Fotboll

Grupper · 16864 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
LL:

vad tror vi om Eftermiddagens matcher? Chelsea och Arsenal känns på förhand som ganska klara vinnare. City kryssar

Redigerad kommentar

LL:

Torres ryktas försvinna i Januari till Spanien. Hoppas inte... Kommer Liverpool på rätt köl nu så kommer han tycka det är roligt och spela i Liverpool ett år till :)

LL: Såg att wenger vill värva 15åriga sergei samper från barcas ungdomsakademi.

Finns nog ingen i världen som har sån koll på talanger runt om i världens som herr wenger.
Samper ska tydligen vara den nya xavi hernandez.

Berka: Chelsea har allt? Nja, jag tycker att de har den tunnaste truppen av alla topplag. Det här är tex Chelseas bänk när de mötte Arsenal häromsistens:

Zirkov, Ferreria, Turnbull, Sturridge, Kakuta, van Aanholt, McEachran

Inte särskilt skrämmande namn. Zirkov och Ferriera är de enda A-landslagsmeriterade av dessa sju. Notera också frånvaron av etablerade försvarsspelare utöver Ferreira. De spelare de hade borta då var Bosingwa, Lampard, Kalou och Benayoun, alltså inte en särskilt betungande lista. De två sistnämnda skulle inte ta en ordinarie plats i många topplag om ens något, framför allt inte Kalou som är en rätt medioker spelare som jag ser det och Ross Turnbull är verkligen inte någon supermålvakt. Och att bara ha två etablerade ersättare i truppen - där båda reserverna i grunden är högerbackar, dessutom - för en hel backlinje är, som jag ser det i alla fall, inte att ha en bred och bra bänk. Chelsea är ett förbannat bra lag (tyvärr) men de klarar inte särskilt många skador innan de får problem. Nu verkar de iofs till skillnad från Arsenal ha ett medical team som klarar av att hålla spelarna hyfsat skadefria så det kanske aldrig blir ett problem för dem, men en bred trupp? Nej, det tycker jag inte att de har.

Vi kan ju förresten jämföra med Arsenals bänk i samma match:

Szczesny, Djourou, Eboue, Emmanuel-Thomas, Rosicky, Vela

Det ser ju förvisso inte så imponerande ut, men detta var med spelare som Almunia, Walcott, Bendtner, Fabregas, van Persie, Ramsey, Denilson, Vermaelen och Gibbs borta - samtliga utom Almunia och Denilson är A-landslagsmän. Lägg till en mittback och en högerback av hyfsad klass till den listan så kan vi sätta ihop en elva som skulle slå de flesta Premier League-lag.

Angry face

Redigerad kommentar

mattias - 74: Tyvärr tror jag desamma.
chelsea har allt, en topp målis, backlinje,mittfält och anfallare av yttersta klass, sen som du skriver så har dom en bänk som skulle kliva direkt in i nästan alla lag

Berka:

Tror inte det går, dom är ruslkigt kompletta som lag. Dessutom håller bänken hög premier leagus klass.

Björn W: PL är en spännande i år, så många lag som är med i toppen och därför så borde det kännas otroligt öppet, men hur ska man stoppa maskineriet chelsea från att ta hem titeln?

scim: Arsenals backlinje är ett sorgebarn och inte blir det bättre av att man har en referensram som gör att man ligger och drömmer om Adams/Winterburn/Bould/Dixon. En grandios historia som tyvärr inte går att överföra till nutid ens när det gäller deras idé om hur de skulle spela.

Det saknas fortfrande pusselbitar för att vinna PL, även om de offensiva krafterna är nog för att snitta fyra-fem mål/match i det första gruppspelet i CL.

Berka: Öh, jag antar att du är medveten om att Barry och De Jong är mittfältare? Och ett rött kort (som dessutom ifrågasattes) är knappast något kvitto på att hela backlinjen spelade vårdslöst...

Jag tycker backlinjen stod upp bra med tanke på de luckor som skapades av att City var en man mindre. Arsenals dito var jag mindre imponerad av.

mattias - 74: Som jag skrev i föregående inlägg.

mattias - 74: Helt rätt, chamakh var förbi och boyata missar bollen helt vid tacklingen, efter regelboken ett korrekt domslut.

Scim: Jag skrev att han höll på att tappa matchen där efter en 15-20 spelade med massvis med gula och en kompensationsutv. som inte kändes långt borta, men som du skrev han styrde verkligen upp matchen och i 2:a var det verkligen bra fotboll.

Men city´s backlinje måste verkligen lugna ner sig några hekto, spela så vårdslöst, man skulle kunna tro att det handlar om rugby ibland, boyata rött,barry,kompany gult och de jong borde haft en varning men kom undan.

scim:

vad tycker du om Boyatas röda kort?

