Det är väl lite av kanadensarnas problem och ha så varit i många år att de gärna slåss eller spelar fult om de förlorar.Lik förbanant gillar man deras respektlösa fysiska hockey många gånger. Minns ett JVM där alla spelare slogs med varandra, tror det var ryssland de mötte!
Frisco: Våra juniorer håller överraskande bra ikväll i genrepet mot "fantastiska" Kanada. 1-2 är ställningen efter två perioder, skotten 26-15 till Sverige (17-5 i andra perioden)!!! Det svenska målet inspelat av Jonas Ahnelöv.
Alla matcher är inlagda. Dock är det svårt att skriva in lagens namn i matcherna efter grundserien så där står det endast en massa bokstavs och sifferkombinationer. Dessa ändras naturligtvis när grundserierna är färdigspelade. Man kan dock redan nu skriva in resultaten och försäkra sig om att man inte missar att tippa.
Grupp A Kanada USA Sverige Slovakien Tyskland
Grupp B Ryssland Finland Tjeckien Schweiz Vitryssland
Inte förvånande att Andersen skulle få lämna men Ritola trodde jag i ärlighetens namn inte skulle få gå från truppen. Han har spelat opp sig betydligt de matcher han varit med men det räcker tydligen inte för Bendelin!
JimmyH: Starkt av Bendelin ändå att våga peta Modig eller Gistedt.. då Enroth är ett år yngre och spelar i allsvenskan. Jag har hela tiden hävdat att han är den störste talangen och jag tror absolut han har överlägset största högstanivån.
mattias - 74: Det är väl klart att vi förmodligen inte kommer att vinna junior-VM. Det vore ju en jätteskräll!
Däremot så ser jag att vi har en rimlig medaljchans den här gången, medalj är ju något vi inte tagit på snart 11 år i den här turneringen.
På de senaste 10 turneringarna så har vi tagit oss till semifinal två gånger och båda gångerna blivit 4:a.
Men vi har Bäckström, Berglund, Hörnqvist och förhoppningsvis Bergfors framåt och bra målvakter bakåt.
"Modig ocg Gistedt" säger Wennerholm, själv anser jag att Södertäljes Jhonas Enroth den bäste målvakt vi har under 20 år, han räddar nära 94% av skotten i Allsvenskan. Han har dessutom ALLTID varit magnifik i j-landslags sammanhang tidigare vilket man inte kan säga om de andra två.
Rayman: Sveriges chanser? Mjaa....Bronspeng kanske, med en portion flyt förstås.Men inte helt omöjligt! Målvakterna kommer att bli snorviktiga, kan dom spela på topp då är mycket vunnet.
JimmyH: Hade en svag minnesbild att det faktiskt rörde sig om dryga 70 pinnar, men med risk för att bli uppläxade lämnade jag det åt sidan... Näe men någonstans kring 70-75 poäng var det visst.
Hawerchuk: Du idiotförklarar mig om du tror att jag inte letat så att jag ens skulle ha kollat på eliteprospects.com.
Självklart så spelade karln i J20 det året men statistik tycks inte finnas. Jag såg säkert hälften av dem hemmamatcherna och han gjorde nog ett snitt på 2-3 poäng i varje match känns det som i alla fall.
audiblegiraffe: Det känns ändå som att han är på rätt väg nu när han får vara mycket med A-laget, jag tror det har sporrat honom.
Det ska bli spännande att se hur många poäng han och Oskar Johansson kan sno ihop i vinter i J20, Jonas Lindström som iofs var bäst i den kedjan är nu utbytt till en tjeckisk landslags 88:a vid namn Martin Kupec.
Finns det förresten någon människa som kan sitta på J20-statstik från 98/99? Det vore kul att få se en siffra på Christian Söderströms poängskörd där.
JimmyH: Henrik Österholm är definitivt tillräckligt bra för att vara med i sån här trupp, men har tyvärr ett dåligt rykte gällande hans karaktär... han ska inte vara världens ödmjukast kille vad jag har hört ex.vis.
JimmyH: Det har du alldeles rätt i, men med tanke på att det här ändå är något av en b-uppställning så tycker jag gott och väl att han kunde ha fått chansen.
Österholm ser ut att gå mot en riktigt bra säsong och får han växa i A-lagskostymen så tycker inte jag att man ska räkna bort honom. Dock är det precis som du säger svårt att komma med när man inte varit på tapeten tidigare...
Ambroo: Eric Moe har mer att bevisa, han var alldeles för dålig vid U18 VM i våras och har därav petats här. Tar han en ordinarie plats i Timrå i elitserien så får nog j-landslagsledningen revidera sin tanke om honom.
Henrik Österholm har haft sällsynt svårt att uppmärksammats i sådan här sammanhang under alla juniorår, vad det beror på vet jag inte, till viss del så är det kanske hans storlek men jag tror det ligger mer bakom för nog är han i alla fall tillräckligt bra att komma med i regionsläger etc tidigare även om han nu ändå är chanslös till en JVM-trupp.
Det är väl lite av kanadensarnas problem och ha så varit i många år att de gärna slåss eller spelar fult om de förlorar.Lik förbanant gillar man deras respektlösa fysiska hockey många gånger. Minns ett JVM där alla spelare slogs med varandra, tror det var ryssland de mötte!