sylf: Arsenal är en skam för premier league.. INGEN engelsman i startelvan, bara Walcott som hoppade in som en cornflakes flinga.. Stort minus till Carlton Cole.. Hövva!
En skam för PL ? Arsenal är en fröjd att se, dom är förmodligen ett av de bästa lagen på One Touch Fotball i Europa. Säga vad man vill om Wenger men han kan verkligen få ett lag med unga spelare att framstå som de inte gjort annat än spelat fotboll.
lillovechkin: Tycker inte det är en skam att se Arsenal spelar. men dock tycker jag de är tråkigt att det inte finns någon regel att de skall starta ett visst antal Engelsmän på planen..
Lika så är problemet i Italien.. Se på Inter som har ställt upp med 2st bara Italienare i år det är Materazzi och Oddo resten är utlänska spelare !
Så Jag tycker det skall finnas regel att man bör ha nån typ av hemnation spelare på planen
lillovechkin: Ja jag vet att Allsvenskan har typ nå sådant att man bara får ha 3-4st utlänska speleare på planen.. sen hure är över hockey så ska jag nog inte lägga mig i allt för mycket =)
"Ja jag vet att Allsvenskan har typ nå sådant att man bara får ha 3-4st utlänska speleare på planen.."
Är det inte så i Allsvenskan (som många i många andra ligor och sporter) att man max får ha 4 spelare som inte är EU medborgare i matchtruppen? Men sedan får man ställa upp med hur många spelare man vill som är från EU.
Rytter: du får ha maximalt tre spelare som inte har EU-pass eller (från och med nästa säsong) omfattas av Cotonou-avtalet (reservation för stavningen till Cotonou). Det sistnämnda gäller framför allt ett antal länder i Afrika, vilket Helsingborg försökte utnyttja redan 2007. Så länge Sverige har varit med i EU har det varit fullt möjligt att ha lag utan en enda svensk spelare.
Att kvotera in engelska spelare i Premier League skulle med allra största sannolikhet bara leda till att topplagen skulle dra ifrån ännu mer. De få engelska spelarna som håller måttet skulle kosta hur mycket som helst att värva, och då skulle de rikare lagen stå där med de bästa utlänningarna och de bästa engelsmännen och de mindre bemedlade lagen tvingas sätta in mediokra engelsmän där de annars hade kunnat värva en mycket bättre utländsk spelare.
I mina ögon är en bra spelare en bra spelare vart fasen han än kommer ifrån. Och i dagsläget finns det helt enkelt inte tillräckligt många bra engelska spelare.
mattias - 74: Att zappa mellan Liverpoolmatchen och Citymatchen är att zappa mellan motion och slow-dito. Därmed inte sagt att jag njuter med av Pools match spelmässigt. Man hinner ju se i detalj exakt hur Svennis funderat ut det här.
Jag zappar ingenting men rafa har nånting att fundera på nu efter 0 - 0 mot city då pool gjorde en godkänd insats samt 1 - 1 hemma på Anfield där spelet var under all kritik.
Nu ser jag en högerspringare under transferfönstret. Beckham ?? :)
Liverpool-Wigan 1-1. Då säger vi tack och hej till Liverpool vad gäller att vinna Premier League för den här säsongen. Just nu handlar det nog snarare om att lyckas rädda en fjärdeplats än något annat.
Jag tycker Citymatchen var rätt underhållande, även om Newcastles bedrövliga passningsspel var den största behållningen. Ja, förutom Citys vackra mål då.
scim: Jag uttryckte mig väldigt konstigt i hastigheten. Var det ultra-rapid, tro?
Citymatcherna är för mig extremt underhållande, det var det jag menade. Det går inte fort, men det är pedagogiskt värre. Exakt min egen fotbollsfilosofi. Jag gillar Svennis, så är det bara.
Han har lyckats överföra spelarnas inneboende självförtroende till en mjuk exteriör. Varje spelare vet att det är extremt svårt att ta av dem bollen, om det så är flera som försöker göra det. Kombinera det med att lägga säkra, precisa bredsidor till närmaste bästa spelare med fri yta, eller i värsta fall till en som möter. Ja, så enkelt är konceptet. Det ser nästan överdirivet säkert och "kort" ut. Men det är fantastiskt effektivt. Ingen passning lämnas om den inte med största säkerhet hamnar på "bladet". Små effektiva triangelspel.