T T: Instämmer om att domaren inte tappade matchen, men jag tycker inte det röda är så såklart som du vill påskina. Även studion var inne på det spåret. Hursomhelst så avgjorde den utvisningen såklart matchen, då City var tvungen att blotta sig alltför mycket i sin kvitteringsjakt.

Oavgjort hade varit ett rättvist resultat i mina ögon, men jag är ändå nöjd med det jag såg.

Rytter:

hade faktiskt ingen aning om att han va skadad. Blev själv förvånad när han inte var med igår.

Redigerad kommentar

Berka: håller inte alls med om att domaren höll på att tappa matchen, tvärtom var det han som styrde in den på rätt väg genom att visa de gula korten i ett läge när spelarna i båda lagen var på väg att bli överhettade. Han missade ett möjligt gult på De Jong för en armbåge mot Fabregas men den såg han nog helt enkelt inte, men korten på Song, Fabregas, Denilson och Djourou var helt korrekta liksom det röda på Boyata. Femstjärnig insats av domaren, vill jag påstå.

En bra match med rätt lag som vinnare. Så tycker jag.

LL

flyttad

scim:

Haha jo jag tror faktiskt att det till och med stod i deras artikel, dom hade ju kopierat allt rakt från M.E.N som det såg ut.

Rytter: Det har väl inte stått i Aftonbladet.

mattias - 74:

"Få se om rooney börjar betala av om en stund nu då.Stoke borta känns som en halvhyfsad match att göra mål i."

Hur ska Rooney kunna börja betala av mot Stoke när han är skadad i 3v?

"Rooney suffered an ankle injury in training on Tuesday as the storm over his United future raged and has now been ruled out for three weeks"

Kattgubben: En match som hade allt.

Jämn och hård fight.. riktig kanonmatch som inte direkt speglar slutresultatet.

Sooooong!!!!! 0-2

Precis när city komit in i matchen på allvar, och 1-1 kändes närmast.

mattias - 74: Enligt tv här i England var Rooney hemma för det var hans födelsedag. Sedan har Ferguson börjat att bry sig om sina spelares födelsedagar om det e en matchdag?

scim: Idag är arsenals backlinje bedrövlig skulle jag vilja påstå, är väl bara en tidsfråga innan city nätar, fast då hoppas jag att arsenal redan gjort 2 till ;)

Berka: Tur att Arsenals är lika dålig.

Å nu straff till gunners =)

räddning... satan!

mattias - 74:

City´s backlinje haha vilket skämt!

scim:

Få se om rooney börjar betala av om en stund nu då.Stoke borta känns som en halvhyfsad match att göra mål i.

mattias - 74: Haha, nä, du är verkligen inget Aftonbladet-eko. Jag tror inte "spelare på den här nivån" skiljer sig nämnvärt från människor i övrigt när det gäller pengagirighet.

scim: jag brukar aldrig repetera aftonbladets rubriker, förstår inte vad du fått det ifrån! Jag gissade på italien och hade fel, jag erkänner det , är inte mer än människa. Nog får du väl hålla med om att de flesta spelare på den här nivån är pengagiriga?

mattias - 74: Blablabla. Du tog till vara på chansen när ett annat lag än Liverpool var i fokus. Precis som jag skrev så var det rätt uppenbart att det här utspelet bara var en naturlig del i kontraktsomförhandlingen. Du hade kunnat välja att tro det också, men det var ju inte riktigt lika kul för dig, för du brukar ju föredra att repetera Aftonbladets rubriker.

Rytter:

Nej jag var inte helt inne på att han var färdig med United , jag trodde däremot att han skulle lämna vilket han förmodligen gjort om inte det här nya avtalet dykt upp. 550 Miljoner i lön fram till 2015, tror fan han stannar, han är ytterligare en i mängden som går efter plånboken vilket dom flesta fotbollsspelare gör.

mattias - 74:

Nog var du ganska inne på att Rooney var helt färdig med United. Jag skrev ju tidigare till dig att varken du eller jag egentligen har någon aning om anledningen till detta utspel, och att det kunde vara en strategi av Rooney i kontraktsförhandlingen.

Hur som helst så är det skönt att detta är över, nu slipper man oroa sig att detta ska bli en långkörare som Ronaldo historien.

Angående avtalet så har varken du eller jag någon aning om vad han fick i lön, kan ju vara så att det är samma belopp som i det tidigare avtalet men han har fått de garantier han vill ha av ledningen istället.

Skadeglädje är den enda sanna glädjen eller hur var det?

Bissett19:

vad yrar du om.? jag sa att jag tror han hamnar i Italien, det är inte samma sak som att påstå att man redan är nere i Italien. Förmodligen fick han det där lukrativa avtalet som jag pratade om..

Rytter:

Haha,ja Rooney var ju nere i Italien redan enl 74:an.

Blev precis som Mourinho sade tidigare i veckan,rätt väntat!

Frella:

Ja det var inte länge som Mattias-74 fick vara skadeglad.

