå att man slänger in honom i en studio, för där gör han ju minst skada i sin mysfarbror-roll. Men att låta honom kommentera live fotboll när han uppenbarligen både lider av starr och demens är obegripligt. Dessutom släpper de iväg honom helt själv, ingen studio eller exportkommentator som kan rätta alla fel han häver ur sig.
Skärpning Canal+, värva någon munvig ersättare från radiosporten.