Leksands IF

SHL · 27331 inlägg · 1368 ämnen
« · 390011 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Lasse Jonsson
Lars Jonsson kommer enligt säkra källor signa ett 2 årskontrakt med TIK i veckan som kommer...

Sv: KAUPILLA!!
Dream Team: Nämen, helt allvarligt så tror jag att han kan komma Leksand till nytta. Att han skulle vara nån "frälsare" tror jag inte, men hoppas att han kan bidra till att vi slipper kvala - för det vore det bästa för LIF årgång 04/05 att man börjar så tidigt som möjligt.

nyz: Hade helt missat hans statisktik från den här säsongen. 13 mål och 15 ass. är ju riktigt bra det, och verkligen en spelare som iaf på förhand har egenskaper som Leksand kan få nytta av... ;)

Dream Team: Han har iaf varit inblandad i nästan 1/3 av Pelicans mål... 28 (13+15) poäng av lagets 96 mål.

En spelare gör inte ett HELT lag, men den här spelaren har varit som en hel femma :)

Mattias - 74:

Att du ens vågar säga ordet "halvfinne"... usch. Antingen är man finne eller så är man inte alls.

DIForever:

Inte vårt fel att du är halvfinne :)

Mattias - 74:

Han kan göra måk i alla fall, vilket Leksand haft en del problem med.

Han heter Kauppila, att det ska vara så svårt för svenskar ;)

Mattias - 74: EN spelare gör ett lag, eller? ;)

I vilket syfte är han värvad? Han verkar ju inte vara en utpräglad målskytt, om det är vad LIF tänkt, med tanke på hur målskyttet sett ut hittills...

www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=652

KAUPILLA!!
Hur bra är Egentligen Leksands nya spelare Kaupilla?

Är han frälsaren som skall rädda oss från KS eller?

Sv: Jipposerien i höst?
Knogen: Ja, lite... men jag har nu botat dig :)

Hoppla, jag stammar.

nyz:
Håller med :-) Aber...igen..Det jag är rädd för är att det kan bli "NHL- ALL Star Team on tour in Europe" av det hela, och där komer mitt kvalitetstänkande in. Jag har aldrig sett en All Starmatch som skulle vara värd ens en tiondel av de priser man får pröjsa för den billigaste av biljetter till ett sådant spektakel. Nu kanske det inte blir fullt så illa som en ALL Star- match, men du kanske förstår vad jag menar. Där kommer nerven, spänningen och "jävlaranammat" in. Jag tycker de är viktiga ingridienser i hockeyn, och tyvärr något jag tror kommer lysa med sin frånvaro i händelse av NHL- strejk.

Alla sporter vinner väl för övrigt på de ingidienserna? Och visst tycker jag, som du kanske förstår av mitt resonemang härovan, att det är viktigt med de ingridienserna för att uppnå kvalitet. Men, visst det är en balansgång där. Tycker bägge beståndsdelarna behövs, d.v.s. både nerven och det spelmässiga. Och tvingas jag välja får det nog bli nerven, för jag har sett div. 3 matcher som varit bra mycket roligare att se än både NHL´s och elitseriens varianter på All Star, eller en decembermatch i ES ( t ex när Orsa IK kvalade till div. 2 ).

Knogen: Observera att jag syftar till spelet gällande kvalitetshöjningen. Bör kunna hända ett och annat spektakulärt med topplirare på isen. Spänning och nerv kan man tillgodogöra sig på alla nivåer och i princip alla indrotter - t.o.m. curling kan kittla nerverna lite lätt :) - så det har kanske ingen relevans kvalitetsmässigt, enligt mitt sätt att se det.
Att förvänta sig att NHL-stjärnor utan koppling till laget som betalar deras lön skulle offra varken tänder eller blod kan man avskriva helt. Det är en stor del av spelets tjusning när killarna ger allt. Så vad gäller "jävlaranammat" blir kvalitén absolut lidande.