Frella:

Undrar vad han fick i löneökning. Hoppas inte han kommer i form nu bara :)

mattias - 74: Och allt var bara ett spel för galleriet? Nu har Rooney förlängt med United i fem år.

Rytter:

Om man ska vara seriös för ett ögonblick så tror jag han dels är pengakåt och bara vill ha mer, men även att det han nämner stämmer, att united inte ersatt de sålda spelarna, och att han inte fått något löfte om nya värvningar. Med tanke på att Van Der Saar, Giggs, Scholes är gamla och säkerligen sjunger på sista versen. Sedan läste jag att han ska göra en storrensning i truppen där bl.a hargreaves, carrick med flera ska bort och fergie själv knappast kommer finnas kvar länge till, så tror jag uniteds storhetstid är på väg att rinna ut. Så lite rätt har han nog Rooney.

Sedan dras ju Manchester United med samma idioter till ägare som vi HADE också så deras problem ligger ju i att de inte har råd osv.. Kommer nog bli rejäl turbulens i den klubben de närmsta månaderna. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen eller hur sylf? :)

mattias - 74:

Visst allt kan hända i fotboll, att man en gång har varit ett topplag garanterar inte att man är det för all framtid.

Men att göra jämförelsen mellan United och Liverpool i dagsläget håller jag inte med om. Liverpool började ju sin fall redan för några säsonger sedan, dessutom håller jag Uniteds trupp (utan Rooney) som mycket bättre än Liverpools och den har varit så under många säsonger. Men vad som händer i framtiden kan man inte veta, men jag tycker det är lite för tidigt att säga att United ska vandra samma väg som Liverpool.

United ligger ju trots allt 4:a i ligan, 5p efter Chelsea och är det enda obesegrade laget i ligan. Detta utan Rooney som knappt spelat en match och inte gjort något mål än.

Sedan är det ju så att United har genom åren tappat stora spelare som t.ex. Beckham, Keane, Ruud, Ronaldo osv, men ändå lyckas gå vidare.

Rytter:

Kan det vara så att det är ett tecken på att United är på samma väg som vi " Liverpool " var. Att MU kommer att sjunka från en ständig toppkandidat till ett lag som slåss om CL- platser eftersom eran ekonomi är lika dålig, om inte sämre, än vad vår var. Rooney lämnar inte om han får ett lukrativt avtal. Han är en vinnare och är missnöjd med att inte united satsar, får han lov om att de satsar tror jag han stannar. Blir det nåt annat lag i England blir det City tror jag som har pengar som gräs.

mattias - 74:

Nej men tyckte du att han var dålig i Aston Villa efter hans transfer till Liverpool blivit stoppad för två säsonger sedan?

Han ville ju till Liverpool men blev stoppad av Villa.

Tycker du Ronaldo var dålig i United när han fick vänta i ett år på att gå till Real Madrid?

Min poäng är att de flesta spelare är så proffsiga att dom fortsätter att ge allt dom har på planen för den klubb dom är kontrakterade av.

Ifall Rooney nu ska lämna United men blir tvingad att stanna säsongen ut, så är jag inte ett dugg orolig att han kommer fortsätta att kämpa för United när han väl får spela.

Rytter:

Är inte så insatt i Barry, visste knappt vem han var tills för några år sedan :)

mattias - 74:

Ja visst är det så, men du och jag vet knappast var orsaken till detta utspel är. Är ju inte första gången en spelare deklarerar att han vill lämna klubben precis när ett nytt kontrakt håller på att förhandlas fram, för att senare skriva på och stanna.

Tycker du att Gareth Barry var en belastning för Aston Villa när han blev nekad en transfer och var tungen att stanna ett år till i klubben?

Rytter:

Han vill ju lämna själv enligt Ferguson och att ha en spelare i truppen som i själva verket inte vill spela för klubben är väl snarare en belastning?

mattias - 74:

"Vart tror du han hamnar?"

Har inte funderat så mycket på det, vet ju inte ens att det är 100% klart att han lämnar än. Detta utspel kan ju vara ett försök att få upp lönen i det kontrakt han blev erbjuden.

Om jag ska gissa så tror jag inte att han hamnar i Italien, ser inte att något lag där har pengarna att köpa honom och betala hans lön. Fast en transfer i Januari med Inter och Sneijder i utbyte skulle jag inte tacka nej till =)

Rytter:

Vart tror du han hamnar? Tror det skulle reta en jävla massa unitedsupportrar ännu mer om Rooney bytte United mot City än när Carloz Tevez gjorde det . Vill se din och Poffas reaktion på det:)

Skall tilläggas att jag tror han hamnar i Italien.

mattias - 74:

Ja, till viss del. Förstår hans frustration över bosman regeln.

Rytter:

Håller du med honom?

mattias - 74:

Holloway är härlig =)

« · 1298140 · »