Det här gillar jag, för det är så enkelt. Det går att överföra på lag i nedersta divisionregionerna tom, bara grundtekniken och disciplinen finns. Det vet jag ju av erfarenhet.
Liverpools fotboll håller en betydligt större svårighetsgrad och ett betydligt högre bolltempo. Problemet är att man inte verkar falla tillbaks på ett enkelt grundspel när det inte fungerar. eller när man är taktiskt överlistad. Det hände idag.
mattias - 74: Newcastle kommer aldrig att ta sig framåt om de inte har mer tålamod än så. Allardyce gjorde ett bra jobb i Bolton, men det gick inte i en handvändning att få in den stabilitet de hade under hans sista säsonger. Inte ens Alex Ferguson hade någon vidare framgång i United i början, det tog väl sex-sju år innan han vann något överhuvudtaget. Möjligen vann han någon cuptitel, men ligan vann han i alla fall inte förrän -93 och han tog över -86.
Ett idiotiskt beslut. En beryktad lagbyggare får en halv säsong att göra ett intryck. Oerhört kortsiktigt agerat från Newcastle och den enda rimliga anledningen är att den nya ledningen (som inte var med om att tillsätta Allardyce) har ett riktigt stort namn på G.
scim: men vem skulle det stora namnet vara? Den enda som finns tillgänglig är väl Mourinho, men jag tror knappast att han är intresserad av att ta över Newcastle. Man ska väl aldrig säga aldrig, men jag tror att han hellre väntar ut Benitez, som mycket väl också kan få foten efter den här säsongen. Inte för att jag är så säker på att det vore rätt av Liverpool att kicka honom, men vinner de ingenting den här säsongen så tror jag inte att han är kvar till hösten.
Man ju också kika runt lite hur det ser ut i några andra klubbar: Harry Redknapp är på väg att göra ett stabilt lag av Portsmouth, Everton under David Moyes är väg att bli riktigt jävla bra, och även om Martin O'Neill inte har varit så länge i Aston Villa så har han i stort sett bara fortsatt det David O'Leary påbörjade. Gemensamt för dessa klubbar är att de har och har haft tålamod och inte har sparkat tränare till höger och vänster så fort det blir lite skakigt, utan låtit det ta tid.
Eller så kanske det är för att Shearer är helt oerfaren och att han saknar den tränarutbildning som krävs för att träna ett Premier League-lag (även om dispens ges i vissa fall).
Jag har egna åsikter, jag skriver inte av det jag läser i tidningarna.
LL: Jo precis.. för Newcastle är väll ett lag som vill till en topp 4a? då måste de bli nå större namn.. kan Chris Collman va en kandidat , jag gillar han när han tränade Fulham.
Inte helt otippat så håller jag inte med dig...Anelka är ju en bevisat pålitlig målskytt i Premier League och sådana finns det inte gott om. Jämför de 15 miljoner Anelka kostar med de 16 miljoner Tottenham betalade för Darren Bent, eller de 9 miljoner Svennis spenderade på Bianchi för att ta ett eget exempel.
Jag hade gladeligen sett Anelka i City igen, trots att han är en okarismatisk surjävel. Men det är lugnt, vi har ju tydligen värvat en irakier nu ;)
Njae, det är väl tveksam ifall man inte breddar truppen rejält. Svennis verkar dock inte ha så mycket pengar att röra sig med detta fönster så jag förväntar mig inte några stora namn. En giftig forward är dock ett måste.
Men bara City avslutar på en stabil plats på övre halvan är jag nöjd. En europaplats och jag är överlycklig.
Arsenals 2 - 0 mål igår var vackert. Stackars Newcastle som verkligen försökte, inte lätt när Arsenal maler på som de gör. 3 - 0 målet var iof i en offsideposition men det kvittar för Arsenal hade redan punkterat matchen.
Christiano Ronaldo - Pompey 2-0 efter 13 minuter. Sätt er ner och njut av världens bästa fotbollsspelare, just nu - Ronaldo.
Båda målen är oerhört vackra. Det andra kan mycket väl hamna top 5 när vi sammanfattar PL i vår. En underbar frispark, hårt, rätt upp i första krysset.
mattias - 74: såg nu att isakson stannar i City. Han vill visst bli köpt om han ska flytta till Galatasaray. Hoppas han nu får stå några matcher i city.Så han får lite matchträning inför EM i sommar.