Vi ligger på gränsen till samförstånd, men är inte till 100% samstämmiga. Kan till viss del bero på det sätt vi diskuterar... trevligt är det i alla fall att kunna ha en dialog med en moring.

nyz:
Ok, då är jag med :-) I det avseendet kan jag hålla med om att det kan bli intressant. Hoppas innerligen att du får rätt vad gäller lag som inte tar hjälp ( i alla fall inte i större omfattning ) av NHL- spelare.

Vad gäller kvalitetshöjning ställer jag mig något skeptisk. För mig är kvalitet liktydigt med nerv, spänning och "jävlaranamma". Visst kommer kanske några av världens bästa ishockeyspelare att kliva in på de svenska rinkarna, men jag tror i ärlighetens namn inte att de, eller spelet i övrigt, kommer att äga mycket av det jag nyss räknade upp. Det kommer att bli en glamourliga som saknar all tänkbar glöd och nerv. För nog ger väl glamourspelarna blanka sjutton i hur det går för sin tilfälliga "hemvist"? Undantaget de svenska spelarna då kanske.

Knogen: Att jag ser det som intressant att följa händelserna och konsekvenserna av den troliga strejken behöver nödvändigtvis inte vara av positiv karaktär allena (oj, så jag formulerar mig). Det intressanta ligger dels i kvalitetshöjningen av spelet, men även i hur olika klubbar tacklar situationen. Det kanske visar sig i slutändan att de som tar minst hjälp av NHL-spelare klarar sig bäst en hel säsong, vilket nånstans är min förhoppning.

Men visst, nåt annat än ett jättejippo är det inte.

Sanna: En strejk är aldrig i förväg tidsbestämd, så den kan hålla i sig hur länge som helst eller också bli väldigt hastig och kort.

Knogen: mjo det är sant. Men jag tror inte att det skulle va så mkt stohej om det tex göra en provisorisk serie i US om strejken bara varar en vecka

Sanna:
Det är väl ingen som vet hur lång strejken blir i NHL? Kan bli en vecka, kan bli hela säsongen.

Jipposerien i höst?
nyz:
Jag håller till fullo med dig i det mesta du skriver. Dock tycker jag inte det ska bli särskilt intressant. Det kommer enbart att bli en jippobetonad serie där lagen kommer att åka runt och visa upp sina stjärnor. Jag tycker, som jag var inne på förut, att hela idén med att överhuvudtaget ha elitserielag faller rejält pladask. Tycker överhuvudtaget att det blivit på tok för släpphänt numera, när lag kan låna spelare till höger och vänster, när som helst under säsongerna. Detta säger jag trots att "mitt" lag MIK trots allt tjänat på det den här säsongen, i och med att vi fått låna Adam Andersson och Henrik Petré från Brynäs. Har man en trupp så ska man jobba med den.

Att man kommer från tråden i den här gästboken är väl knappast unikt. Men för att göra dig till lags ändrar jag namn på tråden till ett mer passande dito :-)

Framtiden?
Äntligen en 3 poängare.
Och ett upphåll så att leksand kan passa på att träna in de tre nya spelarna. Allt ser ut att gå leksands väg just nu. Men är det försent? 6 poäng upp till 10:onde plats. 21 poäng kvar att ta. Det känns inte lika omöjligt längre..

Sv: Robert Nilsson
Bra start fick han Robert. Gjorde mål direkt ikväll när Fribourg krossade Basel.

superputte: det tror och hoppas ja att dom inte gör

superputte: Jag tycker inte heller Leksand ska åka ur, det är roligt att vinna över dom, men sen så behövs dom i ES också.

Leksand får ente åka ur!

Mattias - 74: ja gärna det....

Zcootah:

Vi kan byta honom med Stefan Petersson :)

Bergius: Han hade helt rätt tycker ja.....Hockeykväll är ju så djurgårdskära så dom inte fattar varför inte DIF får robban gratis...lika med aftonbladet

Någon fler än jag som tyckte att hockeykvälls frågor till masken var klockrena?

Zcootah:

Masken sa så här!!

Han har inte producerat vad han skall och dessutom har han sagt att han vill spela i en anna klubb.

Därför är han i J laget

Nu är det klart att robert nilsson hyrs ut till Fribourg resten av säsongen

Frasse: mmm det verkar så... ska tydligen bli en Finne till (Forward)

Mattias - 74: det sa han väll aldrig....han sa att han inte ger bort han gratis

Frasse:

Enligt Masken så är robban kvar i J Laget i leksand på Hockeykväll går!

Robert Nilsson
Enligt uppgift så blev Leksands "junioren" Robert Nilsson klar för Schweiziska Fribourg i går.

Sv: 42 omgångar senare... försent?!
65Selander:

Haha jo du det vore nåt det...

Men det händer ju inte BIF och LIF klarar sig juh :)

nyz: Kan bli fina Gävle/Dala derbyn i KS ;-)

BIF, LIF, MIK

Angeldust: Jag har försökt tiga, men inte lyckats :)

Angeldust: Jaa :) har har väl fullt upp med att tysta ner sitt lilla snedsteg med lilla kanslisekriteraren

nyz: Håna inte Masken, han har annat att tänka på än hockey.

nä vi får väl hoppas på kvalserien..=)...
mora-leksand i kvalserien kan bli riktigt hett...

nyz: Om möjligt så får man hoppas det går att undvika kvalserien iaf . Men men inge vidare att ligga sisst :(

42 omgångar senare... försent?!
Då har allas vår "masken" kommit fram till at det var ju en defensiv back vi behövde!

Se länk!

Sv: Läget i ES- klubbarna
Björn VII:
Jag ber att få tacka för den lektionen. Jag misstänkte att det låg till på det sättet, men i och med att så pass många ändå hade Modo som moderklubb så visste jag inte......men nu vet jag.

Vad gäller publiken kan jag bara hålla med dig. Problemet är att de finns, om än inte i samma omfattning som LIF naturligtvis, men det är förbrålt svårt att få dem att komma, om inte det börjar lukta elitserie.

Jag har mina teorier om varför surmasarna håller sig hemma, men det ska jag inte gå in på här.

Knogen:

"Kruskakligrötens IF" är en klubb som ställt till med många huvudbryn för supportrar från andra plantskoleorter i Norrland, när de gått i taket över påståenden om "Världens Bästa Plantsk...". och nästan inte hittat någon spelare med moderklubb "MoDo Hockey".

Problemet med MoDo är att en stor del av spelarna kommer fram i småklubbar, i och omkring Övik för att sedan snappas upp av MoDo - så var det 1988 och så var det i mitten av 60-talet. Som ett litet exempel så består årets trupp av "bara" fem helt egna produkter (Zajkowski, Hedman, Pettersson, Salomonsson och Karlin), ytterligare fem stycken från andra klubbar i staden (Öberg, Jonsson, Wästlund, Söderberg och Gästrin) och slutligen ytterligare sex spelare från övriga Ångermanland (Enström, Wernblom, Hellström, Öberg, Svartvadet och Jansson)

Totalt 16 spelare som MoDo i något stadie under deras knatte- och juniortid snappat upp, men självklart inte varit moderklubb till dem allihopa.

Vad jag som ex-mas tycker saknas Mora som elitserielag?
-Publik, publik, publik i stora lass...

LL:<------ glömde jag skriva på inlägget nedan

Läget i ES- klubbarna
Frölunda:
Egna produkter: 1 Från närområdet: 6
Leksand:
Egna produkter: 1 Från närområdet: 3
Brynäs:
Egna produkter: 0 Från närområdet: 6
Södertälje:
Egna produkter: 6 Från närområdet: 3
Malmö:
Egna produkter: 7 Från närområdet: 0
Djurgården:
Egna produkter: 2 Från närområdet: 14
Modo:
Egna produkter: 4 Från närområdet: 5
Färjestad:
Egna produkter: 2 Från närområdet: 5
HV71:
Egna produkter: 4 Från närområdet: 7
Linköping:
Egna produkter: 2 Från närområdet: 0
Luleå:
Egna produkter: 8 Från närområdet: 9
Mora:
Egna produkter: 9 Från närområdet: 6

Som sagt, mina geografiska kunskaper är något begränsade. Dessutom har hela norrbotten fått figurera som närområde för Luleå, vilket kanske inte är helt korrekt. Detta är i alla fall vad jag kommit fram till. Det finns säkert fler spelare som platsar in som närområdesspelare, men jag kan ju inte veta vilken kommun "Kruskakligrötens IF" kommer från. Detta får väl istället fungera som en liten fingervisning.

Som du ser är det inget lag som slår MIK´s 9 egna produkter, och det är ändå den siffra jag tycker är viktigast, tillsammans med det absoluta närområdet, där det finns lag i lägre serier t ex och där traditionen bjudit att unga talanger söker sig över kommungränsen för att utvecklas ytterliggare. Det tycker jag säger mycket om ungdomsverksamheten och intresset i bygden, m.a.o. hur "laget mår".

Förvånande med Modo och Malmö. Jag tar tillbaka det jag sa om Malmö, även om två av de egna produkterna är målvakter. Frånvaron av egna produkter i Brynäs kan nog bero på samma orsaker som Luleå, d.v.s. att man lagt ut ungdomsverksamheten på småklubbar. Detta kan säkert gälla andra klubbar också, t ex Frölunda.

Det framgick i förra inlägget som att jag där skulle redovisa tillståndet i elitklubbarna. Glömde skriva ut att det kommer senare, men det kanske blir uppenbart när du ser detta.

Sv: Leksand skall värva sig ur krisen!!
LL:
Ok, då har Luleå en klubb som får min fulla respekt :-) Jag är nämligen svag för klubbar som har många spelare från de egna leden. Klubbar som totalt saknar detta skulle ju kunna strösslas ut hur som helst i den svenska geografin, och inget skulle kunna vara fel. Då är det plötsligt bara ekonomiska förutsättningar som blir avgörande för "hop-plockets" lokalisering ( läs Malmö och Linköping ). Därmed inte sagt att jag har något emot "utbölingar" i lagen, tvärsom, men det är väl egentligen ingen elitklubb så länge man inte kan stå på "egna ben" så att säga.

Men jag tror ändå inte att varken Luleå, Modo eller Mora är särskilt representativa för elitklubbar i övrigt ( jo, Allsvenskan räknas till elitnivån ). Jag hävdar med en dåres envishet att Moras status som "egen produktklubb" är tämligen unik inom elitvinån. För att understryka det ( hoppas jag ) ska jag här, utifrån mina något begränsade geografiska kunskaper, förklara läget i de andra ES- klubbarna.

Det där med att det skulle vara svårare att ha många egna spelare i elitserien tror jag nog du får ta och utveckla lite. För Moras del tror jag tvärtom att många nuvarande moringar i ES gärna skulle söka sig hemåt om MIK skulle gå upp. De spelarna skulle förmodligen också bli de primära målen från klubben för förhandlingar inför en elitserie, så det köper jag inte.

Knogen:

"Sveriges största exportörer av spelare till elitserien,"

Kanske för att Mora inte spelar själva i Elitserien, kanske inte bara Moras förtjänst då de finns ett hockeygymnasium på orten som inte är allt för dåligt.

Finns säkerligen föreningar som inte vill taa sig upp i systemet pga diversa extra utgiifter.

Zcootah:
Ehm...jag får det till 9 egna produkter.

Sedan är det en från vardera Orsa IK, Ore IK, och Älvdalens HC.

Slutligen från övriga Dalarna; En från Ludvika Hockey och två från Säters IF

Hittade du två till egna produkter?

Knogen: Yeye 11 st vare visst ;) en del fd BHFare stog me å :)

Zcootah:
Jo, så är det serru. Gå in och kika själv om du inte tror mig ( länk )

« · 390011 · »